oto i cały problem wychodzi na wierzch - sposób dyskusji - bedą się teraz państwo prześcigać w znaczeniu słów \"gmina Amsterdam\" itp.?
Strasbourg ma 270 tys ludzi, (3500 tys. gestości w porównaniu do Olsztyna 2000/km2) (pewnie też stosunkowo wiecej samochodów bo miasto na bogato) więc jakby no mieli większe pole do popisu przy osiągnięciu wskaźników tramwajowych.
Też mnie zastanawia to porównywanie Olsztynia do miast zupełnie innych....
A Pan Piotr Kowalski też faktycznie dziwnie te kwoty wylicza - rzekłbym tak - \"na chłopski rozum\".....
A i jeszcze sam wyjasnie - że pan Kowalski czepia sie tego przystanku dla urzędników bo niby Ci się tego domagali - ale z tego co wiem to tylko takie za przeproszeniem \"pitolenie\" bo nigdzie tego nie ma w planach oficjalnie. Więc ten szczegół możecie sobie Pańśtwo generalnie darować
ech....weź tu bądź mądry....napije się kawy chyba
@Leo
Nie mam zamiaru przyrównywać Strasburga do Olsztyna, ale dla korekty to trzeba pamiętać, że w Olsztynie mamy 11 jezior i olbrzymi las miejski, gdyby liczyć realną gęstość zamieszkania obu miast to różnica byłaby mniejsza. Co do samochodów to jestem prawie pewien że w Starasburgu jest ich mniej, ale ze względu na moje pierwsze nie ma sensu tego szukać. Boję się już wymieniać nawet innych miast bo do każdego coś można przypisać, a najłatwiej różnice w GDP. Polecam samemu poszukać, listę podałem, w razie czego mogę ją powiększyć.
Co do Gminy Amsterdam to przyznaję - byłem lekko złośliwy, ale tak szczerze...pytanie było po prostu niedorzeczne ;(
Z moich rekomendacji jako miast porównywalnych możemy wykazać:
1. Arad (Rumunia), miasto 172 tys, gęstość 3,75 tys/km2 (ale patrz początek tekstu), z podobnymi problemami struktury ludności napływowej. Niestety różnicę stanowi genialne rozplanowanie urbanistyczne, choć słaba architektura (zapraszam do google maps), którego możemy pozazdrościć, duża część miasta to oparta jest na założeniu miasta ogrodu. Miasto również przywraca system po latach.
2. Saarbrucken, (Niemcy) - 180 tys., gęstość zaludnienia zaledwie 1tys/km2., mocno zniszczone w czasie IIWŚ.
3. Bergen, Norwegia 266tyś/ 570 os/km2. Oczywiście nie ma co porównywać zasobności kieszeni Polaków i Norwegów..ale zwracam uwagę, bo przywrócony niedawno system ma podobną długość (9,8km) oraz liczbę (znacznie droższych) pojzadów (14 Variobahnów).
...jest też francuski Orlean, Helliborn, Reims...
Pozdrawiam
tb
Do: Tomasza Birezowskiego - Debata
Dotyczy: TRAMWAJOWEGO „przystanku pod pałami” dla urzędników magistratu.
Czy jest mi smutno? Szef organizacji pozarządowej napisał (w emocjach), a ja tak odczytałem, że:
1. Nie wie co to tolerancja. 20 metrów plus minus przy długości traktu tramwajowego
11 700 metrów mieści się w tolerancji.
2. Nie wie, że jako fanatyk tramwajów powinien stanąć przed podatnikami z ul. TOWAROWEJ (SPEDYTOR MAZURSKI ) i broniąc swojej ideologii powiedzieć: biedne miasto z dużymi podatkami wyda 70 mln zł na torowisko do Was, podniesie podatki, a Wy macie być szczęśliwi.
3. Nie widzi różnicy między gwarancją fabryczną a ubezpieczeniem komunikacyjnym AC, OC, NW.
4. Nie rozróżnia pieniądza prywatnego od publicznego, bo jeśli ubezpieczenie komunikacyjne będzie wpisane w bilet to jest to pieniądz prywatny, jeśli zaś w dotację budżetową to pieniądz publiczny.
5. Nie widzi różnicy w wielkości ubezpieczenia komunikacyjnego (OC, AC, NW) od wartości środka transportu. Tramwaj to 8 mln zł do ubezpieczenia, nowy autobus na gaz ziemny to 1 mln zł do ubezpieczenia. Jest gorzej, nie widzi potrzeby ubezpieczenia, bo jest gwarancja.
