Gmina Gietrzwałd tonie w długach. Większość radnych odrzuciła program naprawczy wójta i skarbnika na sesji 20 czerwca. Po odrzuceniu uchwały Skarbnik Andrzej Wasilewski złożył rezygnację i zapowiedział zgłoszenie do prokuratury działania grupy 10 radnych na szkodę gminy.
Gdy Gmina zwróciła się do RIO w Olsztynie o opinię w sprawie możliwości spłaty pożyczki w kwocie 53.300 zł otrzymała decyzję negatywną, gdyż zaciągnięcie kredytu na spłatę tej pożyczki spowoduje przekroczenie wskaźnika dopuszczalnego poziomu zadłużenia Gminy. Dlatego wójt i skarbnik przygotowali na sesję 20 czerwca plan ratukowy dla budżetu gminy. Jednak 10 radnych na 15 odrzuciło uchwałę pozwalającą na wydłużenie spłaty zadłużenia gminy do 2034 roku, co miało umożliwić uruchomienie trzech inwestycji za środki unijne. Jak mi skarbnik napisał w smsie, był to jego protest „na hucpę 10 radnych”. Następnego dnia w rozmowie telefonicznej wyjaśnił mi, że radni doskonale znają sytuację finansową gminy, przyczyny powstania ogromnego długu (ok. 10 mln złotych wraz z obsługą a budżet gminy to ok. 40 mln zł), do którego powstania wielu z nich się przyczyniło i wiedzą, że nie ma innych możliwości uniknięcia powiększania długu, jak te, które wskazała firma zewnętrzna Aesco Group.
Firma ta zaproponowała wydłużenie spłaty długu do roku 2034, dzięki temu zmniejszy się roczna rata spłaty, sfinansowanie zobowiązań Gminy z tytułu kredytów w kwocie prawie 6 mln złotych poprzez przejęcie wszystkich długów przez jeden z banków, sfinansowanie spłaty obligacjami jako tańszymi i korzystniejszymi niż kredyty. Dzięku temu gmina nie przekroczy wskażnika zadłużenia i będzie mogła uruchomić trzy inwestycje za środki unijne („Rozwój e-usług w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 2.030.000,00 zł, „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2021, limit wydatków 2.190.000,00 zł, „Budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 500.000,00 zł).
Skarbnik na excellu przećwiczył z radnymi, czy istnieje inne wyjście z długów i otwarcie możliwości zaciągania kredytów pod inwestycje bez przekroczenia dopuszczalnego wskażnika zadłużenia? Radni mieli sami przekonać się, że nie ma możliwości zwiększenia dochodów z 1,5 na 3 mln zł i z nich spłaty rat zadłużenia, bowiem rocznie trzeba by spłacić około 3 mln złotych a dochody będą na poziomie ok. 1,5 mln złotych. Nie można też zmniejszyć kosztów gminy, bo przecież nie zamknie się np. szkoły. Mimo to tych 10 radnych uchwały nie przyjęło.
- Jeśli Radni przyjmują ustalenia i podejmują uchwałę o Wieloletniej Prognozie Finansowej, gdzie w załączniku Nr 3 opisują jak będzie przebiegała naprawa sytuacji, jak zmieniają się spłaty i wskazują, że odrębna uchwała to ureguluje, a potem nie podejmują tej odrębnej uchwały, to byłbym niepoważny udając, że nic się nie stało – komentuje skarbnik Wasilewski. - Poza tym słowa pani przewodniczącej rady gminy, że “skarbnik gdzieś znajdzie pieniądze” sprowadzają mnie do roli poszukiwacza i archeologa a nie architekta gminnych finansów.
- Złożyłem oficjalne pismo na ręce wójta. Uważam, że radni, jako funkcjonariusze publiczni, popełnili czyny wskazane w kodeksie karnym jako niedozwolone – dodaje skarbnik..
