logodebata

Wspomóż jedyny portal na Warmii i Mazurach, który nie boi się publikować prawdy o politykach i jest za to ciągany po sądach. Nigdy, przez prawie 18 lat istnienia, nie dostaliśmy 1 grosza dotacji publicznej. Redaktorzy i autorzy są wolontariuszami. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 11-030 Purda, Patryki 46B

sobota, maj 17, 2025
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Olsztyn
  • List otwarty SARP w sprawie dworca Olsztyn Główny

Olsztyn

List otwarty SARP w sprawie dworca Olsztyn Główny

Szczegóły
Opublikowano: wtorek, 14 maj 2019 12:26

Szanowni Mieszkańcy Olsztyna! „Kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości” Marszałek Józef Piłsudski Jaki powinien być dworzec Olsztyn Główny?

Na pewno nie taki, na którym jest szaro, brudno, ponuro i nawet neony zgasły… Na pewno nie taki, na którym podróżni zdają się być intruzami lub tylko uciążliwym dodatkiem tworzącym dodatkowy ruch w centrum handlowym.

My też nie chcemy takiego Dworca!!!!

W interesie nas - mieszkańców Olsztyna - jest modernizacja istniejącego już w tym miejscu centrum przesiadkowego - Centrum Obsługi Podróżnych korzystających z kilku rodzajów transportu publicznego: pociągów (różnych spółek PKP, kolei samorządowych, z czasem prywatnych przewoźników), autobusów dalekobieżnych, podmiejskich busów, tramwajów, miejskich autobusów, taksówek, miejskiego roweru oraz prywatnych samochodów i prywatnych rowerów, a także ruchu pieszego. Oczywistą potrzebą jest podniesienie standardu i estetyki tego miejsca. Dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodzin, osób starszych.

Ładny, wygodny i zadbany dworzec kolejowo-autobusowy będzie wizytówką naszego miasta. Na taki dworzec zasługujemy i taki, bez niszczenia istniejącego, możemy mieć.
Planowane w tym miejscu centrum handlowe powinno być tylko dodatkiem i działać niezależnie OBOK zintegrowanego dworca. Nie można dopuścić, aby kolejne centrum handlowe zdominowało funkcje tego budynku, zmuszając podróżnych przesiadających się z pociągu na autobus, do poszukiwania stacji, kas, informacji wtłoczonych między sklepami. Centrum przesiadkowe musi działać sprawnie, niezależnie od ewentualnego centrum handlowego, również po godzinach zamknięcia centrum i w dni, w tym niedziele, wolne od handlu.

Jak to osiągnąć?

Czy otrzymamy wygodny dworzec poprzez wpuszczenie buldożerów i „totalną demolkę”?
Jako architekci, środowisko mające na co dzień do czynienia z projektowaniem inwestycji, uważamy, że trzeba wykorzystać potencjał istniejącej modernistycznej bryły, potencjał obiektu bardzo dobrze kiedyś zaprojektowanego, o doskonałej funkcji, posiadającego bardzo wysokie wartości kulturowe, będącego w dobrym stanie technicznym. Obiektu bardzo, niestety, obecnie zaniedbanego.

W tej chwili nikt nam nie odpowie co Olsztynianie otrzymają w zamian za wyburzony dworzec. Nikt nie wie dokładnie co jest tutaj planowane.

Mami się nas mirażami nowego pięknego obiektu, posiadając niewielkie jak na taką inwestycję fundusze i nie przedstawiając jakiejkolwiek, nawet szkicowej, koncepcji budynku. Z kolei funkcja dworca autobusowego jest spychana do podziemi centrum handlowego na dalekich peryferiach inwestycji. Grozi nam utrata funkcji węzła zintegrowanego, obniżenie rangi i funkcjonalności dworca, zdominowanie go przez funkcję handlową.
Nie można mieszkańców Olsztyna narażać na takie „eksperymenty”. Nie leży to w interesie publicznym.

Dlaczego wystąpiliśmy z wnioskiem o wpisanie dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków?

