Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych, Zarząd Regionu OGÓLNOPOLSKIEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH w Olsztynie, Zarząd Reionu WM NSZZ "Solidarność" w Olsztynie oraz pracownicy Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Olsztynie wnoszą do ministra zdrowia, marszałka województwa, koordynatorki Zespołu ds. konsolidacji szpitali Dyrektor Wydziału Zdrowia Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, o wyłączenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie z projektu konsolidacji zmierzającej do utworzenia nowego Szpitala Klinicznego w Olsztynie.
Argumentują, że to jedyny niezadłużony olsztyński szpital, który jest w trakcie realizacji szeregu inwestycji unijnych i samorządowych.
Przypomnijmy, iż w lipcu marszałek województwa, rektor UWM i prezydent Olsztyna podpisali list intencyjny w sprawie powstania uniwersyteckiego szpitala klinicznego.
Uniwersytet potrzebuje nowoczesnego szpitala klinicznego z prawdziwego zdarzenia. Obecnie kliniki są rozrzucone po 4. olsztyńskich szpitalach. Podstawowym warunkiem dla uzyskania finansowania z budżetu państwa dla takiej inwestycji, której koszt oblicza się na 1 miliard złotych, jest konsolidacja szpitali, obecnego uniwersyteckiego, miejskiego i wojewódzkiego.
Niebawem ma być ogłoszony konkurs na opracowanie koncepcji takiego szpitala. Inwestycja najwcześniej może zostać zrealizowana za 5 lat. Koncepcja UWM jest taka, że będzie to szpital modułowy i stopniowo będą uruchamiane kolejne jego części, do których będą przenoszone kliniki z innych, czterech szpitali.
Więcej na ten temat czytaj tutaj:
Po 8 latach dojrzeli. Chcą zbudować w Olsztynie szpital kliniczny za 1 miliard zł
Sprzeciw wobec tych planów wyraziły związki zawodowe i pracownicy Wojewódzkiego Szpitala. Zarząd Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych wystąpił do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kuchcińskiego z wnioskiem o wyłączenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie z projektu konsolidacji zmierzającej do utworzenia nowego Szpitala Klinicznego w Olsztynie.
Poniżej uzasadnienie tego Stanowiska:
"Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzki chce wyraźnie podkreślić, że nie zamierzał i nie zamierza przeciwstawiać się żadnym inicjatywom zapewniającym rozwój medycyny w regionie. Muszą to być jednak inicjatywy dogłębnie przemyślane i racjonalne, czyli przede wszystkim takie, które swoich głównych planów rozwoju nie opierają na przekreśleniu rozwoju innych podmiotów, a już na pewno nie takich, które w systemie opieki zdrowotnej zajmują miejsce strategiczne.
Mowa tu oczywiście o rozwoju Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie, dla którego inicjatywa konsolidacji stanowi bezpośrednie zagrożenie. Jest to bowiem jedyna placówka, która oprócz wzorowego wywiązywania się ze swoich ustawowych obowiązków realizuje kosztowne inwestycje infrastrukturalne, zachowując przy tym doskonałą kondycję finansową. Sytuacja pozostałych dwóch placówek objętych planem konsolidacji jest pod tymi względami mniej lub bardziej niewydolna.
Trudno zatem dziwić się Zarządowi Regionu Warmińsko-Mazurskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, który w swoim stanowisku zwraca uwagę na szereg zagrożeń uzasadniających wyłączenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie z planów konsolidacji. Jedno z największych zagrożeń w opinii Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych opiera się na dość oczywistej konsekwencji połączenia dwóch zadłużonych podmiotów z podmiotem, który od lat zamyka rok obrotowy dodatnim wynikiem finansowym.
