Debata styczeń2023 okl

logo flaga polukr

 

 

 

Prosimy Czytelników i Przyjaciół o wpłaty na wydawanie miesięcznika „Debata” i portalu debata.olsztyn.pl. Od Państwa ofiarności zależy dalsze istnienie wolnego słowa na Warmii. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 10-686 Olsztyn, ul. Boenigka 10/26.

poniedziałek, styczeń 30, 2023
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Region
  • Dlaczego usunięto Aeroklub z lotniska w Szymanach?

Region

Dlaczego usunięto Aeroklub z lotniska w Szymanach?

Szczegóły
Opublikowano: poniedziałek, 22 wrzesień 2014 13:02

Poseł Iwona Arent i Aeroklub „Mazury" w Szczytnie zwołali (22.09.) w Szymanach konferencję pt.: "Kontrowersje wokół lotniska w Szymanach". Dziennikarze nie zostali wpuszczeni na teren lotniska i konferencja odbyła się przed bramą wjazdową.

Działacze Aeroklubu chcieli pokazać dziennikarzom niszczenie przez spółkę Warmia i Mazury Szymany Airport pomilitarnych obiektów pozostałych po lotnisku wojskowym, które Aeroklub chciał wykorzystać do uruchomienia w sąsiedztwie lotniska kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego i muzeum lotnictwa.
Zarówno zarząd województwa warmińsko-mazurskiego jak i zarząd spółki nie wyraził zgody na przekazanie tego terenu Aeroklubowi. Spółka zleciła rozbiórkę powojskowych obiektów, bocznicy kolejowej z torami i ogrodzenia terenu. Zarząd spółki nakazał też Aeroklubowi opuszczenie użyczonego budynku i oddanie kluczy. Jak wyjaśnił „Deb@cie" dyrektor ds. operacyjnych spółki Szymany Airport Tomasz Kądziołka, teren ten częściowo należy do Lasów Państwowych i spółka musi go uporządkować przed oddaniem właścicielowi. - Moim obowiązkiem jest dbać o interes spółki, a plany Aeroklubu stoją z tym interesem w konflikcie. W tej chwili te tereny, które chciałby przejąć Aeroklub nie są naszej spółce potrzebne, ale musimy myśleć perspektywicznie i nie możemy sobie ograniczać możliwości rozwoju spółki w przyszłości – wyjaśnił dyrektor Kądziołka.
Aeroklub „Mazury" w Szczytnie, który powstał w 2003 roku, przez lata starał się uruchomić działalność na lotnisku w Szymanach. W latach 2000-2001 Aeroklub „Mazury" poprzez swoich członków nawet kierował spółką i w tym okresie spółka ta uzyskała najwyższe przychody w swojej historii (564 tys. zł w 2000 roku i i 582 tysiące złotych w 2001 roku). Jednak po objęciu władzy przez SLD – tłumaczy wiceprezes Aeroklubu Jan Miller – usunięto nas z władz spółki. Nowe władze sprzedały za grosze jedyną dochodową gałąź spółki – stację paliw – twierdzi Jan Miller. - Zawiadomiliśmy o tym ministra obrony narodowej, a ten przekazał nasze pismo do prokuratury. Wezwano mnie do prokuratury Okręgowej w Olsztynie na przesłuchanie – opowiada Jan Miller. - Ale okazało się, że prokuraturę interesuje z naszego zawiadomienia tylko sprawa nielegalnego wykorzystania auta służbowego przez prezesa spółki.
Przypomnijmy, iż powołana w 1996 roku przez ówczesnego wojewodę olsztyńskiego Janusza Lorenza spółka Port Lotniczy „Mazury-Szczytno" przez lata istnienia generowała tylko straty, i przejadła kapitał zakładowy. Z audytu w 2006 roku wynika, iż zadłużenie spółki sięgnęło prawie 8 mln zł (kapitał założycielski wynosił 6.663.000 zł). Mimo, że spółka była ekonomicznym bankrutem, z chwilą gdy Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie umieścił budowę portu lotniczego w Szymanach na liście kluczowych inwestycji regionu, za 50 mln