logodebata

Wspomóż jedyny portal na Warmii i Mazurach, który nie boi się publikować prawdy o politykach i jest za to ciągany po sądach. Nigdy, przez prawie 18 lat istnienia, nie dostaliśmy 1 grosza dotacji publicznej. Redaktorzy i autorzy są wolontariuszami. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 11-030 Purda, Patryki 46B

sobota, maj 24, 2025
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Region
  • Premier Tusk w Morągu powielił bzdury na temat "przekopu mierzei wiślanej"

Region

Premier Tusk w Morągu powielił bzdury na temat "przekopu mierzei wiślanej"

Szczegóły
Opublikowano: środa, 14 luty 2024 08:31

Podczas wiecu w Morągu w niedzielę 11 lutego premier Donald Tusk stwierdził, że przekop Mierzei Wiślanej „został przeskalowany” a pomysł przekopu "był kontrowersyjny od samego początku”. Premier po raz kolejny, tak jak to czyniła to "totalna opozycja" jeszcze zanim wbito pierwsza łopata, powielił bzdury na temat tej inwestycji. Prostujemy je poniżej.

„Miał sporo zwolenników, szczególnie w Elblągu i okolicach. To nie tylko poprzednia ekipa była zdeterminowana, żeby zbudować ten przekop. Były argumenty za i przeciw. Moim zdaniem, to przedsięwzięcie było jednak bardzo przeskalowane, w sensie kosztów. Mamy przekop, de facto jest niedokończony, kosztował dużo więcej niż zakładano, w sumie z 2 mld zł, ale nie możemy marnować czegoś, nawet jeśli to zostało przeskalowane albo przepłacone, tylko dlatego, że to robili poprzednicy” – stwierdził premier Tusk.

„Chcę wam powiedzieć, że te 9 kilometrów zostanie w tym roku zaczęte, a te 900 metrów, które ma doprowadzić do portu w Elblągu - w przyszłym roku rozpoczniemy przygotowania do tego. I nikt nie będzie szantażował Elbląga, że mu się zabierze ten port” – zapewnił premier.

Premier nawiązał tutaj do sporu pomiędzy rządem a samorządem Elbląga. Rząd chciał wyłożyć 100 mln zł na wykonanie ostatniego odciinka toru wodnego do portu w Elblągu w zamian za objęcie większościowych udziałów w społce zarządzającej portem, na co samorząd się nie zgadzał.

W wystąpieniu Donalda Tuska nt. przekopu pojawiła się, jak zwykle w jego publicznych wystąpieniach wiele manipulacji i przekłamań. Dlatego publikuję analizę Szymona Janusa z jego profilu na "X"

Adam Socha

Odkłamuję temat jednego z największych politycznych chochołów ostatnich lat, czyli "przekop mierzei".

Zwykłą inwestycję infrastrukturalną, z której uczyniono oręż w walce politycznej. Brzmi znajomo? Oh, sweet summer's child - jeszcze nie wiecie jak bardzo znajomo.

Po co to wszystko? Po to, aby uzyskać drogę wodną łączącą Bałtyk z portem w Elblągu przez kanał.

1. "Przekop Mierzei" to pomysł PiSu / pisowska megalomania!

Zaczynamy grubo. Oczywiście to bzdura - budowę kanału w tym miejscu zaproponował niejaki Kwiatkowski. Eugeniusz Kwiatkowski, w 1945 roku. Nie wzięło się to z niczego, bo Elbląg już przed wojną był istotnym portem. Potem długo, długo nic, aż w 1996 (a potem w 2004) powstaje koncepcja profesora Jednorała, która ma pozwolić na połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Potem, alternatywne rozwiązanie w 2008 przedstawiło BPOŚ "SAJMOR".

W 2007 roku rząd JK podjął uchwałę o budowie przekopu, ale były to już ostatnie dni tej władzy. I, co ciekawe, nikt tej decyzji nie cofnął. Rząd DT przez 6 lat wydał ~5mln pln na dokumentację przekopu, realizowaną przez Urząd Morski w Gdyni. Co zabawne, jak wspominają artykuły z tamtego czasu, wygląda na to, że DT... nigdy nie wiedział, że realizowana jest uchwała rządu JK w tej sprawie, bo wielokrotnie pomysł przekopu w tym czasie krytykował.

