logodebata

JESTEŚMY ORGANIZACJĄ POŻYTKU PUBLICZNEGO. PROSIMY o 1,5% Wspomóż jedyny portal na Warmii i Mazurach, który nie boi się publikować prawdy o politykach i jest za to ciągany po sądach. Nigdy, przez 18 lat istnienia, nie dostaliśmy 1 grosza dotacji publicznej. Redaktorzy i autorzy są wolontariuszami. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 11-030 Purda, Patryki 46B

piątek, kwiecień 17, 2026
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Olsztyn
  • Popieramy wyłączenie po 1 pasie ruchu na Piłsudskiego

Olsztyn

Popieramy wyłączenie po 1 pasie ruchu na Piłsudskiego

Szczegóły
Opublikowano: środa, 30 kwiecień 2014 09:31

List inż. Piotra Kowalskiego członka RO „Kościuszki" do Grzegorza Smolińskiego popierający wniosek wiceprzewodniczącego Rady Miasta Olsztyna przeprowadzenia testu: wyłączenia po jednym pasie ruchu na Al. Piłsudskiego na 2 tyg., celem sprawdzenia, jak będzie funkcjonowała komunikacja po uruchomieniu na tym odcinku linii tramwajowej.

Sz. Pan Grzegorz Smoliński
Wiceprzewodniczacy Rady Miasta Olsztyna

Sz. Panie!

Dotyczy: „próby technologicznej" polegającej na wyłączeniu z ruchu samochodowego na czas określony ~2 tygodni po jednym pasie w każdym kierunku Al. J. Piłsudskiego od ul. T. Kościuszki do Wysokiej Bramy. Rada Osiedla „Kościuszki" poparła Pana propozycję. Jest ona zasadna. Otrzymaliśmy odpowiedź podpisaną przez Prezydenta – NW 051.19.2014 z 17.04.2014r.
tramwaj Pilsudskiego

odcinek Al. Piłduskiego z linią tramwajową, po jednym pasie ruchu w każdą stronę

Po pierwsze: Według moich kryteriów zrozumienia prowadzenia konsultacji społecznych zgodnych ze standardami Unii przeprowadzenie próby jest zasadne.
W dyskusjach o tramwajach na spotkaniach z mieszkańcami Kościuszki i przedstawianych przez nas dokumentach sugerowaliśmy przeprowadzenie takiej próby na ulicy Kościuszki.
Pan prezydent nie przeprowadził konsultacji programu dla Polski Wschodniej – Modernizacja Transportu Zbiorowego" w Olsztynie (162,5 tys. mieszkańców). Świadomie odrzucił najkorzystniejszą wersję: flota nowych autobusów na gaz. Brak wiedzy i doświadczenia politechnicznego Pana Prezydenta dobrze ujęła Gazeta Olsztyńska dając tytuł „Klamka zapadła, tramwaje będą i już". Ten styl nie jest pierwszym przypadkiem – od 7 lat jest realizowany bzdurny MEGA PROJEKT ZGOKU i brak efektów tylko nieuzasadniony wzrost podatków i nieefektywnych kosztów. Następnym przypadkiem, który potwierdza moją tezę jest próba zniszczenia MPEC-u. Nie przyjmowanie przez prezydenta racjonalnych argumentów strony społecznej.
Fundamentem dobrej wiedzy i doświadczenia politechnicznego jest

