Olsztyn zdołał zrealizować dopiero 5% projektu tramwajowego. Oficjalnie opóźnienie wynosi ponad rok. Inwestycja musi zostać zakończona i rozliczona do końca 2015 roku. Tylko więc cud może uratować kasę miasta przed bankructwem. Kielce już dawno zakończyły pierwotny projekt, Rzeszów do końca 2014 roku zamknie 2 ostatnie zadania, w Lublinie i Białymstoku stopień zaawansowania realizacji projektu wynosi 70%.
Olsztyn wystartował w tym samym czasie ze swoim projektem co pozostałe 4 miasta uczestniczące w programie POLSKA WSCHODNIA (Kielce, Lublin, Rzeszów, Białystok). Wszystkie miasta otrzymały ten sam procent dofinansowania projektu – 85%. Jednak od projektu olsztyńskiego projekty pozostałych 4 miasta różnią się w dwóch zasadniczych punktach: 1. jedynie Olsztyn buduje linię tramwajową, 2. wszystkie 4 miasta kończą realizację projektu.
Kielce już dawno zakończyły pierwotny projekt, Rzeszów do końca 2014 roku zamknie 2 ostatnie zadania, w Lublinie i Białymstoku stopień zaawansowania realizacji projektu wynosi 70%. W rankingu dwutygodnika „Wspólnota", który porównał koszty i funkcjonowanie komunikacji miejskiej w 19 miastach wojewódzkich, 5 miast z programu POLSKA WSCHODNIA zajęły następujace miejsca: 1. Kielce, 2. Rzeszów, 5. Lublin, 9. Białystok, 10. Olsztyn. Średni wiek taboru wynosi: Kielce – 7,9, Rzeszów – 8,4, Białystok – 6,9 lat, Lublin – 7,5, natomiast Olsztyn - 10,5 lat.
W Olsztynie (172 tys. mieszkańców), jak potwierdził „deb@cie" kierownik Jednostki Realizującej Projekt inż. Andrzej Karwowski z kwoty 105 mln euro wydaliśmy dopiero ok. 13 mln euro. Zbudowaliśmy buspasy na Warszawskiej, Niepodległości i Pstrowskiego, a dopiero przed nami najważniejsza część zadania - budowa 11,1 km linii tramwajowej i zajezdni tramwajowej (budowa nowej zajezdni MPK w Pieczewie nie jest zadaniem ujętym w tym projekcie). Tymczasem dopiero kończy się wywóz żwiru z ul. Obiegowej.
W Olsztynie winę za tak ogromne opóźnienie władze miasta zwalają na hiszpańską firmę FCC (kontrakt zerwano w sierpniu 2013r.). Nie zrealizowanie w terminie projektu oznacza bankructwo Olsztyna. Przypomnijmy, że aby skorzystać z funduszy unijnych, projekt trzeba rozliczyć do 31 grudnia 2015 r. W przypadku niedotrzymania terminu beneficjent będzie musiał pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki, które wystąpią po 31 grudnia 2015 r. - informuje biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Dotacja UE do projektu wynosi 350 mln zł (roczny budżet Olsztyna to ok. 1 mld złotych). Do końca maja z tej kwoty Olsztyn dostał 53 mln zł.
Ratusz ustami rzecznika ocenia ryzyko zawalenia planów budowy jako „minimalne". Ale projekt może się wyłożyć na każdym etapie. Wystarczy np., że któraś z firm odwoła się od rozstrzygnięcia przetargowego i tak przekroczony harmonogram weźmie w łeb!
Pamiętajmy, że prezydent Piotr Grzymowicz już wiele ze swoich inwestycji nie oddał w terminie. Taka Bałtycka miała być gotowa w grudniu 2013 roku! Dlaczego nagle teraz miałoby być inaczej? Chyba, że zostanie zrobiona w rekordowym tempie jedna wielka fuszerka, a po przecięciu wstęgi torowisko zacznie się sypać.