euro, z 75% unijnym dofinansowaniem, pojawili się zainteresowani przejęciem udziałów samorządu województwa w spółce, m.in. firma konsultingowa z Niemiec „Dr Nimmerichter & Partner", biznesmen z Izraela Aleksander Rechter i – o czym dopiero teraz się dowiedziałem - Aeroklub „Mazury". Firma konsultingowa z Niemiec szybko się wycofała, gdy zorientowała się, że lotnisko leży w obszarze Natura 2000, bowiem uznała, że przepisy unijne nie pozwolą na budowę w tym miejscu portu lotniczego i zainteresowali się terenem pod Olsztynkiem (Wilkowo)
W 2007 roku Aeroklubu „Mazury" złożył samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego ofertę zakupu 4 tysięcy udziałów spółki Port Lotniczy „Mazury-Szczytno" (na 6433 wszystkich udziałów). Aeroklub proponował 2 złote za 1 udział. - Nasza oferta została odrzucona, zarząd województwa nie ogłosił przetargu na sprzedaż swoich udziałów tylko sprzedał je z wolnej ręki w 2008 roku Aleksandrowi Rechterowi za 1 zł za 1 udział.
Przypomnijmy, co jako pierwsza ujawniła „Debata", zarząd województwa (marszałek Jacek Protas) oddał udziały Rechterowi pomimo negatywnej opinii Ministra Obrony Narodowej (z uwagi na ryzyko korupcji) i Ministra Transportu (kapitał zakładowy spółki Rechtera wynosi tylko 70 tys. zł.) Aleksander Rechter zobowiązał się do spłaty 6 milionów złotych wierzycielom, przywrócenie ruchu lotniczego w ciągu 7 miesięcy i przez 3 lata do zainwestowania w lotnisko 18,5 mln zł. Spółka Rechtera miała zakończyć modernizację lotnisku do końca 2010 roku. Jak wiemy, nic z tych obietnic Rechter nie spełnił, a po ujawnieniu przez „Debatę" skandalu z Rechterem zarząd województwa rozwiązał z nim umowę i powołał spółkę w 100 procentach samorządową, która obecnie buduje lotnisko.
Czy jednak budowa lotniska, musiała się wiązać z wyrzuceniem z tego terenu oraz przyległych Aeroklubu „Mazury"? Uruchomienie portu lotniczego np. w Łodzi nie pociągnęło za sobą usunięcie z lotniska tamtejszego Aeroklubu, który kontynuuje swoją działalność instruktorsko-szkoleniową, zresztą – jak powiedział mi dyrektor łódzkiego Aeroklubu – jest to w zasadzie jedyna działalność przejawiana na tym lotnisku, który okazał się w 700-tysięcznym mieście niewypałem, lotów pasażerskich jest niewiele, najbliższe dopiero 3 listopada (o ile będą chętni) i lotnisko generuje straty, a samorząd miasta rozpaczliwie szuka kupca na swoje udziały, by się pozbyć narastającego problemu z zadłużeniem lotniska.
Dyrektor spółki Airport Szymany Tomasz Kądziołka jest sceptycznie nastawiony wobec Aeroklubu „Mazury" jeszcze z jednego powodu. – Sam jestem pilotem i członkiem Aeroklubu Polskiego od 40 lat, więc doceniam wychowanie patriotyczne i politechniczne młodzieży prowadzone przez aerokluby, ale Aeroklub Mazury przez 10 lat istnienia nie wyszkolił ani jednego pilota. Jak sprawdziłem, istnieje tylko wirtualnie, nie ma zarejestrowanego ani jednego statku powietrznego, nie uruchomił szkoleń.
Inicjator powołania Aeroklubu „Mazury" pilot Kazimierz Chrostek przyznaje poniekąd rację dyrektorowi Kądziołce: - Nie mieliśmy swojego terenu, ale też nie trafił się nam bogaty członek klubu, pasjonat lotnictwa, taki jak Tołwiński, który uruchomił lotnisko w Wilamowie pod Kętrzynem, czy jak pasjonat, który zakupił 3 samoloty i oddał do dyspozycji aeroklubowi w Przasnyszu. No i nie mieliśmy na miejscu, w Szczytnie szefa wyszkolenia z uprawnieniami instruktorskimi – dodaje pilot Chrostek

