Debata styczeń2023 okl

logo flaga polukr

 

 

 

Prosimy Czytelników i Przyjaciół o wpłaty na wydawanie miesięcznika „Debata” i portalu debata.olsztyn.pl. Od Państwa ofiarności zależy dalsze istnienie wolnego słowa na Warmii. Nr konta bankowego Fundacji „Debata”: 26249000050000450013547512. KRS: 0000 337 806. Adres: 10-686 Olsztyn, ul. Boenigka 10/26.

poniedziałek, styczeń 30, 2023
  • Debata
  • Wiadomości
    • Olsztyn
    • Region
    • Polska
    • Świat
    • Urbi et Orbi
    • Kultura
  • Blogi
    • Łukasz Adamski
    • Bogdan Bachmura
    • Mariusz Korejwo
    • Adam Kowalczyk
    • Ks. Jan Rosłan
    • Adam Jerzy Socha
    • Izabela Stackiewicz
    • Bożena Ulewicz
    • Mariusz Korejwo
    • Zbigniew Lis
    • Marian Zdankowski
    • Marek Lewandowski
  • miesięcznik Debata
  • Baza Autorów
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Wiadomości
  • Olsztyn
  • Nie zgadzamy się na betonowanie Olsztyna

Olsztyn

Nie zgadzamy się na betonowanie Olsztyna

Szczegóły
Opublikowano: wtorek, 14 maj 2013 16:58

 

konferencja-nt-skrzyzowaniaPublikujemy oświadczenie przedstawicieli pięciu stowarzyszeń dotyczące projektu przebudowy skrzyżowania al. Obrońców Tobruku i al. Warszawskiej. Oświadczenie odnosi się do spotkania naszych przedstawicieli w tej sprawie z Panem Prezydentem Piotrem Grzymowiczem, które odbyło się w dniu 16 maja 2013 r Stowarzyszenia nie zgadzają się na poprawę warunków dla ruchu tranzytowego kosztem miasta i jego mieszkańców,  na degradację przestrzeni miejskiej, na marginalne traktowanie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych.

 

 
Po raz kolejny społecznicy z kilku olsztyńskich stowarzyszeń zaprotestowali przeciwko przekształcania śródmieścia w asfaltowo-betonową pustynię, poprzez tworzenie tzw. ścieków komunikacyjnych. Po skonsumowanych 30 mln zł na bus pasy, ratusz znalazł nową okazję do przytulenia kolejnych, tym razem 16 mln zł, na przebudowę skrzyżowania Al. Warszawskiej z ul. Obrońców Tobruku i Armii Krajowej. W ramach tej inwestycji paść ma 160 drzew, a zieleń praktycznie przestać istnieć. Czytaj wystąpienie Stowarzyszenia Obywatelski Olsztyn, Forum Rozwoju Olsztyna, Święta Warmia, Architektów Polskich i Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu na konf. prasowej 14 maja.
Wstęp