Nie potrzeba być ekspertem, by przewidzieć, że straty finansowe dwóch pierwszych podmiotów zbilansowane zostaną zyskiem tego trzeciego, a więc Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie. Gdyby rozpatrywać to tylko i w wyłącznie pod kątem finansowym, problem konsolidacji z udziałem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie byłby problemem drugorzędnym. Ale tak niestety nie jest, bowiem tego rodzaju konsolidacja w przypadku Szpitala Wojewódzkiego, oprócz utraty potencjału ekonomicznego pociągnie za sobą utratę dotychczasowej osobowości prawnej, stawiając pod znakiem zapytania nie tylko dokończenie trwających inwestycji infrastrukturalnych i ich późniejsze rozliczenie, ale również na długie lata (na czas potrzebny do osiągnięcia pełnej funkcjonalności przez nowy Szpital Kliniczny) przekreśli dalsze plany rozwoju tej placówki. Nie da się więc zaprzeczyć, że odbije się to ujemnie na interesie pacjentów i nie da się też zaprzeczyć, że Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie jako wiodący podmiot w regionie jest pod względem administracyjnym organem odwoławczym w zakresie świadczenia wysokospecjalistycznych usług medycznych.
Bardzo dobra sytuacja finansowa Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie, gdzie sama wartość aktywów i pasywów wynosi 383 201 985,00 zł, a wartość kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia - 487 243 917, 24 zł, czyni ten szpital kluczową placówką w regionie. Budynek Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie jest zmodernizowany i wyposażony w sprzęt o wartości 80 mln zł (w większości jest to sprzęt wmontowany trwale w strukturę budynków). Szpital wyróżnia się też ogromnym potencjałem w postaci kadry medycznej i ilości leczonych pacjentów.
Szpital Specjalistyczny realizuje obecnie jedną z najważniejszych inwestycji w regionie. Jest nią budowa trzykondygnacyjnego Centrum Urazowego przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym (SOR, ORTOPEDIA I ODDZIAŁ INTENSYWNEJ TERAPII) o wartości 83 232 251,66 zł! Jak powszechnie wiadomo, inwestycja otrzymała dofinansowanie 65 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych i ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców regionu - nie tylko Olsztyna, ale całej Warmii i Mazur.

Na budowie Centrum Urazowego, druga od lewej wicemarszałek Sylwia Jaskulska, przewodniczący sejmiku Bogdan Bartnicki i przewodniczący Rady Miasta Olsztyna Łukasz Łukaszewski, fot. z FB Sylwii Jaskulskiej.
A to nie jedyna inwestycja z wykorzystaniem środków zewnętrznych, wymagających od Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego zachowania tzw.,,okresów trwałości". Wśród nich wymienić należy takie inwestycje jak: przebudowa i modernizacja Oddziału Kardiologicznego oraz Oddziału Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego wraz z zakupem sprzętu (nr inwestycji RPWM.09.01.01-28-0005/17, realizacja do 31 stycznia 2026 r.), modernizacja Zakładu Patomorfologii oraz zakup sprzętu niezbędnego do realizacji świadczeń w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego finansowany z Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zwiększenia Odporności oraz 23 inne projekty.
W takiej sytuacji podejmowanie decyzji o ewentualnej konsolidacji szpitali z udziałem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie jest na obecnym etapie niezwykle ryzykowne i narusza bezpieczeństwo realizacji tak olbrzymich przedsięwzięć finansowych, a co za tym idzie - bezpieczeństwo zdrowotne społeczności Warmii i Mazur.
Biorąc pod uwagę całokształt argumentów podniesionych zarówno przez Zarząd Regionu Warmińsko-Mazurskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, jak i Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzki Forum Związków Zawodowych zasadne są obawy co do planów konsolidacji szpitali z udziałem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie, a także zasadnym jest włączenie reprezentantów strony społecznej w skład Zespołu powołanego do opracowania założeń konsolidacji. Podkreślić bowiem należy, że jednym z konstytutywnych założeń ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego jest partycypacja organizacji pracowniczych w procesach decyzyjnych odnoszących się do polityki społeczno-gospodarczej i warunków zatrudnienia. Procesy mające wpływ na status pracowników, ich zatrudnienie i warunki pracy (takie jak m. in. konsolidacja placówek medycznych) nie powinny być prowadzone jednostronnie, lecz z udziałem organizacji reprezentujących pracowników. Skoro kwestia konsolidacji szpitali dotyczy pracowników służby zdrowia (warunków ich zatrudnienia, bezpieczeństwa pracy) z trzech wiodących placówek medycznych województwa warmińsko-mazurskiego, to koniecznym jest, by do procesu opracowywania założeń zostali włączeni przedstawiciele organizacji reprezentatywnych, a w tym przypadku przedstawicieli pracowników z sektora ochrony zdrowia.