- mieć obraz całości
- prawidłowy dobór kadry. Nie zatrudniać klaki. Klaka nie wypracuje sukcesu, a tylko to się liczy. Sukces idzie w świat;
- być leniwym. Umieć sięgać po wszelkie wzorce i adoptować je do lokalnych uwarunkowań, ale trzeba je znać.
Przeprowadzenie próby, byłoby nieodłącznym praktycznym sposobem dokończenia konsultacji społecznych. Prezydent nie zna Olsztyna i rytmu życia Olsztyna. Próba technologiczna byłaby w obszarze od ulicy Kościuszki do Wysokiej Bramy (700 metrów) i nic wspólnego nie ma z przyszłym funkcjonowaniem ul. Obiegowej (w przerwanej budowie rok temu).
Po drugie: ul. Obiegowa nie jest i nie będzie nigdy równoległa do Al. J. Piłsudskiego, a tak sugeruje odpowiedź Pana Prezydenta. Obiegowa dołącza do Al. Piłsudskiego pod kątem 90°. Jest równoległa do ul. Kościuszki. Jest oddalona od Kościuszki 520 metrów, a to oznacza odległość 520 metrów od początku długości „próby technologicznej" i dalsze 700 metrów
Al. Piłsudskiego do ul. Placu Jedności Słowiańskiej – krańcowego przystanku tramwajowego (planowanego). Ul. Obiegowa będzie obsługiwała inny obszar miasta i mam nadzieje, że po całej długości Obiegowej będą przebiegały linie autobusowe. Obiegowa jest w kierunku południe-północ, a nie wschód-zachód jak Al. Piłsudskiego.
Po trzecie: proste pytanie na jakim modelu oparte jest tzw. Uspokojenie ruchu, które zakrywa nie trafioną koncepcję „Tramwaje w Olsztynie".
Proste pytanie, prosta odpowiedź: na retoryce liderów FRO, Nowego Olsztyna, SWAO „Zatorze" oraz opiniach osobistych redaktorów Gazety Wyborczej. Swoją retorykę powinni uzupełnić o informację: gdzie pracują, gdzie mieszkają, ile kilometrów w ciągu tygodnia przemieszczają się w Śródmieściu. W swojej retoryce wspomniani liderzy podając przykłady z innych miast, świadomie pomijają
- ilość mieszkańców;
-wielkość budżetów;
-% dofinansowania komunikacji publicznej z budżetów;
-odległość od elektrowni. Olsztyn ma o 13% droższą energię niż w obszarze Łodzi
-oraz przyzwoitą dzisiejszą ocenę komunikacji (bez tramwajowej) publicznej w Olsztynie – 4,02 (Gazeta Wyborcza – listopad 2013), w tej analizie są miasta z tramwajami o gorszych notowaniach np.: Poznań 4,01, Łódź – 3,29, a Warszawa 4,06.
Miasta, które odrzuciły wersję tramwajową to: Gdynia 5,3, Białystok – 4,59, Kielce – 4,46.
Wniosek: To nie tramwaje decydują o komforcie korzystania z komunikacji publicznej. Więc dlaczego Prezydent niszczy Olsztyn i powołuje się na nieprawdziwe dokumenty z konsultacji?
Pisudskiego areszt