Wpis do rejestru zabytków jest obecnie jedyną skuteczną formą ochrony obiektu. Wpisanie kompleksu dworcowego na „Listę obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe powojennego Olsztyna” prowadzoną przez SARP czy też wpisanie budynku dworca kolejowego Olsztyn Główny jako podlegającego „ochronie obiektów stanowiących dobro kultury współczesnej” w Zintegrowanym Programie Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna przyjętym 24 czerwca 2015 roku przez Radę Miasta Olsztyna, niestety okazało się zbyt słabą jego ochroną. I to było przyczyną wspólnego z Forum Rozwoju Olsztyna i Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków wystąpienia o wpis dworca do rejestru zabytków.

Dlaczego warto chronić Dworzec?

Podstawowa funkcja i charakter dworca nie zmieniła się do dzisiaj i budynek ma możliwość nadal bardzo dobrze funkcjonować po przeprowadzeniu kompleksowej modernizacji (wprowadzenie windy, schodów ruchomych, wygodnej poczekalni, zaplanowanej przestrzeni handlowo-usługowej, zadaszonej kładki na Zatorze będącej jednocześnie dojściem na perony itp.).

Dworzec Olsztyn Główny jest obiektem szczególnym w skali całego kraju – jest jedynym w całości zaprojektowanym i zrealizowanym kompleksem kolejowo–autobusowym i, jak na razie, poza Warszawą, jedynym tak dobrze zachowanym modernistycznym dworcem.

Budynek stanowi świadectwo historyczne okresu rozwoju Olsztyna z lat 60-tych i 70-tych XX wieku, kiedy to nastąpił nagły wzrost liczby mieszkańców (z 70 tys. do ok. 133 tys.), rozwój przemysłu, (powstały zakłady OZOS, OZGraf), rozwój kultury, sportu (Hala Urania) oraz powstanie dużych nowych osiedli mieszkaniowych. Zespół dworcowy został zaprojektowany jako część planów rozwoju miasta i od początku był jednym z głównych elementów rozwoju Olsztyna. Nie możemy stracić kolejnego, jednego już z ostatnich, wartościowych budynków powstałych w tamtym okresie, gdyż w przeciwnym przypadku pozostaną nam jedynie osiedla oklejonych styropianem bloków z wielkiej płyty.

Zespół dworcowy tworzy historyczny zespół budowlany, zaprojektowany od początku przez architekta Zygmunta Kłopockiego w konwencji modernizmu i stanowiący całość kompozycyjno-funkcjonalną.

Nie dziwi nas obawa przed wpisaniem Dworca Głównego do rejestru zabytków, jak również brak zrozumienia dla idei jego zachowania. Historia pokazuje, że nie zawsze umiemy docenić dorobek wcześniejszych pokoleń. Był na przykład czas, kiedy burzono niepowtarzalne budynki secesyjne... Mało kto wie, że swego czasu rozbiórce miał ulec symbol naszego miasta - Wysoka Brama (Brama Górna), jako budowla bezużyteczna. Tylko dzięki uporowi jednostek udało się ocalić wiele z wartościowych obiektów. Tym razem to my możemy przysłużyć się przyszłym pokoleniom. Na pewno zostanie to docenione w przyszłości, tak jak dziś cieszymy się z funkcjonujących: kamienicy Naujacka czy Tartaku Raphaelsonów. Właściwie dokonany wpis do rejestru zabytków nie przekreśla możliwości modernizacji i rewitalizacji obiektu.

Jak może wyglądać dworzec Olsztyn Główny i jego okolice?

Wielokrotnie publikowane były artykuły i przygotowane przez Forum Rozwoju Olsztyna wizualizacje pokazujące, jak mógłby wyglądać dworzec Olsztyn Główny, gdyby przeprowadzić jego gruntowny remont z modernizacją. Wizualizacje te można obejrzeć na stronie internetowej dworzec.fro.olsztyn.pl.
Olsztyn zasługuje na to by, wzorem Warszawy chroniącej to co już istnieje, otrzymał dworzec nowoczesny, godny rangi naszego miasta i odpowiadający aspiracjom jego mieszkańców.
Miasta, z którego wszyscy będziemy dumni!

maj 2019 r.
Zarząd Stowarzyszenia Architektów Polskich
Oddział w Olsztynie

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (19)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - FRO - TB

