Olsztyn 24.01.2012
Sz. Pan
Piotr Grzymowicz
Prezydent Miasta Olsztyna
Bogdan Bachmura
prezes Fundacji „DEBATA", wydawcy miesięcznika DEBATA i portalu www.debata.olsztyn.pl
adres do korespondencji:
Fundacja „Debata", ul. Boenigka 10/26, 10-686 Olsztyn
WEZWANIE PRZEDSĄDOWE
Szanowny Panie Prezydencie!
W Pana piśmie z 10 stycznia 2013 roku, będącym odpowiedzią na moja prośbę z 3 stycznia br. o udostępnienie dokumentów dotyczących postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki Olsztyński Zakład Komunalny, poinformował mnie Pan, że dysponentem tych dokumentów jest Spółka OZK i tam należy skierować pismo.
Tak uczyniłem 11 stycznia br. Jednak prezes Zarządu Spółki OZK, Pan Rafał Targoński pismem z 18 stycznia 2013 roku (OZK-DOZ/551/2013 odmówił udostępnienia dokumentów dotyczących postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki Olsztyński Zakład Komunalny. Jedynie przewodniczący Rady Nadzorczej pan dr inż. Henryk Baczewski zareagował pozytywnie, tzn., jak nas poinformował w swoim piśmie, wydał polecenie prezesowi OZK wydania tych dokumentów, ale prezes to polecenie przewodniczącego Rady Nadzorczej zignorował.
Prezes OZK, pan Rafał Targoński w piśmie z 18 stycznia br. uzasadnił swoja odmowę wydania dokumentów, cytuję: „prawo do informacji należy rozumieć jako prawo do uzyskania określonej wiadomości o sprawach publicznych, nie zaś jako prawo do dysponowania określonym nośnikiem informacji (np. dokumentem)".
Ta argumentacja sprowadza wolę ustawodawcy wyrażoną w Ustawie o dostępie do informacji publicznej do absurdu, bowiem informacje zawarte są w dokumentach, więc aby się z nimi zapoznać trzeba tym dokumentem dysponować. Tylko wgląd w dokument umożliwia rzeczywisty dostęp do informacji publicznej, a nie informacja, co dokument zawiera. Skoro Ustawa w Art. 7. pkt 1, podpkt. 1 stanowi, iż w w Biuletynie Informacji Publicznej muszą być ogłaszane dokumenty urzędowe, toteż przez wgląd do dokumentów należy rozumieć jego fizyczne posiadanie w formie odbitki lub w formie elektronicznej.
Pan Prezes Rafał Targoński powołuje się w swojej odmowie na Ustawę o ochronie danych osobowych. Przywołanie tej ustawy w tej sprawie jest całkowicie chybione.
Dokumenty złożone na konkurs przez Pana Rafała Targońskiego zawierają tylko jego dane osobowe, jako osoby ubiegającej się o funkcje prezesa i są jawne, zgodnie z Art. 6 pkt 1, podpkt 2d i podpkt 3 g Ustawy o dostępie do informacji publicznej. Ponadto ubiegając się o stanowisko prezesa spółki komunalnej, której właścicielem jest w 100 proc. gmina Olsztyn, musiał wyrazić zgodę na jawność swoich danych osobowych zawartych w złożonych do konkursu dokumentów.
Tę odmowę prezesa Rafała Targońskiego trudno inaczej odczytywać, jak chęć uniknięcia poddania pod osąd opinii publicznej swoich kwalifikacji do pełnienia funkcji prezesa Spółki OZK w świetle kryteriów zawartych w Ogłoszeniu o postępowaniu konkursowym. Tym bardziej, że swoje dokumenty złożone w tym postępowaniu natychmiast nam udostępnił drugi kandydat, pan dr inż. Henryk Baczewski.
