Interpelacja radnego Jarosława Babalskiego dotyczy: przejścia dla pieszych koło Centrum Handlowego Aura (poprzednio Alfa), mieszczącego się przy Al. Piłsudskiego w Olsztynie i została złożona na sesji Rady Miasta Olsztyna w piątek 26 sierpnia.
W 2009 roku tuż obok Centrum Handlowego Alfa zamknięto przejście dla pieszych przez Al. Piłsudskiego. Przyczyną podjęcia tej decyzji były m.in. wypadki z udziałem pieszych jakie miały miejsce w strefie przedmiotowego przejścia. Był to wówczas jeden z krytycznych punktów na mapie drogowej miasta. Aby zmienić ten niekorzystny stan rozpoczęto prace koncepcyjne nad poprawą bezpieczeństwa pieszych w tym rejonie.
Zakładano wówczas, że dobrym rozwiązaniem tego narastającego problemu będzie wybudowanie przejścia podziemnego dla pieszych. Taki pomysł pojawił się w 2012 roku. W lutym powiadomiono opinię publiczną, że w związku z budową linii tramwajowej finalizacja budowy przejścia podziemnego może nastąpić nawet już w 2012 roku!
Kiedy wydawało się, że zaproponowane rozwiązanie szybko przejdzie w etap realizacji nagle nastąpiła zmiana koncepcji. Chciałbym wrócić do tego tematu, gdyż uważam, że obecne rozwiązanie jakie ostatecznie zaproponowano kompletnie się nie sprawdziło. Nie trzeba specjalnie tego uzasadniać. Wystarczy przyjrzeć się jak wygląda niekończący się „potok” pieszych, pojazdów prywatnych oraz komunikacji miejskiej w tej części miasta, aby to potwierdzić. W godzinach szczytu komunikacyjnego ta część miasta jest kompletnie sparaliżowana.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Kto w tamtym czasie wystąpił z koncepcją budowy przejścia podziemnego?
2. Dlaczego odstąpiono od projektu budowy przejścia podziemnego?
3. Dlaczego pomimo fiaska umowy podpisanej z hiszpańską spółką FCC Polska, która wygrała przetarg na budowę linii tramwajowej w Olsztynie, zarzucono kompletnie ten pomysł?
4. Czy jest Pan gotów powrócić do koncepcji budowy przejścia podziemnego dla pieszych w tej części miasta np. gdyby pojawiły się możliwości pozyskania środków na realizację tego projektu (np. w ramach dokumentu strategicznego: Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna 2030+. Cel Strategiczny 5 – Działanie 5.1: Zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego?
5. Jeśli jest to niemożliwe, to proszę podać (opisać) przyczyny, które stoją na przeszkodzie w realizacji tego przedsięwzięcia w tym miejscu.
Radny Jarosław Babalski
Skomentuj
Komentuj jako gość