Zdaniem autora strony olsztynskietramwaje.pl Al. Piłsudskiego i tak świeci pustkami
Po czwarte: Obecnie autobusy jadą po prawej stronie (prawym pasem) Al. Piłsudskiego wspólnie z autami np.; odcinek przy więzieniu, odcinek przy Alfie. Z odpowiedzi Pana Prezydenta zrozumiałem, że:
- nie ma podanej długości i ciężaru tramwajów (~40 ton) oraz ich częstotliwości kursowania. Autobusy długie przegubowe ważą ~12 -15 ton. Zrozumiałem odpowiedź, że obecnie dziennie przejeżdża ich (1400+700) na odcinku „próby technologicznej" – 700 metrów. 2100 autobusów dzieląc tą ilość przez 15 godzin (pracy autobusu na dobę) i jest wynik 140 autobusów na godzinę dzieląc 140 przez 60 minut otrzymuję wynik 2,33 autobusu na minutę. OBECNIE 2,33 autobusu na minutę wjeżdża w obszar próby technologicznej. Bzdura.
Odpowiedź Pana Prezydenta jest jednoznaczna po wprowadzeniu tramwajów, ilość taboru (autobusy + tramwaje) spadnie do 1400 dziennie. Pan prezydent świadomie nie podał liczby ilości tramwajów, taki lansuje model. Dzieląc 1400 przez 15 godzin jest 93,3 środków transportu na godzinę, dzieląc przez 60 daje liczbę 1,55 na minutę. Są 4 wjazdy i wyjazdy z długości „próby technologicznej". Dzieląc wielkość 2,33 (obecna) przez 4 jest 0,58 autobusu na minutę (średnia). Średnio można przyjąć, że co 2 minuty przez jeden wjazd z terytorium „próby technologicznej" wyjeżdża autobus. Sprawdzę. Obserwując ilość pasażerów w autobusach (poza szczytem) irytuję się. Puste miejsca to pusty budżet miasta.
Po piąte: Rzetelnie zorganizowana „próba technologiczna" daje wiedzę obywatelom. Jest niezbędna do wprowadzenia KOREKT w program „Modernizacja transportu zbiorowego w Olsztynie". Wprowadzenie tramwajów, wersja modelu Pana Prezydenta, nie jest rozwojem transportu. Jest rozwojem dewastacji budżetu, zajezdni MPK. Obecny system jest oceniany wysoko na 4,02. Wiosną ubiegłego roku Pan Prezydent wywołał histerię stwierdzając, że most na ul. Towarowej grozi katastrofą budowlaną. Powoływał się na swój stopień naukowy i doświadczenie politechniczne. Kompromitacja. Aby rozłożyć w czasie i zatrzeć własną kompromitację zorganizowano „próbę techniczną" obciążenia mostu. Ekspertyza stwierdziła, że tiry mają jeździć tak jak jeździły. Stan nawierzchni mostu był i jest bez uszkodzeń, klasyfikuje się na stopień 5,4. świadczy to o jego dobrej kondycji. Stan nawierzchni ulicy Towarowej pokrywa się z ogólną oceną jakości dróg w mieście – 2,66. Miasto Olsztyn jest ostatnim miastem wojewódzkim o najgorszym stanie dróg.
Stan nawierzchni Al. Piłsudskiego na odcinku „próby technologicznej" (700 metrów) jest na 5,3. Będzie to zdewastowane wg modelu Pana Prezydenta. Bezsens EKONOMICZNY, nie pierwszy.
Po szóste: Prezydent powołuje się ogólnie na społeczników, ale nie podał ilości członków FRO, Nowego Olsztyna, SWAO „Zatorze" (razem, bez dublowania). Jest to interesujące, czy mają więcej członków od RO „Kościuszki" i ile razy.
Po siódme: Przeprowadzenie „próby technologicznej" jest proste i tanie. Rozdzielenie pasów i wskazanie kierowcom aut, którym mają się poruszać. Obecnie autobusy poruszają się ze średnią prędkością 13 km/ godzinę. Tramwaj z Jarot do PKP 7,8 km będzie miał średnią prędkość 15 km/godzinę. Ja jeżdżę ze średnią tygodniową ~23 km/godzinę.
Po ósme: proste pytanie: dlaczego Pan Prezydent nie chce „przeprowadzić próby" w ramach konsultacji społecznych i uzyskania akceptu mieszkańców. Sądzę, że już wie, że sprowadza nieszczęście na przyszłe budżety i liczy, że to się rozciągnie jak MEGAPROJEKT ZGOKu.
Po dziewiąte: dlaczego nie jest przedstawione w ramach konsultacji wartość dofinansowania z budżetu funkcjonowania tramwajów +MPK.
Po dziesiąte: W październiku ubr. na ulice Olsztyna wjechało 11 autobusów miejskich prywatnej firmy na gaz skroplony, gdzie przejazd 1 km jest połowę tańszy od przejazdu 1 km tramwaju. Od 10 lat przedstawiałem koncepcję autobusów na bio metan ze składowiska w Łęgajnach – 2 lata temu był odzysk 800 000 m³ czystego metanu, tak przynajmniej twierdził administrator złóż bio metanu i tak będzie do 2025 roku. Złoża bio metanu oddano obcym.
Po jedenaste: Dzisiejszym obowiązkiem prawnym Pana Prezydenta jest przedstawienie dokumentu „ORGANIZACJA RUCHU" po wprowadzeniu tramwajów. Od kilku lat brak koncepcji czyli Pan Prezydent nie potrafi.
Po dwunaste: Bez konsultacji, czyli wskazań ekonomicznych Pan Prezydent lansuje na lata następne budowę nowej zajezdni MPK na Pieczewie z dotacją Unii, bo obecną zniszczy;
- trasę tramwajową ulicą Towarową do obecnego SPEDYTORA MAZURSKIEGO – ale tam nie będzie klientów, pasażerów;
- przedłużenie linii ulicy Piłsudskiego za basen olimpijski stwierdzając, że do Michelina. Tylko jest drobiazg – Fabryka ma 4 wejścia na szychtę;
- przedłużenie linii tramwajowych na Zatorze;
- rozbudowa zajezdni tramwajowej, tej co będzie na terenie obecnego MPK, tylko takie drobiazgi – zajezdnia tramwajowa za ~100 mln zł na terenie MPK ma mieć pojemność 18 tramwajów, kupione zostanie 15, a tylko fabrycznie nowych tramwajów będzie jeździło 13 sztuk. Dwa niby w rezerwie – bo są zbędne i nie będą miały „potoku pasażerów".
Po trzynaste: Pan Prezydent nie chce przyjąć do wiadomości rzeczywistość liczby mieszkańców 162,5 tys. i puste przyszłe budżety.
Po czternaste: Pan Prezydent ponownie podejmuje próbę destabilizacji przyznanych finansów na Obwodnicę Olsztyna. Cytuję „ulica Obiegowa, która będzie stanowiła część wschodniej, wewnętrznej OBWODNICY śródmieścia".... Poprzednio ulicę Nowoartyleryjska i poszerzoną Al. Wojska Polskiego określano w dokumentach Ratusza, że to jest obwodnica i wykreślono finanse na prawdziwą obwodnicę.
Hipotetycznie: każdy analizujący dokument stwierdzi.
Małe miasto Olsztyn buduje obwodnicę z tramwajami, to po co Im KASA (1,5 mld zł) na Obwodnicę. Polski język inżynierski jest bogaty i precyzyjny.