Po raz ostatni wzywam Pana Prezydenta, jako Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki z o.o. OZK do udostępnienia nam dokumentów z postępowania konkursowego w ciągu siedmiu dni od momentu otrzymania tego pisma, a w szczególności:
1. Listu motywacyjnego kandydata pana Rafała Targońskiego,
2. kwestionariusza osobowego kandydata pana Rafała Targońskiego,,
3. autorskiej koncepcji kandydata pana Rafała Targońskiego,,
4. świadectwa ukończenia studiów i studium podyplomowego kandydata pana Rafała Targońskiego,
5. świadectwa pracy kandydata pana Rafała Targońskiego,
6. protokołu Komisji Konkursowej wraz z kartą oceny merytorycznej,
7. umożliwienie skopiowania nagrania elektronicznego posiedzenia Komisji Konkursowej.
Uprzejmie proszę o przesłanie skanów tych dokumentów drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Proszę o umożliwienie publicyście miesięcznika i portalu „DEBATA", panu Adamowi Sosze skopiowanie nagrania posiedzenia Komisji Konkursowej w siedzibie spółki OZK lub w Urzędzie Miasta.
Informuję, iż w przypadku odmowy udostępnienia informacji publicznej zawartych w tych dokumentach i nagraniu, złożymy pozew do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o łamanie Ustawy o dostępie do informacji publicznej, co narazi Pana na konsekwencje Art. 23 Ustawy.
Ponadto wnoszę o udzielenie następujących informacji publicznych:
1. Kto polecił zredagować Ogłoszenie Rady Nadzorczej Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego sp. z o.o. o postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko Prezesa zarządu Spółki?
2. Dlaczego osoba (osoby) zlecająca redakcję OGŁOSZENIA, ustalając w pkt. 1.1. 1) wymóg pracy na stanowisku kierowniczym w podmiotach działających w oparciu o Kodeks spółek handlowych, eliminował z grona kandydatów osoby, które zdobywali swoje doświadczenie poza spółkami prawa handlowego, natomiast nie eliminował pana Rafała Targońskiego, absolwenta już nieistniejącego Wydziału Marketingu i Zarządzania UWM, zlikwidowanego po utraceniu prawa do nadawania stopni naukowych?
3. Dlaczego osoba (osoby) zlecająca redakcję OGŁOSZENIA, ustalając w pkt. 1.1. 6) wymagania dotyczące wykształcenia kazała podać, iż kandydat ma mieć kierunek studiów ekonomiczny/ prawniczy lub techniczny. Zapis ten eliminował z konkursu absolwentów Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa ze specjalizacją "Ochrona Środowiska" UWM oraz jego poprzedniczki Wydziału Rolniczego byłej ART, a więc osoby z kadry zarządzającej OZK Spółka z o.o., natomiast nie eliminował pana Rafała Targońskiego, absolwenta już nieistniejącego Wydziału Marketingu i Zarządzania UWM, zlikwidowanego po utraceniu prawa do nadawania stopni naukowych?
4. Czym osoba (osoby) zlecająca redakcję OGŁOSZENIA kierowała się ustalając dla kandydatów wymóg co najmniej 8 lat pracy (a nie mniejszy lub większy)? Czy chodziło o dopasowanie stażu pracy do osoby pana Rafała Targońskiego?
5. Czym osoba (osoby) zlecająca redakcję OGŁOSZENIA kierowała się ustalając dla kandydatów wymóg co najmniej 3 lat pracy na stanowiskach kierowniczych (a nie mniejszy lub większy)? Czy chodziło o dopasowanie stażu pracy na stanowisku kierowniczym do osoby pana Rafała Targońskiego?
6. Dlaczego wymogi wobec kandydatów zostały zmienione (skreślenie wymogu pracy na stanowisku kierowniczym w podmiotach działających w oparciu o Kodeks spółek handlowych w pkt 1.1.1; dopisanie do pkt 1.1.6 słów „lub inne")? Kto o tych zmianach zadecydował?
7. Kto polecił zredagować Regulamin Postępowania Kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego sp. z o.o. w Olsztynie?
8. Dlaczego Regulaminu Postępowania Kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego sp. z o.o. w Olsztynie nie zredagowała Rada Nadzorcza OZK?
9. Dlaczego Komisję Konkursową powołał prezydent miasta Olsztyna pan Piotr Grzymowicz, a Rada Nadzorcza OZK tylko potwierdziła uchwałą to powołanie, gdy w Regulaminie Postępowania Kwalifikacyjnego par. 3 ust. 1 czytamy: postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza Rada Nadzorcza, za pośrednictwem Komisji Konkursowej, powołanej uchwałą Rady Nadzorczej?
