Debata styczeń2023 okl

logo flaga polukr

 

 

 

Prosimy Czytelników i Przyjaciół o wpłaty na wydawanie miesięcznika „Debata” i portalu debata.olsztyn.pl. Od Państwa ofiarności zależy dalsze istnienie wolnego słowa na Warmii. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 10-686 Olsztyn, ul. Boenigka 10/26.

sobota, luty 04, 2023
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Olsztyn
  • Radni PiS pytają prezydenta Olsztyna o inwestycję tramwajową

Olsztyn

Radni PiS pytają prezydenta Olsztyna o inwestycję tramwajową

Szczegóły
Opublikowano: poniedziałek, 09 wrzesień 2013 13:41

Budowa trasy tramwajowej Po „Debacie” i Radzie Osiedla Kościuszki zaniepokojenie realizacją projektu tramwajowego wyraził olsztyński Klub Radnych PiS. Na dzisiejszej (9.09.) konferencji prasowej radni tej partii zaprezentowali list do prezydenta Piotra Grzymowicza zawierający 27 pytań. Radni pytają m.in.: Jaki będzie przybliżony roczny koszt utrzymania linii, zajezdni oraz eksploatacji tramwajów? Ile będą kosztowały bilety na przejazd olsztyńskimi tramwajami? CZYTAJ CAŁY LIST (as).

 

Dodam, że do tej pory nie doczekałem się żadnej reakcji ze strony ratusza na moje publikacje, w których podnosiłem wiele ze spraw zawartych w liście radnych PiS. Czekawe, czy prezydent odpowie na pytania radnych PiS? Radni oczekują na odpowiedzi do października 2013r. Radny Dariusz Rudnik twierdził na konferencji prasowej, że od dawna te pytania stawiał prezydentowi na sesjach i posiedzeniach komisji gospodarki komunalnej. Miał być zbywany uśmiechami i zapewnieniami prezydenta, że wszystko idzie dobrze...
Adam Socha
Olsztyn, 09.09.2013

Klub Radnych

Prawo i Sprawiedliwość

Rada Miasta Olsztyna

Pan

Piotr Grzymowicz

Prezydent

Miasta Olsztyna

Szanowny Panie Prezydencie!

Jesteśmy bardzo zaniepokojeni problemami związanymi z realizacją projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie". Bardziej prawidłowym jest w tym przypadku określenie brakiem realizacji inwestycji tramwajowej, gdyż osiągnięcie pułapu zaawansowania robót na poziomie 5% z 70% oczekiwanych, do takiego stwierdzenia upoważnia. W związku z tym, prosimy Pana Prezydenta o odpowiedź na nurtujące mieszkańców Olsztyna pytania:

  1. Dlaczego zdecydował się Pan, by inwestycję zaprojektowała i wybudowała jedna firma?

  2. Czy uregulowano sprawę własności wszystkich gruntów na których będzie znajdować się torowisko oraz infrastruktura związana z realizacją projektu?

  3. Jakie kroki podjął Pan, by zabezpieczyć Olsztyn przed roszczeniami FCC Construccion?

  4. Czy w razie ewentualnego procesu z hiszpańską firmą zamierza Pan korzystać z usług zewnętrznej kancelarii prawnej?

  5. Kiedy zostaną przygotowane Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia pozwalające na zorganizowanie postępowań przetargowych mających na celu dokończenie inwestycji tramwajowej w Olsztynie?

  6. Jaki będzie procentowy udział kryterium ceny w rozpisanych postępowaniach przetargowych i czy będą dodatkowe kryteria? Jeśli tak, to jakie i w jakim stopniu będą decydować o wyłonieniu nowych wykonawców inwestycji?

  7. Czy brał Pan pod uwagę scenariusz, w którym do przetargów ponownie stanie FCC Construccion i w jaki sposób chce Pan się przed konsekwencjami takiego postępowania zabezpieczyć?

  8. Czy jest Pan pewien, że prace nad realizacją inwestycji wznowione zostaną wiosną 2014r.?

  9. W jaki sposób zamierza Pan ograniczyć ewentualne odwołania od rozstrzygnięć postępowań przetargowych?

  10. Jakie działania podejmie Pan w przypadku, gdy po rozstrzygnięciu nowych przetargów okaże się, że ceny robót będą wyższe niż zakładano?