Kolejne zagrożenie, to przekroczenie zaplanowanej kwoty. Hiszpanie chcieli zaprojektować i zbudować linie tramwajowe za 250 mln zł. Po zerwaniu przez prezydenta kontraktu okazuje się, że budowa ul. Obiegowej będzie droższa o 11 mln zł, a to tylko 1,1 km z 11 km całej linii tramwajowej. Ratusz miał już poinformować o sytuacji Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. „Prezydent uspokaja jednak, że miasto nie zbankrutuje".
Na czym prezydent Piotr Grzymowicz opiera to zapewnienie? Ano na tym, że brakujące miliony ściągnie z Hiszpanów!
„Wystąpiliśmy do Hiszpanów o wypłacenie miastu odszkodowania w wysokości 50 mln zł (za niewywiązanie się z kontraktu - przyp. red.). Jeśli firma nie zrobi tego w ciągu 14 dni, sięgniemy do gwarancji wpłaconej do banku przez Hiszpanów - mówi prezydent. - A to 25 mln zł" - zapewnia prezydent.
Czy FCC pokornie, po otrzymaniu noty przeleje na konto miasta 50 mln zł, bez procesu sądowego?
Kluczowy okaże się przetarg na najdroższy i najbardziej newralgiczny odcinek torowisk na al. Sikorskiego. Bez niego systemu tramwajowego nie uda się uruchomić. 26 czerwca mają być otwarte oferty na ten fragment trasy.
JAK SWÓJ PROJEKT ZREALIZOWAŁY 4 INNE MIASTA POLSKI WSCHODNIEJ
W Kielcach (202 tys. mieszkańców) projekt realizowany jest od 2009 roku. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 355 mln zł. Wszystkie z pierwotnie planowanych 5 zadań zostało już zakończonych. Zakupiono 40 autobusów. Dzięki zaoszczędzeniu na przetargach ok. 90 mln zł Kielce realizują kolejnych 8 zadań.
W Lublinie (348 tys. mieszkańców) stopień zaawansowania realizacji projektu wynosi blisko 70%. Całkowita wartość projektu to ponad 460 mln zł. Zakupiono 100 nowych autobusów i 70 trolejbusów.
W Białymstoku (294 tys. mieszkańców) projekt został zrealizowany też w 70%. Wartość projektu 195 954 277,41 PLN. W ramach projektu zakupiono 70 szt. taboru autobusowego. W latach 2008-2011 zrealizowano II etap projektu o wartości 156 649 353,64 PLN. W jego ramach zakupiono 48 szt. taboru autobusowego. W sumie więc Białystok zakupił 118 autobusów
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O REALIZACJI PROJEKTU W 4 MIASTACH POLSKI WSCHODNIEJ
KIELCE.
Wszystkie z pierwotnie planowanych 5 zadań zostały już zakończone:
Zadanie 1 - Budowa węzła drogowego u zbiegu ulic: Żelazna, 1 Maja, Zagnańska wraz
z przebudową Ronda im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego,
Zadanie 2 - Budowa ulic usprawniających obsługę komunikacyjną w zachodniej części miasta (rejon Targów Kielce),
Zadanie 3 - Budowa pętli i zatok autobusowych (w tym dwie pętle wraz z infrastrukturą socjalną dla kierowców autobusów),
Zadanie 4 - Zakup 40 sztuk autobusów komunikacji miejskiej wraz z automatami mobilnymi do sprzedaży biletów,
Zadanie 5 - Zakup i montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów.
Wartość całkowita tych zadań wyniosła ok. 255 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane wyniosły ok. 185 mln zł.
Wybudowano i przebudowano w Kielcach ponad 5 km dróg wraz z infrastrukturą techniczną oraz wybudowano 4 pętle 14 zatok autobusowych. Mieszkańcy Kielc i regionu mogą korzystać z 40 nowoczesnych i bezpiecznych autobusów. Komunikacja miejska została uzupełniona o dwa dworce autobusowe z pełną infrastrukturą socjalną dla pasażerów oraz elektroniczne tablice informacyjne i automaty do sprzedaży biletów, które zostały zamontowane w obrębie przystanków oraz węzłów przesiadkowych o największym natężeniu ruchu pasażerskiego.
27 listopada 2013r. to dzień oficjalnego otwarcia Węzła Żelazna – największej inwestycji w ramach projektu.
