„Chrześcijańska Wspólnota Samorządowa” z Warmii i Mazur zwróciła się z petycją do Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o odstąpienie od finansowania ze środków publicznych projektu budowy w Olsztynie spalarni śmieci. "Wspólnota" apeluje też do innych organizacji społecznych i mieszkańców Warmii i Mazur o poparcie ich petycji. Poniżej treść petycji.
Pan Kazimierz Kujda Prezes Zarządu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczy: budowy w Olsztynie instalacji do termicznego unieszkodliwiania paliwa alternatywnego powstałego z przetwarzania odpadów komunalnych
Szanowny Panie Prezesie,
Na mocy ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach, działając w imieniu mieszkańców miasta Olsztyna i Województwa Warmińsko-mazurskiego, stowarzyszenie „Chrześcijańska Wspólnota Samorządowa” zwraca się z petycją o odstąpienie od finansowania ze środków publicznych, których dysponentem jest Państwa Instytucja projektu budowy w Olsztynie instalacji do unieszkodliwiania termicznego paliwa alternatywnego powstałego z przetwarzania odpadów komunalnych. W/w projekt w dokumentacji udostępnionej opinii publicznej na stronie internetowej MPEC Olsztynie jest oznaczony jako :
NR POSTĘPOWANIA MPEC/PT-DBH-HG/79/12. (http://ec.olsztyn.pl/aktualnosci/ksiega-projektu)
Strona społeczna reprezentującą społeczeństwo Olsztyna i Województwa przeciwne budowie instalacji określanej potocznie jako spalarnia śmieci podnosiła w licznych listach, petycjach i publikacjach argumenty środowiskowe, ekonomiczne, społeczne i prawne. Obecnie podnosimy nowy niezwykle istotny zarzut. Uważamy, że w świetle ustaleń Najwyższej Izby Kontroli oraz dostepnych informacji na temat funkcjonowania ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie beneficjent pomocy publicznej, którym jest Gmina Olsztyn pod obecnym zarządem Prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza nie gwarantuje prawidłowego wydatkowania pomocy publicznej. Jako pomoc publiczną traktujemy udzielanie kredytów, środków unijnych jak również współinwestowanie przez Polski Fundusz Rozwoju w/w przedsięwzięcia jako spółki celowej w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego.
Nasze stanowisko wynika z opublikowanych ustaleń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli zawartych w dokumencie "Wystąpienie pokontrolne" o sygnaturze LOL.411.001.01.2016 S/16/001 dostępnych opinii publicznej również w formie elektronicznej : https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2Bnqq_2cINsJ:https://bip.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,lol~s_16_001_201610191241201476880880~id0~01,typ,kj.pdf+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl
Badaniem NIK objęto proces inwestycyjny, rozruch i eksploatację Instalacji Termicznego Przeksztalcania Osadu ("ITPO") Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Olsztynie podległego Prezydentowi Miasta Olsztyna. Jak ustalono w wyniku przeprowadzonej kontroli NIK:
" W założeniach ITPO miała być istotnym elementem rozwiązania problemu zagospodarowania wytworzonych osadów ściekowych poprzez ich utylizację w ilości 10,5 tys. ton rocznie, co winno stanowić ok 48% średniorocznej ilości wytworzonych osadów w latach 2010-2015. W okresie tym Instalacja zutylizowała jednak niespełna 13% wytworzonych osadów. Nie uzyskano więc założonego w porozumieniu o realizacji Projektu efektu ekologicznego2, a podstawowym sposobem zagospodarowania osadów ściekowych jest nadal ten, który stosowano jeszcze przed przystąpieniem do inwestycji, tj. odpłatne wywożenie na kontrolowane składowisko. Instalację odebrano od Wykonawcy świadectwem przejęcia z dnia 15 kwietnia 2010 r., a następnie miały nastąpić próby eksploatacyjne, do których jednak doszło dopiero po ponad dwóch miesiącach przestoju. Przestój w okresie kwiecień – czerwiec 2010 r. spowodowany był m.in. niewyegzekwowaniem od Wykonawcy pełnego przeszkolenia osób wyznaczonych w tym celu przez Zamawiającego, a co było elementem oferty i umowy. Przyczyną niskiej wydajności Instalacji były jej kolejne przestoje spowodowane licznymi awariami. W okresie od 15 kwietnia 2010 r. do 15 kwietnia 2015 r., Instalacja pracowała zaledwie 641 dni, tj. przez 41% gwarantowanego przez Wykonawcę czasu pracy (1562 dni). Przekroczono też, w latach 2011 – 2015, o kwotę 1.625 tys. zł, tj. o 68 % w stosunku do wysokości gwarantowanej przez Wykonawcę, koszt zużycia niektórych materiałów eksploatacyjnych (chemikaliów i paliwa). Zapewnienie Wykonawcy w ofercie o mniejszym zużyciu tych materiałów okazało się niemożliwe do spełnienia. ............ IV. Wnioski Przedstawiając powyższe oceny i uwagi wynikające z ustaleń kontroli, Najwyższa Izba Kontroli, na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, wnosi o:
