Zgodnie z aneksem do umowy zawartej 18 lipca 2018 roku pomiędzy Gminą Olsztyn, a DURMAZLAR z Turcji, do 18 sierpnia 2021 roku w zajezdni olsztyńskiej miało stać 12 zamówionych tramwajów z tureckiej firmy.
Tymczasem Urząd Miasta Olsztyna w swoim codziennym biuletynie z datą 4 października poinformował, że „Kolejny pojazd od tureckiego producenta przyjechał do stolicy Warmii i Mazur. To już dziewiąty z dwunastu tramwajów, które zostały zakupione do obsługi już istniejących linii tramwajowych oraz tych, które dopiero są budowane”.
O tym, że DURMAZLAR miał dostarczyć do 18 sierpnia 2021 roku nie 9 a 12 tramwajów wiemy dzięki wystąpieniu do Ratusza o informację publiczną:
Czytamy w nim:
Czy pomiędzy Zamawiającym, a wykonawcą, firmą Durmazlar Makina Sanayi ve Ticaret A.S zostały zawarte aneksy zmieniające treść podstawowej umowy? Jeżeli tak prosimy o udostępnienie tych aneksów jak również innych porozumień regulujących zobowiązania wynikające z umowy;
- o stopniu wykonania zobowiązań wynikających z umowy przez wykonawcę z uwzględnieniem terminów podpisania protokołów odbioru końcowego tramwajów, które dotychczas zostały odebrane.
- korespondencji prowadzonej z Durmazlar Makina Sanayi ve Ticaret A.S od momentu podpisania umowy do chwili obecnej.
- o ilość tramwajów dostarczonych przez Durmazlar Makina Sanayi ve Ticaret A.S do chwili obecnej.
Urząd Miasta udostępnił jedynie 2 aneksy do umowy. Na pozostałe pytania nie odpowiedział, gdyż uznał, że te informacje nie są informacjami publicznymi.
Dzięki Aneksom wiemy, że producent wystąpił o zmianę ceny, dodatkową zaliczkę i o przesunięcie terminu dostaw, powołując się lockdown spowodowany pandemią.
Ratusz zgodził się podwyższyć kwotę zaliczki z 20 do 50% wartości kontraktu i w sumie wypłacił prawie 44 mln zł netto (ącznie za 12 sztuk (z pakietem naprawczym taboru) Olsztyn zapłaci prawie 108 mln zł brutto). DURMAZLAR uzyskał też przesunięcie terminu dostaw. Dwie ostatnie sztuki miały stanąć w olsztyńskiej zajezdni „do 38 miesięcy od daty zawarcia umowy [tj. 18 sierpnia 2021]”. Wynika z tego, że turecka firma nie dotrzymała terminu i brak w zajezdni 3 tramwajów.
W związku z tym do Ratusza wpłynęło kolejne zapytania w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej:
1. o stopniu wykonania zobowiązań wynikających z umowy przez wykonawcę z uwzględnieniem terminów podpisania protokołów odbioru końcowego tramwajów, które dotychczas zostały odebrane,
2. o liczbie tramwajów dostarczonych przez Durmazlar Makina Sanayi ve Ticaret A.S do chwili obecnej ze wskazaniem dat dziennych ich dostawy,
3. o wysokości naliczonych kar umownych ze wskazaniem podstawy naliczenia kar.
Gdy Ratusz udzieli odpowiedzi, poinformujemy o tym na portalu „Deb@ty.
Dodajmy, że trwa rozbudowa olsztyńskiej sieci tramwajowej. Nowa linia, która ma powstać w Olsztynie, to około sześć kilometrów podwójnego torowiska. W mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzone mają być ulicami Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ul. Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego, gdzie połączą się na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy. W ramach zadania powstanie także estakada o długości ok. 270 m nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku. Na placu przy Wysokiej Bramie zostanie także wybudowany docelowy węzeł przesiadkowy – wcześniej utrudniały to wykopaliska archeologiczne.
Konsorcjum firm Polimex Mostostal i Trakcja SA roboty w Olsztynie wyceniło na nieco ponad 403 mln zł. Jak podkreśla miasto, projekt tramwajowy to także powstanie stref o spowolnionym ruchu czy rond zamiast tradycyjnych skrzyżowań oraz budowa około 10 km tras rowerowych oraz rozbudowa systemu ITS. Z programu finansowany jest również w części zakup nowych tramwajów od Durmazlara.
Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku.
Adam Socha
Wcześniej na ten temat napisaliśmy:
Artykuł nt tureckich tramwajów jest sprzeczny z interesem gminy
Wiedza nt budowy kolejnych linii tramwajowych reglamentowana
Skomentuj
Komentuj jako gość