      W odpowiedzi na: Gość - Adam Kowalczyk
      Odnośnik bezpośredni

      Musze tu lekko sprostować - akurat dworzec nie jest formalnie terenem kolejowym, i pozwolenia na budowę wydaje w tym zakresie miasto. Polecam zapoznać się z obowiązującym MPZP gdzie ta granica jest wyraźnie określona. Natomiast oczywiście ma Pan rację - żadne przepisy nie są w stanie zabezpieczyć tego że ktoś tu wybuduje kolejny koszmarek. A na to się zapowiada, bo inwestor słaby, PKP robi to w przetargu i ten przetarg wygrało konsorcjum zajmujące się przede wszystkim budową torów. Jeśli więc podnajmą architektów to nawet nie będzie to równorzędny partner ale podwykonawca (w pierwszym przetargu biuro architektoniczne z tą firmą kolejową okazało się ustawione, i obecnie firma kolejowa występuje sama). Jedynym znanym mi przypadkiem kiedy PKP wykonuje coś na dobrym poziomie i odpowiedniej jakości to przypadki remontów obiektów kolejowych objętych wpisem do rejestru zabytków.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - FRO - TB

      W odpowiedzi na: Gość - FRO - TB
      Odnośnik bezpośredni

      Zapomniałem dodać - konsorcjum ma karkołomne zadanie - musi zaprojektować przebudowę torów i budowę dworca w zaledwie rok. W tym jeszcze musi zrobić trzy koncepcje dworca! Wiadomo że nie da się tego zrobić. Umowa z firmą projektowa będzie podpisana najwcześniej na przełomie czerwca i lipca (bo PKP od dwóch lat nie potrafi przeprowadzić porządnie nawet przetargu). Mają rok na projekt budowlany (pomijam tu wykonawczy), uzgodnienia z WKZ, pocztą, Retailem, miastem, przebudowy infry...koncepcje...nie ma opcji żeby zdążyli i stworzyli coś ciekawego. To będzie po prostu większa buda systemowa. Potem maja zaledwie dwa lata na wyburzenie obecnego dworca, postawienie zastępczych baraków, i budowę od podstaw całej infrastruktury, tj. przebudowy torów, nowego dworca, placu etc. Oczywiście o PKS-ie już nikt tu nie myśli. Dwa lata! Nie ma żadnych szans i oni to już doskonale wiedzą. Do tego jeszcze karkołomny budżet rzędu 30 mln zł, czyli nawet nie 2x tyle co na systemowy barak w Ostródzie :) Zakładam, i raczej się nie mylę, że będą mieli ponad rok poślizgu. Stąd szukanie kozła ofiarnego w postaci stowarzyszeń.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - dik

      Odnośnik bezpośredni

      Jak większość przybyła z tzw. północnego Mazowsza to nie rozumie, że jak się parę groszy zarobiło i kurną chatę zastąpiło tzw "kamienicą" , to należy postępować tak z tkanką miejską. Rozumiem PKP, taniej jest zburzyć i postawić karton-gips obłożony płytą kompozytową, ale zachowanie i rewitalizacja obiektu naszego dworca leży w naszym interesie. Na marginesie były projekty wyburzenia Katowic Głównych czy W-wy Centralnej, a jak wyglądaja obiekty z tego okresu po rewitalizacji. Funkcjonalne i ładne. Ale niektórzy mentalnie nie mogą wyjść z wiochy, bo szczytem architektury jest kolejna galeria lub lydl.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - EEE

      W odpowiedzi na: Gość - dik
      Odnośnik bezpośredni

      Akurat Katowice są zburzone do cna, i teraz żałują - to tak jako memento. Nowe schody ruchome nie działają tam już od dwóch lat :) Warszawa Centralna stoi. Na szczęście i działa świetnie, mimo wielu wad. Co do tego że taniej zburzyć i postawić nowe - w wypadku Olsztyna nie - i przyznaje to nawet PKP. To pewnie wałek, jak i pierwszy przetarg na projektanta, który wylądował w prokuraturze.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - dik
      Odnośnik bezpośredni

      Odp..prz się od północnego Mazowsza i zobacz, jak ono pięknie wygląda. Nie tak, jak to zapyziałe miasto i region, zaludnione przypadkowo, z porosłymi krzakami polami, brudnymi wsiami i miastami oraz stolicą, która nie potrafi utrzymać w porządku i czystości Dworca Głównego i doprowadza do tego, że zamiast być posprzątany i remontowany ma być zburzony!