„Zadłużyli gminę i nie pozwalają na ratowanie budżetu”
Gminę zadłużyć miał „po uszy” wójt śp. Mieczysław Ziółkowski w latach 2010-14 - mówią mi skarbnik a jego słowa potwierdza radny i zarazem sołtys Gietrzwałdu Andrzej Robaczewski. Wójt ten miał zlecać inwestycje poza przetargowo, bez uchwał rady a na podstawie zarządzeń, przerzucając spłatę zaciągniętych na nie kredytów na okres, gdy przejdzie na emeryturę (liczył na II kadencję 2014-18). Jednak wybory przegrał a spłata ogromnych zobowiązań finansowych spadła na wójta Marcina Sieczkowskiego. Ten rozpoczął naprawę gminnych finansów. – Ale radni, którzy chcieli na wójta pana Ziółkowskiego paraliżowali działania Sieczkowskiego – mówi radny Robaczewski. – Głosowali na zasadzie „nie bo nie”.
- Wójt Ziółkowski stosował tricki finansowe – tłumaczy mi radny Robaczewski, jak powstało tak ogromne zadłużenie. - Zaciągał kredyty zarządzeniami a nie na podstawie uchwał rady, by przypodobać się radnym, których życzenia spełniał; temu uruchomił świetlicę, tamtemu przystanek. Wmawiał radnym, że ceny działek gminnych będą ciągle rosły i popyt na nie też. Nic takiego nie nastąpiło. Tłumaczyłem koleżankom i kolegom z rady, że to się źle dla gminy skończy. Nie chcieli słuchać – komentuje radny Robaczewski, który, mimo że też jest w opozycji do wójta Kasprowicza, to głosuje za uchwałami, które służą dobru całej gminy, natomiast ci radni, którzy najpierw popierali wójta Ziółkowskiego, a następnie w kampanii wyborczej listem otwartym poparli kandydaturę Wojciecha Samulowskiego, przeszli do totalnej opozycji, mimo że wójt Kasprowicz spełnił ich wszystkie życzenia z referendum, w którym odwołano wójta Marcina Sieczkowskiego tj. zwolnił dyrektorkę szkoły podstawowej Bożenę Reszkę oraz dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie Jacka Adamasa.
W ocenie radnego i sołtysa Gietrzwałdu Andrzeja Robaczewskiego ta 10 radnych działa na szkodę gminy, gdyż nie chce uznać wyniku wyboru na wójta.
- Pan Kasprowicz to też nie był mój kandydat i nie będę na niego głosował w tych wyborach – mówi radny Robaczewski, - ale nie mogę odrzucać uchwał, które stopują rozwój gminy, co bije we wszystkich mieszkańców. Spłatę zobowiązań musimy rozłożyć w czasie, bo nie jesteśmy w stanie inaczej ich spłacić. Wójt Ziółkowski tak sprytnie ustawił spłatę zaciągniętych długów, żeby główny ciężar ich spłaty przypadł na lata, gdy on pójdzie już na emeryturę, więc on spłacał po 100 tys złotych rocznie a my teraz musimy spłacić 3 mln złotych rocznie. Z czego? Musimy wypuścić obligacje, by spłacić wymagalną ratę spłaty.
„NIE DAM ZNISZCZYĆ GIETRZWAŁDU”
Wójt Jan Kasprowicz potwierdził mi, że skarbnik złożył rezygnację.
- Uczynił to po odrzuceniu uchwały, którą chciał naprawić to co poprzednicy, szkodnicy popsuli, ale to nie tylko nieżyjący wójt, który omamił poprzedniego skarbnika i wmawiał, jak to działki będą w nieskończoność drożeć i jacy to jesteśmy piękni i bogaci, ale również ówcześni radni. Jest niezrozumiała ta postawa radnych. Tyle się tłumaczy, tyle miesięcy szkoli z tworzenia budżetu. Wprowadziłem do statutu komisji rewizyjnej, że mają prawo korzystać z opinii ekspertów. Wszystko na nic. Jak grochem o ścianę. Robią wszystko, by znów wszedł komisarz albo żeby gminę zlikwidować? – mówi wójt Kasprowicz.
- Przecież pan wie, że tu nie chodzi o brak wiedzy radnych? Skarbnik mówi, że to głosowanie kwalifikuje się do zawiadomienia prokuratury o działaniu na szkodę gminy. Czy złoży pan takie zawiadomienie?
