Takie pytanie zadał radny olsztyński Jarosław Babalski z klubu PiS. Teraz otrzymał odpowiedź dyrektor I LO. Publikujemy tekst interpelacji radnego a pod nią odpowiedź.
Interpelacja dotyczy utworzenia oddziałów międzynarodowych w I LO im. Adama Mickiewicza w Olsztynie. Matura międzynarodowa to program, który dedykowany jest dla szkół na całym świecie. Koordynacją tego przedsięwzięcia zajmuje się genewska fundacja o nazwie International Baccalaureate (IB). W Polsce klasy z programem IB prowadzi ponad 40 szkół. Co ciekawe w zdecydowanej większości uczestnikami tego programu są placówki niepubliczne. Ostatnio tj. 26 czerwca 2019 r decyzją Radnych Rady Miasta Olsztyna do grona tych szkół dołączyło I LO im. Adama Mickiewicza.W Olsztynie zdecydowano, iż zadania tego podejmie się szkoła publiczna. Można powiedzieć brawo! Gdyby nie pewne okoliczności, które wzbudzają moje zdziwienie. Zawsze publicznie powtarzałem i powtarzać będę w przeciwieństwie do Pana, że inwestowanie w oświatę to dobrze lokowane pieniądze w przyszłość, zwłaszcza że chodzi o dzieci i młodzież. Pan natomiast wielokrotnie powtarzał, że miasto musi dopłacać do oświaty. Jak to więc jest, że raz jest Pan zatroskany o rozwój oświatyi hojnie podejmuje się nowych wyzwań, z drugiej strony gani Pan Ministerstwo Edukacji Narodowej o przerzucanie na barki samorządu kolejnych zadań bez odpowiedniej subwencji. W tym przypadku złożył Pan zobowiązanie do ponoszenia (z dochodów własnych miasta), kosztów kształcenia w oddziale międzynarodowym w latach 2019÷2023 w kwocie 1.679106,40 zł., co będzie generować rocznie kwotę ok. 420 tys. zł. Z drugiej strony mamy obraz niedoinwestowanych placówek oświatowych w mieście.
Podam kilka przykładów, bo może Pan tego nie dostrzega:
SP. nr 1 - brak hali sportowej,
SP. nr 30 - wymaga pilnych prac remontowych,
SP. nr 2 - odwlekana inwestycja budowy boiska lekkoatletycznego. Jest pilna potrzeba budowy szkoły podstawowej w południowej części miasta i żłobka przy ul. Antonowicza.
Te oczekiwane inwestycje, przesuwa Pan w budżecie miasta na kolejne lata. To tylko niektóre z potrzebnych inwestycji w sferze oświaty, na które czekają mieszkańcy Olsztyna. Stąd moje wątpliwości. Skoro mamy zdefiniowane potrzeby w obszarze infrastruktury oświatowej, to stawiam pytanie: Czy taka hierarchia potrzeb jaką Pan proponuje jest właściwa? Z czego wynika potrzeba tworzenia właśnie teraz takiego oddziału dla kilkudziesięciu wybrańców, kiedy na poprawienie warunków kształcenia czekają tysiące. Inicjatywa - godna rozważenia, ale w pierwszej kolejności to zaspokojenie potrzeb i stworzenie równych szans kształcenia dla wszystkich.
Stawiałem szereg pytań podczas Komisji Edukacji, stawiałem te pytania, choć miałem już ograniczony czas podczas X Sesji Rady Miasta. Niestety nie otrzymałem na żadne z postawionych pytań odpowiedzi. Kieruję je ponownie w trybie interpelacji i proszę o rzeczowe odpowiedzi.:
1. Egalitarna czy elitarna - Jaka według Pana powinna być szkoła publiczna, którego organem prowadzącym jest miasto?
2. Ile będzie kosztować (proszę podać strukturę kosztów podstawowych) nauka w klasie z maturą międzynarodową (proszę podać kalkulację dodatkowych kosztów w cyklu rocznym z wyszczególnieniem np. opłata dla centrali w Genewie, opłaty za obsługę programu, inne)?