Przedstawiona analiza jest stosownym dokumentem, przedstawiającym że obecny Prezydent Olsztyna dotąd, obecnie i nigdy w przyszłości nie będzie miał woli rzetelnie prowadzić konsultacji społecznych, a więc sięgać do „studni wiedzy z miasta". Lubi fertyczyć pieniądz publiczny w stylu zbuduję trasy narciarskie przy jeziorze Krzywym, a że śniegu będzie brakować, a to wina Rosji, Chin i USA.
Ponownie stwierdzam, że tramwaje w Olsztynie to IDIOTYZM EKONOMICZNY. Jeszcze jest czas zmienić założenia do wybranego taboru w ramach projektu dla Polski wschodniej „Modernizacja transportu zbiorowego", ten drobiazg zależy od woli w Ratuszu. Ten czas będzie jeszcze w grudniu 2014 roku. Prace budowlane bez ulicy Obiegowej są zaawansowane tylko do 3% CAŁOŚCI. Fabryka „Solaris" gdzie zamówiono tramwaje jest znanym producentem autobusów.

Panie Grzegorzu 5 maja będzie spotkanie RO „Kościuszki". Jestem pewien, że członkowie RO, którzy mają zdrowy rozsądek po wysłuchaniu odpowiedzi Pana Prezydenta popłaczą się ze śmiechu i nad Olsztynem.

Piotr Kowalski, czł. Rady Osiedla "Kościuszki"

k/o
- p. Jan Tandyrak – Przewodniczący RM
- p. Jerzy Małkowski – Radny
- p. Elżbieta Wirska – Radna
- p. Monika Michniewicz – Departament dialogu społecznego UM (ul.Knosały 3/5 blok A p.27
- p. Piotr Grzymowicz – Prezydent Olsztyna
- RO „Kościuszki"

Czytaj też:

ODPOWIEDŻ PREZYDENTA PIOTRA GRZYMOWICZA - str. 1

ODPOWIEDŹ PREZYDENTA PIOTRA GRZYMOWICZA - str. 2

Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (26)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @fifi- jak rozumiem dla ciebie od lat 70 tych nic sie w komunikacji i życiu społecznym nic się nie zmieniło. W 1976 39 samochodów na 1000 Polaków, obecnie 570. Piętnastokrotnie więcej! W latach 70 ludzie pracowali od 7 do 15, zakupy robili w osiedlowym sklepie, dziecko zajęcia dodatkowe miało w szkole,miasto było zcentralizowane- kierunek Jaroty to końcówka lat 70-tych, do tego duża ilość mieszkańców wybudowanych w okolicznych wioskach.Obejrzyj sobie film "Hibernatus". To wiesz, że to dobry pomysł czy tez czekasz na wynik eksperymentu?

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - fifi

      Odnośnik bezpośredni

      @SZARY
      Niestety , źle rozumiesz. W związku z tym dyskusja nie ma sensu , bo Twoje uwagi nie wnoszą niczego nowego do sprawy.