Zorganizowaliśmy konferencję ponieważ jesteśmy zaniepokojeni planowaną skalą przebudowy skrzyżowania ulic Armii Krajowej, Obrońców Tobruku i Warszawskiej.
Głównym powodem przebudowy tego skrzyżowania jest skrócenie czasu przejazdu przez nie, tym samym zwiększenie jego przepustowości.
Marginalnie potraktowano bezpieczeństwo i komfort pieszych oraz rowerzystów, a zielona infrastruktura praktycznie przestaje istnieć. Całą przestrzeń miejska zostanie zdominowana przez drogę dla samochodów.
Jest to rejon, przez który odbywa się intensywny ruch pieszy i rowerowy, a który zwiększy się po zakończeniu inwestycji nad Jeziorem Ukiel.
Nie negujemy konieczności remontu tego skrzyżowania, jednak według nas projekt powinien i może być bardziej przyjazny miastu i jego mieszkańcom.
Należy i można w równy sposób zapewnić komfort i bezpieczeństwo wszystkim przebywającym w tym obszarze miasta, zarówno kierowcom, pieszym jak i rowerzystom.
2. Plan Urzędu Miasta.
Co daje projekt przyjęty przez Urząd Miasta?
Najważniejszym i praktycznie jedynym powodem przebudowy skrzyżowania jest poprawa jego przepustowości.
Ma to być osiągnięte przez segregację poszczególnych kierunków ruchu, czyli wydzielanie prawo i lewoskrętów. Kierowcy jadący w różnych kierunkach nie będą się wzajemnie blokowali.
Zostanie również osiągnięta ciągłość bus pasów, które w chwili obecnej kończą się przed skrzyżowaniem.
Jakie negatywne skutki niesie ze sobą jego realizacja w takim kształcie?
Po pierwsze, nieodwracalną dewastację tego rejonu miasta, wręcz wykarczowanie przestrzeni miejskiej. Powstanie asfaltowo-betonowa pustynia, będąca swoistego rodzaju ściekiem komunikacyjnym oddzielającym Centrum miasta od Kortowa.
Po drugie, taki kształt skrzyżowania będzie preferencyjnym dla ruchu tranzytowego na linii Ostróda-Barczewo (DK16), będzie to argument przeciwko wybudowaniu pełnej obwodnicy Olsztyna. Powstanie węzeł drogowy dwóch dróg krajowych, znajdujący się Centrum miasta. W normalnej sytuacji powinien się on znajdować poza obszarem zabudowanym.
Po trzecie, wycięcie ponad 160 drzew, kilkunastu- lub kilkudziesięcioletnich stanowi nieodwracalną stratę dla ekosystemu miasta, w zamian oferuje się posadzenie jedynie 40 drzew i kilkaset krzewów.
TUTAJ ZOBACZYSZ NA STRONIE FRO, CO MA ZNIKNĄĆ W OBRĘBIE TEGO SKRZYŻOWANIA:

