Wystąpienie Jacka Pachuckiego z Chrześcijańskiej Wspólnoty Samorządowowej na posiedzeniu Komisji Rozwoju Obszarów Wiejskich Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 21 grudnia 2016 r., w części przeznaczonej dla gości na zgłaszanie wniosków do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. I odpowiedź Bogdana Meiny, dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego.
Wystąpienie Jacka Pachuckiego.
Szanowna Pani Wicemarszałek, Szanowni Radni, Szanowni Goście Komisji,
Propozycje zapisane w projekcie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na lata 2016-2022 idą pod prąd celom ekologicznym, ekonomicznym i społecznym. Nie przybliżają nas do gospodarki o obiegu zamkniętym, t.j. nie sprzyjają realizacji celów wyznaczonemu przez Komisję Europejską w grudniu 2015 roku w zakresie poziomów recyklingu odpadów komunalnych.
Zapisane w WPGO działania utrwalają nieefektywny model spalarniowy gospodarowania odpadami komunalnymi. Większość środków konsekwentnie przeznacza się na instalacje służące przetwarzaniu odpadów jedne w drugie, a nie na technologie i rozwiązania służące przywróceniu ich do obiegu gospodarczego. Brak jest zdecydowanych działań służących osiąganiu poziomów recyklingu wyznaczonych i zapisanych w KPGO.
Projekt budowy w Olsztynie spalarni śmieci jest przykładem jak wygenerowano problem społeczny poprzez wyeliminowanie firmy Michelin z rynku ciepła, a następnie posługując się prospołeczną retoryką dąży się do budowy spalarni śmieci pod szyldem „ekociepłowni lub elektrociepłowni” kosztem mienia komunalnego jakim jest olsztyńskie przedsiębiorstwo MPEC. Moc cieplna planowanej spalarni śmieci nie zastąpi nawet w połowie źródła ciepła zlokalizowanego obecnie w firmie Michelin. Zamiast rozwiązywać za pomocą dostępnych środków pomocy publicznej problemy społeczne, generuje się nowe. Radni Sejmiku głosując za WPGO w obecnym kształcie wpisują się w działania elit pasożytujących na problemach społecznych, które za główny cel tego projektu maja wyprowadzenie majątku komunalnego i uwłaszczeniu się na nim obcego kapitału.
Uchwalenie WPGO w obecnym kształcie nie zbliża naszego województwa do gospodarki o obiegu zamkniętym, natomiast otwiera drogę do przejęcia MPEC najpierw przez spółkę celową w rażąco niekorzystnej formule PPP by następnie wyprowadzić ten składnik majątku komunalnego w prywatne niepolskie ręce. Mamy już wiele przykładów podobnych działań w Polsce od 1989 roku.
Głosując za tym projektem uczestniczycie Państwo w rabunku tej własności komunalnej.
Za niecałe 2 lata wybory samorządowe, Nasze Stowarzyszenie stawia sobie za cel informowanie społeczeństwa województwa, kto przysłużył się temu haniebnemu procederowi rabunku majątku komunalnego i wydaniu mieszkańców Olsztyna i naszego województwa na pastwę monopolu obcego kapitału. Monopolu, bo zarówno rynek gospodarki odpadami w skali województwa, jak i rynek ciepła systemowego w Olsztynie są rynkami monopolistycznymi.
Postulujemy:
Wykreślenie z tabeli 28 „Planowane nowe instalacje do termicznego przekształcania odpadów pochodzących z przetworzenia odpadów komunalnych” całości zapisu, t.j. Projektu budowy spalarni śmieci w Olsztynie.
Wykreślenie z tabeli 32, str. 303 zapisu dotyczącego „Instalacji do termicznego przekształcania odpadów komunalnych pochodzących z przetworzenia odpadów komunalnych” w całości, t.j. zapisu dotyczącego projektu budowy w Olsztynie spalarni śmieci.
Jesteśmy za wystąpieniem o uznanie za instalacje ponadregionalne obecnie funkcjonujących i będących w budowie spalarnie śmieci w Gdańsku, Białymstoku i Bydgoszczy. Zwracamy uwagę, że już działające spalarnie śmieci nie wykorzystują swoich mocy przerobowych w pełni z powodu niedostarczania im odpadów do spalenia. Należy tam skierować odpady komunalne z naszego województwa, to jest te ich składniki, których nie potrafimy zagospodarować na cele recyklingu, a których nie można składować. Zwracamy jednocześnie uwagę, że pomimo gigantycznych nakładów poniesionych z publicznych środków, za które Państwo ponosicie odpowiedzialność, nakładów poniesionych na anachroniczne instalacje Mechaniczno Biologicznego Przetwarzania (MBP) nie potrafimy wyprodukować paliwa alternatywnego, które nadaje się do spalenia w cementowniach. Podmioty zarządzające tymi instalacjami posługują się nonszalancko pośrednikami, którzy ”uszlachetniaja” te odpady w sposób którym powinna zając się Wojewódzka Inspekcja Ochrony Środowiska, jeśli nie od razu prokuratura.
Stowarzyszenie nasze wystąpiło z petycją popartą podpisami obywateli naszego województwa, podobnie jak inne organizacje i osoby fizyczne. Otrzymaliśmy odpowiedź na naszą petycję od Zarządu Województwa . Odpowiedź ta posługuje się tą samą wątpliwą retoryką spalarniową co twórcy projektu spalarniowego ze środowiska Prezydenta Grzymowicza.
Podam jeden z przykładów. Twórcy projektu budowy spalarni uzasadniają potrzebę swojego projektu optymalizacją kosztów transportu odpadów. Zwracam uwagę na to , że samo już wyznaczenie regionów gospodarki odpadami ma pod względem optymalizacji kosztów transportu zupełnie nieracjonalne granice. Obecne regiony gospodarki odpadami w obrębie województwa bardziej przypominają wyznaczenie quasi feudalnych stref wpływów.
Odnośnie samych kosztów transportu odpadów do spalarni zwracamy uwagę, że np. odległość z Elbląga do planowanej spalarni śmieci w Olsztynie to ok. 110 km, a do spalarni śmieci w Gdańsku 60 km. Odległość z Ełku do spalarni śmieci w Białymstoku to 107 km, a do planowanej spalarni śmieci w Olsztynie 153 km. Jest wiele argumentów w odpowiedzi na naszą petycje, które stanowią manipulacje faktami. Cały w zasadzie projekt spalarniowy jest jedną wielką manipulacją.
Postulujemy również wykreślenie z WPGO projektu budowy nowej spalarni odpadów medycznych, weterynaryjnych i niebezpiecznych w Olsztynie przy ulicy Lubelskiej 53. Zwracamy uwagę, że w związku z tym projektem nie odbyły się żadne wymagane prawem konsultacje społeczne. Konieczność odbycia takich konsultacji wynika wprost z zapisów Dyrektywy Rady Europy 96/61/WE.
Dziękuję za możliwość zabrania głosu i przedstawienia naszej opinii, chętnie odpowiem na Państwa pytania i wątpliwości. Jestem przygotowany na rozszerzenie i uzasadnienie postawionych tez.
Film Stanisława Olsztyna, blok kuprawdzie.pl
Skomentuj
Komentuj jako gość