Udział przedstawicieli Forum Związków Zawodowych oraz przedstawicieli Regionu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych pozwoli uwzględnić specyfikę i potrzeby lokalnego rynku pracy, lokalnych placówek medycznych i pracowników tego obszaru - co jest zgodne z duchem udziału czynnika społecznego w sprawach najistotniejszych dla mieszkańców regionu i pracowników ochrony zdrowia.
Proces konsolidacji, jeśli ma być skuteczny, korzystny i akceptowany społecznie, wymaga szerokiej konsultacji z interesariuszami, zwłaszcza z pracownikami, których zmiany najbardziej dotkną. Obecność związków zawodowych w Zespole zwiększa transparentność, umożliwia wczesne rozpoznanie sprzeciwów lub zagrożeń społecznych oraz buduje podstawę porozumienia. Niewątpliwie również organizacje związkowe - szczególnie te reprezentatywne - mają doświadczenie w negocjacjach, znają warunki pracy w sektorze, wymagania kadrowe i realia zawodowe. Uczestnictwo takich organizacji w Zespole sprawi, że założenia konsolidacji nie będą oderwane od praktyki pracy w ochronie zdrowia. Ponadto bez udziału związków zawodowych istnieje ryzyko, że interesy pracowników zostaną pominięte lub niedostatecznie uwzględnione. Włączenie przedstawiciela Forum Związków Zawodowych i przedstawiciela Zarządu Regionu Warmińsko-Mazurskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych przeciwdziała tej asymetrii i sprzyja bardziej wyważonym decyzjom.
Zarówno w świetle powyższych argumentów, jak i argumentów zawartych w stanowisku Zarządu Regionu Warmińsko-Mazurskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzki Forum Związków Zawodowych w Olsztynie domaga się realizacji punktów wymienionych w sentencji.
Stanowisko Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Regionu OGÓLNOPOLSKIEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH w Olsztynie
W pierwszej kolejności pragniemy podkreślić, że zgodnie z przepisami znowelizowanych ustaw o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz działalności leczniczej, które weszły w życie z dniem 17 września b.r. w praktyce konsolidacja szpitali to proces prawny, finansowy i organizacyjny, który musi być poprzedzony szeregiem działań przygotowawczych. Wymóg ten wynika zarówno z samej ustawy o działalności leczniczej, jak i z zasad prawa administracyjnego, finansów publicznych oraz standardów zarządzania w ochronie zdrowia.
Enigmatyczne i nieskonkretyzowane plany połączenia olsztyńskich Szpitali, przy braku konsultacji społecznych i transparentności zamierzonych działań, budzą nie tylko olbrzymie wątpliwości co do ich prawidłowości i celowości, ale również podstaw prawnych i faktycznych projektu, o których społeczność lokalna i członkowie organów samorządów dowiedzieli się z doniesień medialnych.
W związku z powyższym Zarząd Regionu Warmińsko-Mazurskiego OZZPIP stojąc na straży interesów zarówno naszych członków, będących pracownikami szpitali w Olsztynie, ale przede wszystkim mając na uwadze mieszkańców województwa Warmińsko-Mazurskiego, pragnie uświadomić członkom Rady powagę planowanych przekształceń oraz wymogi, jakie winny być przy tym spełnione.
Przepisy zawarte w ustawach wchodzących w zakres tzw. reformy szpitalnictwa 2025 wymagają przede wszystkim dokonania analiz strategicznych i ekonomiczno-finansowych planowanej konsolidacji. Wymagana jest również symulacja skutków konsolidacji dla budżetu nowej jednostki oraz analiza ryzyk prawnych. Takie dokumenty winny być nam przedstawione i poddane dyskusji.
Konieczna jest też analiza potrzeb zdrowotnych i dostępności świadczeń, tj. ocena wpływu konsolidacji na pacjentów (jakie oddziały i świadczenia pozostaną, a jakie mogą zniknąć; czy mieszkańcy regionu nie stracą dostępu do usług blisko domu"). Przy tej analizie koniecznym jest uwzględnienie map potrzeb zdrowotnych, opracowanych przez Ministerstwo Zdrowia, NFZ i wojewodów.