3. Czy z tytułu uczestnictwa w tym przedsięwzięciu powstała (powstanie) przy szkole fundacja, na rzecz której będą wpłacane pieniądze, aby za uzyskane środki finansowe systematycznie wzbogacać np. księgozbiór, programy edukacyjne, językowe, komputerowe, zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych itp.
4. Jakie indywidualne koszty poniosą uczestnicy programu (np. darowizna na rzecz fundacji, zakup kalkulatora graficznego, zestaw podręczników, koszt wczesnej rejestracji, koszt zdawanego egzaminu, koszty przystąpienia do matury)?
5. Jaką rolę w tym programie spełniać będzie baza dydaktyczna UWM i jej kadra – koszty?
6. Jakie godzinowe stawki dla nauczycieli przewiduje Pan w związku z tym projektem, czy zastosowany będzie tu inny regulamin płacowy?
7. Czy prawdą jest, że Pani Dyrektor wystąpiła z takim wnioskiem? Jeśli tak, to w trybie dostępu do informacji publicznej, proszę o udostępnienie tego dokumentu.
Teraz kilka pytań dotykających sferę organizacyjno-funkcjonalną, a wynikających z zapisów przyjętej uchwały. Według założeń realizowanego w oddziale międzynarodowym programu nauka będzie się odbywać w małych grupach (min. 6 osób), zgodnie z deklaracjami uczniów dotyczących wyboru przedmiotu.:
8. Ilu uczniów zostało zakwalifikowanych do tego projektu (ile utworzono grup)?
9. Ilu uczniów w oddziale z maturą międzynarodową jest zameldowanych na stałe w Olsztynie?
Kolejne pytanie poprzedzę cytatem.:
„Ważną rolę w procesie edukacyjnym odgrywa nauczyciel-mentor, który wspiera aktywność ucznia i pomaga mu odnosić się do wcześniejszych doświadczeń. Buduje zdolność ucznia do refleksji {w} i {po} działaniu. Zajęcia prowadzone przez nauczyciela systematycznie podlegają obserwacjom przez zespół kierowniczy, a w razie potrzeb także przez doradcę metodycznego”.
10. Proszę przedstawić, jak będzie wyglądała praca z uczniami tj. rola nauczyciela-mentora, nauczycieli akademickich, którzy też mają współpracować ze szkołą. Jakie będzie ich wynagrodzenie i kto poniesie te koszty?
Panie Prezydencie, to tylko niektóre z wielu wątpliwości, które podnosiłem i prosiłem o udzielenie odpowiedzi. Pomimo złożonej deklaracji przez Panią Dyrektor Wydziału Edukacji do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi. Takie zachowanie Pani Dyrektor odbieram za przejaw lekceważenia Radnych. Jestem przekonany, że informacje, o które prosiłem należą się szerszej opinii publicznej, zwłaszcza uczniom i ich rodzicom. W przeciwnym razie obawiam się, że cały projekt pomimo przychylności niektórych środowisk może się okazać kosztowną „wydmuszką”.
Jarosław Babalski
Wiceprzewodniczący
Rady Miasta Olsztyna
Prawo i Sprawiedliwość
Olsztyn 12 lipca 2019r.
Odpowiedź:
Radny skomentował:
Zaskoczenia nie ma. Brak precyzyjnych odpowiedzi dot. kosztów i roli UWM oraz odp. na pytanie nr 6 dot. Regulaminu płac. Ciekawostką jest, że na 32 uczniów zakwalifikowanych na rok 2019/20 aż 14 jest spoza Olsztyna. Ja rozumiem, że w szkołach średnich nie ma rejonizacji, ale mamy tu do czynienia z wydatkami ekstra i zobowiązaniem Prezydenta do ponoszenia kosztów z dochodów własnych gminy.
Jarosław Babalski
Skomentuj
Komentuj jako gość