3. Rozwiązanie alternatywne.
Możliwe jest alternatywne rozwiązanie. Na czym ono polega?
Ilość pasów ruchu pozostaje niezmieniona, czyli osiągamy wzrost przepustowości skrzyżowania, różnica polega na szerokości pasów ruchu. W projekcie miejskim mają one po 3,5 metra, w naszej propozycji mają po 3 metry. Jest to zgodna z przepisami, wystarczająca szerokość do bezpiecznej jazdy po mieście. Taka szerokość znalazła się w opracowaniu Ratusza na pasach ruchu ul. Warszawskiej w kierunku Centrum, co potwierdza, że jest możliwa do zastosowania.
Co dają trzymetrowe pasy ruchu?
Dają nam przestrzeń, dzięki której możemy zadbać o właściwe proporcje miejskiej infrastruktury. Możemy ją wykorzystać do zbudowania bezpiecznych tras pieszych i rowerowych, oddzielonych od siebie pasami zieleni i również zielenią oddzielonych od jezdni.
Podnoszą również poziom bezpieczeństwa w ruchu samochodowym.
wizualizacja_skrzyzowaniewizualizacja wyglądu skrzyżowania wg. koncepcji stowarzyszeń
Dlaczego zielona infrastruktura jest tak ważna dla miasta?
Nie patrzymy na drzewa tylko z racji rzucanego przez nie cienia i wrażeń estetycznych. Korzyści z zieleni przy drogach i ulicach są nieocenione. Poprawiają funkcjonowanie ekosystemu miejskiego, oczyszczają powietrze i łagodzą mikroklimat dróg i ulic. Pełnią funkcję przyrodniczą, społeczną, techniczną, a także gospodarczą.
Paradoksalnie obecność drzew przedłuża także trwałość jezdni, ponieważ cień przez nie rzucany zapobiega parowaniu związków asfaltowych z dróg.
Doskonale zdajemy sobie sprawę, z tego, że części drzew nie uda się ocalić, w zamian oczekujemy nasadzeń kompensacyjnych drzew z wysokiej jakości materiału szkółkarskiego.
Z czym wiąże się wprowadzenie rozwiązania alternatywnego?
Należy przeprojektować na nowo skrzyżowanie, co jest związane z intensywną pracą, ponieważ trzeba zdążyć złożyć uaktualniony projekt, tak aby nie utracić środków finansowych na jego realizację.
Zaproponowane przez Nas rozwiązanie jest jednym z możliwych.
4. Spotkanie.
W dniu 26 kwietnia br. odbyło się spotkanie strony społecznej z Prezydentem Miasta i jego urzędnikami. Przedstawiliśmy na nim swoje stanowisko, tj. negatywne skutki obowiązującego kształtu przebudowy skrzyżowania i zaproponowaliśmy alternatywne rozwiązanie.
Nie uzyskaliśmy dla niego akceptacji. Starano się nas przekonać o poprawności obowiązującego planu.
Głównym i praktycznie jedynym argumentem przeciwko wprowadzeniu zmian w projekcie jest brak czasu na ich dokonanie i tym samym utrata dofinansowania.
Stwierdziliśmy, że gdyby Obywatele miasta zostali wcześniej poinformowani o planach przebudowy, byłoby wystarczająco dużo czasu na dyskusję i wprowadzenie zmian.
Konsultacje społeczne, które odbyły się w 2010 roku dotyczyły zupełnie innego projektu.
Z przykrością stwierdzamy, że argumentacja o braku czasu na konsultacje i zmiany, „grożące" utratą dofinansowania były już niejednokrotnie używane przez Urząd Miasta przy innych inwestycjach.
Proces powstawania planów zagospodarowania brzegów Jeziora Ukiel jest doskonałym przykładem, że warto poczekać i zrealizować lepszy projekt.
5. Podsumowanie.
Niszczenie przestrzeni miejskiej i zawłaszczanie jej pod jezdnie obserwujemy również przy innych trwających lub planowanych inwestycjach Urzędu Miasta, jak chociażby trasa NDP, czy bus pasy.
Chcemy jeszcze raz podkreślić, że nie negujemy konieczności remontu skrzyżowania.
Należy się jednak zastanowić czy wydawać publiczne pieniądze na projekt zgodny z wizjami urbanistycznymi z lat 70-tych, opierających się na prymacie komunikacji samochodowej i tylko dlatego, że są na to środki, czy też postarać się, jeszcze raz usiąść nad nim i stworzyć projekt, na który Olsztyn i jego mieszkańcy zasługują. Projekt zgodny ze współczesnymi zasadami rozwoju miast.