Przede wszystkim zaś konsolidacja wymaga obowiązkowych konsultacji społecznych i dialogu społecznego z organizacjami związkowymi działającymi w łączonych szpitalach (w tym OZZPIP), których de facto nie przeprowadzono Nie bez znaczenia winien być również głos pacjentów - np. w formie wysłuchania publicznego.
Nie można przy tym pominąć skutków, jakie pociągnie za sobą konsolidacja dla pracowników łączonych podmiotów takich jak: redukcja zatrudnienia, zwolnienia grupowe czy programy osłonowe.
Doniesienia prasowe wskazują na plany budowy nowego obiektu, który stałby się siedzibą nowego Szpitala Klinicznego. Taka decyzja bezpośrednio wpłynie na majątek i zobowiązania podmiotów założycielskich. Przepisy wymagają więc szczegółowej analizy majątku łączonych Szpitali, sprawdzenia źródeł finansowania inwestycji (środki unijne, rządowe, samorządowe) - czy ich przeniesienie jest w ogóle dopuszczalne, oraz oceny skutków podatkowych i księgowych.
Jednakże nie można zapomnieć zasadniczego, podstawowego wymogu całego procesu konsolidacji, jakim jest opracowanie planu naprawczego dla łączonych podmiotów mających ujemny wynik finansowy, którego nie przedstawiono. Mając powyższe na uwadze oraz działając od 17 września 2025 r. w realiach znowelizowanych ustaw stwierdzić należy, że decyzja o konsolidacji szpitali nie może być jedynie aktem politycznym, czy administracyjnym. Musi być poprzedzona audytem finansowym, analizą potrzeb zdrowotnych, konsultacjami społecznymi, oceną skutków dla pracowników i pacjentów oraz przygotowaniem programu naprawczego i planu konsolidacji. Bez tych kroków ryzyko destabilizacji systemu ochrony zdrowia w regionie Warmii i Mazur jest bardzo wysokie.
Stąd zdecydowanie Zarząd Regionu Warmińsko-Mazurskiego OZZPIP sprzeciwia się planowanemu połączeniu, jako niespełniającemu wymogów ustawowych i niemającemu ani podstaw prawnych, ani faktycznych.
Abstrahując od powyższych bezspornych przeszkód natury organizacyjno-prawnej, wskazać również należy na odmienność funkcji szpitali, których ma dotyczyć planowana konsolidacja zatwierdzona przez Pana Marszałka.
Główną cechą szpitala klinicznego jest łączenie funkcji dydaktycznej, naukowo-badawczej z funkcją leczniczą. Szpitale kliniczne prowadzą zajęcia praktyczne dla studentów kierunków medycznych i szkolenie podyplomowe, prowadzą badania kliniczne, uczestniczą w eksperymentach medycznych i są integralnie związane z uniwersytetem medycznym (którego w Olsztynie nie ma ). Mają więc przede wszystkim rolę kształcenia kadr medycznych.
Odmienną zaś funkcję pełnią szpitale specjalistyczne, jakim jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, który jest nastawiony przede wszystkim na diagnostykę i leczenie pacjentów i zapewnia mieszkańcom Regionu Warmii i Mazur kompleksową opiekę zdrowotną na wysokim poziomie referencyjnym. Szpital ten prowadzi szeroki zakres specjalistycznych wieloprofilowych oddziałów i poradni, zapewniając dostęp do świadczeń medycznych dla jak największej liczby pacjentów. Głównym zadaniem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
w Olsztynie jest więc zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych całej społeczności województwa Warmińsko-Mazurskiego, a nie dydaktyka czy badania naukowe, które choć równie ważne, mają zdecydowanie mniejsze znaczenie przy zabezpieczaniu aktualnych problemów zdrowotnych pacjentów.
Odnosząc więc się do sytuacji szpitali, których konsolidację zaplanowano, i mając przede wszystkim na uwadze dostępność świadczeń medycznych dla pacjentów Warmii i Mazur podkreślić należy, że Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie świadczy szeroki zakres usług zdrowotnych dla mieszkańców naszego regionu, rocznie obsługując ok. 24 tys. pacjentów hospitalizowanych i 200 tys. w trybie ambulatoryjnym przy jednocześnie stabilnej sytuacji finansowej, wysoko wyspecjalizowanej kadrze i nowoczesnym zapleczu technicznym, pozwala na utrzymanie i rozwój dostępności świadczeń potrzebującym pacjentom.
