Stowarzyszenie Święta Warmia wystosowało pismo do Jerzego Góry, Prezesa Zarządu Polskich Inwestycji Rozwojowych S.A. w sprawie projektu budowy spalarni odpadów przez włądze Olsztyna. PIR ma tę inwestycję kredytować, jako współudziałowiec spółki publiczno-prywatnej.
Sz. Pan Jerzy Góra Prezes Zarządu Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. Dot.: Projekt budowy spalarni odpadów komunalnych w Olsztynie – postępowanie
nr MPEC/PT-DBH-HG-79/12. Szanowny Panie Prezesie,
Wbrew woli społeczeństwa i wbrew rachunkowi ekonomicznemu władze miasta Olsztyna starają się od paru lat przeforsować projekt budowy spalarni odpadów komunalnych w mieście. W celu realizacji tej inwestycji, władze miasta zamierzają powołać spółkę celową w formule partnerstwa publicznoprywatnego
(dalej jako spółka PPP).
Z dostępnych stronie społecznej informacji wynika, że partner prywatny, udziałowiec mniejszościowy w spółce PPP, nie wniesie do projektu znaczącego wkładu finansowego. Toteż władze Olsztyna starają się pozyskać wszelkie możliwe dofinansowanie zewnętrzne pochodzące z różnych źródeł m.in. z dotacji unijnych, z NFOŚiGW, z instytucji finansowych, a także z Polskich Inwestycji Rozwojowych S.A, obarczając mieszkańców Olsztyna spłatami zaciąganych zobowiązań finansowych na okres co najmniej 30 lat.
Pierwotna koncepcja budowy elektrociepłowni na gaz mającej za zadanie uzupełnienie ok. 40% deficytu dostaw ciepła jaki powstanie po wycofaniu się firmy Michelin S.A, która obecnie zabezpiecza te dostawy, przekształciła się w wysokonakładowy projekt budowy spalarni odpadów komunalnych.
Scenariusz działań zakłada wyprowadzenie najcenniejszego majątku wytwórczego, ze świetnie prosperującej komunalnej spółki ciepłowniczej MPEC w Olsztynie, poprzez wniesienie go aportem do mającej powstać spółki PPP.
Władze miasta dążą wyraźnie do utworzenia trwałego monopolu na lokalnym rynku ciepła, czemu służy zerwanie współpracy z naturalnym, biznesowym partnerem miasta jakim jest koncern przemysłowy Michelin S.A. poprzez wyeliminowanie go z olsztyńskiego rynku ciepła, w którym jego udział wynosi ok. 34 %. Zamiast postawić na ściślejszą współpracę gospodarczą i finansową z renomowaną, światową firmą, która daje zatrudnienie ok. 4 tysiącom mieszkańców miasta, korzysta z największych możliwych w naszym kraju przywilejów fiskalnych w Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i byłaby w stanie nadal konkurować cenowo na lokalnym rynku ciepła, władze Olsztyna forsują projekt budowy spalarni odpadów komunalnych, bardzo drogiej inwestycji, której wieloletni ciężar utrzymania zostanie przeniesiony nie tylko na mieszkańców Olsztyna, ale również wszystkich mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego. Budowa spalarni odpadów trwałe uniemożliwi wprowadzenie jakichkolwiek zmian, przede wszystkim w obszarze zastosowania nowych technologii, zarówno na rynku ciepłowniczym jak i rynku gospodarki odpadami komunalnymi i trwale przypieczętuje funkcjonowanie obu rynków: ciepła i gospodarki odpadami, w środowisku niebezpiecznych dla obywateli monopoli.
W naszej opinii są to sprzeczne, z szeroko rozumianym interesem społecznym, działania prowadzone wbrew rachunkowi ekonomicznemu i wbrew zdrowemu rozsądkowi, które nie tylko przeczą zasadom zdrowej konkurencji, ale również nie liczą się zupełnie ze stanowiskiem wyrażanym przez stronę społeczną.
