Spółka ZGOK miała kilka lat na przygotowanie się do budowy zakładu w Tracku. Dzisiaj się okazuje, że termin realizacji - lipiec 20154. - jest zagrożony, bo władze spółki nie zadbały w porę o uzgodnienie inwestycji z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie.
Prezydent Olsztyna wydał decyzję wodno-prawną, która zezwala Zakładowi Gospodarki Komunalnej zbudować w Tracku zakład przetwarzający odpady i produkujący z nich tzw. paliwo alternatywne, spalane m.in. w cementowniach – dowiadujemy się z Polskiej Agencji Prasowej.
Z zakładu ma korzystać 37 gmin z centralnej części województwa. Prezes olsztyńskiego ZGOK-u obawia się jednak, że ta decyzja zostanie zaskarżona przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie, który w przypadku uprawomocnienia się tego dokumentu musiałby zadbać o ciek wodny w sąsiedztwie planowanego zakładu.
„Jeśli tak się stanie, to później ruszymy z budową i czas realizacji inwestycji, która ma być gotowa do końca lipca 2015 r., jest zagrożony" – powiedział prezes Adam Sierzputowski.
Dyrektor olsztyńskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Ewa Skowron, powiedziała, że decyzja prezydenta jest analizowana i jeszcze nie wiadomo, czy zostanie zaskarżona. Termin mija 18 lipca.
Bez prawomocnej decyzji wodno-prawnej ZGOK nie może ubiegać się o pozwolenie na budowę. Firma już złożyła ofertę na dostarczanie rocznie 50-ciu tysięcy ton paliwa alternatywnego do olsztyńskiej ciepłowni. Ten zakład ma być gotowy pod koniec lipca przyszłego roku.
Nasuwa się kilka oczywistych pytań, które wysłałem do prezydenta Olsztyna:
1. Dlaczego wybrano lokalizacje na tę inwesycję w sąsiedztwie cieku wodnego - jeziora Track?
2. Ile wariantów lokalizacji wskazano w raporcie? czy wśród tych wariantów wzięto pod uwagę działkę 12 ha należącą do gminy Olsztyn w Łęgajnach? Jesli nie, to dlaczego pominięto Łęgajny?
3. Czy w decyzji środowiskowa były zastrzeżenia dotyczące sąsiedztwa inwestycji z jeziorem Track?
4. Kto ponosi odpowiedzialność za wybór niewłaściwej lokalizacji na inwestycję?
Inwstycja została zlokalizowana obok Jeziora Track, droga do zakładu jest budowana od ul. Lubelskiej przez tor motocrossowy.
Właśnie trwa budowa tej drogi. Wkrótce po jej rozpoczęciu, w kwietniu 2014 rokuokazało się, że budowa drogi niszczy środowisko. Inwestycja prowadzona jest przez środek jeziorka. Droga budowana jest przy Motocrossie. Michał Lubieniecki reprezentujący inwestora, twierdzi, że inwestor ma wszystkie niezbędne pozwolenia. Zaprzecza temu zastępca dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Śrdowiska w Olsztynie Maria Mellin.
Przypomnijmy, że już wszystkie 4 rejony w woj. warmińsko-mazurskim wywiązały się z obowiązku i zbudowały Zakłady Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych. Niedawno został oddany ostatni zakład - w Siedliskach koło Giżycka. Jedynie gmina Olsztyn do dzisiaj nie zrealizowała swojej inwestycji.
Budowa zakładu miała się zacząć jeszcze za kadencji prezydenta Czesława Małkowskiego. W dniu 26 maja 2009 roku już za kadencji prezydenta Piotra Grzymowicza przedstawiciele 37 samorządów zainteresowanych budową wspólnego systemu gospodarki odpadami podpisali Porozumienie. Minęło więc od tego czasu 5 lat!!! Co więc robili przez tyle lat pracownicy spółki, że nie dopilnowali tak oczywistej sprawy, jak uzgodnienie inwestycji z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych? W tym czasie spółka jedynie zrekultywowała 8 składowisk (na zdj. zamknięcie jednego z takich składowisk, drugi od prawej prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz) i rozpoczęła budowę drogi do zakładu, tez bez zezwolenia środowiskowego. Spółka ZGOK przejadła przez te 5 lat kilka milionów złotych.
Kadra ZGOK-u:
Prezes Zarządu Adam Sierzputowski
Pełnomocnik ds. realizacji Projektu Ryszard Szymański (poprzednio prezes ZGOK, który doprowadził do zamknięcia składowiska w Łęgajnach, z tego powodu olsztyńskie odpady wożono do Mławy, mieszkańcy zapłacili za to - jak wyliczył prezes SM „Pojezierze" Wiesław Barański - 90 mln zł, a prezes WFOŚiGW w Olsztynie Adam Krzyśków powiedział publicznie, że to nie przypadek, że zamknięto składowiska w Łęgajnach, by odpady jeździły do spółki USKOM w Mławie).
Prokurent, Kierownik JRP Michał Lubieniecki
Główna księgowa Alicja Wodecka
Specjalista ds. zamówień publicznych Beata Bagińska
Specjalista ds. technologii Katarzyna Żurek
Specjalista ds. finansowych Magda Marchelewska
Specjalista ds. public relations Katarzyna Ludwiszewska
Specjalista ds. współpracy i komunikacji Dariusz Łańko
Specjalista ds. organizacyjnych Magdalena Szostak
Wartość całkowita Projektu netto – 216 797 221 zł
Wartość całkowita Projektu brutto – 265 974 347 zł
Wartość dofinansowania (66,58%) – 143 916 010 zł
Pożyczka z WFOŚiGW – 51 000 000 zł
Wkład własny Spółki:
na inwestycje – 21 881 211 zł
podatek VAT – 49 177 126 zł
Skomentuj
Komentuj jako gość