  11. Kiedy do Olsztyna zostaną dostarczone wagony tramwajowe, które miały być gotowe latem 2014r.? Czy firma Solaris wyprodukuje je zgodnie z harmonogramem i kto poniesie koszty związane z ewentualnym przechowywaniem wagonów lub późniejszym terminem ich produkcji?

  12. W jaki sposób zamierza Pan rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dotychczas wykonanymi pracami przy inwestycji tramwajowej?

  13. Prosimy o odniesienie się do zarzutów FCC Construccion o ciągłym zmienianiu przebiegu linii tramwajowych, lokalizacji przystanków i kształcie układu drogowego. Kwestiami wymagającymi wyjaśnienia wskazanymi przez przedstawicieli hiszpańskiej firmy są: ''Opóźnienia w realizacji wynikają z braku zdecydowania Urzędu Miasta co do ostatecznego kształtu linii tramwajowej (Sztandarowym przykładem wydaje się tu być przebieg linii tramwajowej na Alei Piłsudskiego) oraz nieskoordynowanego działania poszczególnych jednostek Urzędu Miasta, co spowodowało 10-miesięczne opóźnienie w realizacji prac projektowych. zaprojektowanie i wybudowanie dodatkowych łącznic, dodatkowych zatok autobusowych, parkingu przy Hali Urania w rejonie ulicy Obiegowej; wybudowanie i zaprojektowanie dodatkowego pasa ruchu na wiadukcie w ciągu ulicy Żołnierskiej; wybudowanie podwójnego torowiska na ulicy Tuwima oraz zmiana lokalizacji przebiegu linii tramwajowej wzdłuż tej ulicy; zaprojektowanie i wykonanie dodatkowych robót związanych z przebudową sieci, energetycznych, cieplnych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i teletechnicznych”.

  14. Jaką kwotę Urząd Miasta musi przeznaczyć na utrzymanie, zabezpieczenie i przeorganizowanie placów budowy?

  15. Czy dysponuje Pan wiedzą o opłaceniu należności przez firmę FCC Construccion za wykonane przez wszystkich podwykonawców prace i czy jest Pan przygotowany na scenariusz, że podwykonawcy wystąpią z roszczeniami skierowanymi do Urzędu Miasta?

  16. Jaka kwota została wypłacona hiszpańskiej firmie za wykonane prace?

  17. Ilu procent projektów torowisk brakuje Urzędowi Miasta i w jakim terminie braki zostaną nadrobione?

  18. Z jakiego powodu zdecydowano się na likwidację zajezdni MPK przy ulicy Kołobrzeskiej i zbudowanie tam zajezdni tramwajowej?

  19. Ile będzie kosztować budowa nowej zajezdni MPK i z jakich środków zostanie zrealizowana?

  20. Jak wygląda sytuacja z budową torowiska w najbliższym sąsiedztwie bloków przy ulicy Witosa? Czy miasto jest przygotowane na ewentualny spór sądowy z mieszkańcami? Dlaczego zostało wydane zezwolenie na budowę w takim miejscu? Czy w związku z przebiegiem linii tramwajowej będącej w kolizji z istniejącą zabudową planuje się kompleksową przebudowę skrzyżowania ulicy Witosa z ulicą Płoskiego? Jakie byłyby koszty tej przebudowy i kto je poniesie?

  21. Czy uważa Pan za zasadne wytyczenie trasy tramwajowej przez ulicę Kościuszki?

  22. Dlaczego został zniszczony nowy chodnik i ścieżka rowerowa przy ulicy Tuwima? Kto ponosi za to odpowiedzialność?

  23. Jaki będzie przybliżony roczny koszt utrzymania linii, zajezdni oraz eksploatacji tramwajów?

  24. Ile będą kosztowały bilety na przejazd olsztyńskimi tramwajami?

  25. Czy uważa Pan, że 15 składów tramwajowych jest liczbą wystarczająca do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości przejazdów?

  26. W jaki sposób wprowadzenie tramwajów wpłynie na miejski transport autobusowy oraz sytuację finansową zarządzającego tym transportem?

  27. Czy istnieje ryzyko utraty finansowania unijnego przez niezrealizowanie inwestycji w terminie?

Z wyrazami szacunku

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (48)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - Adam Socha

      Odnośnik bezpośredni

      Może jednak niech zapozna się z tym pozwoleniem prawnik, tak radzę mieszkańcom ul. Witosa i Mroza.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Piotr Kowalski

      Odnośnik bezpośredni

      Do: TB – celem wyjaśnień wątpliwości.