10. Czy zgłoszenie kandydata na stanowisko prezesa OZK pana Rafała Targońskiego zawierało wszystkie wymagane dokumenty, a w szczególności:
11. czy zawierało AUTORSKĄ KONCEPCJĘ FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SPÓŁKI? Jeśli tak, to proszę o udostępnienie skanu tej koncepcji. Jeśli nie, to dlaczego oferta pana Rafała Targońskiego nie została odrzucona przez Komisję Konkursową z powodów formalnych?
12. Czy zawierało ŚWIADECTWA PRACY w rozumieniu art. 97.§1 kodeksu pracy Kodeksu Pracy? Jeśli tak, to proszę o udostępnienie skanu tych świadectw. Jeśli nie, to dlaczego oferta pana Rafała Targońskiego nie została odrzucona przez Komisję Konkursową z powodów formalnych?
13. Czy przedstawione Świadectwo Pracy zawierało informacje określone w przepisach kodeksu pracy art. 97.§ 2, oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczególnej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. nr 60, poz. 282), a więc czy dokument ten zawierał informacje o: okresie i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowiskach, trybie rozwiązania stosunku pracy albo okoliczności wygaśnięcia tego stosunku, a także wymiar czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy?
14. Proszę o podanie, gdzie był zatrudniony pan Rafał Targoński (nazwa firmy), w jakim okresie, jaki rodzaj pracy wykonywał, w jakim wymiarze czasu pracy, jakie zajmował stanowiska oraz jaki był tryb rozwiązania stosunku pracy albo okoliczności wygaśnięcia tego stosunku?
15. Jakim wykształceniem wylegitymował się pan Rafał Targoński (dyplom jakiej uczelni przedłożył, jaki kierunek studiów, temat pracy magisterskiej, ocena końcowa na dyplomie ukończenia studiów?
16. Jakie podyplomowe studia menedżerskie ukończył pan Rafał Targoński, gdzie, na jakiej uczelni?
17. Czy kandydaci przedstawili dokumenty potwierdzające znajomość języka angielskiego lub niemieckiego? Jeśli tak, to jakie dokumenty przedstawił pan dr inż. Henryk Baczewski, a jakie pan mgr Rafał Targoński?
18. Ile punktów zdobyli kandydaci za:
19. wiedzę o działalności podmiotów świadczących usługi w zakresie odbioru i składowania odpadów komunalnych i nieczystości, utrzymania czystości w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem wykonania tych zadań w Olsztynie?
20. Znajomość zagadnień związanych z zarządzaniem i kierowaniem zespołami pracowników,
21. Znajomość zasad funkcjonowania spółek prawa handlowego,
22. Wiedzę w zakresie organizowania procesów usługowych,
23. kwalifikacje i doświadczenie zawodowe niezbędne do wykonywania funkcji prezesa zarządu spółki,
24. Koncepcję funkcjonowania i rozwoju Spółki,
25. Umiejętność prezentacji wiedzy oraz komunikatywność werbalną i pisemną.
26. Czy członkowie Komisji Konkursowej, pan wiceprezydent Bogusław Szwedowicz - przewodniczący Komisji, pani Halina Mikulska-Bojarska, sekretarz Urzędu Miasta - sekretarz Komisji, pan Zdzisław Zdanowski - dyrektor Wydziału Środowiska UM - członek Komisji, nie będący członkami Rady Nadzorczej OZK sugerowali członkom Rady Nadzorczej: wiceprzewodniczącemu rady, panu Piotrze Merło i sekretarzowi Rady, pani Joannie Żejmo, że prezesem musi zostać pan Rafał Targoński (proszę to stwierdzić na podstawie nagrania elektronicznego posiedzenia Komisji Konkursowej, z zacytowaniem wypowiedzi, które wskazują na takie sugerowanie bądź przeciwnie - wypowiedzi zostawiające całkowitą swobodę Radzie Nadzorczej)?