No i cóż. Jako podsumowanie prac dla rządu, PDT otrzymał trzy dokumenty - prognoza oddziaływania na środowisko, studium wykonalności oraz tzw. badanie nadrzędności interesu publicznego. Brzmi znajomo? To słuchajcie dalej. Wiecie co te dokumenty wykazały? Budować! Zyski gospodarcze i społeczne miały znacząco przekraczać koszty! Znajomo? No to co zrobił rząd? Schował to do szuflady. Znowu brzmi znajomo, prawda?

Wniosek był jeden - przekop jest tak zyskowny, że warto go realizować nawet pomimo negatywnego wpływu na obszar Natura 2000. W ciągu 20 lat od ukończenia zyski społeczne i gospodarcze uzasadniają budowę.

Żeby jeszcze dodać aspektu humorystycznego - aktualny... senator PO - Jerzy Wcisła, już w 2013 ubolewał - "Rozmawiałem z premierem już po tej jego wypowiedzi i doszliśmy do wniosku, że źle się stało, że ta sprawa nabrała politycznego wymiaru (...) Premier nie powiedział mi, że to dobra czy zła inwestycja, ale tylko, że trzeba się zastanowić, czy w czasach kryzysu nas na nią stać."

Jeszcze drobna ciekawostka na koniec - pierwsze koncepcje zrobienia przekopu rozpoczął realizować... Stefan Batory w 1577 roku.

2. Koszty wzrosły dwukrotnie do 2mld.
Jak większość mitów tak i ten bierze się głównie z niewiedzy. Nie, "przekop mierzei" nie kosztował 2mld pln, bo i nie ma czegoś takiego jak "przekop mierzei".

Jest za to - "Program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", który składa się z kilku etapów. Program ten rozpoczęto w 2016 uchwałą Rady Ministrów - od tego czasu trwały prace analityczne i projektowe (znowu brzmi znajomo?).

Sama wycena w wysokości ~880mln pln za CAŁOŚĆ PRAC wynikała z analiz przeprowadzonych w latach 2014-2016.

Czy koszty wzrosły? Tak, oczywiście. Wynikało to z:
- uszczegółowienia koncepcji w wyniku prowadzonych analiz;
- zmiany niektórych parametrów drogi wodnej;
- zwiększenia zakresu robót (http://m.in. o dodatkowe mosty);
- COVID, inflacja, wojna;

Co znaczy - "całość prac"?

- etap 1 - "przekop mierzei" oraz szereg innych inwestycji (np. budynek kapitanatu czy drogi z mostami)

Tutaj planowano wydać 718mln pln, a umowa z wykonawcą opiewała na 992mln pln, wzrosła więc o 38%, co jak wspominałem, wynikało w dużej części z uszczegółowienia i rozbudowania zakresu robót.

- etap 2 - tor wodny na rzece Elbląg - ~10km;

Umowa z Budimexem opiewała na 574mln pln, a znaczny wzrost kosztów wynikał nie tylko z realiów roku 2021 (covid, koszty materiałów budowlanych, koszty wynagrodzeń), ale i ze znacznego zwiększenia zakresu robót - http://m.in o zmianę typów mostów na rzece Elbląg. Co ważne, ten etap NADAL TRWA, więc realizacja programu nie została nadal ukończona.

Tak więc bezpodstawna jest ocena skutków programu który jest w trakcie realizacji, prawda?

Na dzisiaj (początek lutego) ten etap jest zrealizowany w ~80%.

- etap 3 - tor wodny na Zalewie Wiślanym - 8km;
Umowę podpisano w 2022 roku na kwotę 130mln pln. Prace są zrealizowane też w ~80%

- etap 4* - modernizacja portu w Elblągu za ~100mln pln (zatwierdzona w ostatnich tygodniach przez obecny rząd);

Mamy więc 1,7mld pln za 3 etapy budowy drogi wodnej, a nie "ponad 2mld pln" za "przekop mierzei".

To tak jakby pisać, że zjazd z autostrady kosztował 2mld, bo zapomniało się o 20km drogi i 2 mostach.

Wzrost ceny?
Etap 1 - z 718mln do 880mln pln (+38%)
Etap 2+3 - ze 162mln do 704mln pln (+334%), ale ze znacznym rozszerzeniem zakresu budowy (http://m.in. o nowe typy mostów);

Czyli finalnie mamy wzrost o 820mln pln (+93%), ale uzyskując znacznie szerszy zakres prac, nowe mosty, oraz uwzględniając, że od 2016 mieliśmy takie przyjemności jak covid, załamanie łańcucha dostaw, wojnę na Ukrainie i inflację.