      1 / Zalecam dzisiejszą ( 12.09.2013 ) GW „ Uczniowie do szkoły na rowerach” plus program Wrocławia , Gdańska , Kołobrzegu. Dodaję : HAJDA NARODZIE DO ROBOTY „ na rowerach – bo jest taniej dla budżetu miasta, a nie będzie podatku tramwajowego dla przedsiębiorstw.

      2/ Jak byłem młodszy o 40 kg to funkcjonowały 5 letnie Technika Zawodowe. Słyszałem –„będziecie Oficerami Produkcji. Oficer Rowerowy jeszcze jest na poziomie 3 klasy . nareszcie zaczął deklarować cos sensownego , ale kto naprawi jego błędy ?

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - TB

      Odnośnik bezpośredni

      ^^To nie jest wyjaśnienie, nie widzę wyliczeń ani nawet sensownych wyjaśnień skąd to 1,75% itd. Panie inżynierze, ja naprawdę nie rozumiem Pana świata.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - j23

      Odnośnik bezpośredni

      Radni powinni teraz zapytać o nowy dok do konsultacji - Strategia Rozwoju Miasta Olsztyna. Ciężki tekst z jakiego wynika, że nic nie wynika. Strategia tak wzniosła i dalekosiężna, że nic sensownego nie wnosi. Namawiam do lektury. Aż się cisną pytania do prezydenta po co tworzyli tego gniota.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - kwas

      Odnośnik bezpośredni

      Haha, Birezowski nie rozumie świata Piotra Kowalskiego.... Bo ten świat rozumie tylko Piotr Kowalski. Nie wiem dlaczego ktoś traktuje tego człowieka poważnie. Kilka liczb wziętych z sufitu + parę tekstów od czapy = rozwiązanie bieżących problemów Olsztyna wg. Piotra Kowalskiego.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Piotr Kowalski

      Odnośnik bezpośredni

      Do TB i KWASU

      To jest nasz wspólny świat Olsztyna, a jak jest
      - Magistrat (przepakowany o ~100 etatów), jak AMBER GOLD sprzedaje złudzenia
      - projekty budżetu obywatelskiego wskazały jak fatalne były inwestycje
      - trakty rowerowe, a to jest w programach „Modernizacja transportu zbiorowego” w pierwszej kolejności ich tworzenia powinny umożliwiać dojazd do pracy, i byłoby to taniej dla budżetu. Książkowym przykładem fatalnych założeń do projektów jest pl. J. Słowiańskiej, oraz odcinek od Wysokiej Bramy do J. Długiego. PREZES organizacji MŁYN polemizuje z OFICEREM ROWEROWYM (urzędnik) czyli z samym sobą, jest to i będzie kosztowne,
      - godzina 7:50 przepełnione autobusy, a godzina 8:10 prawie puste i tak cały dzień
      - mam nadzieję, że wariant FRO tramwajów na Al. Piłsudskiego upadnie z całym tym „bajzlem” tramwajowym w Olsztynie, a więc byłby spadek dopłat z budżetu.
      Jeden wozokilometr tramwaju kosztuje ~12 zł, a autobusu na gaz ~6,5 zł,
      - wprowadza histerie społeczną i jednoznacznie określa się: nie chce inwestorów zewnętrznych planujących tworzenie miejsc pracy,
      - „STRATEGIA ROZWOJU 2014-2020” – oficjalny dokument Magistratu to tragedia dla Olsztyna
      - Wszelkie dokumenty dotyczące obniżenia dopłat z budżetu ( obecnie 2,5%) dla funkcjonowania transportu publicznego są w archiwum R.M. sesja 29.08.2012
      - Trzeba wiedzieć co to jest OPTYKA KORPORACYJNA aby zrozumieć jaki jest Świat Naszego Magistratu.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - TB

      Odnośnik bezpośredni

      Nadal Panie Piotrze nie ma w tym tekście żadnej odpowiedzi w kwestii mojego pytania - wciąż nie ma rzekomych wyliczeń i dokumentów na których się opierają. I zapewne nie będzie, bo nigdy ich Pan nie zrobił.

