Rada Miasta Olsztyna 26 kwietnia przyjęła "Stanowisko" popierające wschodni wariant przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna. "Stanowisko" ostatecznie poparł też opozycyjny klub radnych PiS, podkreślając że prezydent Olsztyna spóźnił się z nim co najmniej o rok. Dwa dni później prezydent Piotr Grzymowicz to "Stanowisko" przedstawił na spotkaniu w GDDKiA Oddział Olsztyn, na którym usłyszał to samo: "pociąg odjechał".
Zatwierdzony do realizacji został wariant zachodni, gdyż m.in. wariant wschodni przebiega przez gęstą zabudowę Dywit. - Kombinacja wariantów wschodnich zaproponowana przez Prezydenta (O6+O2) jest mniej korzystna od wariantów zachodnich i również na długości ok. 5 km przebiega po terenie miasta, co wyklucza finansowanie takiego wariantu ze środków Skarbu Państwa - powiedział rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKi Karol Głębocki.
Przy koszcie inwestycji w wysokości 1 miliarda złotych, wkład gminy Olsztyn w budowę obwodnicy musiałby wynieść 150 mln zł (15%). Gdyby prezydent zadeklarował, że gmina wniesie ten wkład, to GDDKiA wzięłaby na warsztat wariant wschodni. Prezydent Grzymowicz sądził, że GDDKiA przyjmie wariant wschodni i pokryje w 100% koszt inwestycji. Przeliczył się.
KOMENTARZ radnego Jarosława Babalskiego:
Kto kogo chciał ubrać w tę porażkę?
„Nienawiść zaślepia, gniew ogłusza, a ten, kto pragnie zaspokoić żądzę zemsty, może przypadkiem napić się goryczy” (Aleksander Dumas). Ten cytat doskonale oddaje stan umysłów rządzących miastem. Teatr (mowa o spóźnionym stanowisku RM Olsztyna) jaki odegrała koalicja PO-KO przy wyborze korytarza przyszłej północnej obwodnicy Olsztyna może tylko świadczyć o ….. Przemilczę ponieważ musiałbym użyć niedyplomatycznych określeń. Rządzący bardzo liczą na krótką pamięć w klubie Radnych PiS. Opisałem te „manewry” rządzących w felietonie pt.: „S(PO-KO), my tu stanowimy prawo” - Debata 02 września 2022 r. Napisałem tam:
Pkt 28 Sprawy różne: „Stanowisko w sprawie wyrażenia sprzeciwu odnośnie rozwiązań drogowych zmierzających do przeprowadzenia północnej obwodnicy Olsztyna przez Las Miejski i kompleksy leśne stanowiące otulinę Miasta”.
Tekst do wiadomości publicznej wprowadzono na 20 minut przed sesją. Kiedy zaprotestowałem przeciwko takiemu sposobowi procedowania i zażądałem dokumentu na piśmie w odpowiedzi usłyszałem że „Stanowisko…” jest w poczcie email. Oczywiście tradycyjnie zostałem pouczony i przywołany do porządku przez przewodniczącego Szewczyka! Takie oto standardy demokracji stosuje przewodniczący Szewczyk przy aprobacie PO-KO (to już stało się normą). Jak nazwalibyście państwo takie zachowanie? Ja określam to jako arogancja i mówię im to patrząc w twarz. Stanowisko jest zwykłą papką polityczną i nie ma sensu się nad tym rozwodzić.
Załączam pismo jakie otrzymał Przewodniczący Szewczyk (9 czerwca br.) z GDDKiA. W ostatnim akapicie pisma zawarta jest prośba o współpracę. Widocznie przewodniczący Szewczyk uznał, aby dosłownie potraktować swoją aktywność, stąd ten twórczy wykwit myśli zawartej w stanowisku.
Polecam, aby Państwo przeczytali ten dokument. Nie byłoby w tym wszystkim nic nadzwyczajnego gdyby nie przewrotne zachowanie koalicji PO-KO. Kiedy korzystając z zapisów regulaminu zaproponowaliśmy, jako klub PiS, poprawkę do tego stanowiska, to z nieskrywaną niechęcią Szewczyk się ugiął. Dlaczego? Ponieważ temat podchwycił jego kolega radny Tomasz Głażewski (PO-KO), stwierdzając podczas swojej wypowiedzi, że nie widzi przeszkód, aby rozwinąć tekst stanowiska z naciskiem na wyartykułowanie słowa „korytarz wschodni”.
Najwidoczniej tą deklaracją, jak się później okazało, zakłócił ustalony z góry scenariusz przyjęcia pierwotnego stanowiska bez szemrania. Uzasadniając celowość wprowadzenia naszej poprawki apelowałem, że skoro mieszkańcy Dywit, Jonkowa i Gietrzwałdu opowiadają się jednoznacznie za „zachodnim” korytarzem, to dlaczego nam, mieszkańcom Olsztyna, odmawiacie opowiedzenia się za „wschodnim” korytarzem? Tym bardziej, że i prezydent skłania się do wariantu „wschodniego” (w marcu jednoznacznie opowiadał się za korytarzem „zachodnim”). Czego obawia się koalicja PO-KO? Diabeł tkwi jak zawsze w szczegółach (kasa na dowiązanie i …, no właśnie o co chodzi PO), ale o tym następnym razem.
