Okazuje się, że 5 miesięcy kampanii informacyjnej MPEC-u, na temat konieczności budowy w Olsztynie Kombinatu Energetycznego na gaz, poszło na marne. Przewodniczący Rad Osiedli, których zapytano we wtorek, 30.10., w ratuszu, jaką wiedzę wynieśli z tej kampanii (a od nich w maju tę kampanię MPEC zaczął), odparli, że panuje chaos informacyjny a sprawa jest zagmatwana. Jednak największym ciosem dla kadry zarządzającej MPEC-u była odpowiedź na pytanie, kto z przewodniczących czytał stronę w Internecie poświęconą projektowi MPEC-u. Nikt z obecnych nie wiedział o istnieniu tej strony! Za to chwalono ulotki Komitetu Obrony Mieszkańców Olsztyna Przed Drastycznymi Podwyżkami Cen Ciepła, za zasygnalizowanie problemu.
We wtorek, 30.10. MPEC zaprosił do olsztyńskiego ratusza przewodniczących rad osiedli celem przeprowadzenia badań socjologicznych tzw. zogniskowanych, jakie są efekty 5-miesięcznej kampanii informacyjnej MPEC na temat zaopatrzenia w ciepło mieszkańców Olsztyna, po zamknięciu ciepłowni Michelin w 2017 roku. Postanowiono zbadać stan wiedzy przewodniczących, gdyż MPEC właśnie od Rad Osiedli rozpoczął 5 miesięcy temu swoją kampanię informacyjną. Zapytałem po zakończonym badaniu pana Leszka Dąbrowskiego z Rady Osiedla Podgrodzie, jak przewodniczący ocenili tę kampanię (badania odbyły się bez udziału mediów):- Mamy podobne odczucia. Niewiele się dowiedzieliśmy z tych konsultacji społecznych, jest chaos informacyjny, jest mało konkretów, sprawa jest zagmatwana, trudno się w niej zorientować i wyrobić sobie zdanie i tym samym zainteresować tematem innych mieszkańców osiedla. Wiemy tylko, że ma być jakaś tam inwestycja - odpowiedział pan Leszek Dąbrowski.Przedstawiciel RO Kościuszki, pan Piotr Kowalski powiedział, że podziękował związkom zawodowym Mpecu za obronę spółki przed podziałem. Stwierdził, że miasto okazało się marnym negocjatorem z Michelinem, i że władze miasta uprawiają „technologię strachu” (chcą strachem wymusić zgodę mieszkańców na budowę kombinatu)
Badania przeprowadził dr Karol Polejowski.
- Czy był sens zamykania tych badań przed mediami? - zapytałem.dr Karol Polejowski: - Badanie zogniskowane wymaga aby było jak najmniej czynników zewnętrznych, które mogłyby zaważyć na opiniach wypowiadanych przez zaproszonych. Powstanie z tego badania protokół i on będzie jawny. Organizator badania chciał stworzyć komfortowe warunki przewodniczącym RO, bo to od nich pod koniec maja zaczęły się konsultacje społeczne, to są liderzy lokalnych społeczności, bardzo ważny element demokracji samorządowej, lokalnej.
- Jaki był temat badań?
dr Karol Polejowski: - Nie omawiano wariantów rozwiązania problemu ciepła, a pytałem o odczucia, opinie na temat tego, w jaki sposób konsultacje były prowadzone i czy one spełniły swój cel, czy po konsultacjach ludzie są mądrzejsi, maja więcej informacji, czy są one uporządkowane i pozwalają na spójną ocenę tego, co się dzieje. Będą przedłożone wnioski. Są obszary, które wymagają dalszej akcji informacyjnej w społeczeństwie.
- Jaki jest stan wiedzy przewodniczących RO na temat projektu Mpecu?
dr Karol Polejowski: -Trudno generalizować, wynika że ten poziom świadomości jest różny. Ocenie podlegały działania Mpecu z ostatnich 5 miesięcy. Jedna z pań wyraźnie zgłosiła wniosek, że MPEC powinien przygotować spójną kampanię informacyjną, która jak najszerzej naświetli problem i da niezbędna wiedzę, aby móc wyrobić sobie przynajmniej ogólną opinię na temat tego, co czeka mieszkańców Olsztyna, odnośnie ciepła, po 1 stycznia 2017 roku.
Od uczestników badań dowiedziałem się natomiast, że padł jeszcze jeden wniosek: o spotkanie rad osiedli z radnymi i ekspertami.
Adam Socha
Skomentuj
Komentuj jako gość