W odpowiedzi na Pana e-mail z dnia 16.12.2020 r. dotyczący krytycznych uwag przedsiębiorcy w sprawie pomocy dla małych i mikro firm w formie grantów na kapitał obrotowy, Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie informuje, jak następuje:
Umowa o dofinansowanie projektu grantowego „Wsparcie antykryzysowe dla mikro i małych przedsiębiorstw Warmii i Mazur” została podpisana pomiędzy Województwem Warmińsko-Mazurskim a Warmińsko-Mazurską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w dniu 14 września 2020 r. Zgodnie z powyższą umową W-MARR S.A. w Olsztynie miała obowiązek stosowania w wyborze grantobiorców kryteriów już przyjętych przez Komitet Monitorujący RPO WiM 2014-2020, a zawartych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur przyjętym uchwałą Zarządu Województwa.
Nowe zasady naboru wniosków o grant (po unieważnieniu pierwszego naboru) były przez WMARR S.A. wypracowywane i konsultowane z przedstawicielami Instytucji Zarządzającej RPO WiM 2014-2020 tj. Departamentem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz przedstawicielami organizacji zrzeszających przedsiębiorców z Warmii i Mazur. Wypracowane wspólnie z Instytucją Zarządzającą stanowisko co do nowych kryteriów wyboru grantobiorców zostało przesłane do konsultacji, a następnie przyjęte (bez uwag) przez Komitet Monitorujący RPO WiM 2014-2020, który jest niezależnym ciałem doradczo-opiniodawczym dla Instytucji Zarządzającej RPO WiM 2014-2020 w skład którego wchodzą przedstawiciele strony samorządowej, rządowej oraz podmiotów spoza administracji (w tym przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych, partnerzy społeczni, przedstawiciele organizacji związkowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych, środowiska naukowego, organizacji pozarządowych).
WMARR S.A. jako instytucja organizująca nabór wniosków jest zobligowana do stosowania kryteriów wyboru wniosków o udzielenie grantu w ramach projektu grantowego dotyczącego finansowania kapitału obrotowego firm dotkniętych skutkami COVID-19, zamieszczonych w Szczegółowym opisie osi priorytetowej I Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur RPO WiM 2014-2020 (SZOOP). Kryteria te zostały przyjęte przez Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 oraz przez Zarząd Województwa w ramach dokumentu: SZOOP I Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur RPO WiM 2014-2020 w dniu 26.10.2020.
Zgodnie z zasadami nowego konkursu zrezygnowano z preferencji bezpośrednio lub pośrednio rodzajów działalności określonych kodami PKD, ponieważ skutki COVID-19 mogły dotyczyć każdej z branż. Prawo ubiegania się o granty przysługuje przedsiębiorcom z większości branż (poza nielicznymi wykluczonymi z możliwości ubiegania się o wsparcie), którzy spełniają kryteria określone w Regulaminie naboru wniosków o grant.
Tak więc krytyczne uwagi przedsiębiorcy co do możliwości otrzymania grantu przez niektóre branże (firmy budowlane, taksówkarze, lekarze, lekarze weterynarii), czy też co do braku preferencji dla innych branż (firmy turystyczne i gastronomiczne) nie są zasadne. Przypominamy, iż po anulowaniu pierwszego naboru do Zarządu Województwa wpłynęło wiele uwag i oczekiwań ze strony przedsiębiorców co do zmiany kryteriów oceny, w wyniku czego między innymi zrezygnowano z pierwotnych preferencji w ocenie punktowej dla firm branży turystycznej i gastronomicznej.
Analogicznie wygląda sprawa z kryterium dostępu - okresem 3 miesięcy spadku obrotów branym do porównań. Zwracamy uwagę na podstawowy fakt, iż Instytucja Zarządzająca RPOWiM 2014-2020 Województwa Warmińsko-Mazurskiego jako jedna z nielicznych zdecydowała się tu na zawężenie zapisów z Metodologii wyliczenia stawek jednostkowych w projektach w zakresie wsparcia utrzymania działalności w sytuacji nagłego niedoboru lub braku płynności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020, opracowanej w maju 2020 r. przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w wyniku czego przyjęto okresy 3-miesięczne. W większości województw w analogicznych naborach pozostawiono 30% spadek obrotów w jednym miesiącu w porównaniu do miesiąca poprzedzającego/miesiąca z roku 2019.
WMARR S.A. jako instytucja ogłaszająca nabór jest zobligowana do stosowania takich samych zasad oceny w stosunku do wszystkich wnioskodawców.
Nie ma zatem możliwości indywidualnego dostosowywania poziomu wsparcia do każdego z wnioskodawców. Nie ma na to wpływu sugerowana przez przedsiębiorcę rzekoma zasada „żeby było jak najmniej pracy”– pracy przy weryfikacji dokumentów finansowych wnioskodawców jest bowiem dużo w każdym przypadku, a przyjęta przez Instytucję Zarządzającą RPOWiM 2014-2020 zasada udzielenia grantów w ogłoszonym naborze z określonymi kryteriami wyklucza indywidualne dostosowywanie poziomu wsparcia.
Z poważaniem
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego SA w Olsztynie
Przedsiębiorca: Pomoc dla firm z WMARR została rozdana bezmyślnie
- Mam ogromne wątpliwości, czy 40 mln złotych, na bezzwrotne wsparcie dla mikro i małych przedsiębiorców, którzy ucierpieli z powodu pandemii, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego, trafi we właściwe ręce – powiedział mi przedsiębiorca, po przeanalizowaniu trzech pierwszych stron wstępnej listy beneficjentów. Naboru wniosków dokonała Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego, podległa Marszałkowi Województwa.