Jakie zwyczaje i hierarchiczność plemienna obowiązują wśród radnych PO-KO mogliśmy zobaczyć podczas przerwy, kiedy to radny Głażewski wespół z radnym Radosławem Nojmanem (PiS) redagowali finalny tekst poprawki do stanowiska w sprawie obwodnicy Olsztyna. Kiedy wydawało się, że pomimo różnic w wielu kwestiach dotyczących rozwoju Olsztyna potrafimy jednak współpracować, to nagle ten czar prysł jak bańka mydlana. Radny Głażewski został wezwany na dywanik do gabinetu przewodniczącego RMO. Kto tam jeszcze siedział, pozostanie tajemnicą. Ważne jest, że kiedy wyszedł, odeszła mu ochota na wspólne redagowanie poprawki. Pozostaliśmy więc sami na placu boju. Jak Państwo myślicie, co zrobiono z naszą poprawką? Wylądowała w koszu, ponieważ „s(PO-KO), my tu stanowimy prawo!” - tak skomentowałem działania prezydenta i koalicji rządzącej miastem we wrześniu 2022 roku.
„Ostatnia szansa na wschodni wariant obwodnicy Olsztyna? Będzie spotkanie”
Po 8 miesiącach od 50 sesji Rady Miasta Olsztyna, w Wyborczej Olsztyn ukazał się tekst pod tym tytułem: „Ostatnia szansa na wschodni wariant obwodnicy Olsztyna? Będzie spotkanie”. Tak podkręcano napięcie przed spotkaniem 28 kwietnia 2023 roku prezydent – GDDKiA oddział w Olsztynie. Oceniam, że była to niestety już tylko próba wyjścia z twarzą z pułapki, którą sami rządzący (PO-KO) sobie zastawili. Zmiana niekorzystnego dla Olsztyna „zachodniego korytarza” na wariant wschodni zakończyła się fiaskiem.
Kiedy była taka szansa i prace prowadzone były na etapie Studium korytarzowym to prezydent licytował. Finał? Okazało się, że Wójt Dywit i innych ościennych gmin wykazali się większym sprytem. Co teraz się dzieje? Trwają prace analityczne nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym w korytarzu zachodnim. W tym całym zamieszaniu zabrakło, rządzącym Olsztynem, wyobraźni. Róbcie tak dalej, a nie będzie czego zbierać - podsumował radny Babalski.
(sa)
Stanowisko Rady Miasta
"Rada Miasta Olsztyna wyraża swoje stanowisko w sprawie poparcia wschodniego przebiegu obwodnicy Olsztyna".
Rada Miasta Olsztyna wyraża zdecydowane poparcie dla wschodniego przebiegu obwodnicy Olsztyna, jako jedynego realizującego cele wskazywane przy opracowywaniu Studium Korytarzowego. Przebieg wschodni nie jest koncepcją z ostatniej chwili. Taki przebieg był planowany od samego początku projektowania budowy obwodnicy Olsztyna. Obwodnica na odcinku północno-wschodnim nie powstała tylko dlatego, że skutecznie podważono procedury projektowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przebieg wschodni obwodnicy jako jedyny realizuje założenia dotyczące "zwiększenia atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic". Ten przebieg, jako jedyny jest szansą na aktywizację dziesiątek hektarów terenów Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, prywatnych inwestorów i gminy Olsztyn przeznaczonych pod inwestycje przemysłowe. Jedynie możliwość korzystania z dojazdu obwodnicą jest szansą na wykorzystanie tych terenów dla założonych celów.
Należy brać pod uwagę dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego w północno-wschodniej części Olsztyna i na terenach południowych gminy Dywity oraz duże potencjalne możliwości rozwoju przedsiębiorczości na terenach północno-wschodnich Olsztyna. Potencjalna liczba korzystających z obwodnicy pojazdów tranzytowych oraz dojeżdżających do wspomnianych terenów przemysłowych, jak również pojazdów mieszkańców gminy Dywity i Olsztyna powinna stanowić wystarczające uzasadnienie do budowy na odcinku do drogi krajowej nr 51, drogi w kategorii ekspresowej.
Wschodni przebieg obwodnicy pozwoli nie tylko na zmniejszenie ruchu tranzytowego przez Olsztyn z kierunku Dobrego Miasta, ale również na wyprowadzenie z terenu miasta ruchu tranzytowego mieszkańców Olsztyna i gminy Dywity.
Spowoduje to wzrost bezpieczeństwa i zmniejszenie natężenia ruchu w całym północnym obszarze Olsztyna.
Podkreślamy jeszcze raz, że jedynie przebieg obwodnicy wschodnim korytarzem w pełni realizuje założone cele powstania tej obwodnicy. Przebieg korytarzem wschodnim przyczyni się również do rozwoju przedsiębiorczości, na terenach których potencjał inwestycyjny od lat czeka na dokończenie przerwanej budowy obwodnicy. Zwiększenie atrakcyjności gospodarczej jest jednym ze wskazanych celów budowy obwodnicy.
Rada Miasta Olsztyna podtrzymuje opinię wyrażoną w stanowisku w sprawie wyrażenia sprzeciwu odnośnie rozwiązań drogowych zmierzających do przeprowadzenia północnej obwodnicy Olsztyna przez Las Miejski i kompleksy leśne stanowiące otulinę Miasta.
Rada Miasta Olsztyna popiera wnioski i argumenty Prezydenta Miasta przedstawione w stanowisku w sprawie decyzji GDDKiA o wyborze wariantów obwodnicy Olsztyna.
26.04.2023r.
Skomentuj
Komentuj jako gość