To wygląda już trochę inaczej niż "przekop kawałka plaży za 2mld", prawda?

3. Przekop dla kajaków + Elbląg

Przekop nie jest przekopem "dla kajaków", tylko dla normalnych systemów transportu śródlądowego jak barki kontenerowe czy drobnicowce. Nazywa się to "sea-river" oraz "shortsea".

Pozwoli na wpłynięcie tam statków o zanurzeniu do 4m, długości 100m, szerokości 20m i do 3500 ton ładowności. Są to parametry optymalne pod kątem floty statków transportowych, nawet lepsze niż parametry części takiej infrastruktury w innych krajach Europy.

Spodziewać się można, że głównym towarem transportowym będą pasze, zboża, węgiel, materiały budowlane i drewno.

4. To na siebie nie zarobi.

Przyznam, że ten argument jest fantastyczny. Ile zarobił chodnik pod twoim domem? Ile zarobił plac zabaw? Przecież ty nawet nie masz dziecka! Infrastruktura nie jest od zarabiania, tak jak nie mieszkasz na fundamencie.

Infrastruktura to narzędzie które pozwala ci na zarabianie, nie jest zyskiem samym w sobie. Dlatego też, dla takich inwestycji liczy się korzyści gospodarcze i społeczne. I tutaj, tak jak w przypadku CPK, nawet za poprzednich rządów PO wyszło, że należy budować, bo zyski są znaczące.

Zysk też jest gdzie indziej - jeśli rolnik będzie mógł zarobić na każdej tonie więcej, dzięki transportowi przez Elbląg, to jak wliczyć to w zyski przekopu? Jak wliczyć to, że Gdańsk z chęcią odpuści część mniejszych transportów, które wylądują w Elblągu, żeby przyjąć większe statki?

Tak więc jak wynika z faktów - inwestycja znana jako "przekop mierzei", to planowana od dziesięcioleci zwykła inwestycja infrastrukturalna, która realizowana powinna być już dawno. Co tylko potwierdzają ostatnie działania, mające na celu dofinansowanie modernizacji portu w Elblągu.

Za pomoc merytoryczną dziękuję @NaWodzie
Szymon Janus
.

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (13)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - Nadzieja

      W odpowiedzi na: Gość - Nadzieja
      Odnośnik bezpośredni

      I nie będzie.

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Unkas

      Odnośnik bezpośredni

      Opublikowano: środa, 14 luty 2024 08:31. Teraz jest czwartek, późny wieczór.
      I tylko jeden komentarz (mój jest drugi).
      Widać wyraźnie, że takich tekstów nikomu nawet nie chce się komentować.
      Pozdrawiam,

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - Unkas
      Odnośnik bezpośredni

      Jak wiadomo, szykujesz się na starszego pomocnika młodszego sortowacza lidlowych toksycznych śmieci,
      tak więc zajmij się podnoszeniem swoich kwalifikacji do pracy w tym wymarzonym zawodzie.

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Unkas

      W odpowiedzi na: Gość - Gość
      Odnośnik bezpośredni

      Cześć Gościu-Gościu,
      Widzę, że mnie pamiętasz, brawo!
      Ale może poza tym dowodem sympatii (do mnie) napisz coś na temat tego artykułu, który tak mi się nie podoba.
      Potrafisz?
      Serdecznie Cię pozdrawiam,

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - Unkas
      Odnośnik bezpośredni

      Ty napisz merytoryczną opinię,
      ponieważ post " że takich tekstów nikomu nawet nie chce się komentować",
      nie wnosi absolutnie nic na temat przekopu mierzei wiślanej.

      https://wiadomosci.wp.pl/tusk-przekop-mierzei-wislanej-tylko-jesli-bedzie-oplacalny-i-bezpieczny-6031551883903617a

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Unkas

      W odpowiedzi na: Gość - Gość
      Odnośnik bezpośredni

      Drogi Gościu-Gościu (bezimienny),
      Skoro napisałem "takich tekstów nikomu nawet nie chce się komentować" to znaczy, że mnie też się nie chce.
      Będę w tym konsekwentny.
      Mam nadzieję, że teraz już zrozumiesz.
      I tego Ci życzę!

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - Unkas
      Odnośnik bezpośredni

      Nikomu czyli tobie. Jesteś nikt. Zrozumiałeś już?