Oszczędności po przetargach powstałe w trakcie realizacji projektu w kwocie ok. 90 mln zł po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej rozszerzono projekt o kolejnych 8 zadań. Łączna szacunkowa wartość dodatkowych zadań wynosi ponad 100 mln zł. Będą one realizowane do 2015r.
Rozszerzenie projektu dotyczy wprowadzenia Systemu Kieleckiej Karty Miejskiej, budowy nowych bus-pasów, pętli autobusowych, wyposażenia autobusów w monitoring wizyjny, uzupełnienia sieci elektronicznej informacji pasażerskiej o kolejne 36 informacyjnych tablic przystankowych oraz budowę nowoczesnych peronów przystankowych w Kielcach.
Dotychczas Wydział Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta Urzędu Miasta Kielce, odpowiedzialny m.in. za rozliczenia finansowe tego projektu, złożył w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 27 wniosków o płatność na łączną kwotę ponad 250 mln zł, z czego środki unijne to ok. 178 mln zł. Więcej informacji o projekcie: www.projektkomunikacyjny.kielce.eu
LUBLIN
Wartość projektu to ponad 460 mln zł. W chwili obecnej stopień zaawansowania realizacji projektu wynosi blisko 70%.
W ramach projektu modernizacji komunikacji miejskiej i rozbudowy trakcji trolejbusowej w Lublinie zostało zakupionych 70 nowych trolejbusów. 12 z 70 zakupionych trolejbusów stanowią pojazdy przegubowe. Lublin jest jedynym i pierwszym miastem w Polsce, który posiada w swoim taborze takie trolejbusy. Dostawa pierwszych sześciu trolejbusów przegubowych nastąpiła z początkiem maja tego roku. Pozostała „szóstka" przyjedzie do Lublina do końca września 2014 roku. W roku 2013 zostało już dostarczonych 25 trolejbusów 12-metrowych. Pozostałe partie trolejbusów (łącznie 39 sztuk pojazdów) będą dostarczane sukcesywnie w roku bieżącym oraz 2015.
Projekt "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego" obok rozwoju komunikacji trolejbusowej obejmuje również inwestycje w tabor autobusowy. Łącznie zostało zakupionych 100 autobusów. Dostawy autobusów miejskich zostały zakończone w roku 2013, Wówczas sfinalizowano dostawę ostatniej partii 10 sztuk autobusów 12- metrowych marki Autosan. Z kolei w latach 2011-2012 zostało dostarczonych łącznie 90 autobusów, w tym 27 autobusów przegubowych.
W efekcie tabor MPK Lublin (przewoźnika, który użytkuje zakupione przez ZTM pojazdy) wzbogacił się o 27 autobusów przegubowych marki Mercedes Citaro, 53 autobusy marki Autosan oraz 20 miniautobusów (długość 8,55 m) marki Autosan. Wszystkie nowo zakupione autobusy, podobnie jak trolejbusy, to pojazdy niskopodłogowe, z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Pojazdy są wyposażone w monitoring oraz automaty do sprzedaży biletów.
Równolegle w ramach projektu ZSMTP nastąpi m.in. rozbudowa tras trolejbusowych wraz z systemem zasilania trakcji oraz przebudową ulic i skrzyżowań dla przystosowania ich do ruchu trolejbusów. Nowe odcinki trakcji trolejbusowej zostaną wybudowane o łącznej długości 26,4 km. Po zakończeniu projektu Lublin będzie miał łącznie ok 60 km trakcji trolejbusowej.