W czwartek (lub w piątek) odbędzie się kolejne spotkanie w Ratuszu z Prezydentem i projektantami.
Mamy nadzieję, że do projektu zostaną wprowadzone zmiany, które uratują przestrzeń miejską.
"Dzisiaj aglomeracje konkurują ze sobą o turystów, inwestycje i konferencje tak jak supermarkety o klientów. Decyzje inwestorów coraz częściej zależą od ich atrakcyjności. Jeśli miasto ma opinię zakorkowanego, zanieczyszczonego, szarego i pozbawionego drzew, nie jest postrzegane jako atrakcyjne. Na atrakcyjność składają się parki, ścieżki rowerowe i kafejki, a nie liczba samochodów."
Są to słowa Jana Gehl'a, duńskiego architekta i urbanisty, co do którego kompetencji w zakresie projektowania przestrzeni miejskich, zwłaszcza w kontekście rozwiązań komunikacyjnych, nikt nie ma wątpliwości.
Dyskusja
Po Prezentacji projektu ratusza i wykazaniu jego wad wywiązała się dyskusja. Jedna z pań architekt (nie przedstawiła się, na imię ma Katarzyna) pytała, dlaczego stowarzyszenia tak późno zareagowały? Stwierdziła, że znalazła ten projekt dużo wcześniej w Internecie.
Bartłomiej Biedziuk (Obywatelski Olsztyn) i Adam Socha (Debata) wyjaśnili, iż ratusz ukrywał przed opinią publiczną ten projekt. Na oficjalne zapytania odpowiadał, że projektu jeszcze nie ma. Nie może być tak, żeby społecznicy, który swą pracę wykonują bezpłatnie, w ramach wolnego czasu jeszcze musieli codziennie monitorować internet w poszukiwaniu projektów ratusza. Obowiązkiem urzędników jest konsultować z mieszkańcami te projekty, a nie stawiać mieszkańców przed faktem dokonanym.
Stowarzyszenia poparł Janusz Niedźwiecki z Ruchu Palikota: - Polityka informacyjna ratusza jest skandaliczna. Znaleźć coś w BIP granicy z cudem. Normą w Olsztynie jest ukrywanie przed mieszkańcami projektów i stawianie przed faktem dokonanym.
Piotr Rożen (arch, urbanista): - W projekcie przebudowy tego skrzyżowania widać 2 tendencje: przepuścić jak najwięcej aut, jak najwięcej mieszkańców dopuścić do śródmieścia. Nie ma studium komunikacji kołowej i publicznej. Zbudowaliśmy bus pasy, ale nadal nie wiadomo, gdzie przyjeżdżający do Olsztyna autem mają zaparkować i przesiąść do autobusu. W Olsztynie budujemy autostrady, które przecinają miasto na odrębne, kwartały.
Zdzisława Łukaszewska (stow. Nasze Jakubowo): - Nam zamieniono już w betonową pustynię część Alei Wojska Polskiego. Teraz walczymy, by nie zniszczono alei do końca.
Bogdan Bachmura (Święta Warmia): - Stowarzyszenia od dawna walczą z planem budowy obwodnicy śródmiejskiej - w miejsce prawdziwej obwodnicy. Udało nam się na razie zatrzymać budowę autostrady na Pieniężnego i Partyzantów, walczymy teraz o część Wojska Polskiego, Sybiraków i to skrzyżowanie.
Studentka: - Po wybudowaniu bus pasów wycięto drzewa przy drodze do Kortowa, to był piękny trakt spacerowy. Teraz tamtędy nie można chodzić, beton, hałas.
Łukasz Tworkowski (FRO): - Polityka władz miasta sprawia, że na każde kolejne skrzyżowanie przy Warszawskiej trzeba będzie wydać kolejne 16 mln zł, bo auta rozpędzą się, ale staną znów w korku na kolejnym skrzyżowaniu.
Anna Dąbrowska-Sosak (arch., urbanista): - Powinien ratusz wcześniej dać nam 10 propozycji i z nich powinniśmy wybrać najlepszy wariant i modyfikować go.
Radny SLD Krzysztof Kacprzycki: - Nie jest za późno na przeprojektowanie. Wystarczy, że zmienimy harmonogram robót, praca zostanie wydłużona do g. 22.00 i zmieścimy się w terminach.
Bartłomiej Biedziuk (Obywatelski Olsztyn): - Powinniśmy byli jeszcze zaprezentować film z jednego ze spotkań z urzędnikami, na którym zca dyr MZDiM, pan Z. Gustek wykłada filozofię władz miasta. Otóż wg niego władze miasta reprezentować muszą interesy większości, a tę większość stanowią właściciele aut a nie piesi i rowerzyści. Dlatego miasto dąży do budowy dróg ekspresowych przez śródmieście.