Wiceprezes Aeroklubu Mazury Jan Miller jednak twierdzi, że podstawowy problem, który uniemożliwił uruchomienie normalnej działalności Aeroklubu, to brak własnego terenu. - Gdyby spółka Szymany Airport oddała nam część terenu, to majętni członkowie klubu zakupiliby sprzęt, znalazłby się też instruktor – twierdzi Miller.
Jak dzisiaj już wiemy, a co przyznają same władze spółki Szymany Airport do portu lotniczego w Szymanach trzeba będzie przez wiele lat dokładać z budżetu sejmiku co najmniej 5,5 miliona złotych rocznie. Chociaż specjaliści uważają, że ta kwota jest mocno zaniżona. Może się więc skończyć tak, że spółka sama poprosi Aeroklub o zagospodarowanie lotniska. Aerokluby bowiem utrzymują się samodzielnie, nie trzeba do nich dopłacać.
Adam Socha
więcej na temat historii spółki Port Lotniczy Mazury-Szczytno czytaj tutaj

 

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (8)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    • Gość - Jacek

      Odnośnik bezpośredni

      "Kto mi podciął skrzydła,
      Kto mię odarł z pióry ?"
      PO +PSL z przybudówkami

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      W odpowiedzi na: Gość - Jacek
      Odnośnik bezpośredni

      Toś ty teraz struś,

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Adam Kowalczyk

      Odnośnik bezpośredni

      Trudno mi się zajmować finansami Aeroklubu "MAZURY" bo ich nie znam. Myślę jednak, że bez samolotów czy szybowców jest raczej trudno latać. Ja przynajmniej nie potrafię. Jeżeli nie ma pieniędzy na zakup albo zasobnych członków z prywatnym sprzętem to będzie to raczej klub dyskusyjny.
      Trudno też odbierać spółce prawo do dysponowania swoim majątkiem.
      Inna zupełnie sprawa to sposób traktowania lotnisk. Są to obiekty o dużej powierzchni, które (podobnie jak drogi) same z siebie dochodu nie przynoszą. Uważam, że lotniska, podobnie jak drogi, powinny być utrzymywane z kasy państwowej i samorządowej a przynajmniej zwolnione z podatku gruntowego. One są infrastrukturą, której istnienie zwiększa dochody przyległych regionów. Zysk nie jest widoczny wprost ale istnieje. Oczywiście mowa o lotniskach na których lądują samoloty a nie o widmach.

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Ewa

      Odnośnik bezpośredni

      W dniu wczorajszym w Polsat news 2 około godziny 13 był wywiad z wicemarszałkiem Słomą, gdy redaktor zapytał go o lotnisko w Szymanach wicemarszałek nieco się zmieszał później odpowiedział że zadecydowali by budować lotnisko w Szymanach (położonego na terenie Puszczy Napiwodzko-Ramuckiej, objętej strefą natura 2000), zaledwie 50km od Olsztyna (tylko zapomniał dodać że dojazd drogowy jest tak fatalny że władze musiały budować do tego „lotniska” linię kolejową by można było się tam w ogóle dostać), wicemarszałek powiedział też że musieli inwestować w stare lotnisko zamiast budować nowe w Olszynie lub jego w bliskiej okolicy (mimo że koszty były by podobne) dlatego że unia daje pieniądze tylko na przebudowę starych lotnisk !!!?, co jest wprowadzaniem ludzi w błąd, żeby nie powiedzieć jawnym kłamaniem. I jeszcze przypomnę że gdy niemiecki inwestor chciał ze swoich funduszy budować lotnisko w Olsztynku marszałek w dość dziwnych okolicznościach (używając jednocześnie swych wpływów jako przewodniczący PO) zablokował tą inwestycję (WTF ???).Szkoda ze wywiad był praktycznie monologiem ze strony wicemarszałka a prowadzący unikał niewygodnych dla władz pytań, bo gdyby prowadzący był z „jajem” to kilka pytań odnośnie podejrzanych działań urzędu marszałkowskiego w Olsztynie i dyskusja przypominała by raczej nokaut i w późniejszych pytaniach już tylko kopanie leżącego :).