1. Podjęcie działań zmierzających do niezwłocznego i pełnego zrealizowania Programu Naprawczego ITPO.
2. Dochodzenie rekompensaty straty jakie poniosła Gmina Olsztyn przy budowie i eksploatacji ITPO "
Do dnia dzisiejszego nie przedstawiono opinii publicznej wiarygodnych danych o osiągnięciu przez Instalację zakładanego efektu ekologicznego. Nie zrealizowano dotychczas wniosków pokontrolnych, o czym Stronę Społeczną poinformowała Delegatura Olsztyńska NIK w piśmie z 29 czerwca 2017 roku (w załaczeniu).
Należy nadmienić, że kontrolowany przez NIK projekt budowy spalarni otrzymał nagrody i wyróżnienia na różnych etapach realizacji inwestycji. W naszym odczuciu nosi to znamiona czynu zabronionego polegającego na wprowadzeniu opinii społecznej w błąd.
Opisana sytuacja oraz nasze własne ustalenia zawarte w publikacjach, listach i petycjach rodzi uzasadnione obawy co do wiarygodności, rzetelności dokumentacji i zdolności do należytego wykorzystania pomocy publicznej kolejnego projektu inwestycyjnego z zakresu gospodarki odpadami t.j. budowy spalarni śmieci w Olsztynie.
Kolejnym groźnym ostrzeżeniem przed pochopnym angażowanie środków będących w Państwa gestii w projekty inwestycyjne Prezydenta Grzymowicza jest już z zrealizowany projekt budowy Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Olsztynie. Jest to inwestycja zupełnie chybiona, o czym informowały opinię publiczną liczne publikacje prasowe, publikacje na portalach informacyjnych, wypowiedzi w radio i telewizji. Zastrzeżenia wobec tego przecież nowego zakładu ma sam jego twórca Prezydent Grzymowicz. Dowodem tego jest pismo, które wpłynęło od Prezydenta Olsztyna do Urzędu Marszałkowskiego w ramach konsultacji Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na lata 2016-2022. W piśmie tym Prezydent daje do zrozumienia, że nowo wybudowany i uruchomiony zakład nie jest w stanie sprostać wymaganiom Krajowego Planu Gospodarki Odpadami na lata 2016-2022.
Dzisiaj wiemy juz, że zakład ten nie jest w stanie przetworzyć odpadów pochodzących z regionu, jaki jest jemu dedykowany, to jest Regionu Centralnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego i przekazuje gospodarkę odpadami z tego rejonu podmiotom trzecim. Do dnia dzisiejszego opinii publicznej nie przedstawiono bilansu ZGOK Sp. z o.o. za rok 2016. Na placu ZGOK zalegają hałdy nieprzetworzonych odpadów, a kolejne przetargi na ich zagospodarowanie pozostają nierozstrzygnięte budząc zrozumiałe obawy okolicznych mieszkańców.
