Drogowy Armagedon na drodze wojewódzkiej 527, która stanowi przedłużenie al. Warszawskiej w kierunku na Warszawę ma się rozpocząć w połowie marca. Jeżdżę tamtędy niemal codziennie, ale o planach przebudowy 2,5 kilometrowego odcinka dowiedziałem się z olsztyńskich mediów tuż przed podpisaniem ostatecznej umowy z wykonawcą.
Według Marcina Kuchcińskiego, marszałka Województwa Warmińsko – Mazurskiego, które jest beneficjentem projektu, obecna wylotówka z Olsztyna w kierunku na Warszawę stanowi wąskie gardło (…) co niejednokrotnie powoduje zatory (…) a wjazd oraz wyjazd z i do stolicy stanie się płynniejszy.
Nie wiem, kiedy marszałek Kuchciński ostatni raz tamtędy jechał, albo za kim takie opinie powtarza, ale ja, jak napisałem na wstępie, jeżdżę tą drogą niemal codziennie i w żadnym korku jeszcze nie stałem. Nawet w godzinach komunikacyjnego szczytu (za wyjątkiem utrudnień związanych z wycinką drzew w ramach rzeczonej inwestycji), ruch odbywa się płynnie, po nawierzchni o bardzo dobrej jakości. Marszałek obiecuje jednocześnie poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu. Jak tego dokonać, skoro obecne skrzyżowanie z drogą do Bartąga ma zastąpić rondo, tego marszałek nie wyjaśnia.
Wśród celów przebudowy Wojewódzki Zarząd Dróg wymienia likwidację „wąskich gardeł” w ruchu pojazdów oraz usprawnienie ruchu tranzytowego. Pytanie, w jaki sposób urzędnicy zamierzają tego dokonać? Z faktem, że nowo wybudowane rondo spowolni ruch do minimum trudno dyskutować. Gdy je miniemy wyjeżdżając z Olsztyna, będziemy mieli przed sobą równie krótki co obecnie odcinek drogi, zakończony światłami na skrzyżowaniu obok Stacji BP, co wiąże się z koniecznością zwolnienia ruchu. Zatem w miejsce obecnego „wąskiego gardła” dostaniemy „szerokie gardło”, przez które przejedziemy tak samo sprawnie jak obecnie.
Jak mówił klasyk: Zdrowie wasze w gardło nasze. Listę „gardeł” do których trafi przeznaczone na inwestycję 124 mln zł. łatwo ustalić. Wykaz tych, którym się ona na zdrowiu przez trzy lata odbije, zarówno firm, jak i osób prywatnych, jest znacznie dłuższa, choć trudniejsza do ustalenia. Do tego rachunku trzeba doliczyć prawie 2000 drzew, czego skutki można oglądać już teraz.
Mieszkańcy gminy Stawiguda zbierają podpisy pod petycją wyrażającą sprzeciw wobec całkowitego zamknięcie drogi na czas remontu, zwracając uwagę na wynikające z tego koszty społeczne i biznesowe. Słusznie, tylko nie rozumiem aprobaty dla całości inwestycji. Prawdą jest, że wyjazd z drogi na Bartąg w kierunku Warszawy jest niebezpieczny i zdarzają się tam wypadki. Rondo może będzie bezpieczniejsze, ale spowoduje nie wymyślone, lecz rzeczywiste spowolnienie ruchu.
Idealnym wyjściem byłaby zatem estakada, z pozostawieniem dotychczasowej drogi. Bezpieczniej niż na rondzie, za mniejsze pieniądze i - co najważniejsze - ze znacznym ograniczeniem strat społecznych i biznesowych.
Zastanawiam się, co myślą o tej inwestycji mieszkańcy zakorkowanego Zatorza, którym zamiast drogi łączącej osiedle z ulicą Lubelską, zafundowano przejście dla pieszych pod torami. Albo Jarot, dla których łącznik z ulicą Warszawską to wspominana coraz rzadziej iluzja. O fatalnej jakości wielu dróg powiatowych nie wspominając.
Uprzedzając argumenty dotyczące różnych klas dróg i odpowiednio przeznaczanych na nie środków informuję, że mało mnie obchodzi z której puli drogowej te pieniądze zdaniem urzędników pochodzą. Polska jest państwem unitarnym, a finansujący budowę dróg Polacy zużywają samochody i stoją w korkach na wszystkich rodzajach dróg: gminnych, powiatowych i krajowych.
