W sprawie wysokości wynagrodzeń dyrektora generalnego Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego na tle innych dyrektorów minister odesłał posła z tym pytaniem do poszczególnych urzędów wojewódzkich. W sprawie uchylonych przez sądy rozstrzygnięć nadzorczych wojewody. Minister nie podzielił obaw posła. Przeciwnie. Bardzo wysoko ocenił jakość pracy wydziału prawnego urzędu wojewódzkiego w Olsztynie.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał 904 rozstrzygnięcia nadzorcze – czytamy w odpowiedzi Ministra. - Aż 899 rozstrzygnięć nadzorczych wydanych przez Wojewodę pozostaje w obrocie prawnym, co stanowi 99,4% wydanych rozstrzygnięć nadzorczych.
Należy podkreślić, że żadne z zaskarżonych rozstrzygnięć nadzorczych nie zostało uchylone przez Sąd z powodu błędów formalnych.
Wojewoda, pomimo nadzorowania najmniejszej liczby jst, wydaje najwięcej rozstrzygnięć nadzorczych. Świadczy to przede wszystkim o wnikliwości prowadzonego nadzoru. Ponadto niski odsetek zaskarżonych rozstrzygnięć nadzorczych do sądów administracyjnych (3,6%), jak również stosunkowo niski odsetek uchyleń tychże rozstrzygnięć w całości, pozytywnie świadczą o adekwatności i jakości podejmowanych przez Wojewodę środków nadzoru.
Poniżej pełna treść odpowiedzi na interpelacje.
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na interpelację numer 9551 Pana Posła Michała Wypija w sprawie wysokości wynagrodzeń dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich, na przykładzie dyrektora generalnego Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, uprzejmie informuję, że zadane przez Pana Posła pytania dotyczą kwestii wewnętrznych i organizacyjnych danego urzędu. W związku z powyższym, ich właściwym adresatem są poszczególne urzędy wojewódzkie.
Z poważaniem
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
z up. Paweł Szefernaker
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na interpelację numer 9549 Pana Posła Michała Wypija w sprawie rozstrzygnięć nadzorczych wojewody warmińsko-mazurskiego, uprzejmie informuję[1], co następuje.
We wskazanym przez Pana Posła terminie, tj. od 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2020 r., Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał 904 rozstrzygnięcia nadzorcze (658 w 2019 r. oraz 246 do 30 czerwca 2020 r.). Z tychże rozstrzygnięć 33 zostały zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Olsztynie, co stanowi mniej niż 4% rozstrzygnięć wydanych w ww. terminie. Wyrokami sądów administracyjnych [WSA – 33 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) – 2] uchylono 7 rozstrzygnięć w całości oraz 3 w części. Powyższe powoduje, że aż 899 rozstrzygnięć nadzorczych wydanych przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego w ww. okresie pozostaje w obrocie prawnym, co stanowi 99,4% wydanych rozstrzygnięć nadzorczych.
Należy podkreślić, że żadne z zaskarżonych rozstrzygnięć nadzorczych nie zostało uchylone przez Sąd z powodu błędów formalnych, tj. związanych z naruszeniem procedury określonej przepisami ustaw samorządowych[2]. We wszystkich sprawach Wojewoda Warmińsko-Mazurski był reprezentowany przez wykwalifikowanych pełnomocników. Jako przyczyny uchyleń rozstrzygnięć nadzorczych w ww. okresie należy wskazać: dokonanie przez Sąd odmiennej od zastosowanej przez organ nadzoru wykładni przepisów prawa materialnego, w szczególności w stosunku do nowych regulacji ustawowych, stanów faktycznych niepodlegających dotychczas orzecznictwu sądowemu lub wynikającej z rozbieżności orzecznictwa sądów administracyjnych, jak przełamanie dotychczasowej sądowo-administracyjnej linii orzeczniczej. Jednocześnie informuję, że od wyroku WSA w Olsztynie z 19 maja 2020 r. o sygn. akt II SA/Ol 126/20 Wojewoda wywiódł skargę kasacyjną, wnosząc o jego uchylenie.
W celu ustalenia, czy osiągnięty przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego poziom skuteczności oraz liczba wydanych rozstrzygnięć nadzorczych, odbiegają znacząco od poziomów osiągniętych w innych województwach, dane z województwa warmińsko-mazurskiego porównano z danymi z województw z nim graniczących. Bazowano w tym przypadku na ogólnie dostępnych danych zawartych na stronach internetowych, w tym Biuletynach Informacji Publicznej, poszczególnych urzędów wojewódzkich oraz Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych.
Z analizy danych wynika, że Wojewoda Warmińsko-Mazurski, pomimo nadzorowania najmniejszej liczby jst, wydaje najwięcej rozstrzygnięć nadzorczych. Świadczy to przede wszystkim o wnikliwości prowadzonego nadzoru. Ponadto niski odsetek zaskarżonych rozstrzygnięć nadzorczych do sądów administracyjnych (3,6%), jak również stosunkowo niski odsetek uchyleń tychże rozstrzygnięć w całości, pozytywnie świadczą o adekwatności i jakości podejmowanych przez Wojewodę środków nadzoru.
Należy podkreślić, że każde wprowadzone do obrotu prawnego rozstrzygnięcie nadzorcze – jako akt władztwa administracyjnego – korzysta z domniemania legalności, aż do jego uchylenia wyrokiem sądu administracyjnego (vide: tezy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 grudnia 2003 r., sygn. akt P 9/02). Jedynymi zaś organami uprawnionymi do zainicjowania postępowania sądowego w sprawie zbadania legalności danego rozstrzygnięcia nadzorczego – co wynika z przepisów ustaw samorządowych – są organy jst, której aktu owe rozstrzygnięcie dotyczy.
Praca Wydziału Prawnego i Nadzoru Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie w zakresie wykonywanego nadzoru w 2016 r. i 2017 r. została poddana badaniu audytowemu – Ocena procesu wydawania rozstrzygnięć nadzorczych w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie. Zakresem tego badania objęto w szczególności organizację pracy oraz terminowość wykonywania zadań. Badanie to zakończyło się oceną pozytywną. Ponadto poziom wykonania przedmiotowego zadania [nadzór nad działalnością gminną – miernik – ilość oddalonych (odrzuconych) przez sądy administracyjne skarg organów jst na rozstrzygnięcia nadzorcze do wszystkich zaskarżonych rozstrzygnięć nadzorczych w danym roku kalendarzowym] podlega półrocznemu badaniu, w ramach sprawozdawczości budżetowej oraz bieżącej kontroli dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru.
Jednocześnie pragnę poinformować, że cyklicznie (dwa razy do roku) są organizowane narady kierownictwa wydziałów prawnych i nadzoru urzędów wojewódzkich, które służą wymianie doświadczeń i mają m.in. na celu podniesienie standardu obsługi prawnej. W 2019 r. dwukrotnie, tzn. w kwietniu (1-3) i w październiku (20-22), podobnie jak w latach poprzednich, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uczestniczyło w naradach kadry kierowniczej wydziałów prawnych i nadzoru urzędów wojewódzkich realizujących zadania związane z nadzorem nad działalnością uchwałodawczą jst. W 2020 r., ze względu na pandemię koronawirusa, spotkania takie nie doszły do skutku.
Z poważaniem
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
z up. Paweł Szefernaker
Skomentuj
Komentuj jako gość