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Piotr Kowalski

      Odnośnik bezpośredni

      Dotyczy: „próby technologicznej” na Al. J. Piłsudskiego.
      Na majówce byłem w Trójmieście. Magistrat ponownie cenzuruje geografię, a redaktorzy z GW akceptują. Magistrat w koncepcji „uspokojenia ruchu”, która ma zakryć bezsens tramwajów w Olsztynie przytacza wzór ul. Świętojańskiej. Jechałem Świętojańską ok. 1 km. Zwarta zabudowa, ciąg sklepów i 6 knajp. Nie zapamiętałem traktu rowerowego i „zielonego pasa” rozdzielającego. Zapamiętałem trolejbus. Równoległa jest (70-150 metrów) ul. Władysława IV - trzy pasmowa w jedną stronę i trzy pasy w przeciwną. Zapamiętam autobus na gaz (przegubowiec), obiekt (jeden) Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego w którym mieści się przedszkole, wzorcową nawierzchnię dróg w Gdyni.
      Wniosek: próbę technologiczną NALEŻY przeprowadzić, a będzie trwała 2,3 dni. Wykaże idiotyzm koncepcji „uspokojenie ruchu” i tramwajów w Olsztynie.
      Piotr Kowalski członek RO „Kościuszki” 5.05.2014

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @fifi - jesteś powiedzmy nielogiczny- uważasz, ze nie ma sensu dyskutować z tym co nic nie rozumie. Zatem najlepiej ci się dyskutuje z tymi, którzy myślą jak ty i wyrażają takie same poglądy.
      Tak na koniec, kim będzie przeciętny pasażer tramwaju? Bo chyba tramwaje są dla pasażerów, a nie tych co z rozrzewnieniem wspominają czasy "jak to po Olsztynie jeździły czerwone tramwaje" . Czy uważasz, ze kierowcy przesiądą się do tramwajów? Jaki odcinek przejścia do i od przystanku, ile przesiadek jest w stanie zaakceptować kierowca, aby skorzystać z tramwaju?
      Oczywiście liczenie, że przejazd tramwajem będzie szybszy i tańszy zakłada czas od przystanku do przystanku a nie sumę przejazdu i dojścia do przystanku i pracy (uczelni) , koszt przejazdu natomiast bilet jednorazowy, a nie przesiadkowy lub pomnożony na członków rodziny.
      Jakie będą straty (chyba nie liczysz na zyski) ile będzie kosztował bilet, czy będzie bilet zintegrowany? To zdaje się kluczowe pytania. Kasa misiu, kasa...

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - fifi

      Odnośnik bezpośredni

      @SZARY
      Twoje wnioski nie służą realizacji nowych pomysłów. Komunikacja miejska nie musi być dochodowa. Ma służyć bezpieczeństwu , ekologii. ...... Potok pasażerów można kształtować /w pewnym zakresie /. Dojazd do pracy może być szybszy ,zwłaszcza zimą . Akceptowana odległość zależy od stanu zdrowia.....i pory roku. Jak zobaczysz zlodzone szyby w aucie to chętnie pomaszerujesz trochę dalej , byle nie skrobać. Można w czasie zakupów w centrum handlowym wypić piwo / koniecznie z beczki /. Zostaje sprawa zakupów, ale to raz w tygodniu. W wielkich miastach , jeżeli mieszkańcom pasuje komunikacja miejska to często rezygnują z posiadania auta.....bo po co. Koszty są a pożytek niewielki. To jest wymiar ekologiczny transportu publicznego. Źródło energii wyprowadzone poza obszar zabudowany a miasta czyste , drzewo dostają mniej soli zimą i rosną a trawa jest zielona , powiedzmy , bo mój znakomity kolega uzasadni każdy kolor trawy, ale .....niech tam. Oczywiście bilet to sprawa organizacyjna. Można płacić kartą , telefonem...... A kolor ? to nie miejsce na sentymenty. Zadaniem jest realizacja transportu a nie nauka palety RAL.

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @fifi - argument wypicia piwa całkowicie mnie przekonał.Chociaż dźwiganie telewizora po paru piwach do tramwaju nie bardzo mi się uśmiecha.
      "jeżeli mieszkańcom pasuje komunikacja miejska" - no właśnie, sprawdź mapę naszej trasy, weź stoper i dojdź z każdego z przystanków do najbliższych bloków, domów i zobaczysz czy w Ol. pasuje. Chyba jednak będę wolał skrobać szyby. Witosa, Flisa ma blisko, os.Generałów już nie wbrew pozorom, bo z najbliższych kilku bloków będzie to 5 min (zimą dłużej), potem długo, długo nic. Studenci jak pisałem są już nowym pokoleniem i zazwyczaj dojeżdżają starymi samochodami. Z Żołnierskiej do centrum szybciej będzie piechotą.
      "Ma służyć bezpieczeństwu" - nie zapominaj, że Berlioz zginął pod tramwajem właśnie.

