logodebata

Wspomóż jedyny portal na Warmii i Mazurach, który nie boi się publikować prawdy o politykach i jest za to ciągany po sądach. Nigdy, przez prawie 18 lat istnienia, nie dostaliśmy 1 grosza dotacji publicznej. Redaktorzy i autorzy są wolontariuszami. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 11-030 Purda, Patryki 46B

wtorek, luty 10, 2026
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Blogi
  • Bogdan Bachmura
  • Spółdzielczy protest z nożem na gardle

Bogdan Bachmura

Spółdzielczy protest z nożem na gardle

Szczegóły
Opublikowano: wtorek, 19 lipiec 2011 14:02

Bachmura"Wiedza i doświadczenie mieszkańców Olsztyna na temat rzeczywistego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych mocno wykracza poza średnią krajową. Niekończące się konflikty i procesy rządzących spółdzielniami sitw pokazały, jak mętną wodą dla ludzi sprytnych i chciwych są otrzymane w spadku po poprzednim systemie „spółdzielnie”." -pisze Bogdan Bachmura

 

Zapewne wielu mieszkańców olsztyńskich spółdzielni mieszkaniowych z zakłopotaniem podrapało się w głowę, gdy kilka dni temu na drzwiach klatek schodowych przeczytało apel o poparcie protestu przeciwko ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych.- Protestujemy przeciwko tym manipulacjom będącym zwykłym mydleniem społeczeństwu oczu, gdyż nikt nie wierzy, że najlepszą metodą naprawy spółdzielczości jest jej likwidacja – napisali w proteście adresowanym do prezydenta, marszałka sejmu i premiera pracownicy spółdzielni mieszkaniowych województwa warmińsko-mazurskiego.

Dwadzieścia lat temu nie brakowało poparcia Polaków, a jedynie woli politycznej i pomysłu na zrobienie porządku z tym, co komuniści nazywali spółdzielczością mieszkaniową. Wtedy właśnie, razem z Adamem Kowalczykiem, napisaliśmy programy prywatyzacji lokali komunalnych i użytkowych, które po kilku latach udało się przeforsować w olsztyńskiej Radzie Miasta. Zakładaliśmy, że zarządzanie majątkiem będzie się odbywało poprzez organizmy nazywane teraz wspólnotami mieszkaniowymi. Jednak dzisiaj Adam, bogatszy o swoje doświadczenia zawodowe ze wspólnotami, publicznie, na łamach Gazety Olsztyńskiej, jednoznacznie sprzeciwia się takiemu, przewidzianemu w projekcie ustawy, zarządzaniu obecnym majątkiem spółdzielni. Trudno zaprzeczyć, że współpraca mieszkańców wewnątrz wspólnot, a tylko taka gwarantuje prawidłowe zarządzanie wspólną częścią majątku, wygląda, delikatnie mówiąc, różnie. Różnie też bywa z wysokością opłat jakie ponoszą mieszkańcy wspólnot w porównaniu z kosztami obsługi spółdzielni mieszkaniowych. A jednak, według mnie, sprawa nie wydaje się tak jednoznaczna. Wiedza i doświadczenie mieszkańców Olsztyna na temat rzeczywistego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych mocno wykracza poza średnią krajową. Niekończące się konflikty i procesy rządzących spółdzielniami sitw pokazały, jak mętną wodą dla ludzi sprytnych i chciwych są otrzymane w spadku po poprzednim systemie „spółdzielnie”. Nie bez powodu pomysłodawczynią i osobą forsującą nową ustawę jest mieszkanka Olsztyna Lidia Staroń. Wróg numer 1 pracowników spółdzielni, ale jednocześnie osoba, która miejsce w parlamencie zawdzięcza autentycznemu poparciu mieszkańców dla walki ze spółdzielczą patologią. W swoim proteście do władz państwa związkowcy z olsztyńskich spółdzielni żądają m.in. „upodmiotowienia spółdzielców poprzez umożliwienie im wyboru pomiędzy spółdzielnią a wspólnotą”. Bardzo słusznie, szkoda tylko, że dopiero teraz, z nożem na gardle. Również inne fragmenty protestu pokazują, że wieloletnia obrona spółdzielczego lobby przed jakimikolwiek zmianami nie była przypadkiem. Powoływanie się na „stukilkudziesięcioletnią tradycję spółdzielczości polskiej i nasz kilkudziesięcioletni dorobek w poprawianiu warunków życia dziesięciomilionowej rzeszy mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych” świadczy o samopoczuciu wykluczającym jakąkolwiek krytyczną samo - refleksję. „Nie tędy wiedzie droga do Europy, która zrodziła ruch spółdzielczy i która go z powodzeniem rozwija” – oznajmiają sygnatariusze protestu.

