Buspasy, zdaniem prezydenta Piotra Grzymowicza muszą powstać, gdyż inaczej stracimy 85% dofinansowania na cały projekt tramwajowy, który opiewa na 412 mln złotych. Prezydent powiedział „Gazecie Olsztyńskiej”, że wyjęcie z projektu tramwajowego choćby jednej cegiełki spowoduje, że cały projekt runie. Czytając to przecierałem oczy ze zdumienia. Bowiem 3 kwietnia prezydent skreślił z tego projektu budowę tunelu do Alfy. Kiedy więc prezydent mówi prawdę, a kiedy kręci?
Prezydent Piotr Grzymowicz zareagował na petycję podpisana przez 600 mieszkańców protestujących przeciwko budowie buspasów przy ul. Warszawskiej. Podpisy zebrało stowarzyszenia Obywatelski Olsztyn i Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu. — Nie jesteśmy przeciwko wydzielonym pasom dla autobusów, ale nie powinny one powstawać w tym miejscu. Tam po prostu nie ma korków. Po co zatem poszerzać ulice? — tłumaczy Marta Akincza ze Stowarzyszenia Polskich Architektów Krajobrazu. Wcześniej kierowcy MPK wyrażali zdziwienie budową na Warszawskiej buspasów. Nie widzieli w tym żadnego sensu, gdyż ruch na tym odcinku jest mały.
W „Gazecie Olsztyńskiej” 26 kwietnia ukazał się duży artykuł pt. „Buspasy na bocznym torze”. Prezydent stwierdza w tym artykule, że budowa buspasów jest nieodwracalna:
-
„Od tej inwestycji nie ma odwrotu – podkreśla prezydent i argumentuje: – Wycofanie się z jakiegokolwiek elementu tego projektu zburzyłoby i przewróciło cały projekt. Stracilibyśmy 85 procent z 420 mln złotych na cały projekt tramwajowy, którego ta inwestycja jest częścią”.
Ale również budowa przejścia podziemnego pod Piłsudskiego do Alfy, też jest częścią tego projektu. Cytuję za stroną Urzędu Miasta (link: http://www.olsztyn.eu/pl,olsztyn-serwis-gospodarczy,projekty-ue,vi-program-operacyjny-rozwoj-polski-wschodniej-2007-2013,modernizacja-transportu.html):
Projekt będzie się składał z następujących zadań:
-
1. Budowa linii tramwajowej, wraz z zajezdnią tramwajową;
-
2. Budowa ul. Obiegowej;
-
3. Budowa przejścia podziemnego pod Al. Piłsudskiego;
-
4. Budowa pasów autobusowych;
-
5. Zakup 15 pociągów tramwajowych o pojemności ok. 200 pasażerów;
W ogóle z tym tunelem jest ciekawa historia. Ta inwestycja na przestrzeni lat pojawiała się i znikała, np. 22 marca 2009 roku „Gazeta Wyborcza zacytowała prezydenta Piotra Grzymowicza:
„Ratusz odkłada na półkę projekt budowy przejścia podziemnego pod al. Piłsudskiego, który miał prowadzić do Alfy. - To nieopłacalne - uważa prezydent Piotr Grzymowicz”. Później jednak wykorzystano tragedię; na przejściu dla pieszych zginął człowiek, więc zamknięto przejście. Ale na przejściu na ul. Żołnierskiej zginęła para, kobieta i mężczyzna, przejechani przez 77-letniego kierowcę i jakoś nikt tam nie zamknął tego przejścia i nie proponuje budowy tunelu!
Ogłoszenie przez ratusz, że jednak tunel do Alfy będzie budowany za 6,3 mln wywołał oburzenie mieszkańców i stowarzyszeń. Ta informacja dolała oliwy do ognia. Stowarzyszenia bowiem od dawna protestują przeciwko polityce transportowej miasta, której celem jest budowa obwodnicy śródmiejskiej, czyli zamienienie Olsztyna w miasto tranzytowe.
Na skutek wzbierającego oporu społecznego, 3 kwietnia 2012r., prezydent Piotr Grzymowicz zwołał konferencję prasową i ogłosił, iż rezygnuje m.in., z budowy przejścia podziemnego przy Alfie. Na ratuszowej platformie konsultacyjnej. tak uzasadnił swoją decyzję:
"(...) Zapoznałem się z Państwa wnioskiem o wstrzymanie i przeanalizowanie kilku śródmiejskich inwestycji i podjąłem decyzję o wstrzymaniu prac nad następującymi inwestycjami: modernizacja ulic Partyzantów i Pieniężnego, budowa ul. Nowogrunwaldzkiej, parkingów oraz przejścia podziemnego przy ul. Piłsudskiego. Mam nadzieję, że prowadzone konsultacje społeczne przyniosą ciekawe i ważne dla naszych mieszkańców rozwiązania".
Na spotkaniu informacyjnym w ratuszu 25 kwietnia rzecznik Urzędu Miasta Aneta Szpaderska jeszcze raz powtórzyła, że prezydent zrezygnował z budowy tego tunelu podziemnego.
Czekam na odpowiedź prezydenta: kiedy minął się z prawdą; czy twierdząc, że rezygnacja z buspasów na ul Warszawskiej niszczy projekt tramwajowy, czy mówiąc, że rezygnuje z budowy tunelu do Alfy?
Adam Socha
Skomentuj
Komentuj jako gość