Debata marzec2023 okl

logo flaga polukr

 

 

 

Prosimy Czytelników i Przyjaciół o wpłaty na wydawanie miesięcznika „Debata” i portalu debata.olsztyn.pl. Od Państwa ofiarności zależy dalsze istnienie wolnego słowa na Warmii. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 10-686 Olsztyn, ul. Boenigka 10/26.

wtorek, marzec 21, 2023
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Region
  • Ekolodzy protestują przeciwko przebiegowi ekspresówki S16. PiS, PO i PSL są za budową

Region

Ekolodzy protestują przeciwko przebiegowi ekspresówki S16. PiS, PO i PSL są za budową

Szczegóły
Opublikowano: niedziela, 19 czerwiec 2022 12:42

Zamieszczamy w całości kolejną petycję organizacji ekologicznych w sprawie przebiegu ekspresówka S16 przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy. Zdaniem ekologów nie uzasadniono przebiegu ekspresówki bez uzasadnienia.

"W dniu 10 czerwca 2022 r. organizacje społeczne: Fundacja dla Biebrzy, Fundacja Greenmind i Stowarzyszenie na rzecz ochrony krajobrazu kulturowego Mazur „Sadyba” złożyły do Rady Ministrów, ministerstw i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad petycję w sprawie zmiany przebiegu planowanej drogi krajowej nr S16. Są twarde dowody na to, że ekspresówka przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy nie ma uzasadnienia.

Domagamy się podjęcia merytorycznej dyskusji z udziałem niezależnych ekspertów i strony społecznej w celu weryfikacji aktualnych planów rozwoju sieci drogowej w Polsce północno-wschodniej. W szczególności jesteśmy oburzeni planowaną budową drogi ekspresowej S16 przecinającej Mazury na odcinku od Mrągowa do Ełku oraz jej kontynuacji przez Biebrzański Park Narodowy. Nie godzimy się na dalsze ignorowanie społecznego głosu w obronie przyrodniczych skarbów Polski jak i głosu ekspertów potwierdzających brak uzasadnienia transportowego dla budowy tu drogi ekspresowej – wyjaśnia Krzysztof Worobiec ze stowarzyszenia „Sadyba” i Inicjatywy Społecznej „Ratujmy Mazury”.

Wyniki “Studium sieciowego przebiegu Via Carpatia i S16 w północno-wschodniej Polsce” opracowanego na zlecenie Fundacji dla Biebrzy1 miażdżą uzasadnienie dla budowy drogi ekspresowej S16 przez Biebrzański Park Narodowy i Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Droga powinna powstać w korytarzu omijającym te obszary od zachodu. Studium zostało przekazane decydentom wraz z petycją.

„Opracowanie studium sieciowego jest pierwszym w Polsce obejmującym sieć dróg szybkiego ruchu na tak znacznym obszarze kraju. Bierze pod uwagę wzajemne powiązania i wpływ pomiędzy poszczególnymi szlakami drogowymi na natężenie ruchu drogowego wszystkich dróg krajowych i wojewódzkich znajdujących się w badanym obszarze oraz uwzględnia w pełni środki transportu publicznego”. – czytamy we wstępie eksperckiej analizy.

Po przeanalizowaniu szczegółowo 8 wariantów drogi pod względem natężenia ruchu drogowego i uzasadnienia celowości planowanej inwestycji w Studium stwierdzono jednoznacznie: „Prognozy ruchu na lata 2040 i 2050 wykonane w ramach analizy sieciowej nie uzasadniają rozbudowy ciągu drogi krajowej nr 16 do klasy ekspresowej. Analizy i prognozy ruchu wykazały ograniczone znaczenie komunikacyjne tych odcinków dróg dla ruchu lokalnego i tranzytowego.”

Wnioski te są istotnymi przesłankami wskazującymi na konieczność ponownego przeanalizowania i weryfikacji planów budowy S16 na odcinkach zagrażających unikalnym przyrodniczo i krajobrazowo obszarom Mazur i Doliny Biebrzy. Jednocześnie wskazano na możliwe dwa alternatywne rozwiązania, których zaletą jest minimalna ingerencja w chronione obszary przyrodnicze. Ich trasa przebiega ponadto przez tereny znacznie dogodniejsze do realizacji inwestycji drogowych (mniej jezior, wód płynących, terenów bagiennych, dużych deniwelacji terenu etc.)