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Maciej

      Odnośnik bezpośredni

      Cieżko komentowac taka ilosc bzdur. Wystarczy sprawdzic jakie zanurzenie maja transportowce na Bałtyku, żeby obsmiać( gdyby nie fakt, ze wszyscy zaplacilismy za ten row) pomysl budowy. Nie istnieje obecnie zadna jednostka transportowa wpisujaca sie w parametry tej drogi wodnej nawet po jej poglebieniu( co dla ludzi znajacych ten akwen i tak jest idiotyzmem bo po byle silniejszym wianiu efekt fali na tak plytkim akwenie, tj sr 2,2 metra glebokosci namół przemieszcza sie ekspresowo). Nikt na calym Baltyku nie planuje też stworzenia floty specjalnie na tę okazję. Barki są flotą ŚRÓDLĄDOWĄ, tendencja w przewozach to coraz wieksze ladownosci i co za tym idzie zanurzenie. Dziekujemy wam bardzo, że swoje chore majaki finansujecie z pieniedzy nas wszystkich.

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - nn

      Odnośnik bezpośredni

      Kolesie chcą inwestycję dokończyć za państwowe pieniądze bez przekazywania skarbowi państwa pakietu kontrolnego nad portem. Po zakończeniu inwestycji Port zostanie przez sitwę ,,sprywatyzowany,,.

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - PODZEGACZ WOJENNY

      Odnośnik bezpośredni

      To, co powiedział Hołownia, jest nadzwyczajnie niebezpieczne dla naszego kraju i na pewno będą go z namiętnością cytować rosyjskie media, by podsycać nienawiść do Polaków.
      W sprawie Hołowni powinna zebrać się sejmowa komisja dyscyplinarna, ponieważ zwykli posłowie bywali za banalniejsze słowa pozbawiani diet czy uprawnień poselskich, a on jest przecież Marszałkiem Sejmu RP, czyli trzecią najważniejszą osobą w Polsce, po prezydencie i premierze, i powinien wyjątkowo zważać na swoje słowa, kierując się najwyższymi standardami kultury politycznej i dyplomacją.
      Grożenie śmiercią przywódcy innego państwa w dawnych czasach byłoby równoznaczne z wypowiedzeniem wojny.....

      https://wolnemedia.net/wojenny-odlot-szymona-holowni/


      https://www.youtube.com/watch?v=DGHluCBu1mw

      około 1 rok temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    A redaktor jak zwykle...
    A świstak chodzi i zawija w sreberka
    Jakby się redaktorek nie starał, to dzisiejsza debata, a zwłaszcza wczorajszą rozmową...
    "Geniusz" Trzaskowski w debaci...
    2 godzin(y) temu
    Dodam jeszcze dwie osoby i będzie kwartet: D. Wysocka-Schnepf oraz sierżantGarcią
    https://demotywatory.pl/5300190/Tymczasem-w-Tarnowie-mozna-bylo-...
    Jak mąż zaufania Trzaskowskieg...
    8 godzin(y) temu
    Świetny wywiad z Karolem Nawrockim z 2017 r. Terlikowski powinien wysłuchać...
    https://www.youtube.com/watch?v=Zwxt22BfrLY&t=123s
    Klub Warmiński zaprasza na spo...
    9 godzin(y) temu
    W punkt
    Gdy redaktor grilluje i nagrywa, to "interes spoleczny". Gdy redaktora nagrywają, to przestępstwo.
    Jak mąż zaufania Trzaskowskieg...
    10 godzin(y) temu
    Ta Joanna to powinna zaprzyjaźnić się z Czarną Anną. To byłby duet zwany "Nieszczęściem parowym"
    Jak mąż zaufania Trzaskowskieg...
    11 godzin(y) temu
    Od zakochania do nękania… stalking to uporczywe prześladowanie z powodu zawiedzionej miłości, powodujące poczucie poniżenia u dziennikarza i demolując...
    Jak mąż zaufania Trzaskowskieg...
    17 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Barbarzyński atak "silnych ludzi" Tuska na praworządność Zbigniew Lis Motto Tuska: Będziemy stosować prawo, tak jak my je rozumiemy, czyli uchwałami Sejmu i rozporządzeniami zmieniać ustawy, wg zasady –… Zobacz
    • Co trzeba zrobić, żeby PiS wygrało kolejne wybory? Zbigniew Lis Wielu Polaków głosujących nie za opozycją, tylko przeciw PiS, nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji ich decyzji oraz z powagi… Zobacz
    • Michał Wypij, Paweł Warot – komentarz osobisty Bogdana Bachmury Bogdan Bachmura Dużo łatwiej o krytykę osób, których nie darzymy sympatią, z którymi jesteśmy w sporze lub konflikcie. Ale tym razem jest… Zobacz
    • Polska racja stanu - refleksje po obejrzeniu "Resetu" Zbigniew Lis Do napisania tego artykułu skłoniły mnie bulwersujące fakty i ujawnione dokumenty, przedstawione podczas emisji serialu dokumentalnego "Reset" w TVP1, który… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Czy zastępcą dyrektora Muzeum w Grunwaldzie została osoba z polecenia PO?
    • Wyborcza sporządziła listę osób do zwolnienia z pracy, związanych z PiS
    • Konfederacja Korony Polskiej sprzeciwia się inwestycji Lidla w Gietrzwałdzie
    • Studentki oskarżyły swojego wykładowcę z WNE UWM o molestowanie
    • Co chce ukryć prezes olsztyńskiej spalarni? Dlaczego popioły chcą wozić do Bisztynka?
    • Stołek wiceprezes WFOŚiGW w Olsztynie dostała kandydatka Koalicji Obywatelskiej
    • Jak oceniacie pierwszy rok prezydentury Roberta Szewczyka?
    • Przedsiębiorca z Olsztyna oskarża minister klimatu o bankructwo firm
    • Sąd Najwyższy odmówił rektorowi UWM udziału w zwolnieniu Adamowicza
    • Nawrocki w debacie w TVPwL dowiódł, że jest bokserem wagi ciężkiej, Trzaskowski - słabowitym „lalusiem”
    • Trzaskowski wielkim patriotą jest i mega niezależnym od Tuska
    • Największy skandal wyborczy w III RP. Kampania oszczerstw w sieci osób związanych z PO