      Co z tego, że \"Jeden wozokilometr tramwaju kosztuje ~12 zł, a autobusu na gaz ~6,5 zł,\", skoro tramwaj zabiera ok. 240 pasażerów (http://tiny.pl/h32bb) a autobus przegubowy ok. 120....o innych zaletach tramwaju z szacunku się nie powtarzam, bo to i tak nie trafi.

      Z cenami za wozokilometr które Pan przytoczył tez jest różnie. To zależy od miasta, w niektórych przejazd tramwaju jest nawet tańszy niż autobusu!

      Tu np. Wrocław:
      http://tiny.pl/h32z7

      ...podane przez Pana przykłady są raczej skrajne i nie oddają specyfiki nowej linii.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Piotr Kowalski

      Odnośnik bezpośredni

      Już nie ma zmiłuj się dla magistratu i jego sojuszników.
      Proste pytanie: Co będzie szybciej w Olsztynie , tramwaje czy autobusy na gaz?
      Dziś pytanie, dziś odpowiedź. STWIERDZAM, że:
      - autobusy przegubowe są w stanie mieścić 160 pasażerów
      - krajowa fabryka autobusów ma w ofercie autobusy na gaz o pojemności 220 pasażerów, a jeden wozokilometr kosztuje 6,5 zł.
      Dlaczego ja mam przedstawić szczegółowe wyliczenia frakcji, która wzdryga się z poznaniem sukcesów Białegostoku, Kielc, Rzeszowa, Lublina, który chwali się Mercedesami i nie są to tramwaje.
      Upublicznienie szczegółowych wyliczeń tzw. Pakiet „kosztów i korzyści” jest prawnym obowiązkiem Prezydenta, ale go utajnił przed Olsztynem, a jest to zjawisko „potwierdzenie nieprawdy w dokumentach”.
      Sugeruję dalszą dyskusję o tym TAJNYM dokumencie.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - kungalu

      Odnośnik bezpośredni

      KOSZT INWESTYCJI NAJMOCNIEJ ZALEŻY OD CZASU

      Każde opóźnienie w stosunku do planu -to są stracone duże pieniądze. Dlatego należy bardzo uważnie patrzeć na wszelkie opóźnienia i zabezpieczać się w umowach, na taki wypadek. Należy też zadbać o krótki czas realizacji inwestycji. Każdy błąd, przestój kosztuje ekstra wielkie wydatki i w tym względzie należy \'założyć decydentom pętle na szyję i trzymać tak, aby stali na paluszkach\'. Czynniki społeczne kontrolne powinny na to zwracać“ szczególną uwagę - CZAS REALIZACJI -to jest czynnik krytyczny każdego projektu.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Adam Socha

      Odnośnik bezpośredni

      Demografia a liczba pasażerów komunikacji publicznej w Olsztynie
      Do wszystkich opracować strategicznych i inwestycyjnych (np. gospodarka odpadami, komunikacja publiczna) Urząd Miasta w Olsztynie podawał liczbę mieszkańców Olsztyna - 175 tys. (tyle też podaje GUS za 2010 rok). Natomiast \"Nasz Olsztyniak\" podał 6.10.2013r., że jest nas w Olsztynie 162 846 osób. W ciągu 2,5 roku wybyło z Olsztyna 13 tys. mieszkańców. A Strategia Rozwoju Olsztyna na lata 2014-20 zakłada liczbę mieszkańców w 2020 roku na 180 tys. Jakim cudem?

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    Panie Wójcie, czy zna Pan osobę, która sprzedała ziemię na ten cel?
    Już w lutym Lidl ma uzyskać zg...
    1 godzinę temu
    Czynem barbarzyńskim jest tolerowanie obecności tego potwora !
    Prof. Michalski: "Rozbiórka by...
    2 godzin(y) temu
    Remanent- oprócz odłożonej sprawy z BB, pozostała jeszcze jedna kwestia, a mianowicie cena chleba. Awatar, awatara któregoś gościa twierdził, za Donal...
    Prof. M.Matyja: Jak obronić po...
    3 godzin(y) temu
    D pani P. wysłano kiedyś list by powiedziała dobre słowo, wsparła inicjatywę rozbudowy infrastruktury biednej szkoły, by dzieci miały lepszy start... ...
    Pytania do poseł Pasławskiej w...
    4 godzin(y) temu
    WŁADCY ŚWIATA - BILL GATES