Wójt: Jestem przygotowany, ale czy złożę do prokuratury zawiadomienie to jeszcze nie wiem, ale stawiam pytanie trojgu radnym, kto na nich wpłynął i ich zmanipulował? Na komisji przed sesją, nie było w ogóle punktu na temat restrukturyzacji długu, więc jaką wiedzę posiedli na sesji, że nagle zmienili zdanie? Wziąłem protokół z obrad tej komisji i tych troje radnych inaczej głosowało niż na sesji. Więc jest podstawa do zgłoszenia. Radny to funkcjonariusz publiczny. Kto wpłynał na nich, nimi manipuluje, a nie są to osoby, które mają specjalistyczną wiedzę w tej dziedzinie finansów i nie są w stanie sobie jej przyswoić na sesji z minuty na minutę. Może niech to prokuratura wyjaśni?
- Czy celem tych radnych było to, żeby to pan nie wytrzymał i złożył rezygnację a nie skarbnik?
Wójt: Ależ oczywiście! Na początku mojego urzędowania było poklepywanie po ramieniu, były zapewnienia o pomocy i poparciu. Te gesty nie były nic warte, bo one nie zostały poparte głosowaniami na sesji. Ci radni manipulują opinią publiczną, po prostu od początku prowadzą kampanię wyborczą. Od początku mówiłem, że bycie wójtem to nie jest nadrzędny cel mojego życia. Chcę być postrzegany jako menadżer, inżynier, wynajęty specjalista do wykonania zadania, od którego się wymaga i rozlicza. Nie będę się wdawał z nimi w żadne gierki. Nadal mam ogromne wsparcie mieszkańców.
- Czy wobec tego będzie pan ponownie startował, bo po styczniowej sesji, gdy odrzucono pana uchwały pan się wahał?
Wójt: Startuję! Upublicznię w kampanii, obnażę jak się zachowywali niektórzy radni, funkcjonariusze publiczni, którzy mają obowiązek głosować odpowiedzialnie w interesie mieszkańców gminy. Dopóki tu jestem, nie pozwolę na zniszczenie Gietrzwałdu.
- Radni sparaliżowali budżet. Jak pan z tego wybrnie?
Wójt: Publicznie wyłożę kawę na ławę. Może część inwestycji trzeba będzie do wyborów zamrozić, ale jestem przekonany, że ludzie to zrozumieją. Ale wtedy ci radni nie dotrwają nawet do końca kadencji. Zostaną wywiezieni na taczkach. Radni się mylą, że są ponad prawem. Są twarde podstawy, by skierować sprawę do prokuratury, żeby na przyszłość radni wiedzieli, że nie są bezkarni, jeśli działają na szkodę gminy. Mandat radnego nie może być skokiem na diety.
Przewodnicząca odpowie na zarzuty wójta i skarbnika 25 czerwca
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Eugenia Ratowska powiedziała, że będzie ze mną rozmawiać tylko w obecności przewodniczącej Rady Gminy. Zapytana, dlaczego głosowała przeciwko uchwale, odpowiedziała: „Moja wiedza nie pozwoliła na głosowanie za tą uchwałą. Mieszkańcy na spotkaniach powiedzieli nam, radnym „Nie oddajcie gminy w obce ręce”. Zapytałem, co mieli na myśli, mówiąc „obce ręce”? Pani radna wyjaśniła, że wypuszczenie obligacji, które nie wiadomo kto wykupi.
Również przewodnicząca Rady Gminy Gietrzwałd Anna Otta powiedziała, że udzieli mi odpowiedzi, ale nie przez telefon a osobiście, być może prześle oświadczenie, gdy przeczyta mój tekst. Umówiliśmy się na spotkanie w poniedziałek 25 czerwca.
Adam Socha
Projekty uchwał zaproponowanych przez wójta i skarbnika
PROJEKT uchwały na sesję w dniu 20.06.2018 r. UCHWAŁA NR XXXIX/…/2018 RADY GMINY GIETRZWAŁD z dnia 20 czerwca 2018 roku w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Gminy z tytułu kredytów poprzez przejęcie długu
Wraża się zgodę na zawarcie umowy przejęcia długu Gminy, na podstawie art. 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego, przez osobę trzecią wyłonioną w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) z tytułu zobowiązań wobec wierzycieli wynikających z zaciągniętych kredytów w łącznej kwocie 5.961.000 zł – należność główna (słownie: pięć milionów dziewięćset sześćdziesiąt jeden tysięcy złotych), z których zobowiązania
główne wynoszą:
1. wobec Banku Ochrony Środowiska – 1.500.000,00 zł (na podstawie umowy
nr S/21/07/2012/1072/F/OBR);
2. wobec Banku Ochrony Środowiska – 1.986.000,00 zł (na podstawie umowy
nr S/35/06/2013/1072/F/OBR);
3. wobec Warmińskiego Banku Spółdzielczego – 1.620.000,00 zł (na podstawie umowy
nr 4/G/60/14);
4. wobec Warmińskiego Banku Spółdzielczego – 855.000,00 zł (na podstawie umowy nr 2/G/60/16).
