Najpierw rząd zwraca się do Komisji Europejskiej o dotacje na rozwój lotnisk i załącza do prośby ich wykaz, w tym z Warmii i Mazur wymienia tylko lotnisko wojskowe w Szymanach. KE nie ma więc pojęcia o lokalizacji w Wilkowie czy Gryźlinach. Po czym można ogłosić, że KE da tylko środki na budowę lotniska w Szymanach. Tak odczytuję odpowiedź na nasze pytania do marszałka województwa. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że nie 5 a 10 milionów rocznie biedny lud warmińsko-mazurski dołoży na bilety lotnicze dla 30 tys. pasażerów, czyli 333 złotych do 1 biletu.
Do zadania pytań sprowokowała nas wypowiedź marszałka Gustawa Marka Brzezina dla „Gazety Olsztyńskiej” z 6 kwietnia 2016r:
„lokalizacja w Szymanach była jedyną na Warmii i Mazurach wskazana przez Komisję Europejską. Innej opcji nie było”.
Zwróciliśmy się więc o skan lub pdf dokumentu z Komisji Europejskiej potwierdzające to stwierdzenie. Takiego dokumentu nie otrzymaliśmy. Jedynie pismo podsekretarza stanu z ministerstwa rozwoju regionalnego do marszałka Jacka Protasa z 2007 roku, że KE sfinansuje jedynie lotnisko w Szymanach.
Jednakowoż, jako niewierni Tomasze, wolelibyśmy dostać wykaz lotnisk przesłanych przez rząd KE i odpowiedź samej KE. Ale i z odpowiedzi marszałka można wyciągnąć wniosek zawarty we wstępie, iż odwraca kota ogonem.
Oto odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego:
Lotnisko w Szymanach zostało ujęte w Programie Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych - Uchwała Nr 86/2007 Rady Ministrów z dnia 8 maja 2007 r.
Założenia ww. Programu:
- modernizacja i rozbudowa istniejących lotnisk komunikacyjnych dla zapewnienia odpowiedniego standardu obsługi szybko rosnącej liczbie pasażerów,
- wykorzystanie na cele cywilnego lotnictwa komunikacyjnego istniejącej infrastruktury lotnisk niekomunikacyjnych tj. wojskowych oraz sportowo-usługowych,
ponadto:
Lotnisko wpisane do Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 przyjętej przez Rząd 13 grudnia 2011 r.
Lotnisko jako jedyne wskazane przez KE, które może otrzymać wsparcie w ramach RPO WiM na lata 2007-2013
Skan dokumentu w załączeniu.
Poproszę o skład osobowy zarządu spółki Warmia i Mazury Sp. z o.o. oraz pensje członków zarządu?
Zarząd Spółki Warmia i Mazury Sp. z o.o. jest jednoosobowy. Prezesowi Zarządu – Leszkowi Krawczykowi przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości odpowiadającej pięciokrotnemu przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Skład rady nadzorczej Warmia i Mazury Sp. z o.o. oraz diety członków,
Skład Rady Nadzorczej: Pan Damian Stępień, Pan Marek Bauman i Pan Jerzy Buczyński.
Członkowie Rady Nadzorczej nie pobierają uposażenia.
Liczba zatrudnionych przez Warmia i Mazury Sp. z o.o. na lotnisku w Szymanach i średnia zarobków.
Dane na dzień 31 marca 2016 r. – przeciętne zatrudnienie za I kw. 2016 r. w przeliczeniu na etat wynosi 107,22 etatu. Przeciętne wynagrodzenie wynosi: 3 394,27 zł. Przykładowo w lotniskowej służbie ratowniczo-gaśniczej liczba etatów wynosi 16,67, przeciętne wynagrodzenie ok. 2 807 zł . W dziale technicznym jest 13,67 etatów, przeciętne wynagrodzenie wynosi ok. 3 586 zł. W dziale obsługi naziemnej jest 19,33 etatów, przeciętne wynagrodzenie wynosi ok. 2 2 484 zł.
4. Jaką kwotę przeznaczył samorząd województwa na utrzymanie Warmia i Mazury Sp. z o.o. w roku 2016 roku?
Samorząd nie utrzymuje Spółki Warmia i Mazury Sp. z o.o. Przekazywane przez Województwo Warmińsko-Mazurskie środki Spółce Warmia i Mazury przeznaczone są na pomoc operacyjną dla portu lotniczego zgodnie z Wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych z 4 kwietnia 2014 r. W 2016 r. zostanie przekazana kwota ok. 10 mln.
5. Przez ile lat samorząd będzie pokrywał deficyt Warmia i Mazury Sp. z o.o. i jaką kwotą?
Środki przekazywane przez Województwo Warmińsko-Mazurskie Spółce Warmia i Mazury przeznaczone są na pomoc operacyjną. W myśl zapisów Wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych z 4 kwietnia 2014 r. pomoc będzie udzielana w okresie przejściowym. Maksymalna wysokość pomocy będzie wynosić 80% początkowego niedopasowania poziomu płynności do kosztów operacyjnych. W pierwszym roku zostanie przekazana kwota ok. 10 mln, z roku na rok kwota ta będzie coraz niższa.
6. Jaką liczbę pasażerów planuje Warmia i Mazury Sp. z o.o. odprawić w 2016 roku?
Zgonie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 planowany wskaźnik rezultatu oszacowany jest na poziomie 30 tys. pasażerów.
7. Jaką liczbę pasażerów ma odprawiać docelowo Warmia i Mazury Sp. z o.o.
Obserwując tendencję wzrostową w transporcie lotniczym na rynku europejskim, Warmia i Mazury Sp. z o.o. zakłada z roku na rok wzrost liczby pasażerów.
Z poważaniem
Ewa Labes-Kunicka
Kierownik Biura Polityki Informacyjnej
Gabinet Marszałka
Skomentuj
Komentuj jako gość