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Racjonalista

      Odnośnik bezpośredni

      A co tu ratować? Niefunkcjonalny, obciachowy obiekt, który trudno ogrzać i utrzymać? Ludzie jest XXI wiek i Wy z tym dworcem, który nie ma żadnej wartości zabytkowej, żadnej powtarzam chcecie do Europy? Są obiekty socrealistyczne, które warto pozostawiać, ale nie jest to dworzec w Olsztynie.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - inny gość

      W odpowiedzi na: Gość - Racjonalista
      Odnośnik bezpośredni

      Każdy obiekt "trudno ogrzać i utrzymać", szczególnie gdy się o niego nie dba. To nie znaczy, że co 50 lat należy burzyć "stare" i budować nowe.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      W odpowiedzi na: Gość - Racjonalista
      Odnośnik bezpośredni

      Obiekt jest bardzo funkcjonalny, to w końcu funkcjonalizm - odłam modernizmu. natomiast w planach PKP jest obniżenie tej funkcjonalności i to spore.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Gość

      Odnośnik bezpośredni

      Galerię handlową zróbcie sobie z sortowni śmieci, która nie spełnia swoich zadań. Można też pobudować tam drogę przez tory kolejowe i będzie ruch! A wysypisko śmieci zniknie. Przecież i tak śmieci się wywozi za grube pieniądze. Pieniądze kolei wydajcie na przystanek i nazwijcie go Olsztyn Ocalony.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Sa

      Odnośnik bezpośredni

      Co za pokrętna logika. SARP chce wpisania dworca do rejestru zabytków, bo inwestor nie gwarantuje budowy dworca, które zdobędzie ich uznanie. Przypominam tylko, że za przebudowę dworca będzie odpowiadał architekt. Być może, któryś z Państwa kolegów. Może więc zacząć od oczyszczenia swojego środowisko, skoro nie zapewnia ono odpowiednich standardów.
      Obecny dworzec nie jest żadnym zabytkiem. O jego wpisaniu do rejestru nie mogą decydować inne czynniki niż walory zabytkowe. Jeśli chcecie zachować obecny dworzec to go sobie kupcie.

      około 6 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    "... cisza wyborcza nadal obowiązuje, a demonstracyjne naruszanie jej przez rząd jest tylko kolejnym sposobem okazywania pogardy dla prawa, państwa i ...
    Największy skandal wyborczy w ...
    4 godzin(y) temu
    Apeluje Rozum i serce a nie tylko serce...
    Nikt nie pisze jakim człowiekiem jest pani Emilia chociaż jej koledzy i koleżanki z szkoły mogliby wiele p...
    Czy zastępcą dyrektora Muzeum ...
    4 godzin(y) temu
    łamanie ciszy wyborczej przez polityków KO to kolejny dowód, że demokrację mają za nic. https://wiadomosci.wp.pl/kolejne-zlamanie-ciszy-wyborczej-pose...
    Największy skandal wyborczy w ...
    5 godzin(y) temu
    Lotnisko, WFOŚ, Muzeum itd. Same tuzy intelektu z bogatym doświadczeniem. Platforma miała być inna, hmmm. Warto zauważyć, że powyższe instytucje są po...
    Czy zastępcą dyrektora Muzeum ...
    6 godzin(y) temu
    Nie 420 tys, prezes NASK Nielek podał 460 tys. Zł. Przepraszamy
    Największy skandal wyborczy w ...
    7 godzin(y) temu
    Okropne jak można być tak bezwstydnym !!!
    Każdy kto ma odrobinę honoru, da dzieciom wykształcenie, żeby w życiu były wartością same w sobie. Tylko cw...
    Stołek wiceprezes WFOŚiGW w Ol...
    8 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Barbarzyński atak "silnych ludzi" Tuska na praworządność Zbigniew Lis Motto Tuska: Będziemy stosować prawo, tak jak my je rozumiemy, czyli uchwałami Sejmu i rozporządzeniami zmieniać ustawy, wg zasady –… Zobacz
    • Co trzeba zrobić, żeby PiS wygrało kolejne wybory? Zbigniew Lis Wielu Polaków głosujących nie za opozycją, tylko przeciw PiS, nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji ich decyzji oraz z powagi… Zobacz
    • Michał Wypij, Paweł Warot – komentarz osobisty Bogdana Bachmury Bogdan Bachmura Dużo łatwiej o krytykę osób, których nie darzymy sympatią, z którymi jesteśmy w sporze lub konflikcie. Ale tym razem jest… Zobacz
    • Polska racja stanu - refleksje po obejrzeniu "Resetu" Zbigniew Lis Do napisania tego artykułu skłoniły mnie bulwersujące fakty i ujawnione dokumenty, przedstawione podczas emisji serialu dokumentalnego "Reset" w TVP1, który… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Konfederacja Korony Polskiej sprzeciwia się inwestycji Lidla w Gietrzwałdzie
    • Co chce ukryć prezes olsztyńskiej spalarni? Dlaczego popioły chcą wozić do Bisztynka?
    • Wyborcza sporządziła listę osób do zwolnienia z pracy, związanych z PiS
    • Czy zastępcą dyrektora Muzeum w Grunwaldzie została osoba z polecenia PO?
    • Studentki oskarżyły swojego wykładowcę z WNE UWM o molestowanie
    • Jak oceniacie pierwszy rok prezydentury Roberta Szewczyka?
    • Za nieodpłatne porady prawne żony przewodniczącego RMO płaciło państwo
    • Przedsiębiorca z Olsztyna oskarża minister klimatu o bankructwo firm
    • Sąd Najwyższy odmówił rektorowi UWM udziału w zwolnieniu Adamowicza
    • Stołek wiceprezes WFOŚiGW w Olsztynie dostała kandydatka Koalicji Obywatelskiej
    • Trzaskowski wielkim patriotą jest i mega niezależnym od Tuska
    • Wójt Górowa Iławeckiego porównał na sesji red. Sochę do prostytutki