Budowa S16 i Via Carpatia jest możliwa z całkowitym ominięciem Krainy Wielkich Jezior Mazurskich i Biebrzańskiego Parku Narodowego. Do tego poprawne zaprojektowanie przebiegu tych dróg zwiększy ich zasadność ruchową i ekonomiczną. – tłumaczy Małgorzata Górska z Fundacji Greenmind. – Via Carpatia jako trasa tranzytowa łącząca wschodnie kraje Unii Europejskiej oraz S16 łącząca Olsztyn z Białymstokiem są zbyt ważnymi trasami dla rozwoju regionalnego wschodniej części Polski, by ich realizacja była opóźniona z powodu protestów społeczności lokalnych i ich samorządów (np. gminy Mikołajki) oraz wielu organizacji społecznych.

Przypomnijmy rok 2007 i wnioski wyciągnięte z ostrego konfliktu wywołanego forsowaniem szkodliwych dla środowiska przyrodniczego planów budowy drogi Via Baltica przez Dolinę Rospudy. Sprawa ta wiązała się z przerwaniem budowy obwodnicy Augustowa, zmarnowaniem publicznych pieniędzy wydanych na opracowania planistyczne i rozpoczętą budowę, a jej korzystne zakończenie było ostatecznie możliwe dzięki wypracowaniu i realizacji projektu alternatywnego omijającego unikalne torfowiska nad Rospudą.
W wypadku drogi ekspresowej S16 GDDKiA straciła już kilkanaście lat3 nie reagując na głosy sprzeciwu i postulaty wielu organizacji pozarządowych i najwyższa pora to zmienić! – dodaje Worobiec.

Fundacja dla Biebrzy, Fundacja Greenmind i Stowarzyszenie Sadyba, działając w interesie publicznym, w złożonej w dniu dzisiejszym petycji żąda podjęcia następujących działań:

- uwzględnienia w obecnie prowadzonych pracach nad drogą S16 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz drogami S16 i S19 na terenie województwa podlaskiego, opracowania pod tytułem „Studium sieciowe przebiegu Via Carpatia i S16 w północno-wschodniej Polsce”
- wykonania pełnej analizy wariantów omijających Krainę Wielkich Jezior Mazurskich oraz Dolinę Biebrzy:
- w korytarzu Boćki – Zambrów – Łomża – Szczytno – Olsztyn (wariant W3a w Studium);
- w korytarzu Radzyń Podlaski – Siedlce – Ostrów Mazowiecka - Łomża – Szczytno – Olsztyn (wariant W4a w Studium), oraz
porównanie tych wariantów pod względem funkcjonalnym, technicznym, przyrodniczym, społecznym i nakładów inwestycyjnych z obecnie projektowanymi/analizowanymi drogami przez GDDKiA w korytarzach Mrągowo – Orzysz – Ełk – Knyszyn – Białystok oraz Raczki – Knyszyn – Białystok.
- zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w taki sposób, który będzie uwzględniał warianty omijające Krainę Wielkich Jezior Mazurskich oraz Dolinę Biebrzy, w korytarzach opisanych w punkcie powyżej.
- modernizacji i remontu, w konsultacjach z lokalną społecznością i samorządami, obecnie istniejących sieci drogowych w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich i Dolinie Biebrzy, w taki sposób, który nie zniszczy ich zasobów przyrodniczych, zapewni bezpieczeństwo i wygodne funkcjonowanie zarówno dla mieszkańców jak i turystów, a jednocześnie nie pozwoli na wykluczenie komunikacyjnie tych regionów.


• Treść petycji

Krzysztof Worobiec

- Reakcją na petycję było wstrzymanie przez GDDKiA dalszych działaniań do czasu dokładnego przeanalizowania ww. Studium sieciowego, jak i zawartych w petycji żądań - wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie. - W związku z tym wystąpiliśmy do RDOŚ w Olsztynie o przedłużenie o dwa miesiące terminu na złożenie ujednoliconego tekstu Raportu o oddziaływaniu na środowisko drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Ełk.

Problemy na drodze do budowy

Rzecznik prasowy dodał przy tej okazji, że GDDKiA nie jest właściwa co do zmiany rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych i drogowcy nie mają możliwości dokonywać tutaj poprawek. Sprawa leży natomiast w gestii Ministerstwa Infrastruktury.

Władze województwa warmińsko-mazurskiego z PO i PSL popierają budowę S16 przez Mazur.

Władze zarządzanego przez PO i PSL województwa od dawna są zwolennikami budowy drogi i protesty tego nie zmieniły. - Było sprawdzanych ponad 40 wariantów drogi, z których pozostały trzy najbardziej optymalne. Trudno tutaj mówić, że nie było konsultacji. My nie mamy specjalnych zastrzeżeń do wybranego wariantu - mówi Marcin Kuchciński z zarządu województwa warmińsko-mazurskiego.