Rzeczywiście, powoływanie się na „drogę do Europy” może wydawać się dla polskich, a szczególnie olsztyńskich spółdzielców dosyć paradne. Jednak z drugiej strony istnieje groźba, że zamiast dzisiejszych spółdzielni zafundujemy sobie lód i łyżwy. Wtedy wszystko będzie zależało od aktywności i zaangażowania lokatorów w funkcjonowanie przyszłych wspólnot. Zaangażowania, którego brak w spółdzielniach pozwalał na rozwój patologii, a we wspólnotach może prowadzić do dekapitalizacji majątku. Jeżeli jednak projekt ustawy polegnie i wszystko pozostanie po staremu, to przynajmniej nie grozi nam żadna katastrofa, bo zarządzanie majątkiem większości olsztyńskich spółdzielni pozwala spać spokojnie. No i pozostanie cień nadziei, że ludzie zarządzający spółdzielniami i spółdzielczością mieszkaniową  naprawdę wybiorą drogę do spółdzielczej Europy i podzielą się władzą ze spółdzielcami.

 

Bogdan Bachmura

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (18)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - Łukasz Adamski

      Odnośnik bezpośredni

      \"Pan ma swoje doświadczenia, które pozostają tylko Pańskimi doświadczeniami. Tworzenie na ich podstawie generalnych reguł jest jednak co najmniej niestosowne\". Dokładnie to samo dotyczy Pana.
      @ Hen. Nie wiem ilu jest mieszkańców. To 10 letnie bloki na Jagiellończyka. Ja tam nie mieszkam Panie hen akurat. Napisałem, że mam mieszkanie:) Ale współpraca z zarządcą jest super. Naprawdę ni widzę powododu utrzymywać prezesa, 5 sekretarek i samochodów służbowych...

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - santiagowicz

      Odnośnik bezpośredni

      Panie Łukaszu, jeżeli Pan cytuje, to niech Pan cytuje rzetelnie, nie wyrywając zdania z kontekstu. Sam napisałem w kolejnym zdaniu \"Moje doświadczenia są też oczywiście tylko moimi doświadczeniami, jednak z racji wykonywanego zawodu wiem, że właśnie im niestety bliżej reguły, natomiast Pańskim do wyjątków\".

      Zna Pan doświadczenia ze współpracą wewnątrz wspólnot inne niż własne?

      I podobnie, jak pisałem, doświadczenia dotyczą młodziutkiego bloku. Zapraszam zatem do wizyty choćby w ZBK I sp. z o.o. i podpytanie się, czy łatwo jest dogadać się członkom wspólnot w starych, często zniszczonych blokach.

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Ł.A

      Odnośnik bezpośredni

      Ok. Ja się nie spieram. Możliwie, że ma Pan rację. Nie mam porównania.

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - jacek

      Odnośnik bezpośredni

      poczytajcie blog Piechocińskiego i jego relację z uchwalania tej pisanej przez amatorów ustawy!