6. Nie wie, że pierwsze badania techniczne dopuszczające do ruchu ( tzw. homologacja ) są po 3 latach eksploatacji i obciążają właściciela. Spodziewam się kosztu homologacji – 10 tys. zł od tramwaju. Trwałość tramwajów ma być na 40 lat (wg FRO). Bez kosztów remontów i kosztów badań?
7. Nie wie, że dziś fabryki nie sprzedają wyrobów o trwałości na 40 lat. Tak to jest zrobione, że koszty remontu po 15-20 latach przewyższają zakup nowych. Nikomu dziś nie są potrzebne urządzenia o takiej długiej trwałości – postęp techniczny w ciągu 15-20 lat przedstawi nową erę wyrobów z fabryk.
8. nie zna projektu Olsztyna za 430 mln zł więc
liczymy: 430 mln
minus 120 mln – tabor (15 sztuk)
minus 30 mln – buspasy ul. Śliwy + Warszawska
minus 30 mln – na kosmetyki czyli sterowania ruchem
jest to 250 mln zł, a jest to wszystko związane, aby było 11,3 km torowiska. Może przerysowałem, ale mieszczę się w tolerancji.
9. Myli się, że wartość inwestycyjna węzła Konotopa w Warszawie zrobi na mnie wrażenie Nie będę pytał nikogo jakie obciążenie przepływu transportu tam jest. Wiem, że koszt Stadionu Narodowego w Warszawie pobił rekord. Taki urok Warszawy i to są jej problemy nie Olsztyna.
10. Faktycznie przerysowałem określając Amsterdam ( w Europie ), że jest to formacja prawna jako Gmina, ale wynika to z przyzwyczajeń samorządowych i historycznych określeń.
Nie zmienia to faktu, że Amsterdam - metropolia w Europie, kupuje autobusy u polskiego producenta -„SOLARIS”
11. Jeżeli w Amsterdamie (hr. Hancock lowa, USA) jest autobus szkolny to ja wiem, że za kilka lat, a może wcześniej będzie nadal, ale napędem będzie gaz ziemny.
12. Funkcjonowanie MPK nie jest doskonałe, a główną wadą jest wielkość dotacji z budżetu (25 mln zł/Rok) na 24 tys. pasażerów dziennie (tak myślę), ale nie oznacza to „że się kompletnie nie sprawdza”
Jestem osobą tolerancji i kompromisu co rozumie emocje. Jest mi smutno, tylko co dalej? A więc – dotacjami budżetu. Odrzucono wersję ekonomii, autobusy na gaz ziemny, co zmniejszyłoby dotację budżetową z 25 mln zł/Rok do min 7 mln zł/Rok.
Wyda się 430 mln zł i muszą być efekty ekonomiczne – jak to osiągnąć.
- Zredukować do ZERA linie MPK na sypialnie Olsztyna. Prywatnych przewoźników nie dotować za kursy na tych osiedlach.
- Zredukować o minimum 50% taboru i załogę MPK.
Powyższe i tak nie ma znaczenia. Znaczenie będzie miał test FRO (listopad). Zwrócę się do FRO o pomoc: Nadać status ochrony prawnej lipom ul. Kościuszki – naprzeciwko Hotelu Warmińskiego jako tożsamość miasta.
Piotr Kowalski
Emilii Plater 15
10-562 Olsztyn
email p.kowalski1@tlen.pl
Nie jest to już ciekawa dyskusja , ale wzajemne obrzucanie się błotem. Podpisanie się własnym nazwiskiem nie pozwala na zbyt ostre potraktowanie.... Czy Pan Kowalski przeprowadził homologację swojego auta po zakupie ? Nie . Tak też jest z kosztem badań / są dwa badania/ regułą jest dostarczenie odbiorcy tramwaju gotowego do użytku. Pierwsza homologacja dopuszcza do jazdy bez pasażerów, druga do normalnej eksploatacji. Pierwsza jest konieczna do przeprowadzenia badan torowych....itp. Zasadą jest poniesienie tych kosztów przez producenta lub importera/ patrz kontrakt Tramwajów Śląskich/. Ostatnie , najnowsze przepisy obowiązują od 29 . 04. 2011. Oczywiście papierków potrzeba więcej / np świadectwo pochodzenia/ ale to bez znaczenia. Nie da się ukryć , że jest to inwestycja kosztowna jednak powrót tramwaju w Europie oznacza , że warto. Inni , albo nie mają pana Kowalskiego , albo traktują takie wywody z dystansem. Już apelowałem o rozsądną debatę, aby osiągnąć maksimum korzyści....efekt - strzyżono , golono. Na Zachodzie też były i są podziały / np Edynburg/. Za darmo to możemy chodzić piechotą po polnej drodze. Poczytałem trochę o inż Kowalskim......hmm, z różnych stron internetowych wychodzi taki sobie awanturnik. Zgoda buduje , niezgoda rujnuje.