Po planowanej konsolidacji i przekształceniu łączonych szpitali w Szpital Kliniczny zmianie ulegną z pewnością priorytety nowopowstałej placówki. Głównym celem będzie dydaktyka studentów, badania naukowe i eksperymenty medyczne, których obawiają się potencjalni pacjenci i z tego powodu nie chcą się leczyć w szpitalach klinicznych. To także ryzyko ograniczenia dostępności do świadczeń medycznych dla pacjentów regionalnych na rzecz realizacji badań klinicznych, procedur eksperymentalnych czy leczenia trudnych przypadków akademickich. Istnieje więc obawa, że część usług specjalistycznych, popularnych i powszechnie dostępnych (diagnostyka, planowe zabiegi) zostanie zmniejszona, a tym samym zmniejszy się dostępność świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców Warmii i Mazur, szczególnie dla pacjentów,,codziennych", którzy obecnie korzystają z tych świadczeń lecząc się w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Olsztynie.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, który jest stabilnie zarządzaną placówką medyczną, wykazuje dodatni wynik finansowy, inwestuje w modernizacje i najnowszy sprzęt po połączeniu z jednostkami zadłużonymi (Szpital Uniwersytecki, Szpital Miejski) z pewnością poniesie straty, rozpoczęte inwestycje i inwestycje będące na ukończeniu zostaną ograniczone, a nawet wstrzymane, zmniejszą się również dostępne środki na bieżące potrzeby zdrowotne pacjentów, a tym samym pogorszy się kondycja finansowa nowego podmiotu.
Z powyższego jasno wynika, że konsolidacja stwarza realne zagrożenie dla stabilności w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego, stabilności finansowej i może doprowadzić do redukcji oferty medycznej w Regionie Warmii i Mazur.
Lokalne władze Regionu Warmińsko-Mazurskiego nie mogą również zapominać o pracownikach konsolidowanych Szpitali. Obecnie Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie gwarantuje stabilne zatrudnienie ok. 1500 pracowników, a kadra wykorzystana jest zgodnie z potrzebami zdrowotnymi pacjentów. Konsolidacja dokonana zgodnie z ustawą o świadczeniach zdrowotnych wiąże się z przejęciem pracowników, ale w kolejnych etapach moga nastąpić zwolnienia grupowe i redukcje etatów. Możliwość przesunięć pracowników między jednostkami grozi destabilizacją pracy zespołów i odpływem kadry, a priorytety dydaktyczne mogą zmniejszyć nacisk na rozwój zawodowy medycznych i niemedycznych grup pracowników.
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie zabezpiecza zdrowotnie mieszkańców całego województwa. Jest największym w Regionie i jednym z niewielu stabilnych finansowo szpitali publicznych w Polsce. Zapewnia interdyscyplinarne leczenie specjalistyczne kompleksową opiekę dla pacjentów Regionu Warmii i Mazur.
Mający powstać zaś Szpital Kliniczny skupiać się będzie przede wszystkim na dydaktyce, badaniach naukowych i eksperymentach medycznych. Zaspokajać ma więc przede wszystkim potrzeby uczelni i państwa (centralnych struktur), niekoniecznie lokalnej społeczności. W Olsztynie - po konsolidacji - pacjenci nie będą więc mieli alternatywy leczenia poza jednym szpitalem klinicznym, co niewątpliwie osłabi bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców Regionu i uczyni Warmię i Mazury niechlubnym wyjątkiem na tle kraju.
Zaplanowana przez lokalnych włodarzy konsolidacja olsztyńskich szpitali bez wątpienia niesie więcej zagrożeń niż korzyści dla mieszkańców naszego województwa.
Jednocześnie podkreślić należy, że ustawa z 5 sierpnia 2025 r. zmieniająca ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawę o działalności leczniczej umożliwiła łączenie szpitali, przekształcanie oddziałów oraz tworzenie programów naprawczych dla zadłużonych podmiotów, takim zaś z pewnością nie jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie, a więc winien funkcjonować w dotychczasowym kształcie jako samodzielny podmiot medyczny.