§ 2
Gmina Gietrzwałd dokona spłaty całości zobowiązań wynikających z nowo zawartej umowy, wskazanej w §1, w terminie do dnia 31 grudnia 2034 roku.
§ 3
Źródłem pokrycia zobowiązania określonego w §1 niniejszej uchwały będą dochody własne Gminy Gietrzwałd w latach 2019-2034.
§ 4
Zabezpieczenie prawidłowej realizacji zobowiązania zaciągniętego przez Gminę Gietrzwałd, określonego w §1 niniejszej uchwały stanowić będzie weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową.
UZASADNIENIE
Rada Gminy uchwalając budżet na 2018 roku przewidziała sfinansowanie planowanych do spłaty zobowiązań oraz sfinansowanie deficytu kolejnymi zobowiązaniami. Podjęto uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek i kredytów.
Do sfinansowania zadań inwestycyjnych kontynuowanych i rozpoczynanych w 2018 roku oraz spłaty dotychczas zaciągniętych zobowiązań konieczna jest realizacja przewidzianych w budżecie kredytów i pożyczek. Do zawarcia umów konieczna jest pozytywna opinia RIO w Olsztynie wskazująca, że wymagane ustawą w latach prognozowanej spłaty raty kredytów i pożyczek oraz koszty ich obsługi są mniejsze (równe) średniej arytmetycznej opisującej wykonanie budżetu z trzech lat poprzedzających.
Pomimo bardzo efektywnej realizacji zadań w 2017 i 2016 roku i powstałych nadwyżek w realizacji budżetu, przypadające na rok 2019 spłaty oraz prognozowane koszty ich obsługi w stosunku do dochodów dają wskaźnik 8%, a średnia z trzech wynikająca z ustawy o finansach publicznych wymaga, aby wynosił on nie więcej niż 6%.
Aby to uzyskać należy doprowadzić do sytuacji, w której obsługa długu na rok 2019 wyniesie nie więcej niż 1.500.000 zł. Konieczny jest zatem transfer dotychczas zaciągniętych zobowiązań na takie, które pozwolą spełnić ustawowe warunki.
UCHWAŁA NR XXXIX/380/2018 RADY GMINY GIETRZWAŁD z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2018–2028 uchwalonej uchwałą Nr XXXIV/339/2018 z dnia 18 stycznia 2018 r.
Na podstawie art. 226, 227, 228, 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 roku, poz. 2077 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994)
Rada Gminy Gietrzwałd uchwala:
§ 1. 1. Dokonuje się zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2018–2028, uchwalonej uchwałą Nr XXXIV/339/2018 z dnia 18 stycznia 2018 r. poprzez dodanie realizacji następujących przedsięwzięć:
a) „Rozwój e-usług w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 2.030.000,00 zł,
b) „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2021, limit wydatków 2.190.000,00 zł,
c) „Budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 500.000,00 zł.
2. Wydłuża się okres prognozy o 6 lat, tj. do 2034 roku oraz dokonuje się zmian okresu prognozy
kwoty długu na lata 2018-2034.
3. W nazwie uchwały wskazanej w pkt. 1 lata 2018-2028 zastępuje się latami 2018-2034. mniejsze (równe) średniej arytmetycznej opisującej wykonanie budżetu z trzech lat poprzedzających.
Pomimo bardzo efektywnej realizacji zadań w 2017 i 2016 roku i powstałych nadwyżek w realizacji budżetu, przypadające na rok 2019 spłaty oraz prognozowane koszty ich obsługi w stosunku do dochodów dają wskaźnik 8%, a średnia z trzech wynikająca z ustawy o finansach publicznych wymaga, aby wynosił on nie więcej niż 6%.
