Poseł Jerzy Szmit wzywa do walki o Drogę Krajową nr 16. Jej budowa – wbrew wcześniejszym obietnicom – wypadła z Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. „Szesnastka" to kręgosłup komunikacyjny Warmii i Mazur. Jego przetrącenie oznacza utrwalenie wykluczenia komunikacyjnego na długie lata.
Dlatego poseł Jerzy Szmit przedstawił plan działań, mających na celu uratowanie modernizacji drogi krajowej nr 16. To, że jest ona najważniejszą drogą w naszym województwie nie trzeba nikogo przekonywać, stanowi jego kręgosłup komunikacyjny. Argumentów za jej powstaniem jest wiele i od wielu lat były przytaczane. Warto wspomnieć o dwóch: bezpieczeństwie i gospodarce. Według statystyk policji na DK 16 co roku dochodzi do ok. 100 wypadków, w tym śmiertelnych. Jednocześnie analizując te statystyki można zaobserwować, że odkąd zmodernizowano fragment drogi jest mniej i tylko z faktu, że wyremontowano niewielki jej fragment wynika mały spadek liczby wypadków, w tym śmiertelnych.
Drugi argument - gospodarczy to niestety w naszym województwie już pewna oczywistość, ale nie można nad nią przejść do porządku dziennego: najwyższe bezrobocie, najniższe średnie wynagrodzenia i ubóstwo znacznej części społeczeństwa. Najistotniejszą przyczyną tego smutnego faktu jest trwające od dziesięcioleci wykluczenie komunikacyjne województwa warmińsko – mazurskiego.
Nie ujęcie DK 16 w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 spowoduje, że ten stan rzeczy utrwali się na długie lata.
Cieszy zatem każda inicjatywa, która ma celu wywarcie wpływu na rząd, aby zmienił swoją decyzję w kwestii „szesnastki": apele samorządów, organizacji przedsiębiorców, inicjatywy polityczne.
Niezwykle ważne jest zaangażowanie mediów lokalnych w tej sprawie, stąd apel do nich o możliwie szerokie włączenie się w „walkę" o drogę nr 16.
Do 30 stycznia trwają konsultacje przedstawionego 22.12.2014r. PBDK: CZYTAJ TUTAJ
Niezwykle ważne jest aby wzięła w nich udział jak największa liczba samorządów, instytucji gospodarczych, społecznych i mieszkańcy Warmii i Mazur z jednoznacznym przesłaniem: modernizacja DK 16 musi znaleźć się w rządowym programie budowy dróg.
Jednak z dniem 30 stycznia nie kończy się praca w tej sprawie. Rząd bowiem zapowiada przedstawienie ostatecznego kształtu PBDK 2014 – 2023 do końca czerwca br. Zatem aktywność społeczna musi trwać dalej a jej elementem, który z pewnością podejmiemy będzie blokowanie DK 16 na różnych odcinkach, aby rządzącym uświadomić wagę problemu.
Wcześniej, z inicjatywy posła Jerzego Szmita odbyło się spotkanie przedsiębiorców i polityków Warmii i Mazur w tej sprawie. Wszyscy posłowie i senatorowie, od prawa i lewa, zadeklarowali walkę o wpisanie DK 16 do PBDK. Przedsiębiorcy, zazwyczaj chwalący rząd, na czele z Andrzejem Dowgiałło, tym razem nie kryli swojego niezadowolenia z wykreślenia „16".
W tym roku miała ruszyć budowa odcinka Borki Wielkie – Mrągowo za 400 milionów złotych.
(red.)
Na zdjęciu: zbudowany odcinek 16 Biskupiec - Borki Wielkie, zdjęcie ze strony GDDKiA
Skomentuj
Komentuj jako gość