We wtorek 2 czerwca uczestniczyłam w spotkaniu zorganizowanym przez prezydenta Olsztyna w Tartaku Raphaelsohnów nt. „Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna" i muszę powiedzieć, że byłam pod wrażeniem mobilizacji sił i środków ze strony Ratusza.
Debata zgromadziła około 50 osób, z czego połowę stanowili urzędnicy, w tym autorzy prezentacji „Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna". Był obecny sam pan prezydent Piotr Grzymowicz wraz z panią wiceprezydent Haliną Zaborowską-Boruch oraz trzech radnych koalicji. Sporą grupkę stanowili też członkowie Forum Rozwoju Olsztyna. Po sali krążyła lista obecności z pieczęcią Urzędu Miasta Olsztyna. Do końca spotkania były obecne media. Nic dodać, nic ująć: klasyczne, dobrze zorganizowane spotkanie z mieszkańcami.
Streszczenie tej publicznej dyskusji , która nie wniosła żadnych nowatorskich czy zaskakujących postulatów do omawianego dokumentu nie ma większego sensu, tym bardziej, że na większość bardziej precyzyjnych uwag, pani dyrektor Rafalska niezmiennie odpowiadała, że prezentowany dokument nie jest dokumentem wykonawczym lecz wskazującym wyłącznie ogólne kierunki rozwoju. A poza tym, wszyscy zainteresowani rozwojem miasta mogą znaleźć zarówno omawianą prezentację jak i inne dokumenty na platformie konsultacji społecznych Olsztyna i zgłosić swoje uwagi do 19 czerwca br.
O wiele bardziej zainteresowały mnie aspekty organizacyjne tej debaty i olbrzymi kontrast w stosunku do organizacji konsultacji społecznych i debaty publicznej na temat Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Olsztyna (PGN), które odbyły się całkiem niedawno, bo pod koniec marca i na początku maja br.
Przypomnę, że PGN dla Olsztyna to ważny dokument strategiczny dla gospodarki miasta niezbędny do pozyskania środków unijnych w perspektywie 2014-2020, w który wpisane zostały najważniejsze inwestycje w mieście, w tym spalarnia odpadów, która ma powstać w granicach miasta. Tymczasem, pan prezydent Grzymowicz nie zaszczycił swoją obecnością jedynego spotkania konsultacyjnego z mieszkańcami Olsztyna, które odbyło się w dniu 31 marca br., a szkoda, bo spotkanie to przebiegało w burzliwej atmosferze protestów przeciw budowie spalarni w mieście ogrodów. Pan prezydent był też nieobecny na debacie publicznej w dniu 6 maja br., która zgromadziła zaledwie 10 osób, ale był ponoć duchowym patronem tego skromnego zgromadzenia. Również szkoda, bo choć zebranych było niewielu, mieli wiele do powiedzenia na temat szkodliwości budowy spalarni odpadów w stolicy zielonych płuc Polski.
Co ciekawe, nikt z organizatorów spotkania konsultacyjnego z mieszkańcami nie zatroszczył się, zgodnie z wymaganiami uchwały rady miasta o konsultacjach społecznych z 2013r. aby sporządzić listę obecności, a przecież na sali było co najmniej 100 osób. Nie sporządzono także protokołu ze spotkania uniemożliwiając w ten sposób uczestnikom przewidziane procedurą zgłaszanie uwag i wniosków, czym również złamano wytyczne uchwały rady miasta z 2013r. Natomiast społeczna lista obecności zawierająca dane 10 mieszkańców Olsztyna i 13 przedstawicieli Ratusza oraz prelegentów sporządzona została z inicjatywy samych uczestników debaty publicznej w dniu 6 maja br. Niestety, nikt z Ratusza nie upomniał się o nią do tej pory. Dlaczego?
Tak więc z jednej strony mamy dobrze zorganizowane konsultacje społeczne dotyczące rozwoju jednej z dzielnic miasta. Z drugiej strony mamy niezwykle ważne konsultacje na temat gospodarczej przyszłości całego miasta, kontrowersyjnych inwestycji miejskich i wielkich pieniędzy unijnych możliwych do pozyskania na te inwestycje. I te właśnie, niezwykle istotne dla miasta i jego mieszkańców konsultacje, prowadzone są w fatalny sposób. Stawiam więc pytanie: dlaczego Ratusz stosuje podwójne standardy? O co w tym chodzi?
Marianna Hołubowska
„Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna"
Przewiduje wprowadzenie w śródmieściu strefy „Tempo 30″, czyli poruszanie się pojazdów maksymalnie z prędkością 30 km/h, skrzyżowania równorzędne, przekierowanie tranzytu śródmiejskiego na zewnętrzny ring, budowe kładki między dworcem a Zatorzem oraz likwidacje aresztu śledczego i adaptacja tych budynków na cel wskazany w konkursie.
Ponadto urzędnicy z olsztyńskiego ratusza proponują budowę przejścia podziemnego między ulicami Kajki a Kolejową, przebudowę tunelu na przedłużeniu ulicy 1 Maja i utworzenie długich ciągów pieszych, które nie będą kolidowały z ruchem samochodowym.
Jedną z propozycji jest również wprowadzenie zakazu grodzenia budynków i usunięcie istniejących ogrodzeń, na przykład dookoła kościoła ewangelickiego czy amfiteatru na Starym Mieście.
Tranzyt omijający olsztyńskie śródmieście – zgodnie z założeniami ZPRPŚ – miałby zostać poprowadzony ulicami: Artyleryjską, Schumana, Armii Krajowej, Obrońców Tobruku, Sikorskiego, Obiegową, fragmentem alei Piłsudskiego oraz Dworcową, Kętrzyńskiego, Limanowskiego i aleją Wojska Polskiego.