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - fifi

      Odnośnik bezpośredni

      @SZARY
      Szukaj rozwiązań a nie przeszkód. Mieliśmy władcę , który zginął siedząc przy stole , czyli nie jest to żaden argument . Przykład Częstochowy pokazuje , że nowe rozwiązania mogą się przyjąć i powodują presję na władzę , aby rozbudować tramwaje . Na ten temat powinni wypowiadać się albo fachowcy , albo mieszkańcy miast z taką komunikacją . Opinie faceta z zagazowanym mózgiem są bezwartościowe. Nie czytasz uważnie postów. Pisałem o potrzebie korzystania z auta przynajmniej raz w tygodniu na większe zakupy . Dlaczego tego nie zauważasz ?. I wtedy z całą rodziną wybierzesz telewizor , zapakujesz do auta i podjedziesz pod dom. Dlaczego jesteś ustawiony na krytykę wszystkiego ?. Był taki filmik dla dzieci , gdzie jeden niebieski ludzik też ciągle marudził....to się nie uda....itd . Nie wiem czy tą postawę przypisać Tobie czy gazownikowi ?.

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @fifi - widzisz, ja zamiast tramwajów wolałbym takie kolejki nadziemne - jak na Kasprowy, zero korków. I mówię to poważnie.

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - fifi

      Odnośnik bezpośredni

      @SZARY
      Bywają takie , ale koszty to jedno a gazownik i tak oprotestuje.....bo nie na gaz. Po upadku jego koncepcji elektrowni atomowej nad Skandą wszystko co na prąd .....ma szlaban . Podobno na jego sławnym osiedlu rozpoczną próby zagazowywania mieszkańców. Dostały się w ich łapy dokumentacje IG Farben . Może w Łęgajnach ruszą z produkcją cyklonu. No nie wiem , ......

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @fifi- czy jesteś pewny, ze koszty takiej kolejki są wyższe niż tramwajów? Co do gazu to można wykorzystać metan, np od krów. Świętych krów wszak w Polsce nie brakuje...

      około 11 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    A ile wynagrodzenia zmiennego otrzymał prezes Tumasz w 2025 r.? Więcej niż którykolwiek z prezesów miejskich spółek? Należy mu się, przecież zarządza ...
    Posłowie z WiM: Semeniuk-Patko...
    7 godzin(y) temu
    Nudy. Strefa ekonomiczna dokonała zakupu budynku przy ulicy Barczewskiego 1. Pytanie, po co skoro zgodnie z ustawą Strefy działają tylko do końca roku...
    Posłowie z WiM: Semeniuk-Patko...
    8 godzin(y) temu
    Czekamy na Jerzego i Darka Rödnicka
    Oni powrócą
    Posłowie z WiM: Semeniuk-Patko...
    11 godzin(y) temu
    Dajcie Szmita na lidera stowarzyszenia w Olsztynie. Sukces murowany.
    Posłowie z WiM: Semeniuk-Patko...
    12 godzin(y) temu
    Tak, najlepszym liderem PiS w wyborach byłby zapewne według Sochy tylko on sam no bo nikt nie dorasta mu do pięt. No może jeszcze Bachmura, no bo prze...
    Posłowie z WiM: Semeniuk-Patko...
    12 godzin(y) temu
    Uśmiechnijcie się brygada. KO, PSL, Lewica, Polska 2050 - na sobie nie oszczędzają.
    Zobacz jakie premie dostali pr...
    14 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Apel o optymizm na wypadek wojny Dwadzieścia rosyjskich dronów, które ostatnio wleciały do Polski wzbudziły u wielu moich rodaczek i rodaków głęboki niepokój, a często przerażenie… Zobacz
    • Barbarzyński atak "silnych ludzi" Tuska na praworządność Zbigniew Lis Motto Tuska: Będziemy stosować prawo, tak jak my je rozumiemy, czyli uchwałami Sejmu i rozporządzeniami zmieniać ustawy, wg zasady –… Zobacz
    • Co trzeba zrobić, żeby PiS wygrało kolejne wybory? Zbigniew Lis Wielu Polaków głosujących nie za opozycją, tylko przeciw PiS, nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji ich decyzji oraz z powagi… Zobacz
    • Michał Wypij, Paweł Warot – komentarz osobisty Bogdana Bachmury Bogdan Bachmura Dużo łatwiej o krytykę osób, których nie darzymy sympatią, z którymi jesteśmy w sporze lub konflikcie. Ale tym razem jest… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Wyborcza sporządziła listę osób do zwolnienia z pracy, związanych z PiS
    • PiS grozi prezydentowi Olsztyna referendum. Prezydent: Apeluję - działajmy wspólnie!
    • Starcie studentów UWM z europosłem Patrykiem Jakim: SAFE, OZE, Trump, Niemcy, imigracja
    • Spór o plan rozwoju Gietrzwałdu: stać się Lourdes czy strefą przemysłową?
    • STANOWISKO W SPRAWIE PROJEKTU PLANU OGÓLNEGO GMINY GIETRZWAŁD
    • Awantura w PiS-ie pomiędzy szefem partii w Szczytnie Żuchowskim a poseł Arent
    • Czy Katarzyna K. opłacała Iwonę Arent i wojewodę Mariana P.?
    • R. Zawadzki: "Nie byłem związany z Galwanotechniką w 2014 roku"
    • Tymiński ma pomóc Braunowi w wyborach na Warmii i Mazurach
    • Syn wojewody Radosława Króla (PSL) dostał pracę w starostwie olsztyńskim
    • B. poseł SLD Monika Falej zasiliła kadry WM Specjalnej Strefy Ekonomicznej
    • Zobacz jakie premie dostali prezesi spółek miejskich w Olsztynie