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Prezydent przywrócił ruch dwukierunkowy na ul. Puszkina w Olsztynie

        Adam Jerzy Socha 2025-05-14 16:18:16

        Nowa propozycja organizacji ruchu na ul. Puszkina w Olsztynie. Zgodnie z nią ma wrócić ruch...

      • SPROSTOWANIE WOJEWODY do tekstu o nakazie rozbiórki "szubienic"

        2025-05-14 08:08:33

        SPROSTOWANIE WOJEWODY do tekstu o nakazie rozbiórki Publikujemy sprostowanie Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do tekstu Wojewodo, dlaczego zachowujesz się...

      • Pomnik wdzięczności armii radzieckiej – "bramą do przyszłości"

        2025-05-14 07:33:03

        Spotkanie „zidentyfikowanej grupy” zorganizowane przez Urząd Miasta Olsztyna w sprawie...

    Wiadomości region

    • Region

      • Czy zastępcą dyrektora Muzeum w Grunwaldzie została osoba z polecenia PO?

        2025-05-16 15:34:04

        Zastępcą dyrektora Muzeum Bitwy pod Grunwaldem została Emilia Nowicka z Olsztynka. Pani Emilia...

      • Radny protestuje przeciwko wizycie niemieckiego rewizjonisty w Gołdapi

        Adam Jerzy Socha 2025-05-15 17:05:04

        Radny Rady Powiatu w Gołdapi Paweł Czyż, wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin...

      • Stołek wiceprezes WFOŚiGW w Olsztynie dostała kandydatka Koalicji Obywatelskiej

        2025-05-14 18:43:18

        Jak wiemy Narodowy i Wojewódzkie Fundusze Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska stały się łupem...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • Największy skandal wyborczy w III RP. Kampania oszczerstw w sieci osób związanych z PO

        2025-05-16 17:35:24

        Facebook zalały filmiki szkalujące i zohydzające kandydatów opozycji Karola Nawrockiego i...

      • Kim jest Rafał Trzaskowski a kogo udaje? Analiza Rafała Kity

        Kacper Kita 2025-05-16 17:34:56

        Rafał Trzaskowski ma dwie zasadnicze cechy. Po pierwsze – jest idealnym, wyhodowanym od kołyski...

      • Po wyborach prezydenckich dojdzie do użycia przemocy - przewiduje JAN ROKITA

        Jan Rokita 2025-05-16 17:32:29

        Ale przecież nie jest tak, aby żywa i realna polityka nie miała wpływać na nasze wybory. Dlatego...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.