Oto ta wypowiedź zcy dyr. MZDiM Zbigniewa Gustka:

Opr. i foto Adam Socha
 
Oświadczenie przedstawicieli pięciu stowarzyszeń dotyczące projektu przebudowy skrzyżowania al. Obrońców Tobruku i al. Warszawskiej. Oświadczenie odnosi się do spotkania naszych przedstawicieli w tej sprawie z Panem Prezydentem Piotrem Grzymowiczem, które odbyło się w dniu 16 maja 2013 r.Olsztyn dn. 17.05.2013
 
Oświadczenie.
W dniu 16 maja odbyło się kolejne spotkanie strony społecznej z Prezydentem Piotrem Grzymowiczem w sprawie przebudowy skrzyżowania ulic Armii Krajowej, Obrońców Tobruku i Warszawskiej. W spotkaniu wzięli również udział projektanci skrzyżowania, urzędnicy i zaproszeni przez Prezydenta przedstawiciele korporacji taksówkarskich, przewoźników, biznesu i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Projekt przebudowy i rozbudowy skrzyżowania nie uległ zmianie, pozostawiono szerokie pasy ruchu, ściśnięte obok siebie chodniki i ścieżki rowerowe, zieleń nadal potraktowano marginalnie. Wprowadzono jedynie kosmetyczne zmiany, takie jak zielone, a nie betonowe pasy rozdzielające jezdnie.
Projektanci nie mogli wprowadzić zmian do projektu ponieważ wykonali go zgodnie z założeniami Urzędu Miasta. Założenia natomiast wyraźnie mówią o poprawie przejezdności, wzroście przepustowości dla ruchu samochodowego i przystosowaniu skrzyżowania do ruchu tranzytowego, w szczególności ciężarowego.
Zaproszeni goście poddawali w wątpliwość kompetencje strony społecznej w zakresie wypowiadania się w sprawie, pomimo, tego iż stronę społeczną reprezentowało kilku architektów.
Nie podważamy wiedzy specjalistów pracujących nad tym projektem, negujemy natomiast założenia wedle, których ten projekt powstał. Założenia zgodnie, z którymi poprawione zostaną warunki dla ruchu tranzytowego przez miasto, co tym samym zmniejsza szanse na budowę obwodnicy.

Należy dodać, iż na spotkaniu dowiedzieliśmy się, że tranzytowy ruch ciężarowy na skrzyżowaniu stanowi jedynie 10% całego ruchu. Remontujemy w dostosowaniu do 10% użytkowników !!! Dlatego też dziwi takie podejście w kontekście ostatnio prowadzonych działań na rzecz wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta.
Wskazaliśmy, że nie są realizowane wytyczne ze Zintegrowanego Programu Rozwoju Transportu Publicznego, który m.in. mówi, że należy prowadzić politykę zrównoważonego rozwoju miast, której celem powinno być unikanie niepotrzebnego wzrostu mobilności i uzyskanie równowagi między modernizacją transportu publicznego a racjonalnym wykorzystaniem samochodu osobowego. Czyli ograniczenia niepotrzebnego wzrostu ruchu samochodowego i ciężarowego.
Uważamy, że zasadniczą kwestią jest to czy chcemy zapewnić sprawne i bezpieczne przemieszczanie się ludzi, czy tylko zwiększyć liczbę samochodów na drogach?
Dostosowywanie dróg do wciąż rosnącego ruchu samochodowego, wręcz stymulowanie jego wzrostu jest drogą donikąd. Chyba że wyburzymy budynki w Centrum miasta pod szerokie drogi, tylko po co wtedy tam jeździć?
Natomiast prowadzenie polityki transportowej umożliwiającej równy udział poszczególnych rodzajów transportu (samochód, komunikacja publiczna, rower), daje wolność wyboru Obywatelom i zapewnia przyjazne warunki do życia w mieście. Poszerzanie dróg i tworzenie infrastruktury rowerowej „przy okazji" nie jest tego przejawem.
Podsumowując.
Nie zgadzamy się na poprawę warunków dla ruchu tranzytowego kosztem miasta i jego mieszkańców.
Nie zgadzamy się na degradację przestrzeni miejskiej.
Nie zgadzamy się na marginalne traktowanie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych.
Wnioskujemy o przedstawienie przez Urząd Miasta wiążącego planu i dokumentu przedstawiającego ruch komunikacyjny dla całego miasta.

W najbliższym czasie poinformujemy o naszych dalszych działaniach.

Bartłomiej Biedziuk - Stowarzyszenie Obywatelski Olsztyn
Tomasz Birezowski - Forum Rozwoju Olsztyna
Marta Akińcza - Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu o/Olsztyn
Bogdan Bachmura - Stowarzyszenie Święta Warmia
Sławomir Hryniewicz - Stowarzyszenie Architektów Polskich o/Olsztyn

 

 

konferencja-nt-skrzyzowania
 
 
 
 
 
posel-T-Makowski-radny-K-Kacprzyckiod prawej: radny K. Kacprzycki, Janusz Niedźwiecki z Ruchu Palikota
 
 
 
 
 