Minimalna wartość pomocy bezzwrotnej to 23,5 tys. zł w przypadku jednoosobowej działalności, a w przypadku przedsiębiorstwa zatrudniającego do 49 pracowników - 164,7 tys. zł. Do aplikowania o pieniądze uprawnionych było w regionie niemal 115 tys. przedsiębiorstw. Wnioski o granty na kapitał obrotowy złożyło w sumie 13,5 tys. firm z woj. warmińsko-mazurskiego, z tego na wstępnej liście program komputerowy umieścił 1 631 firm. Teraz wnioskodawcy muszą przedstawić dokumenty potwierdzające czas istnienia firmy oraz spadek obrotów w czasie lockdownu. Pozwoli to na wyeliminowanie kilka zgłoszeń, które okazały się fikcyjne, jak spółka Pomidor Duży, która we wniosku spełniała kryteria na największą pomoc w kwocie 164 tys. Złotych.
- Nie wiemy kto i z jakich powodów złożył fałszywe wnioski o wsparcie, ale po zakończeniu procesu weryfikacji zamierzam złożyć do prokuratury zawiadomienie o zamiarze wyłudzenia publicznych pieniędzy - zapowiedział prezes WMARR Marek Karólewski.
Nabór wniosków na granty kapitałowe trwał od 4 do 10 listopada. Na wsparcie mikro i małych przedsiębiorców, których firmy ucierpiały na skutek wiosennej fali koronawirusa i związanych z tym obostrzeń, samorząd województwa przeznaczył 40 mln zł.
Zakończony w listopadzie nabór wniosków był drugim naborem. Poprzedni konkurs, który odbył się na początku października unieważniono. Trwał bowiem nieco ponad 3 minuty i nie wszyscy chętni mogli złożyć wnioski. Oburzyło to przedsiębiorców i polityków PiS. Anulując konkurs Agencja przyznała, że przedsiębiorcy nie mieli równych szans na aplikowanie o pieniądze.
Przedsiębiorca, który do mnie zadzwonił z uwagami, uważa, że obecny nabór, to bezmyślne rozdawnictwo pieniędzy. Poniżej jego uwagi:
- Rzuciło mi się od razu w oczy to, że ok. 25% wniosków złożyły firmy budowlane, które twierdzą, że przez okres 3-miesięcy doznały spadku obrotów. Według mojej oceny firmy budowlane w okresie pandemii miały okres żniw. Podczas lockdownu ludzie rzucili się masowo do remontowania domów. Skorzystała na tym masa firm budowlanych. Markety budowlane, m.in. olsztyński Jasam miał w tym czasie ogromne wzrosty sprzedaży. Jest bardzo prawdopodobne, że firmy budowlane wystawiły faktury później, a nie w okresie lockdownu, w związku z tym wykazały spadek znaczny obrotów. Tymczasem wszystkie oficjalne wskaźniki gospodarcze mówią, że firmy budowlane oparły się całkowicie skutkom pandemii. Mogły normalnie funkcjonować. Widzę też na liście beneficjentów pracownie architektoniczne. Pytam, jakie koszty mają pracownie i jakiego kapitału obrotowego potrzebują?
- Na pierwszych stronach jest firma z Elbląga zajmująca się wynajmem nieruchomości. Niby istnieje od wielu lat, ale Regon otrzymała w tym roku. Po co takiej firmie kapitał obrotowy?
- Na liście jest masa firm taksówkarskich. Taksówkarze prowadzą działalność gospodarczą, więc dostali pomoc z innego tytułu, ale po co im kapitał obrotowy? Rozumiem firmy autokarowe, te mają koszty stałe i potrzebują kapitału obrotowego na leasing, opłacenie kosztów ubezpieczeń.
- Są też lekarze weterynarii. Pytam, jak Covid wpłynął na funkcjonowanie weterynarzy? Przecież lockdown nie dotyczył gabinetów weterynaryjnych. To samo dotyczy prywatnych gabinetów lekarskich czy stomatologicznych. Masa stomatologów dostała pomoc z innego źródła, i nie potrzebuje kapitału obrotowego. Dentysta nie zlikwiduje działalności, z tego tytułu, że nie miał kapitału obrotowego, ale wiele innych firm faktycznie padnie. Najbardziej zdumiał mnie wniosek lekarza zakaźnika. Lekarze nie byli w żadnej mierze ograniczeni pandemią, rząd nie zamknął gabinetów lekarskich. Lekarze zamykali gabinety i szli na zwolnienia lekarskie, więc mieli także pomoc z ZUS-u.
- Pomoc powinno w pierwszym rzędzie trafić do firm turystycznych czy gastronomicznych. Powinno się brać pod uwagę okres zdecydowanie dłuższy niż trzy pierwsze miesiące. Powinien być wzięty pod uwagę okres od marca do października, który by nam pokazał rzeczywistą sytuację, w jakiej znalazły się firmy. Skoro mamy przyznawać kapitał obrotowy w grudniu lub nawet styczniu czy lutym, to logiczne jest, żeby wykazać faktyczną sytuację firm. Bez tego, to cała ta pomoc wygląda na bezrefleksyjne, bezmyślne rozdawnictwo pieniędzy.
- Nie mam zarzutu korupcyjnego, tylko stawiam zarzut bezmyślności. Zwyciężyła zasada, rozdamy w taki sposób, żeby było jak najmniej pracy i weźmiemy prowizję, za ich rozdanie. Prawdopodobnie te środki nie trafią tam, gdzie powinny. Ci, którzy rzeczywiście walczą o przetrwanie, nie będą się upominać.
Wypowiedź przedsiębiorcy pisał Adam Socha
PS. Czekam na komentarz prezesa WMARR
Skomentuj
Komentuj jako gość