W latach 1996-2003 powołana została spółka z o.o. Port Lotniczy Mazury-Szczytno. Według Danych z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w latach 1998-2003 odprawiono łącznie 10 546 osób!!! To nie jest pomyłka. Czyli dziennie lotnisko obsługiwało UWAGA!!! 4,8 osób!!! W taki sposób w 2004 roku spółka zanotowała dług 2,8 mln złotych i zbankrutowała. To była pierwsza lekcja, z której nikt nie wyciągnął wniosków.
W 2005 roku, powstała nowa spółka Port Lotniczy Mazury-Szymany w którym było 29 udziałowców, najwięksi to: PPL - 32%; Energopol Trade - 21%; samorząd województwa warmińsko-mazurskiego 23 %. Co więcej, na rozruch nowej spółki potrzeba było 1,5 mln złotych. Co ciekawe, w latach 2005-2014 nie było lotów pasażerskich, nie licząc wojskowych oraz tzw. wizyt przyjacielskich sami wiecie skąd i z kim na pokładzie.
W 2006 roku, mowa jest o potrzebie modernizacji lotniska (2 mln wsparcia z budżetu państwa), aby od 2007 ruszyło regularne rejsy. Co więcej, aby przywrócić zdolność obsługi lotów w 2006 potrzeba było 5 mln złotych dofinansowania, a koszt roczny utrzymania lotniska wyliczono na 60 mln zł rocznie. Na koniec 2006 roku, długi spółki wynosiły 5 mln złotych. Co ciekawe, Sejmik dał 1 mln złotych dofinansowania.
W 2008 roku, powstaje trzecia spółka - European Biznes Partner, ma objąć 60% udziałów i spłacić wszystkie długi starych spółek. Nowe lotnisko ma powstać do 2012 roku czyli na EURO. Pan Marszałek Jacek Protas, chce dać z Regionalnego Programu Operacyjnego - 37,5 mln złotych, aby powstał port lotniczy do 2009 roku. Przez dwa lata nic nie zrobiono i nie powstało lotnisko, co więcej stan techniczny się pogorszył. Na koniec 2010 roku, długi lotniska urosły do 12 mln złotych
W 2011 roku, Sejmik woj. warmińsko-mazurskiego powołuje kolejną spółkę "Warmia i Mazury" Spółka z o. o., a zadaniem spółki jest uruchomienie do końca 2015 roku czego LOTNISKA. Szacowany koszt inwestycji to 180 mln złotych z czego 76% z UE.
W 2014 roku, koszt inwestycji to 205 mln złotych, z czego 76% z UE. Koniec prac budowlanych w 2015, pierwszy lot na początku 2016 roku.
Jako kandydat na Prezydenta i radnego Sejmiku będę wnioskował o wyjaśnienie działań spółek. Historia tzw. lotniska w Szymanach pokazuje jedno, że jest to MIŚ nasz społeczny..... Należy skończyć z fikcją i mówić o faktach i cyfrach. A tak na marginesie, gdzie jest NIK i prokurator?
Piszę jak jest
Andrzej Maciejewski
kandydat na Prezydenta Olsztyna i radnego Sejmiku
Skomentuj
Komentuj jako gość