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Ewka

      Odnośnik bezpośredni

      To znienawidzona KOMUNA wprowadziła form zarządzania określoną nazwą spółdzielczości (jeden głos dla każdego członka). KOMUNA także doprowadziła do tego że np. na Jarotach nigdy nie było nocy (załogi monterskie pracowały w systemie trójzmianowym a światło które emitowały elektrody spawaczy rozjaśniały niebo przez całą noc). To wtedy (przypomne za znienawidzonej KOMUNY) około 100 tys obywateli Olsztyna stało się mieszkańcami MIESZKAŃ nie zajmując miejsc pod mostami i w krzakach, altankach. Towarzystwo Ludzi Wolnych rzucało kamieniami w ZOMO i zechciało zmian. Zbudowaliśmy im KAPITALIZM w którym nie ludzie na mieszkania ale mieszkania czekają na ludzi. Sam mam kilkaset m2 powierzchni do wynajęcia. Klienci po usłyszeniu ceny nagle dochodzą do wniosku że nie odpowiada im LOKALIZACJA. To jest kulturny naród, nieprawdaż?
      Wracając do wspólnot. Nigdy nie miałem z tym tworem praktycznej styczności ale sprawę dobrze znam z tytułu skarg, wandalizmu, wzajemnego ataku członków na siebie itp. które rozstrzygam. MUNDRKI optujące za ustawą zapomnieli o tym że majątek spółdzielni (poza blokami) trzeba przekazać w drodze powrotnej Gminie bowiem w innym przypadku za lat kilkanaście z bloku do bloku przejść się zdewastowanym chodnikiem nie da, plac zabaw będzie placem strachu itp.
      Czy obsada administracyjna spółdzielni jest rozbudowana ponad potrzeby to trzeba ustalić i ewentualnie zmienić. TO SIĘ DA ZROBIĆ. Czy zarząd wynajęty będzie tańszy? Wątpię. Czy w bloku np. 100 mieszkaniowym uda się ustalić w formie uchwały wydatek na np. pomalowanie elewacji, naprawę dachu, wymianę okien w częściach wspólnych? Wątpię. Zatem na temat KOMUNY, mordy w kubeł poproszę. Nie krytykować a jedynie piać z zachwytu. Bo inaczej wasze wnuki tak czy inaczej trafią pod mosty i do altanek albo zbudowanych z palet domeczków. Tylko niektórym (kapitalistom) uda się zapłacić 400 000 PLN za mieszkanko dla wnuczusia. I to jest dobre dla półgłupiego społeczeństwa którego tezy zawarto w \"artykuliku\"

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - sir Galahad

      Odnośnik bezpośredni

      Tyle, że to przez komunę tych ludzi nie było stać na mieszkania. W końcu mieszkania, jak wszystko inne, zawsze kosztuje i ludzi zawsze na to stać jeśli to zostało kupione. Różnica polega na finansowaniu. Gdy zabiorę Pani większość pieniędzy sprowadzając Panią na granicę nędzy i za część tych pieniędzy kupię Pani suchą bułkę i namiot, to będę Pani dobrodziejem , prawda?

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - hen

      Odnośnik bezpośredni

      \"...to przez komunę tych ludzi nie było stać na mieszkania. \"

      Taaaaaak? A dziś oczywiście stać każdego?

      Wybacz, sir, ale zapoznać się warto wpierw z założeniami spółdzielczości (w tym mieszkaniowej). I z zasadami finansowania budowy mieszkań spółdzielczych przed pierwszą reforma prawa spółdzielczego. To właśnie pierwsza \"reforma ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych\" po upadku tzw. komuny wprowadziła warunki umożliwiające \"wałki\" na każdym etapie działalności spółdzielni i sobiepaństwo zarządów i rad nadzorczych. A zrobiła to banda dyletantów, która postanowiła \"zrobić wszystkim dobrze\" nie mając najmniejszego pojęcia o zasadach spółdzielczości, jej finansowaniu i działaniu takich podmiotów. Jedynym motorem zmian było \"zabrać komuchom władzę\".
      Przesłanki działań dzisiejszych reformatorów niczym się od tamtych nie różnią. Też \"trzeba wszystkim zrobić dobrze\". A już najbardziej sobie.

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - sir Galahad

      Odnośnik bezpośredni

      Nie podejmuję się dyskutować o szczegółach prawa spółdzielczego bo brak mi dostatecznej wiedzy. Przez analogię zgadzam się jednak z Panem, że dyletanci albo cwaniacy przy tym majstrują bo tak jest w znanych mi dziedzinach. To wszystko nie zmienia faktu, że ludzi zawsze muszą sami sfinansować wszystko. Mogą to zrobić bezpośrednio albo z udziałem pośrednika tak jak za komuny. Jeżeli teraz ciągle państwo dba o to by wtrącić się w ten proces znaczy, że nazwa systemu może i zdechła ale chęć regulowania przez władzę wszystkiego wcale nie obumarła. A w niektórych dziedzinach nawet komunę przerosła w stopniu zdumiewającym.