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Zobacz jakie premie dostali prezesi spółek miejskich w Olsztynie

        2026-04-13 16:01:03

        Działacze olsztyńskiego PiSu skierowali pod adresem prezydenta Olsztyna Roberta Szewczyka szereg...

      • Syn wojewody Radosława Króla (PSL) dostał pracę w starostwie olsztyńskim

        2026-04-07 17:48:42

        Jak na standardy panujące w koalicji rządzącej, w tym w PSL, (np. artykuł w Wyborczej z 7 kwietnia...

      • PiS grozi prezydentowi Olsztyna referendum. Prezydent: Apeluję - działajmy wspólnie!

        Adam Jerzy Socha 2026-04-07 16:08:58

        Od tego, co odpowie prezydent Olsztyna Robert Szewczyk na przesłane pytania, szef miejskich...

    Wiadomości region

    • Region

      • Posłowie z WiM: Semeniuk-Patkowska, Cieszyński i Gontarz w stowarzyszeniu Morawieckiego

        2026-04-16 13:05:02

        W gronie ponad 40 posłów i europosłów, którzy zgłosili akces do Stowarzyszenie Rozwój Plus,...

      • Metropolita Warmiński poświęcił Muzeum Objawień w Gietrzwałdzie

        2026-04-12 13:58:52

        W niedzielę Miłosierdzia Bożego, 12 kwietnia, Metropolita Warmiński, abp ks. dr Józef Górzyński...

      • Awantura w PiS-ie pomiędzy szefem partii w Szczytnie Żuchowskim a poseł Arent

        Adam Jerzy Socha 2026-04-09 13:34:32

        Pełnomocnik PiS na powiat szczycieński Henryk Żuchowski wystosował na piśmie wniosek do prezesa...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • Walczmy dalej o prawdę o Katyniu

        2026-04-13 21:16:28

        W Dniu Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej na Cmentarzu Stare Powązki w Warszawie odbył się państwowy...

      • Dlaczego Tusk nie aresztował Nawrockiego, Kaczyńskiego i Mentzena?

        Adam Jerzy Socha 2026-04-11 19:51:50

        - Nie macie wrażenia, że ja czytam dzisiaj pięć punktów z nowej piątki Kaczyńskiego? – zapytał...

      • Na święta Zmartwychwstania Pańskiego życzymy Czytelniczkom i Czytelnikom odrodzenia wiary

        2026-04-04 11:47:43

        Na święta Zmartwychwstania Pańskiego życzymy Czytelniczkom i Czytelnikom odrodzenia wiary, że...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.