SKRZYZOWANIE_1
drzewa wokół skrzyżowania mają zniknąć
 
 
skrzyzowanie_2
 
skrzyzowanie_3
 
skrzyzowanie_4
 
skrzyzowanie_5
 
 
skrzyzowanie_6
 
 
skrzyzowanie_7_betonTu była aleja drzew, wzdłuż chodnika
Tweet
Pin It
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł

Skomentuj

Komentuj jako gość

    0

    Biorą udział w konwersacji

    Komentarze (16)

    • Sortuj - najpierw najstarsze
    • Sortuj - najpierw najnowsze
    • Subskrybuj poprzez e-mail
    Pokaż poprzednie komentarze
    • Gość - nick

      Odnośnik bezpośredni

      Lepiej to w ogóle nie być zboczeńcem, ale dla społeczników ktoś kto nie spuszcza się nad każdym drzewkiem, ten zapewne w wolnych chwilach miesza beton i liże stopy władzom miasta, więc ciężko tutaj nawet sensownie podyskutować

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - wojcio

      Odnośnik bezpośredni

      Dyskutować to jest ciężko z kimś, kto zamiast argumentów używa rynsztokowego języka.
      A tak przy okazji - nie znam miasta tak nieprzyjaznego pieszym jak Olsztyn

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - Kapitan Wrona

      Odnośnik bezpośredni

      @nick
      Poziom przemyśleń taki jak język argumentów.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - SZARY

      Odnośnik bezpośredni

      @nick - rozumiem, że zielonymi zboczeńcami nazywasz włodarzy miasta Olsztyn - bo to oni proponują wdrożenie projektu \"Olsztyn- miasto ogród\". Projektu zamówionego i opracowanego miedzy innymi z twoich pieniędzy.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość

      Odnośnik bezpośredni

      No to się nie zgadzajcie wszyscy we 5.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - pytanie

      Odnośnik bezpośredni

      ci słonecznicy razem z czerwonym krzysiem maja straszne parcie na szklo co chwile konferencje listy itp itd. a co oni robia na codzien dla miasta, mieszkancow? COOO daja od siebie?

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - p8

      Odnośnik bezpośredni

      Słonecznicy chcą dla siebie. Wzięli sztandar \"przewodzenia\" ludowi i głoszą to czego sami dla siebie chcą. Przykład. Zawsze pojawia się tam hasło ścieżek rowerowych. Bo wielu jest rowerowych to chcą żeby wszędzie były ścieżki. Proste. Albo zabytek. Na Warszawskiej dwie stare chałupy do wyburzenia. Już krzyk. Zabytek!! Larum!

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość

      Odnośnik bezpośredni

      Zobaczycie na bank ci slonecznicy zaraz w wyborach będą startować bo tylko o to im chodzi. Pianę biją. Jakie niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów skoro maja być i chodniki i ścieżki rowerowe... W rozwiązaniu proponowanym przez ratusz

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - EWA

      Odnośnik bezpośredni

      Jak czytam takie informacje, to zawsze zastanawiam się nad odmiennością mentalności perełki samorządowej - naszego \"managera roku\" i innych takich przypadków od mentalności gospodarzy np. w \"mojej\" ukochanej Chorwacji.
      W Chorwacji bywam prawie co drugi rok (tak wyszło) i widzę, jak zmieniła się od czasu wojny. Dosłownie w oczach urosły autostrady (bez EURO 2012!!! i członkowstwa w tej... UE!). Ruch jest maksymalnie usprawniany, informacja turystyczna na każdym kroku. Ostatnio przed wjazdem do jednego z moich ulubionych miast stała młodzież i kierowała na parkingi! KIEROWAŁA na parkingi! Wskazywała wolne miejsca. Organizowała ruch!

      Dlaczego Chorwaci nie wyburzyli starych kamieniczek, żeby zwiększyć \"przepustowość???\" Dlaczego nie puszczają tranzytu przez miasteczka???
      Bo mają rozum? Bo cenią narodowy majątek materialny?