Pierwszy lepszy punkt wywodów Pana Kowalskiego, np. punkt 8., gdzie Pan inżynier (!) w szalonym sumowaniu kosztów zapomina uwzględnić budowę ul. Obiegowej, biegnącej na palach i tunelem po podmokłych terenach...
...tyle na temat tego czy warto się do tych ataków odnosić. Ja bym dał sobie spokój. Natomiast dyskusja Leo z T.B. zaczęła być ciekawa...
panie Kowalski - skąd ma pan te informacje o przystanku pod pałami? bo ja wiem, że ktoś tam się \"domagał\" tego - ale czy to jest obecnie rozpatrywane przez ratusz? czy po prostu uczepił się pan jakieś ploty? może lepiej skupić się na faktach i samym projekcie? Czy są miejsca na świecie, które nie generują kosztów utrzymania tramwajów czy to tylko w Olsztynie będą takie kosmiczne koszta?
Dyskusja interesująca. Jak zauważył mgr inż arch. Tomasz Birezowski, wypadało by aby Pan inż. Piotr Kowalski posługiwał się faktycznymi liczbami i nie manipulował, albo przynajmniej podawał źródła swoich rewelacji.
Kilka słów z zewnątrz o porównaniu tramwaju z autobusem. Obalające mity Birezowskiego i tej reszty kompanii co tu pieje koledze zachwyty, że tylko tramwaj jest rozwiązaniem komunikacyjnym .
http://transinfo.pl/text.php?id=15754
\"Jednakże nowoczesne systemy autobusowe, przy uprzywilejowanych pasach ruchu, mogą w wielu przypadkach dorównać komunikacji szynowej, czasem nawet okazać się korzystniejsze. .... Co jest istotne, ich wykorzystanie wymaga zdecydowanie mniejszych nakładów inwestycyjnych niż konkurencyjne tramwaje. Najważniejszą zaletą jest jednak ich elastyczność - autobus można zastosować prawie w każdym miejscu. Ponadto, dopasowują się do zmiennych potoków pasażerskich bez konieczności ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych. Kolejną zaletą jest uniwersalność stosowania autobusów i łatwość wprowadzania komunikacji zastępczej. Do tego niskie koszty utrzymania i obsługi a także wysoki komfort jazdy.\"
@neo
Tak z rana i już dajesz w gardło ?
@neo
Ale ten tekst nie zawiera żadnych konkretnych danych. Poza tym wyraźnie zaznacza, że zalety obu systemów zależą od konkretnych przypadków.
Do prezydenta Olsztyna, przewodniczącego Rady Miasta Olsztyna, olsztyńskich radnych, a także...
Miejski Ośrodek Kultury skomentował święto 2 maja tekstem pt. „zMOKła kura: Dzień Flagi”.W...
„To skandal! Tytuł Honorowego Obywatela Olsztyna przyznali Stefanowi Brzozowskiemu, konfidentowi...
Marcinowi Możdżonkowi nie wyszedł start na prezydenta Olsztyna. Startował z własnego komitetu i...
Pierwotnie Komitet Polityczny PiS zaakceptował listę kandydatów do EuroRaju z okręgu obejmującego woj....
Sąd Rejonowy w Olsztynie ujawnił kluczową ekspertyzę ws. śmiertelnego wypadku z udziałem łódzkiego adwokata...
Najwięksi polscy przedsiębiorcy, zrzeszeni w Radzie Polskich Przedsiębiorców Globalnych,...
Na olsztyńskim zamku odbyła się w poniedziałek 29 kwietnia uroczystość nadania muzykowi Stefanowi...
Koalicja Obywatelska ogłosiła swoje listy do Parlamentu Europejskiego. Po zaledwie 4. miesiącach...
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.
Skomentuj
Komentuj jako gość