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Ewa

      Odnośnik bezpośredni

      Pominę \"wykład\" z prawa spóldzielczego, ale kilka słów warto powiedzieć. Otóż spółdzielnia jest forma organizacyjną działalności gospodarczej różnioącą się np; od spółek prawa handlowego tym że każdy jej członek dysponuje jednym głosem (w spółkach ilość głosów zalezy od ilości udziałów lub akcji co wynika z wielkości ulokowanego tam kapitału) W sensie prawnym spółdzielnia nie ma związku z tzw. \"państwem, rządem itp\" Oczywiście sejm uchwala ustawę \"Prawo spółdzielcze\" a zazwyczaj projekt takiej ustawy zgłasza rząd albo ugrupowanie polityczne. W czasach komuny rząd wpływał na spóldzielczośc dość silnie np udzielając im kredytów z dotacjami budżetu. Z budzetu dopłacano np 60% do kosztów ogrzewania, utrzymania terenów zielonych, budowę placów zabaw dla dzieci. Teraz spółdzielnia płaci za to ze zbiórki pieniędzy za czynsz (oddzielono osobno Fundusz Remontowy) i dlatego tak szalenie wszystko podrożało. Pytanie jest jedno? czy likwidując organizmy gospodarcze typu spółdzielnie, jesteśmy wymyślić inne które będą tańsze dla członków tzn które zagwaranyują niższe opłaty za np ogrzewanie, wywóz odpadów komunalnych, energie elektryczną. Wątpię. Czy np 10 tys wynagrodzenia dla prezesa spółdzielni jest tym co ją kładzie na łopatki? Wątpię.
      Nie ulega watpliwości że ludziki różnej maści lody kręcą na każdej sprawie. To na sprawie spółdzielni jedna z \"gwiazd\" lokalnego parlamentaryzmu wspięła się na wyżyny, mając w główce tylko wodę od dwóch kadencji zyje sobie s0biepańsko. Atakowany przez nią Prezes do dzisiaj nie siedzi w więzieniu i póki co wszystkie sprawy wygrywa. Kobietka po prostu zalegała z czynszem i sama go sobie chciała ustalać (czytaj obniżać). Tak to się zaczęło. Ale problem organizacji form gospodarowania mieniem dużych rozmiarów nie może byc ot tak przerzucany z jednej łopatki na drugą. A wywód o wyższości komuny nad rozpierduchą nomenklatury i synalków ludzi ustawionych jest oczywisty. Przypomnę wrzawę jaką rozpetało środowisko niepodległościowe z tytułu rzekomego ogrodzenia siatką domku ówczesnego sekretarza KW PZPR doc. Wojnowskiego. Podobno niedopłacił do płotu którego wartość wynosiła niecałe 3 tys zł. Dzisiaj taki \"przekręt\" wywołałby usmiech politowania. # mln Euro to jest to o czym można poważnie rozmawiać (o pzrekręcie myślę rzecz jasna)