      I dlaczego w Olsztynie perełka samorządowa, tudzież manager roku na rympał niszczy Olsztyn? Dlaczego mieszkańcy Alei WP \"dostali\" od UE w prezencie tiry pod oknami? Co się za tym kryje???
      Osobiście uważam, że należy znależć przyczynę takiego pędu do niszczenia. Tylko, czy w Polsce są stosowne służby?
      Korzystając z okazji składam Chorwacji wyrazy współczucia z okazji wejścia do UE. Skończą się niesankcjonowane unijnymi normami serki owcze, trawarica i inne smaczne rzeczy. Zniknie możliwość kapieli w uroczych zakątkach (bez nadzoru).
      A może nawet, jak Polacy, Chorwaci dostaną nowe paszporty z dominującą nazwą \"Unia Europejska\" na okładce i będą zmuszeni do zrobienia odcisków palców, jak przestępcy. Tyle, że oni mają większe jaja, niż niewolnictwo polskie i obstawiam, że kiedyś zawalczą o wolność.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz
    • Gość - _

      Odnośnik bezpośredni

      3m metrowy pas ruchu - pomysł wprost genialny - jeśli weźmiemy pod uwagę że TIR lub autobus ma ok 2.5 bez lusterek. Jeśli komuś nie wystarcza wyobraźni to podpowiem że od kciuka do palca wskazującego w rozwarciu jest ok 20 cm = ciut mniej niż zostenie na lusterko i \"zachodzenie\" przy skrętach. Obawiam się że prawo do wypowiadania się w takich kwestiach powinni mieć ludzie legitymujący się odpowiednią ilością tysiecy kilometrów za kierownicą a nie członkostwem w którymś z olsztyńskich stowarzyszeń. A panu Kacprzyckiemu proponuję żeby sam ciężko popracował do 22 poza domem zanim zacznie wygłaszać takie mądrości.

      około 9 lat(a) temu http://maps.google.com/maps?z=15&q=,
      0 Lubię Podziel się Krótki URL: Facebook Twitter Google Plus Odpowiedz

    Wyróżnione

    Lubiane

    System komentarzy oparty o Komento

    Komentarze

    No, no, od 30 lat żyje z tego, co wyżebrzą dzieci do puszek.
    "Trzeba jeszcze zająć się legendą niezbędności WOŚP, według której bez Orkiestry dziesią...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    3 minut(y) temu
    kto co robi prywatnie z kasą prywatnie otrzymaną to jego sprawa a jak dobrze gospodarzy i wspiera kulawą służbę zdrowia to już super, ale jak obecna w...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    40 minut(y) temu
    sprawdź Prezesa Jarka i wylicytuj a zobaczysz czy to ukryty gej z lgbt?
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    44 minut(y) temu
    A może by tak zapytać Polaków , co sądzą o Ukrainie ?
    Opinie są zawarte w artykule GP :
    https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/swiat/artykuly/864805...
    Bezpieczeństwo na Wschodzie
    2 godzin(y) temu
    Owsiak jest prezesem spółki „Złoty Melon”, którą sam powołał jako prezes WOŚP, a dokładniej zrobił to zarząd, w skład którego wchodzi również Lidia Ni...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    3 godzin(y) temu
    Mecenasie?a ile spółek i społeczek dla rodziny powołał Jerzy O. Syn milicjanta, współpracujący długie lata z Walterem Ch. Ubecikm tajniakiem z epizode...
    Wojewoda nakazał prezydentowi ...
    4 godzin(y) temu

    Ostatnie blogi

    • Bezpieczeństwo na Wschodzie Adam Kowalczyk Pół roku temu pisałem o podniesionym przez Marka Budzisza temacie sojuszu, a nawet federacji z Ukrainą. To o czym pisał… Zobacz
    • Jezus Chrystus dla każdego Bogdan Bachmura Pomimo upływu 2022 lat żadnych urodzin tak gremialnie i radośnie nie obchodzimy, jak przyjścia na świat, zapowiadanego przez proroków, Jezusa… Zobacz
    • Propagandyści Kremla Adam Kowalczyk Często oglądam programy mojego ulubionego rosyjskiego propagandysty Władimira Sołowjowa tak jak wcześniej Igora Girkina, prezentowane na You Tube przez Andromedę.… Zobacz
    • Mundial w Katarze też stał się pretekstem do wojny polsko-polskiej Zbigniew Lis Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jak wszystko, też stały pretekstem do włączenia Mundialu w wojnę polsko-polską przez media, szczególnie te… Zobacz
    • 1