BIAŁYSTOK
zrealizował 70% projektu obejmującego następujące zadania:
1. Przebudowa i rozbudowa ciągu ulic: J. H. Dąbrowskiego, Al. J. Piłsudskiego, H. Sienkiewicza na odcinku od ul. Ogrodowej do ul. Białówny oraz budowa centrum przesiadkowego przy ul. H. Sienkiewicza, w rejonie rzeki Białej (zadanie zakończone);
2. Budowa ul. Konstytucji 3 Maja na odcinku od ul. Swobodnej do ul. Antoniuk Fabryczny (w trakcie realizacji);
3. Budowa ul. Wierzbowej na odcinku od Ronda Reagana do ul. Antoniukowskiej (w trakcie realizacji);
4. Przebudowa ulicy Lipowej na odcinku od ul. Malmeda do Placu Niepodległości w Białymstoku wraz z wlotami ulic bocznych (zadanie zakończone);
5. Budowa systemu zarządzania ruchem (w trakcie realizacji);
6. Zakup 70 szt. taboru autobusowego (w tym 40 jednoczłonowych i 30 dwuczłonowych), kasowników i urządzeń na potrzeby organizatora komunikacji miejskiej (zadanie zakończone);
7. Utworzenie Punktu Obsługi Klienta Białostockiej Komunikacji Miejskiej (zadanie zakończone).
Wartość całkowita Projektu „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap III" dofinansowanie 138 108 017,00 PLN.
Ponadto Miasto Białystok w latach 2008-2011 zrealizowało projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap II" o wartości 156 649 353,64 PLN.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
1. Modernizacja ul. Produkcyjnej odc. od ul. Swobodnej do Gen. St. Maczka - zrealizowano,
2. Przebudowa ul. Antoniuk Fabryczny, Antoniukowskiej i Knyszyńskiej – w trakcie realizacji,
3. Dokończenie budowy obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ul. Zwierzynieckiej do ul. Mickiewicza - zrealizowano,
4. Zakup 48 szt. taboru autobusowego (w tym 24 szt. jednoczłonowych i 24 szt. dwuczłonowych),
5. Budowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz infrastruktury do wprowadzenia do wprowadzenia Białostockiej Karty Miejskiej.
RZESZÓW
Obecnie trwają intensywne prace na 2 ostatnich kontraktach inwestycyjnych: 1 drogowy (ok.63 mln PLN), 1 ITS – Inteligentny System Sterowania Ruchem (ok. 87 mln PLN) - oba zakończą się do końca roku 2014.
Na 5 czerwca 2014 roku:
Wartość projektu (kwalifikowane + niekwalifikowane): 331 444 753,90 PLN
Wartość projektu (wydatki kwalifikowalne, w zł): 294 771 746,96 PLN
Wartość dofinansowania (do 85% wydatków kwalifikowanych): 250 555 984,91 PLN
W tym rozliczone wnioskami o płatność: 150 396 115,99 PLN
Opis Projektu:
1.Projekt i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym (ZSZRiTP) wraz z dedykowaną mu platformą teleinformatyczną (PTITS).
2.Zakup nowoczesnego taboru autobusowego. Zakupionych zostało 80 nowoczesnych, ekologicznych autobusów, spełniających normę emisji spalin EEV:
- 30 autobusów 12-metrowych na olej napędowy,
- 30 autobusów 12-metrowych na gaz ziemny,
- 20 autobusów 10-metrowych na olej napędowy.
Zakupiony tabor został wyposażony w urządzenia współpracujące z systemami SOSRD, SZTP, E-Info oraz E-Bilet.
Przebudowany został lokalny układ komunikacyjny wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zatoki oraz pętle autobusowe. Zakres rzeczowy zadania obejmował:
-Rozbudowę ul Podkarpackiej i ul. Dąbrowskiego,
-Rozbudowę ul. Lubelskiej,
-Rozbudowę Al. Rejtana,
-Rozbudowę węzła drogowego Al. Wyzwolenia – ul. Warszawska,
-Rozbudowę i przebudowę skrzyżowań na drogach powiatowych Miasta Rzeszowa wraz z wykonaniem śluz autobusowych,
-Rozbudowę i przebudowę skrzyżowań w ciągu drogi krajowej nr 4 wraz z wykonaniem śluz autobusowych,
-Zmiany organizacji ruchu – wydzielenie pasów autobusowych na ulicach Rzeszowa.
Adam Socha
W Olsztynie ciągle ratusz pokazuje wizualizacje, na zdjęciu wizualizacja tunelu na ul. Obiegowej, poprzecznie górą – ul. Żołnierska. W pozostałych 4 miastach zrealizowane inwestycje można oglądać w realu.
Skomentuj
Komentuj jako gość