27. Czy głosowanie Komisji Konkursowej było jawne czy tajne?
28. Czy Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki OZK (prezydent miasta Olsztyna), wiceprezydent, pan Bogusław Szwedowicz odpowiedzialny w zarządzie miasta za spółki komunalne, wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej pan Piotr Merło, sekretarz Rady Nadzorczej pani Joanna Żejmo - zatrudniliby w swojej, prywatnej spółce osobę do jej kierowania, która przedstawiłaby taką koncepcję funkcjonowania i rozwoju spółki, jaką przedstawił Komisji Konkursowej pan Rafał Targoński (pod warunkiem, że na tę decyzje nie miałaby wpływu pozycja pana Rafała Targońskiego w rządzącej miastem i regionem partii, która mogłaby się przekładać na intratne zlecenia z instytucji podległych tej partii)? - To pytanie jest fakultatywne w świetle Ustawy o dostępie do informacji publicznej.
29. Czy w umowie o pracy podpisanej z panem Rafałem Targońskim 31 grudnia 2012 roku zostało określona wysokość wynagrodzenia? Jeśli nie, to dlaczego? Czy w świetle obowiązujących przepisów kodeksu pracy, taka umowa o pracę bez określenia wynagrodzenia jest ważna?
30. Czy ktoś z zarządu miasta lub dyrektor Wydziału Środowiska zamierzał zlecić spółce OZK organizację przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów na mocy nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wchodzi w życie 1 lipca 2013 roku ?
31. Jeśli tak, to, czy celem tej decyzji było wyeliminowanie spółki OZK z udziału w przetargach?
32. Co spowodowało, iż zarząd miasta wycofał się z tej decyzji, by to Spółka OZK organizowała przetargi?
33. Czy Spółka OZK stanie do przetargów na odbiór odpadów?
34. Czy Spółka OZK będzie realizować:
35. - modernizację linii technologicznej? Jeśli tak, to jaką kwotę na ten cel zamierza przeznaczyć? Jak ta modernizacja ma się do projektu budowy Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Tracku?
36. - budowę Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów? Jeśli tak, to jaką kwotę na ten cel zamierza przeznaczyć? Jak tak, to jak budowa PDGO przez ZOK ma się do projektu spółki ZGOK budowy PDGO?
37. Czy rewitalizacja zabytkowego dworku przy ul. Trackiej 15 w Olsztynie Spółka OZK zamierza dokonać z własnych środków czy też pozyskać na ten cel zewnętrzne finansowanie?
38. Czy Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki OZK zna co najmniej 5 lokalizacji na takie składowisko, spełniających wszelkie wymogi środowiskowe, wskazanych przez dr Marka Agopsowicza w czasie gdy był pracownikiem spółki ZGOK?
39. Czy Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki OZK widzi celowość budowy własnego składowiska odpadów dla gmin powiatu olsztyńskiego?
40. Czy zarząd miasta dopuszcza możliwość likwidacji (sprzedaży) spółki OZK? Jeśli tak, to jakie byłyby powody takiej decyzji?
41. Czy w 2013 roku ruszy budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Tracku na podstawie projektu spółki ZGOK?
42. Czy został wyłoniony wykonawca tej budowy? Jeśli nie został jeszcze wyłoniony w przetargu wykonawca i budowa nie ruszy w 2013 roku, czy spółka ZGOK utraci możliwość finansowania tej inwestycji w ramach RPO na lata 2007-2013?
43. Jaki zarząd miasta ma plan awaryjny organizacji gospodarki odpadami, jeśli budowa ZUOK nie ruszy w 2013 roku?
44. Ile gmina Olsztyn przeznaczyła w sumie środków na Kapitał Zakładowy spółki ZGOK, a ile przeznaczyły pozostałe gminy (proszę o podanie wykazu gmin, które wywiązały się ze zobowiązania oraz wykaz gmin, które do tej pory nie wpłaciły na ZGOK)?
45. Ile osób zatrudnia Spółka ZGOK?
46. Ile wyniósł fundusz osobowy spółki ZGOK za 2012 rok, a ile wyniesie na 2013 rok?
Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi w ciągu siedmiu dni od otrzymania pisma na adres mailowy.
Z poważaniem
Bogdan Bachmura
Skomentuj
Komentuj jako gość