    https://fakto.pl/index.php/video/wladcy-swiata-bill-gates
    Prof. M.Matyja: Jak obronić po...
    10 godzin(y) temu
    WŁADCY ŚWIATA - BILL GATES


    https://fakto.pl/index.php/video/wladcy-swiata-bill-gates
    Aktywne Mazury skarżą TVP do s...
    10 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Bezpieczeństwo na Wschodzie Adam Kowalczyk Pół roku temu pisałem o podniesionym przez Marka Budzisza temacie sojuszu, a nawet federacji z Ukrainą. To o czym pisał… Zobacz
    • Jezus Chrystus dla każdego Bogdan Bachmura Pomimo upływu 2022 lat żadnych urodzin tak gremialnie i radośnie nie obchodzimy, jak przyjścia na świat, zapowiadanego przez proroków, Jezusa… Zobacz
    • Propagandyści Kremla Adam Kowalczyk Często oglądam programy mojego ulubionego rosyjskiego propagandysty Władimira Sołowjowa tak jak wcześniej Igora Girkina, prezentowane na You Tube przez Andromedę.… Zobacz
    • Mundial w Katarze też stał się pretekstem do wojny polsko-polskiej Zbigniew Lis Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jak wszystko, też stały pretekstem do włączenia Mundialu w wojnę polsko-polską przez media, szczególnie te… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Radni Stawigudy za budową hotelu w Rybakach nad Jeziorem Łańskim
    • Jedyny taki przystanek PKP w Polsce, bo na cmentarzu, otwarto w Olsztynie
    • Cztery pomniki prezydenta Piotra Grzymowicza
    • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"
    • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger i odpowiedź
    • El Pais: Mit faszystowskiego lidera Stepana Bandery drażni sojuszników Ukrainy
    • Polecamy styczniowy numer miesięcznika „Debata”
    • Posłowie PiS tłumaczyli w Olsztynie, dlaczego ceny paliw nie wzrosły
    • Nawalanka między sędziami rozkręca się. Cierpią obywatele i sprawiedliwość
    • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna
    • Już w lutym Lidl ma uzyskać zgodę na budowę Centrum Dystrybucyjnego pod Gietrzwałdem
    • Operatora Term Warmińskich licytuje komornik

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Prof. Michalski: "Rozbiórka byłaby czynem barbarzyńskim"

        2023-01-30 19:21:14

        Po decyzji wojewody warmińsko-mazurskiego, nakazującej prezydentowi Olsztyna rozbiórkę Pomnika...

      • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"

        2023-01-26 14:03:26

        Informuję, iż w dniu dzisiejszym (26 stycznia 2023 r.) Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki...

      • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna

        2023-01-22 17:30:53

        22 stycznia 1945 r. sowieckie wojska 3. Korpusu Kawalerii Gwardii pod dowództwem gen. Mikołaja...

    Wiadomości region

    • Region

      • W ZK w Barczewie mogło dochodzić do stosowania tortur – Raport KMPT

        2023-02-01 12:24:13

        Prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie podejrzenia znęcania się ze szczególnym okrucieństwem przez...

      • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger i odpowiedź

        2023-01-30 10:43:18

        Cztery tygodnie temu zwróciłem się do Pani Urszuli Pasławskiej, posłanki na Sejm RP, która w...

      • „Atak na region” czyli zgrzytanie zębami

        Łukasz Adamski 2023-01-24 21:01:03

        26 tysięcy złotych- taki jest budżet „Ataku na region” duetu Maciej Mydlak/Zenon Złakowski. To kluczowa...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • Aktywne Mazury skarżą TVP do sądu za niepodanie kosztów Sylwestra Marzeń

        2023-02-02 19:37:53

        Stowarzyszenie Aktywne Mazury z Wydmin złożyło skargę na TVP, która ciągle nie ujawniła informacji o...

      • Prof. M.Matyja: Jak obronić polską demokrację? Demokracja i Kościół

        2023-01-31 11:54:26

        Demokracja bezpośrednia służy przede wszystkim klasie ubogiej i średniej. Stanowi miedzy innymi...

      • Czy sędzia Juszczyszyn doprowadzi do aresztu I prezes Sądu Najwyższego?

        2023-01-30 18:49:23

        Trwa telenowela z sędzią olsztyńskim Pawłem Juszczyszynem w roli głównej. W ostatnim odcinku Sąd Rejonowy...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.