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - kiwi

      Odnośnik bezpośredni

      1. Port lotniczy jest inwestycją, której zadaniem jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu Warmii i Mazur. Oczekiwania, że porty lotnicze buduje się po to aby przynosiły profity są dokładnie takie same jakby oczekiwać, że dworce kolejowe czy autobusowe działają dla zysku! Samorządy wspierają komunikację w regionach, ponieważ ma to służyć społeczeństwu, mieszkańcom. Do przewozów kolejowych dopłaca się co roku, żeby ludzie mogli podróżować nie płacąc za bilety horrendalnych cen. Ludzie powinni to wreszcie zrozumieć, że port lotniczy to nie maszynka do zarabiania pieniędzy.
      2. Odnośnie Aeroklubu Mazury w Szczytnie i całej tej przepychanki z panią poseł Arent na czele to jedna wielka przedwyborcza propaganda PiSowska.
      3. Aeroklub dostał na swoje potrzeby budynek, który wydzierżawił prywatnej firmie, a jak go wynajął komuś to nie miał dla siebie po czym bezprawnie próbował ulokować się w kolejnym budynku lotniska. Nie zastanawia Państwa fakt dlaczego ta afera wybuchła miesiąc przed wyborami?
      4. Dlaczego Aeroklub chce wybudować kompleks rekreacyjny? Skąd wezmą na to pieniądze?! Przecież główną działalnością statutową Aeroklubu powinny być szkolenia lotnicze a od początku działalności Aeroklub Mazury nie wyszkolił ANI JEDNEGO adepta. Nie mają kasy na jeden zwykły szybowiec do ćwiczeń a chcą budować kompleks rekreacyjny. Pomyślcie trochę!

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Tomek

      W odpowiedzi na: Gość - kiwi
      Odnośnik bezpośredni

      Tak ma Pan racje, tylko że samorządy dopłacają również do biletów na tramwaj czy autobus w komunikacji miejskiej i kolejowej. Niektóre samiżądy poszły jeszcze dalej i w niektórych miastach komunikacja miejska jest CAŁKIEM ZA DARMO ! Ponieważ okazalo się, że drukowanie i dystrybucja biletyów, kasowniki itp. kosztuje więcej niż wynosi przychód ze sprzedanych biletów. Gdyby więc samorząd województwa zgodził się dopłacać do biletów na samoloty strtujące z Szyman to trzeba by było wybudować jeszcze dwa pasy startowe !

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - wim

      Odnośnik bezpośredni

      Kiedy pozbędziecie się z Olsztyna tego szkodnika marzsałka pyszałka?

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Polak

      Odnośnik bezpośredni

      Myślisz, że jak w samorządzie będzie więcej PiSu to będzie lepiej? ludzie, którzy opierają swoje poglądy na szerzeniu nienawiści i podjudzaniu, szpiegowaniu i teoriach spiskowych nie będą rządzić tym krajem! Koniec i kropka.