    Najczęściej czytane

    • Radni Stawigudy za budową hotelu w Rybakach nad Jeziorem Łańskim
    • Jedyny taki przystanek PKP w Polsce, bo na cmentarzu, otwarto w Olsztynie
    • Cztery pomniki prezydenta Piotra Grzymowicza
    • Posłowie PiS tłumaczyli w Olsztynie, dlaczego ceny paliw nie wzrosły
    • Jak zatrzymać erozję polskiej sceny politycznej
    • El Pais: Mit faszystowskiego lidera Stepana Bandery drażni sojuszników Ukrainy
    • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"
    • Polecamy styczniowy numer miesięcznika „Debata”
    • Nawalanka między sędziami rozkręca się. Cierpią obywatele i sprawiedliwość
    • Grudniowy numer „Debaty” do nabycia także w KOLPORTERZE. Można zamówić też PDF
    • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger w Biskupcu
    • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna

    Wiadomości Olsztyn

    • Olsztyn

      • Wojewoda nakazał prezydentowi natychmiastowe usunięcie "szubienic"

        2023-01-26 14:03:26

        Informuję, iż w dniu dzisiejszym (26 stycznia 2023 r.) Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki...

      • 22 stycznia 1945 r. – jedna z najtragiczniejszych dat w dziejach Olsztyna

        2023-01-22 17:30:53

        22 stycznia 1945 r. sowieckie wojska 3. Korpusu Kawalerii Gwardii pod dowództwem gen. Mikołaja...

      • Jedyny taki przystanek PKP w Polsce, bo na cmentarzu, otwarto w Olsztynie

        2023-01-13 17:51:16

        Po 4 latach został oddany do użytku węzeł przesiadkowy PKP Olsztyn Śródmieście. Prace nad nim...

    Wiadomości region

    • Region

      • „Atak na region” czyli zgrzytanie zębami

        Łukasz Adamski 2023-01-24 21:01:03

        26 tysięcy złotych- taki jest budżet „Ataku na region” duetu Maciej Mydlak/Zenon Złakowski. To kluczowa...

      • Radni Gietrzwałdu jednomyślnie za inwestycją Lidla

        2023-01-19 18:32:50

        Radni Gietrzwałdu jednomyślnie odrzucili petycję o nie udzielenie zgody na budowę Centrum...

      • Pytania do poseł Pasławskiej w związku z odorami fabryki Egger w Biskupcu

        2023-01-19 10:43:18

        Cztery tygodnie temu zwróciłem się do Pani Urszuli Pasławskiej, posłanki na Sejm RP, która w...

    Wiadomości Polska

    • Polska

      • El Pais: Mit faszystowskiego lidera Stepana Bandery drażni sojuszników Ukrainy

        2023-01-18 13:40:51

        Konflikty dyplomatyczne między Ukrainą i jej sojusznikami należą do rzadkości, z wyjątkiem kiedy...

      • "Nie można pobierać opłat za udział w eksperymencie medycznym". Czy to koniec biznesu komórkowego?

        2023-01-17 17:41:03

        „Podmiot przeprowadzający eksperyment medyczny nie może pobierać od jego uczestnika opłat za udział w...

      • Nawalanka między sędziami rozkręca się. Cierpią obywatele i sprawiedliwość

        2023-01-16 20:04:34

        Sędziemu Pawłowi Juszczyszynowi grożą trzy nowe dyscyplinarki. Za podważanie legalności powołania...

    O debacie

    • O Nas
    • Autorzy
    • Święta Warmia

    Archiwum

    • Archiwum miesięcznika
    • Archiwum IPN

    Polecamy

    • Klub Jagielloński
    • Teologia Polityczna

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.