Nie godzimy się, by zmieniać region w skansen

Szef PO na Warmii i Mazurach także jest orędownikiem inwestycji. Szanujemy środowisko, kochamy Mazury i robimy wiele, żeby pozostawić je przyszłym pokoleniom w nienaruszonym kształcie. Nie godzimy się jednak, żeby zmienić nasz region w skansen - mówi poseł Jacek Protas. - Tutaj żyją tacy sami ludzie jak w innych województwach, muszą się przemieszczać, żeby prowadzić biznes i zarabiać. Do tego potrzebne są szlaki komunikacyjne. Skoro drogowcy postawili na wariant B, to należy go realizować.

Zaznaczmy, że GDDKiA pozostaje sceptyczna wobec argumentacji autorów studium i drogowcy odnieśli się już częściowo do tez zawartych w tym opracowaniu.

To już kolejna sytuacja związana z przekładaniem terminów raportu oddziaływania na środowisko, a drogowcy borykają się z tą sprawą od ponad roku. Wcześniej raport trzeba było uzupełniać m.in. o kwestie dotyczące hałasu, a także występowania żółwia błotnego na drodze inwestycji w rejonie jeziora Łuknajno.

Drogowcy planowali, że otrzymają decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji na koniec 2021 r. Oznacza to, ze już mamy do czynienia z opóźnieniem.

Ambitne plany drogowców

Przypomnijmy przebieg wybranego wariantu B: Mrągowo – Kosewo - Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki - Woźnice - Drozdowo- Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk

Trasa S16

Planowane są węzły: Baranowo – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (DK63) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo.
Którędy dokładnie ma przebiegać ekspresowa "szesnastka" przez Mazury? [MAPY]
Zapisz na później

Ma to być droga klasy S z jezdniami w układzie 2x2 z prędkością projektową 100 km na godz. Koszt realizacji na etapie analiz w przypadku wariantu B oszacowany został na około 3,7 mld zł.

Planowane największe mosty:

**nad jeziorem Tałty - dł. ok. 480 m,

**nad jeziorem Kraksztyn - dł. ok. 200 m

**nad jeziorem Orzysz - dł. ok. 480 m

Wszystkie mosty mogą być zrealizowane w konstrukcji belkowej. Nie przewiduje się budowy mostów o konstrukcji łukowej czy podwieszanej.

(pw)

Na zdjęciu: ruszyła budowa S16 na odcinku Olsztyn-Mrągowo

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (15)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - Gość
      Odnośnik bezpośredni

      http://www.jkoconsulting.pl/" rel="nofollow">http://www.jkoconsulting.pl/
      Top eksperci od ekologii. Nie podzielam tego zdania. Pan profesor - specjalista od komunikacji, nic wspólnego z ekologią. Pan Jakiel trudno powiedzieć, jako człowiek z branży - nie znam człowieka ... Strony internetowej tego top eksperta brak, dorobku również.
      http://www.jkoconsulting.pl/" rel="nofollow">http://www.jkoconsulting.pl/
      Zgodnie z CEIDG jednoosobowa działalność gospodarcza, główny kod: 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne

      około 8 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus
    • Gość - KRETOWISKO WARMINSKIE

      Odnośnik bezpośredni

      Droga 16 od początku miała kanalizować ruch transportowy na odcinku Niemcy-Białoruś -Rosja .Czy w obecnej sytuacji wojennej ciągłe popieranie tej inwestycji przez wszystkie opcje polityczne w województwie nie daje do myślenia ??

      około 9 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - KRETOWISKO WARMINSKIE
      Odnośnik bezpośredni

      Nie budujmy dróg, bo Ruscy nimi wjadą. Nie budujmy lotniska centralnego, bo Ruscy zbombardują. Ludzie, czy naprawdę jesteście poważni. Może od razu spakujmy nasze manatki i zostawmy puste pole dla Ruskich lub Niemców. Bo jedni i drudzy nie są przyjaciółmi Polski.... Armia ruskich trolli atakuje, jedni nimi są, inny ich z głupoty wspierają.

      około 9 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - KRETOWISKO WARMINSKIE