Zdumiewającym, desperackim, posunięciem władz miasta jest dążenie do podjęcia uchwały powierzającej zadanie własne gminy w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych spółce ciepłowniczej MPEC Olsztyn Sp. z o.o. Zamiar ten wątpliwy prawnie, ponieważ na mocy uchwały nr IX/117/11 Rady Miasta Olsztyn z dnia 27 kwietnia 2011 r., Gmina Olsztyn przekazała już raz swoje zadanie własne w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych Zakładowi Gospodarki Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. w Olsztynie.
Głównym celem podjęcia ww. uchwały jest zawarcie umowy wykonawczej pomiędzy Gminą Olsztyn a Spółką MPEC na okres 30 lat w celu zabezpieczenia finansowego funkcjonowania spalarni, której właścicielem będzie przyszła spółka PPP. Kosztem mieszkańców Olsztyna i województwa zabezpieczane są interesy udziałowca monopolistycznej spółki.
Prezydent miasta Olsztyna podnosił wielokrotnie, iż budżet miasta Olsztyna nie pozwala na realizację kolejnej wysokonakładowej inwestycji, a taką jest spalarnia odpadów komunalnych. Wobec powyższego, dążenie władz Olsztyna do realizacji inwestycji, na którą miasto nie stać wydaje się absurdalne. To mieszkańcy miasta i całego województwa, z którego będą dostarczane odpady do spalarni, będą spłacać przez najbliższe 30 lat zaciągnięte przez miasto zobowiązania (!).
W grudniu 2015 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, którego celem jest m.in. osiągnięcie poziomu 65% recyklingu w zakresie odpadów komunalnych i 75% w zakresie odpadów opakowaniowych do 2030 r. W tym kontekście, działania władz Olsztyna wydają się być krótkowzroczne i nieodpowiedzialne, ponieważ zabraknie „paliwa” do spalarni.
Wyprodukowanie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego ok. 120 tysięcy ton RDFu, niezbędnej ilości do utrzymania spółki PPP, już teraz jest nie do pogodzenia z osiągnięciem wymaganych poziomów recyklingu. Jest to sprzeczne nie tylko z wymaganiami środowiskowymi, ale przede wszystkim ze zdrowym rozsądkiem i z elementarnym rachunkiem ekonomicznym.
Od momentu upublicznienia projektu budowy elektrociepłowni na gaz (rozbudowy istniejącego potencjału MPEC o źródła konwencjonalne), a potem spalarni odpadów komunalnych, strona społeczna wyrażała i wyraża nieustannie swój zdecydowany sprzeciw dla działań władz miasta zmierzających do rozbicia świetnie funkcjonującej spółki komunalnej MPEC w Olsztynie i wprowadzenia monopolu zarówno na rynku odpadów komunalnych jak i na rynku ciepłowniczym na okres 30 lat.
W związku z powyższym, wyrażamy po raz kolejny naszą bezwzględną dezaprobatę wobec jakiejkolwiek formy udziału finansowego Państwowych Inwestycji Rozwojowych S.A mającej ułatwić realizację sprzecznego z interesem społecznym, nieefektywnego ekonomicznie i finansowo projektu budowy spalarni odpadów komunalnych w Olsztynie.
Jednocześnie chcielibyśmy poinformować, iż strona społeczna nie zaprzestanie interweniować w instytucjach krajowych i unijnych, aby demaskować i sprzeciwiać się nieodpowiedzialnej polityce władz Miasta Olsztyna i województwa warmińsko-mazurskiego.
Z poważaniem.
Marianna Hołubowska
Przewodnicząca Sekcji „Ciepło”
Stowarzyszenie Święta Warmia
Olsztyn 4.04.2016
Do wiadomości:
Jerzy Szmit, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa
Artur Chojecki, Wojewoda warmińsko-mazurski
Gustaw M. Brzezin, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego
Magdalena Piłat, Przewodnicząca Rady Nadzorczej PIR S.A.
Załącznik 1 – Pismo Stowarzyszenia Święta Warmia z dnia 3 lutego 2014 r. skierowane do byłego prezesa PIR S.A., Mariusza Grendowicza.
Skomentuj
Komentuj jako gość