      około 14 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - mm

      Odnośnik bezpośredni

      https://www.youtube.com/watch?v=F9OcEhc-Otc

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    Tak, nazwa bardzo słuszna. I rzeczywiście, nie można zaśmiecać tak ważnego dla Polaków miejsca niemieckimi inwestycjami. Pozdrawiam
    Petycja do KEP o aprobatę nazw...
    8 godzin(y) temu
    Syn posłanki PiS Arent SKAZANY ❗️ Śmieszny WYROK za pobicie dziewczyny
    https://www.youtube.com/watch?v=rSPaj6rINPM
    Syn posłanki PiS Iwony Arent s...
    10 godzin(y) temu
    https://www.youtube.com/watch?v=5vH68EQp_IM
    Fundacja im. M. Bublewicza nie...
    20 godzin(y) temu
    O tym będzie w ostatniej części.
    „Męczeństwo św. Katarzyny K. o...
    21 godzin(y) temu
    widywałam
    „Męczeństwo św. Katarzyny K. o...
    21 godzin(y) temu
    Katarzynę i jej wspólniczkę widywałem pod funduszem środowiska na św. Barbary. Co mi się rzuciło w oczy: Porsche i torebki. To nie były tanie rzeczy.
    „Męczeństwo św. Katarzyny K. o...
    21 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Apel o optymizm na wypadek wojny Dwadzieścia rosyjskich dronów, które ostatnio wleciały do Polski wzbudziły u wielu moich rodaczek i rodaków głęboki niepokój, a często przerażenie… Zobacz
    • Barbarzyński atak "silnych ludzi" Tuska na praworządność Zbigniew Lis Motto Tuska: Będziemy stosować prawo, tak jak my je rozumiemy, czyli uchwałami Sejmu i rozporządzeniami zmieniać ustawy, wg zasady –… Zobacz
    • Co trzeba zrobić, żeby PiS wygrało kolejne wybory? Zbigniew Lis Wielu Polaków głosujących nie za opozycją, tylko przeciw PiS, nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji ich decyzji oraz z powagi… Zobacz
    • Michał Wypij, Paweł Warot – komentarz osobisty Bogdana Bachmury Bogdan Bachmura Dużo łatwiej o krytykę osób, których nie darzymy sympatią, z którymi jesteśmy w sporze lub konflikcie. Ale tym razem jest… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • W Zespole ośrodka Bublewicz był dyrektor departamentu urzędu marszałkowskiego
    • Wyborcza sporządziła listę osób do zwolnienia z pracy, związanych z PiS
    • Radny pyta prezydenta Olsztyna: kto zapłaci za awaryjną dostawę ciepła: spalarnia czy mieszkańcy?
    • Pracownik MOKu "ma w d...e chwałę polskiego oręża" w ramach "innych form działalności kulturalnej"
    • Co ukrywa posłanka PSL Urszula Pasławska?
    • Co robi Jerzy Szmit w spółce PKS w Międzyrzecu Podlaskim?
    • Ankieta III Czy podamy sobie rękę
    • Trwałość projektu B. Bublewicz upływa w 2027 roku - odpowiedział urząd
    • Róbcie tak dalej, a wybory w 2027 ponownie wygra PiS, ale rządzić będzie D. Tusk
    • Czy Cezal kupił działkę w Olsztynie dzięki korupcji? Tak sugeruje KKP
    • Paleo-sędzia z Giżycka unieważnił rozwód, bo orzekał neo-sędzia
    • Złe misie

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Fundacja im. M. Bublewicza nie przekazywała dotacji na Szkołę im. M. Bublewicza

        Adam Jerzy Socha 2026-02-09 12:14:28

        Dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 Mistrzostwa Sportowego im. Mariana Grzegorza...

      • Zmarła działaczka „Solidarności” z OZGrafu Agata Sidor

        2026-02-08 13:36:58

        W niedzielę 8 lutego rano, po ciężkiej chorobie zmarła w wieku 78 lat Janina Sidor (Pawlicka), przez...

      • „Męczeństwo św. Katarzyny K. od Helpera” (relacja z procesu sądowego)

        Adam Jerzy Socha 2026-02-07 18:30:32

        Wystąpienie założycielki Helpera, oskarżonej Katarzyny K. podczas składania wyjaśnień w sali Sądu...

    Wiadomości region

    • Region

      • Petycja do KEP o aprobatę nazwy Sanktuarium Narodowe w Gietrzwałdzie

        Adam Jerzy Socha 2026-02-08 10:10:57

        Konferencję naukowa „Gietrzwałd, tam gdzie świętość, spotyka się z codziennością. Perspektywy i...

      • "Sprawę dotacji unijnej dla Beaty Bublewicz zgłosimy do prokuratury"

        2026-02-06 16:24:56

        Radny Sejmiku Paweł Warot (PiS) na konferencji prasowej w piątek 6 lutego przedstawił interpelację...

      • PROGRAM UROCZYSTOŚCI POGRZEBOWEJ Biskupa prof. Juliana Wojtkowskiego

        2026-02-04 10:17:39

        Biskup Julian Wojtkowski odszedł do Domu Ojca 4 lutego 2026 roku w Konwikcie Kapłanów Warmińskich w...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • Borowski za prawdę o Giertychu ma iść za kratki. Apel Frasyniuka i Bujaka

        2026-01-25 21:18:23

        Adam Borowski, 70-letni bohater walki o niepodległość Polski, działącz "Solidarności" i...

      • Szczęśliwi jak świnia w łajnie. (Jak naprawić Trybunał Konstytucyjny?)

        Bogdan Bachmura 2026-01-23 20:08:03

        W rankingach spraw ważnych dla Polaków w 2026 r. ta, o której chciałbym napisać, na czołówki się...

      • Róbcie tak dalej, a wybory w 2027 ponownie wygra PiS, ale rządzić będzie D. Tusk

        Zbigniew Lis 2026-01-23 11:53:56

        Czy w Polsce AD 2026 spełnią się słowa św. Marka: „Jeśli jakieś królestwo wewnętrznie jest...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.