      W odpowiedzi na: Gość - Gość
      Odnośnik bezpośredni

      Drogi są potrzebne ,ale budowa najdroższego w Polsce odcinka ,,16;; Mrągowo - granica Białoruska przez tereny bagienne ???? Może lepiej za część tych funduszy bardzo porządnie zmodernizować istniejące wszystkie drogi w województwie .???Czemu mają wiecznie zarabiać takie firmy jak Strabak -około 30 procent udziałów kumpla Putina O.D.W Olsztyńskim jest od lat ciekawa symbioza między tą firmą a włodarzami . Dzięki wygrywanym przetargom przyjaciel Putina zarabia w naszym województwie od lat Miliardy .
      r

      około 9 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      Odnośnik bezpośredni

      Anonimowi "ekolodzy" z adresem w żłobku chcą decydować o naszej przyszłości.
      Adres:
      http://www.zlobek.zinnejbajki.com.pl/index.php/kontakt

      około 9 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      Odnośnik bezpośredni

      https://www.ratujmymazury.pl/punkty-informacyjne-ratujmy-mazury/
      "Ekolodzy' prowadzą punkty informacyjne w publicznych miejscach, opłacanych ze środków publicznych.
      NIK i inne instytucje powinny się tym zainteresować.

      około 9 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - GEOPOLITYKA

      Odnośnik bezpośredni

      ,,Natarcie Rosjan nie przejdzie przez przesmyk suwalski ( mazury) (bo tam obecnie są trudne warunki komunikacyjne i terenowe.. - Gen. Skrzypczak

      około 8 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - ruski korytarz i ruska wersja demokracji ???

      Odnośnik bezpośredni

      w TVP Olsztyn "niezawodny głosiciel budowy korytarza S16" Jerzy Szmit
      komentując stwierdził, że jego zdaniem składanie petycji "*nie
      ma nic wspólnego z demokracją*" - choć gwarantuje to Konstytucja RP (art.
      63: *Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie
      publicznym....*)
      ....wiecej tu: Informacje: 21.6.22 godz. 18.30 (tvp.pl)
      <https://olsztyn.tvp.pl/60869206/21622-godz-1830>; (od 9'19-12'00'').

      około 8 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - węzeł

      W odpowiedzi na: Gość - ruski korytarz i ruska wersja demokracji ???
      Odnośnik bezpośredni

      Potencjał wzrostu ruchu związanego z rozwojem państw nadbałtyckich
      wyczerpywał się, Jak ograniczenie ruchu z Białorusi i Rosji ma zwiększyć
      ten potencjał? Oddawanie do ruchu kolejnych etapów budowy Rail
      Baltica zmniejszy ruch drogowy. Ruch na granicy z Litwą praktycznie nie
      zmienia się od 14 lat i budowa Via Baltica w przekroju 2x2 to wszystko, co
      jest potrzebne do zapewnienia ruchu drogowego w tym rejonie
      Budowa S16 miała by tylko sens gdyby w enklawie Królewieckej istniało potęzne zagłębie przemysłowe a surowce i gotowe produkty przewożono by do i z Rosji przez Białoruś .

      około 8 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Rrr

      Odnośnik bezpośredni

      Jak będzie gotowa s16 Putin będzie jechał zgodnie z prawem międzynarodowym.o nic nikogo nie będzie pytał teraz granicą Białorusią zapchana kolejka kilku dniowa towar tak potrzebny rosji jedzie beż problemów

      około 2 miesiące(ęcy) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    Stop Ukrainizacji Polski- https://www.youtube.com/watch?v=KgMXF0FU6Jw
    Tygrys i Królik
    13 minut(y) temu
    A ty, co popierasz... ? https://twitter.com/Jack471776/status/1637620374853632000?cxt=HHwWgIC-gb7D_7ktAAAA

    https://kresy.pl/wydarzenia/banderowskie...
    Raport Krytyki Politycznej: Wy...
    2 godzin(y) temu
    a ty co popierasz moskwę?
    Raport Krytyki Politycznej: Wy...
    3 godzin(y) temu
    Ale bełkot - chyba poszczepienny.
    Przemija postać świata*
    4 godzin(y) temu
    Źle skopiowany link: https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/publikacje/download,3502,14.html
    Modlitwa kardynała de Richelie...
    4 godzin(y) temu
    Nie we wszystkim, co napisał mój kolega Bogdan się zgadzam, ale wnioski mamy podobne...