Zaś dofinansowanie o którym mowa, wynoszące 95 mln zł., zostało przyznane w ramach projektu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur. Resztę, czyli 39 mln zł. dołożył samorząd województwa. Pytanie, skąd pomysł, aby przebudowywać drogę oraz inwestować w nowy wiadukt, gdy obecne doskonale spełniają swoje zadanie? Jeśli marszałek Kuchciński uważa inaczej, to zapraszam do wspólnej jazdy, obojętnie o jakiej porze dnia.
Nie ma czegoś takiego jak publiczne pieniądze. Jeśli rząd mówi, że komuś coś da, to znaczy, że zabierze tobie, bo rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy. Praktyka wydatkowania tzw. publicznych środków w rekordowo zadłużonej Polsce pokazuje, że ta pochodząca od Margaret Thatcher maksyma wśród polskich polityków słabo się przyjęła.
Lotnisko w Szymanach pochłania rocznie 20 mln zł. i końca nie widać. Celowość przebudowy wyjazdówki na Warszawę jest tak samo łatwo przewidywalna jak kiedyś wspomniane lotnisko. Z podobną też swobodą wobec faktów jest uzasadniana. Jak zawsze w zgodzie z zasadą, że Rządy nie uczą się niczego, to ludzie się uczą.
Bogdan Bachmura
Informacja wójta Stawigudy Michała Kontraktowicza
Przebudowa DW 527 – nowe informacje dla mieszkańców! 🚧
Za nami kolejne spotkanie informacyjne dotyczące przebudowy drogi wojewódzkiej nr 527. Wczoraj przedstawiciel inwestora dyrektor Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie Waldemar Królikowski odpowiadał na pytania przedsiębiorców, a już dziś zapraszam wszystkich zainteresowanych mieszkańców naszej gminy (szkoła podstawowa w Bartągu) na kolejne spotkanie! 📢
💡 Co nowego?
Przebudowa DW 527 na odcinku od granicy Olsztyna do węzła Olsztyn Południe to nie tylko nowa jezdnia, ale także:
✅ Nowe rondo turbinowe w kierunku Bartąga
✅ Nowa pętla autobusowa przy ul. Nad Łyną ze ścieżką rowerową, chodnikami i parkingiem
✅ Ścieżki rowerowe i chodniki po obu stronach drogi
✅ Nowe zatoki autobusowe i ogrodzenie wzdłuż drogi
✅ Przebudowa wiaduktu nad linią kolejową
✅ Budowa przejścia dolnego dla zwierząt oraz nowej infrastruktury technicznej 🚲🚌
📢 Dobra wiadomość!
Zamknięcie DW 527 potrwa krócej niż planowano! Prace podzielono na cztery etapy:
🔹 Etap 1 (trwa) – prace archeologiczne, krótkie odcinki ruchu wahadłowego do 500 m.
🔹 Etap 2 (od końca marca 2025 r.) – całkowite zamknięcie drogi na rok, z dostępem dla komunikacji zbiorowej i służb (od ul. Nad Łyną do ul. Warszawskiej)
🔹 Etap 3 (od marca 2026 r.) – otwarcie odcinka do nowego ronda turbinowego, szczegóły ruchu do ustalenia.
🔹 Etap 4 (sierpień-wrzesień 2026 r.) – ruch wahadłowy na odcinku węzeł Olsztyn Południe – rondo nad Łyną, ruch dwukierunkowy od ronda do ul. Warszawskiej.
🅿 Nowe udogodnienia!
🚗 Parking Park & Ride
🚲 Nowe ścieżki rowerowe – jedna od granic Olsztyna do McDonald’s, druga do parkingu oraz ścieżka do Bartąga przygotowywana przez gminę.
🚌 Więcej kursów autobusowych! Chcemy uruchomić dodatkowe kursy linii 6S.
Dziękuję wszystkim za obecność na wczorajszym spotkaniu i proszę o wyrozumiałość w tym wymagającym czasie. Ta inwestycja to ostatnia szansa na modernizację tej drogi, którą z roku na rok wykorzystuje coraz więcej kierowców.
📅 Zapraszam mieszkańców na kolejne spotkanie – środa, 26 lutego, godz. 17:00, Szkoła w Rusi (filia w Bartągu).
Skomentuj
Komentuj jako gość