Powyższe cele konsolidacji jednoznacznie wskazują, że przekształcanie szpitala miejskiego i specjalistycznego w szpital kliniczny nie tylko nie poprawi dostępności i powszechności świadczeń, ale wręcz je ograniczy. Tym samym planowana konsolidacja również z tego tytułu stoi w sprzeczności z założeniami znowelizowanych ustaw.
Podejmując się końcowej analizy i oceny mechanizmów zawartych w znowelizowanych ustawach podkreślić należy ich oddziaływanie lokalne na nasze województwo.
Skonsolidowanie szpitali niesie za sobą bardzo szerokie skutki, w wielu sferach istotnych nie tylko z punktu widzenia pacjentów, ale również samego województwa jako jednostki samorządu terytorialnego oraz jego mieszkańców. Niewątpliwie niejasne plany Panów Marszałka, Prezydenta Miasta oraz Rektora UWM ograniczą dostępność do usług medycznych (skutki, jakie odczują pacjenci), pociągną za sobą skutki finansowe, negatywnie wpłyną na poziom zatrudnienia w regionie (skutki dla pracowników mieszkańców województwa), oraz wiążą się z ryzykiem operacyjnym, jak również reputacja połączonych i nowopowstałej placówki.
Jeżeli Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie zostanie włączony w strukturę kliniczną skoncentrowaną na dydaktyce, badaniach naukowych i eksperymentach medycznych istnieje realne ryzyko przesunięcia priorytetów (więcej badań klinicznych, więcej przypadków referencyjnych kosztem prostych i specjalistycznych, planowych procedur i świadczeń medycznych). To grozi wydłużeniem kolejek i zmniejszeniem dostępności świadczeń medycznych.
Dokumenty publiczne takie jak LIST OTWARTY i PETYCJA i wyrażone w nich obawy pracowników i mieszkańców regionu, które Zarząd Regionu Warmińsko-Mazurskiego OZZPIP w pełni popiera, wskazują nadto, że konsolidacja może prowadzić do faktycznej likwidacji
samodzielnych podmiotów jakim jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie, a lokalni mieszkańcy stracą możliwość wyboru między szpitalem wojewódzkim, a miejskim i zdani zostaną tylko na szpital kliniczny.
Główne ryzyko zaś, to przerzucenie długów jednostek zadłużonych na stabilnie finansowy podmiot, jakim jest Wojewódzki Szpital Specjalistyczny.
Ustawa przewiduje łączenie podmiotów, ale warunki finansowe konsolidacji (mechanizmy oddłużenia) mogą być niewystarczające co w praktyce potwierdzają analizy i komentarze branżowe.
Nie sposób również nie wspomnieć o tym, że personel pielęgniarski i diagnostyczny w jednostce o profilu wojewódzkim" może zostać przesunięty do modelu, w którym większy nacisk kładzie się na dydaktykę i badania — to zaś zmienia zakres obowiązków i oczekiwań wobec pracowników.
Realnym zagrożeniem konsolidacji dla samorządu jest przekazanie majątku i ,,centralizacja" decyzji. Połączenie szpitali może oznaczać przesunięcie kontroli nad istotną częścią majątku województwa do innego organu (w tym wypadku Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie), co budzi polityczne obawy o utratę autonomii samorządowej i lokalnego wpływu na ochronę zdrowia.
Mając powyższe na uwadze stanowczo wnosimy o zaprzestanie działań konsolidacyjnych wobec Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie, wprowadzenie na przyszłość klauzuli ochrony majątku województwa - niedopuszczenie do przekazania majątku Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego bez zgody samorządu wojewódzkiego oraz przeprowadzenie publicznych konsultacji i uzgodnienia z reprezentacjami związkowymi odnośnie do planowanych restrukturyzacji szpitali w Olsztynie.
Z poważaniem
PRZEWODNICZĄCA Zarządu Regionu Worg-Maz. OZZPIP
Elżbieta Butkiewicz
Interpelacja radnej wojewódzkiej Bożeny Ulewicz:


(sa)


Skomentuj
Komentuj jako gość