    Najpierw nieco statystyki: Jest też taki dokument opublikow...
    Modlitwa kardynała de Richelie...
    4 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Modlitwa kardynała de Richelieu Bogdan Bachmura Tyle znanych osób i organizacji zatroskanych o dobre imię Jana Pawła II wzywa i apeluje o natychmiastowe działanie, że z… Zobacz
    • Nienasycenie Adam Kowalczyk Na początku istnienia Rosji, a właściwie Moskwy, niewiele wskazywało na to, że stanie się ziemią ludzi nienasyconych. Ludzi, których mózgi… Zobacz
    • Suwerenność na miarę naszych możliwości Bogdan Bachmura Parafrazując Winstona Churchilla można powiedzieć, że jeszcze nigdy tak niewielu, nie zawdzięczało tak wiele, tak niewielkim pieniądzom. Wysokość kwoty o… Zobacz
    • Bezpieczeństwo na Wschodzie Adam Kowalczyk Pół roku temu pisałem o podniesionym przez Marka Budzisza temacie sojuszu, a nawet federacji z Ukrainą. To o czym pisał… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Uchwała Sejmu w sprawie obrony dobrego imienia św. Jana Pawła II
    • Prowokacja rosyjskiego ambasadora i "polskich patriotów" w Pieniężnie
    • Łajba "Olsztyn" tonie, a "kapitan" szykuje się do ucieczki
    • Wójt Gietrzwałdu zaatakował lidera komitetu referendalnego. Oświadczenie Jacka Wiącka
    • "Wójt mija się z prawdą i manipuluje mieszkańcami Gietrzwałdu". Sprostowanie wywiadu z J.Kasprowiczem
    • Olsztyńskie Wodociągi nie uzyskały zgody na nowe taryfy. Grożą upadłością
    • Kim jest Marek Żejmo (autor książki "Liderzy podziemia Solidarności")? (cz.2)
    • Polecamy lutowy numer miesięcznika "Debata"
    • Holenderska gazeta zastanawia się, czy olsztyńskie "szubienice" wytrzymają atak polskich ikonoklastów?
    • Debatka czyli polityczne prztyczki i potyczki (3)
    • Ks. K. Paczos: "Czy Kościół umiera?" Zapis audio wykładu w Olsztynie
    • "Prezydencie Olsztyna, pracownicy nie najedzą się pana tramwajami i betonem"

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Zapraszamy 21 marca na XIII Koncert Charytatywny „Wspieramy Stypendium im. Marcina Antonowicza”

        2023-03-20 18:39:40

        Koncert tradycyjnie odbędzie się w III LO w Olsztynie przy ul. Sybiraków 3. we wtorek 21 marca...

      • Ile kosztowała filmowa propaganda sukcesu Piotra Grzymowicza?

        2023-03-20 17:45:34

        Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz pochwalił się swoimi sukcesami za ostatnie 3 lata, w formie...

      • Kula w łeb od Xawerego Dunikowskiego

        Bogdan Bachmura 2023-03-15 21:23:41

        Gdy piszę te słowa Rosja gromadzi swoje wojska na wschodzie Ukrainy i w rocznicę rozpoczęcia wojny...

    Wiadomości region

    • Region

      • Starosta olsztyński wydał pozwolenie na budowę Centrum Dystrybucyjnego LIDL Gietrzwałd

        2023-03-21 18:26:20

        Starosta olsztyński wydał pozwolenie na budowę Centrum Dystrybucyjnego LIDL GietrzwałdNa stronie Starostwa Powiatowego w Olsztynie ukazała się INFORMACJA STAROSTY OLSZTYŃSKIEGO O...

      • Debatka czyli polityczne prztyczki i potyczki (3)

        2023-03-04 23:03:41

         Rubryka nie całkiem poważna, poświęcona polityczkom i politykom z Warmii i Mazur lub goszczącym na...

      • Marszałek ogłosił konkurs na dyrektora Teatru Jaracza. Zb. Brzoza nie będzie startował

        2023-03-01 05:20:43

        Władze województwa zdecydowały o rozpisaniu konkursu na dyrektora dla teatru w Olsztynie i...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • Wyborcza: Tylko wspólna, wielka lista opozycji wygra z PiS

        2023-03-20 10:48:38

        Opozycja ma tylko jedną opcję, by rządzić po jesiennych wyborach - tak wynika z sondażu Kantar...

      • Raport Krytyki Politycznej: Wyborcy PiS są bardziej zmobilizowani i radośni. Wyborcy KO są przygnębieni i fanatyczni

        2023-03-19 18:39:46

        Krytyka Polityczna opublikowała raport z badań preferencji wyborczych, przeprowadzonych przez...

      • Czy kard. Wojtyła krył ks. Sadusia?

        2023-03-19 18:00:26

        Na podstawie dokumentów IPN nie da się postawić tezy, że kardynał Karol Wojtyła ukrywał za granicą...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.