Co do przetargów ZGOK Sp. z o.o. już rozstrzygniętych, opinia publiczna zdaje sobie sprawę, że rzeczywistym beneficjentem środków publicznych utopionych w ZGOK jest chińska spółka NOVAGO, która ma zapewniony strumień odpadów do zagospodarowania, a których z powodu ich niskiej jakości przetworzenia nie mogą przyjąć do spalenia cementownie.
Ustawowym celem racjonalnej gospodarki odpadami komunalnymi jest przede wszystkim ekonomicznie i środowiskowo uzasadnione odzyskiwanie materiałów recyklingowych i na ten cel powinny być najpierw wydatkowane środki publiczne, a dopiero po osiągnięciu ustawowych poziomów recyklingu można zastanawiać się gdzie i jak zagospodarować pozostałą resztę. Dotychczas, ani twórcy ZGOK, ani pomysłodawcy spalarni nie przedstawili wiarygodnego planu osiągnięcia ustawowych poziomów recyklingu, ani w jaki sposób już wydatkowane środki i te planowane mają się do tego przyczynić. Oczekujemy informacji, jak wydane na budowę ZGOK środki wpłynęły na poziom odzysku surowców wtórnych ze strumienia odpadów komunalnych.
Przekazanie pomocy publicznej na projekt budowy w Olsztynie instalacji do termicznego przetwarzania odpadów utrwali i wzmocni spalarniowy model gospodarki odpadami komunalnymi Olsztyna i Województwa Warmińsko Mazurskiego ze wszystkimi jego wadami i ograniczeniami. Dwie ostatnie inwestycje z zakresu gospodarki odpadami w Olsztynie to jest spalarnia osadów ściekowych i zakład unieszkodliwiania odpadów komunalnych w Olsztynie są inwestycjami nieudanymi i chybionymi. Jest wysokie prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, ze zmarnowane zostaną kolejne środki publiczne przeznaczone tym razem na budowę spalarni śmieci w Olsztynie. Gwarantem, że tak się stanie są obecne władze samorządowe Miasta Olsztyna. Zatem apelujemy o odstąpienie od angażowania środków finansowych będących w gestii Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Środowiska, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w budowę spalarni śmieci w Olsztynie.
Celem skonfrontowania argumentów strony społecznej przeciwnej budowie spalarni śmieci w Olsztynie wobec trwonienia środków publicznych w nieracjonalny i aspołeczny projekt budowy spalarni śmieci w Olsztynie niniejszym zgłaszamy gotowość stawienia się do debaty publicznej i prawdziwych konsultacji społecznych z udziałem Prezydenta Olsztyna, Polskiego Funduszu Rozwoju i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Środowiska.
Z poważaniem
Jacek Pachucki
Prezes Zarządu
Chrześcijańska Wspólnota Samorządowa
Do wiadomosci: uczestnicy Strony Społecznej Przeciwników Budowy Spalarni Śmieci w Olsztynie obywatelskie media informacyjne radni RM i SW
W załączeniu:
Wystąpienie pokontrolne NIK
Odpowiedź NIK z dn. 29.6.2017
Nie stój obojętnie z opuszczonymi rękami,
Proszę osoby prywatne, radni, grupy nieformalne, stowarzyszenia i organizacje o poparcie naszą petycji przeciwko finansowaniu budowy spalarni.
Proszę o to w imieniu tych, którzy od lat monitorują i ujawniają nadużycia, których ukoronowaniem jest budowa spalarni wmieci w naszym mieście.
W TVP mówi sie o okradaniu Polaków i Państwa Polskiego metodami
na wnuczka
na sztabkę złota
na kuratora spadku
My od lat ujawniamy kolejne złodziejskie patenty:
na Partnerstwo Publiczno Prywatne
na efekt ekologiczny
na moce przerobowe niedziałającyh instalacji za publiczne pieniądze
Przyłącz się i nie stój obojetnie, jak ograbiją nas z publicznego majątku, a wkrótce zmuszą do podwyżek opłat za wodę, za śmieci, za ciepło, za wszystko.
Adresy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dołącz się do akcji samoobrony społecznej i pokaż innym, że jesteś z nami.
Jacek Pachucki
Skomentuj
Komentuj jako gość