      około 8 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    nie chcesz to nie dawaj do puszki zbieranej jeden raz w roku przez wspomnianą orkiestrę. Jesteś tak zadufany, że nikogo nie wspierasz a swoje postępow...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    6 minut(y) temu
    Tak , popieram panie Zdzisławie
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    55 minut(y) temu
    No, no, od 30 lat żyje z tego, co wyżebrzą dzieci do puszek.
    "Trzeba jeszcze zająć się legendą niezbędności WOŚP, według której bez Orkiestry dziesią...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    59 minut(y) temu
    kto co robi prywatnie z kasą prywatnie otrzymaną to jego sprawa a jak dobrze gospodarzy i wspiera kulawą służbę zdrowia to już super, ale jak obecna w...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    1 godzinę temu
    sprawdź Prezesa Jarka i wylicytuj a zobaczysz czy to ukryty gej z lgbt?
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    1 godzinę temu
    A może by tak zapytać Polaków , co sądzą o Ukrainie ?
    Opinie są zawarte w artykule GP :
    https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/swiat/artykuly/864805...
    Bezpieczeństwo na Wschodzie
    3 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Bezpieczeństwo na Wschodzie Adam Kowalczyk Pół roku temu pisałem o podniesionym przez Marka Budzisza temacie sojuszu, a nawet federacji z Ukrainą. To o czym pisał… Zobacz
    • Jezus Chrystus dla każdego Bogdan Bachmura Pomimo upływu 2022 lat żadnych urodzin tak gremialnie i radośnie nie obchodzimy, jak przyjścia na świat, zapowiadanego przez proroków, Jezusa… Zobacz
    • Propagandyści Kremla Adam Kowalczyk Często oglądam programy mojego ulubionego rosyjskiego propagandysty Władimira Sołowjowa tak jak wcześniej Igora Girkina, prezentowane na You Tube przez Andromedę.… Zobacz
    • Mundial w Katarze też stał się pretekstem do wojny polsko-polskiej Zbigniew Lis Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jak wszystko, też stały pretekstem do włączenia Mundialu w wojnę polsko-polską przez media, szczególnie te… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Radni Stawigudy za budową hotelu w Rybakach nad Jeziorem Łańskim
    • Jedyny taki przystanek PKP w Polsce, bo na cmentarzu, otwarto w Olsztynie
    • Cztery pomniki prezydenta Piotra Grzymowicza
    • Posłowie PiS tłumaczyli w Olsztynie, dlaczego ceny paliw nie wzrosły
    • Jak zatrzymać erozję polskiej sceny politycznej
    • El Pais: Mit faszystowskiego lidera Stepana Bandery drażni sojuszników Ukrainy
    • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"
    • Polecamy styczniowy numer miesięcznika „Debata”
    • Nawalanka między sędziami rozkręca się. Cierpią obywatele i sprawiedliwość
    • Grudniowy numer „Debaty” do nabycia także w KOLPORTERZE. Można zamówić też PDF
    • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger w Biskupcu
    • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"

        2023-01-26 14:03:26

        Informuję, iż w dniu dzisiejszym (26 stycznia 2023 r.) Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki...

      • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna

        2023-01-22 17:30:53

        22 stycznia 1945 r. sowieckie wojska 3. Korpusu Kawalerii Gwardii pod dowództwem gen. Mikołaja...

      • Jedyny taki przystanek PKP w Polsce, bo na cmentarzu, otwarto w Olsztynie

        2023-01-13 17:51:16

        Po 4 latach został oddany do użytku węzeł przesiadkowy PKP Olsztyn Śródmieście. Prace nad nim...

    Wiadomości region

    • Region

      • „Atak na region” czyli zgrzytanie zębami

        Łukasz Adamski 2023-01-24 21:01:03

        26 tysięcy złotych- taki jest budżet „Ataku na region” duetu Maciej Mydlak/Zenon Złakowski. To kluczowa...

      • Radni Gietrzwałdu jednomyślnie za inwestycją Lidla

        2023-01-19 18:32:50

        Radni Gietrzwałdu jednomyślnie odrzucili petycję o nie udzielenie zgody na budowę Centrum...

      • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger w Biskupcu

        2023-01-19 10:43:18

        Cztery tygodnie temu zwróciłem się do Pani Urszuli Pasławskiej, posłanki na Sejm RP, która w...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • El Pais: Mit faszystowskiego lidera Stepana Bandery drażni sojuszników Ukrainy

        2023-01-18 13:40:51

        Konflikty dyplomatyczne między Ukrainą i jej sojusznikami należą do rzadkości, z wyjątkiem kiedy...

      • "Nie można pobierać opłat za udział w eksperymencie medycznym". Czy to koniec biznesu komórkowego?

        2023-01-17 17:41:03

        „Podmiot przeprowadzający eksperyment medyczny nie może pobierać od jego uczestnika opłat za udział w...

      • Nawalanka między sędziami rozkręca się. Cierpią obywatele i sprawiedliwość

        2023-01-16 20:04:34

        Sędziemu Pawłowi Juszczyszynowi grożą trzy nowe dyscyplinarki. Za podważanie legalności powołania...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.