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Jak mąż zaufania Trzaskowskiego polowała na red. Sochę

        Adam Jerzy Socha 2025-05-22 17:51:51

        Jadąc do pracy w Obwodowej Komisji Wyborczej nr 19, w wyborczą niedzielę 18 maja, w Zespole...

      • W Olsztynie powtarzali proces zwyrodnialca, który skatował nastolatkę, bo sądził „neo-sędzia”

        2025-05-22 15:05:13

        Po przejęciu władzy przez koalicję Donalda Tuska, rośnie liczba uchylonych wyroków wydanych na...

      • Klub Warmiński zaprasza na spotkanie z Tomaszem Terlikowskim

        2025-05-21 11:19:47

        Klub Warmiński zaprasza na spotkanie Tomaszem Terlikowskim, dziennikarzem, filozofem, publicystą. Temat...

    Wiadomości region

    • Region

      • Podejrzany o zabójstwo ks. Lecha Lachowicza skierowany na badania psychiatryczne

        2025-05-22 09:31:44

        Podejrzany o zabójstwo proboszcza parafii w Szczytnie zostanie poddany obserwacji...

      • Czy zastępcą dyrektora Muzeum w Grunwaldzie została osoba z polecenia PO?

        2025-05-16 15:34:04

        Zastępcą dyrektora Muzeum Bitwy pod Grunwaldem została Emilia Nowicka z Olsztynka. Pani Emilia...

      • Radny protestuje przeciwko wizycie niemieckiego rewizjonisty w Gołdapi

        Adam Jerzy Socha 2025-05-15 17:05:04

        Radny Rady Powiatu w Gołdapi Paweł Czyż, wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • "Geniusz" Trzaskowski w debacie z "gangusem i kibolem" Nawrockim, okazał się wydmuszką

        2025-05-23 22:32:37

        To nie była merytoryczna debata, z której wyłoniłby się przywódca narodu i państwa, z wizją dla...

      • Trzaskowski o włos przed Nawrockim, trzeci Mentzen - wyniki ze 100% obwodów

        Adam Kowalczyk 2025-05-18 21:36:18

        Wyniki po zliczeniu głosów z wszystkich obwodów. Rafał Trzaskowski - 31,36%, Karol Nawrocki -...

      • Największy skandal wyborczy w III RP. Kampania oszczerstw w sieci osób związanych z PO

        2025-05-16 17:35:24

        Facebook zalały filmiki szkalujące i zohydzające kandydatów opozycji Karola Nawrockiego i...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.