Dokument zakłada także budowę północnego odcinka ulicy Obiegowej, jako uzupełnienie śródmiejskiego „ringu" oraz przebudowę ulicy Partyzantów z uwzględnieniem preferencji dla prowadzenia transportu komunikacji zbiorowej i rowerowych ciągów komunikacyjnych.
Na Starym Mieście urzędnicy chcą, żeby obowiązywała tam tzw. strefa zamieszkania. To oznacza, że na wszystkich staromiejskich uliczkach pierwszeństwo nad samochodami mieliby piesi, a kierowcy nie mogliby przekroczyć, dozwolonych w takim przypadku, 20 km/h.
Istotnym założeniem programu jest przeniesienie aresztu śledczego zlokalizowanego przy alei Marszałka Józefa Piłsudskiego. Dokument zakłada, że obiekt miałby pełnić „funkcje śródmiejskie". O tym, co dokładnie by się w nim znalazło, zdecydowałby przeprowadzony konkurs.
Teraz projekt trafi pod konsultacje społeczne, a następnie do rady miasta.
Całość materiałów na Platformie Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Olsztyna.
Marianna Hołubowska
Pan Piotr Grzymowicz
Prezydent Miasta Olsztyna
Urząd Miasta Olsztyna
Plac Jana Pawła II nr 1
10-101 Olsztyn
Olsztyn, dn. 29 maja 2015r.
Do wiadomości: Pani Halina Ciunel, Przewodnicząca Rady Miasta Olsztyna
Radni Miasta Olsztyna (dystrybucja przez Biuro Rady Miasta)
Dot. Pismo Pana prezydenta z dnia 22 maja 2015r. (PGN dla Miasta Olsztyna)
Szanowny Panie Prezydencie,
W dniu dzisiejszym otrzymałam Pana pismo z dnia 22 maja 2015r., w którym ustosunkował się Pan do mojej korespondencji z dnia 11 maja br. zawierającej wnioski i uwagi do projektu Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Olsztyna i do Prognozy oddziaływania na środowisko tego dokumentu.
Chciałabym odnieść się do jednej z poruszonych przez Pana kwestii.
Jest to stwierdzenie, że złożone przeze mnie wnioski zostały rozpatrzone, mimo iż zostały przekazane „po terminie wyłożenia dokumentu do publicznego wglądu".
Twierdzenie to jest nieporozumieniem wynikającym zapewne z faktu Pana nieobecności zarówno na spotkaniu konsultacyjnym w dniu 31 marca br. oraz na debacie publicznej w dniu 6 maja br, jak i z niedostatecznego poinformowania Pana co do terminu przyjmowania wniosków mieszkańców przez Pana najbliższych współpracowników.
Pragnę Pana zapewnić, Panie prezydencie, iż wnioski złożyłam w terminie, o czym świadczą poniższe fakty.
1) W obwieszczeniu opublikowanym na stronie internetowej miasta Olsztyna www.olsztyn.eu.pl wyraźnie informowano, że wnioski do PGN dla Miasta Olsztyna i do Prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 11 maja br.: „.....zawiadamiam o wyłożeniu do publicznego wglądu „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Olsztyna" wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, w dniach od 21 kwietnia do 11 maja 2015 r." oraz, że: „Uwagi i wnioski do ww. dokumentów mogą być składane w formie pisemnej w Urzędzie lub na adres Urzędu Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II 1, 10-101 Olsztyn a także w wersji w nieprzekraczalnym terminie do 11 maja 2015 r."
2) Podczas debaty publicznej w dniu 6 maja br. zarówno prelegenci, jak i prowadząca spotkanie poinformowali przybyłych na debatę 10 mieszkańców miasta o możliwości składania wniosków do 11 maja br. Osobiście dopytywałam podczas debaty, czy termin składania wniosków obejmuje również dzień 11 maja 2015r. i otrzymałam publiczne potwierdzenie tej daty.
3) Otrzymałam również potwierdzenie tej daty przez firmę Consus Carbon Engineering via biuro pełnomocnika prezydenta ds. Gospodarki i Infrastruktury Elektroenergetycznej, pana Karola Więckowskiego, a na stronie www.olsztyn.eu, ukazała się następująca informacja: „Uwagi i wnioski do opracowań mogą być składane w formie pisemnej (osobiście lub przesłane pocztą na adres Urzędu) oraz elektronicznej (e-mail) w terminie do 11 maja (włącznie)".
Tym nie mniej, najistotniejszym pozostaje wszakże fakt, że zgłoszone przeze mnie wnioski zostały rozpatrzone.
Chciałabym jednakże wiedzieć gdzie mogę znaleźć pełną informację dotyczącą ich uwzględnienia lub odrzucenia. Kwestia ta została także podniesiona przez radnego Babalskiego na ostatniej sesji Rady Miasta w dniu 27 maja br., na której również byłam obecna, ale przyznać trzeba, iż pan Karol Więckowski nie odpowiedział na postawione pytanie.
W związku z tym, proszę o wyraźne wskazanie, gdzie i przez kogo złożone wnioski zostały rozpatrzone oraz gdzie można się zapoznać z uzasadnieniem nt. ich przyjęcia bądź odrzucenia.
Będzie to cenna informacja zarówno dla mnie, jak i dla innych osób, które złożyły wnioski, a także dla ogółu mieszkańców Olsztyna, których Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dotyczy..
Z poważaniem.
Marianna Hołubowska
Skomentuj
Komentuj jako gość