Aby to uzyskać należy doprowadzić do sytuacji, w której obsługa długu na rok 2019 wyniesie nie więcej niż 1.500.000 zł. Konieczny jest zatem transfer dotychczas zaciągniętych zobowiązań na takie, które pozwolą spełnić ustawowe warunki.
OBJAŚNIENIA ZMIAN DO WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ GMINY GIETRZWAŁD NA LATA 2018-2034
W związku z planowanym ubieganiem się gminy o dofinansowanie ze środków UE przedsięwzięć:
1. „Rozwój e-usług w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 2.030.000,00 zł,
2. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie Gietrzwałd” – realizacja w latach 2018-2021, limit wydatków 2.190.000,00 zł,
3. „Budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych” – realizacja w latach 2018-2020, limit wydatków 500.000,00 zł. zachodzi konieczność realistycznego przedstawienia możliwości wykonania budżetów lat przyszłych, w szczególności w zakresie dostosowania poziomu wydatków majątkowych i spłaty długu.
Współczynniki określone art. 243 ustawy o finansach publicznych determinują wysokość kwoty przeznaczanej na spłatę zadłużenia w danym roku od wykonania budżetów trzech poprzedzających lat. Wg obecnie obowiązującej prognozy finansowej w latach 2019-2021 kwoty spłat rat kapitałowych wynosiły:
a) 2019 r. – 2.937.670,83 zł,
b) 2020 r. – 2.717.670,83 zł,
c) 2021 r. – 2.815.670,83 zł.
Kolejne lata przewidywały znaczny spadek obciążenia budżetu gminy spłatami z tytułu pożyczek i kredytów – 2022 r., 1.137.170,83 zł; 2023 r, 947,170,83 zł, 2024 r., 947.170,83 zł.
Ze względu na rzeczywiste wykonanie budżetów lat 2015-2017 oraz przypadające na lata 2019-2021 obciążenie spłatami, Gmina zwracając się do RIO w Olsztynie o opinię w sprawie możliwości spłaty pożyczki w kwocie 53.300 zł otrzymała ją w treści negatywnej wyrażonej uchwałą Składu Orzekającego nr RIO.VIII-0120-363/18, gdzie wskazano, że „w roku 2019 wskaźnik dopuszczalnego poziomu zadłużenia Gminy i rocznych spłat tego zadłużenia, obliczony - w roku 2019 o 986.231,33 zł, tj. z kwoty 2.937.670,83 zł na kwotę 1.951.439,50 zł.
- w roku 2020 o 560.231,33 zł, tj. z kwoty 2.717.670,83 zł na kwotę 2.157.439,50 zł.
- w roku 2021 o 560.231,33 zł, tj. z kwoty 2.815670,83 zł na kwotę 2.255.439,50 zł.
- w roku 2022 o 560.231,33 zł, tj. z kwoty 1.137170,83 zł na kwotę 576.939,50 zł.
- w roku 2023 o 560.231,33 zł, tj. z kwoty 947.170,83 zł na kwotę 386.939,50 zł.
- w roku 2024 o 570.891,33 zł, tj. z kwoty 947.170,83 zł na kwotę 376.279,50 zł.
- w roku 2025 o 6.891,33 zł, tj. z kwoty 947.170,83 zł na kwotę 940.279,50 zł.
- w roku 2026 o 6.891,33 zł, tj. z kwoty 947.170,83 zł na kwotę 940.279,50 zł.
- w roku 2027 o 112.578,83 zł, tj. z kwoty 947.170,83 zł na kwotę 834.592,00 zł.
- w roku 2028 o 112.535,04 zł, tj. z kwoty 947.170,90 zł na kwotę 834.635,86 zł.
oraz zaplanowanie spłaty długu w latach 2029-2034 w kwocie po 574.000 zł.
Podjęcie powyższych działań uwarunkowane jest wcześniejszą spłatą kredytów zaciąganych w latach 2012-2014 w łącznej kwocie pozostałej do spłaty w wysokości 5.961.000 zł, czego Rada Gminy Gietrzwałd dokona odrębną uchwałą.
Skomentuj
Komentuj jako gość