Mieszkańcy gminy Koło nie wytrzymują wysokiego haraczu, który muszą płacić spalarni w Koninie. Spalarnia rok do roku zwiększa opłatę za przyjęcie odpadów o 30 procent. W 2017 r. ma ona wynieść 365,77 zł za tonę. W Olsztynie ta cena na bramie spółki ZGOK wynosi 270 zł/tona, a miała wynosić 350 zł/tona. Jaka będzie cena, gdyby powstanie spalarnia? W Białymstoku gminy nie wytrzymały ceny "tylko" 230 zł/tona i przestały oddawać odpady do tamtejszej spalarni. Nasze gminy muszą to robić. Są związane umową.
Do Ministerstwa Środowiska trafiła petycja Gminy Koło, która zwróciła się podjęcie inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wójt Koła chce aby ustawa ta umożliwiała gminom dotowanie gminnych systemów gospodarki odpadami. Dotychczasowe przepisy ustawowe zakładają samofinansowanie się systemu, czyli wpływy z opłat od mieszkańców za gospodarowanie odpadami, czyli tzw. podatku śmieciowego powinny pokrywać w całości koszty odbierania i zagospodarowania odpadów. Tymczasem, Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie, który prowadzi Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów od dwóch lat podnosi koszty spalania odpadów o ok 30%. W 2017 r. ma ona wynieść 365,77 zł za tonę. Samorządowcy nie chcąc podnosić opłat dla mieszkańców woleliby dotować zagospodarowanie odpadów podobnie, jak to się dzieje w przypadku dotowania przez gminy opłat za wodę i ścieki. Wójt i radni mają świadomość, że mieszkańcy takich stawek nie wytrzymają i albo część przestanie płacić, albo wywiozą ich na taczkach.
Szanowny Panie Pośle,
Dotyczy: propozycji zmiany ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.).
Dla dobra mieszkańców zwracam się z uprzejmą prośbą o wprowadzenie zmian w ustawiez dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.), w zakresie możliwości finansowania gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi z innych środków aniżeli opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Obecne przepisy prawne, chociażby ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 ze zm), przewiduje możliwość udzielania przez gminy dopłaty do ceny wody i ścieków.
Proszę o wprowadzenie takiej możliwości również w przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami. W obowiązującym stanie prawnym z art. 6k ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika, iż rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:
1) liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
2) ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
3) koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które zgodnie z art. 6r ust. 2-2b i 2d ustawy obejmują koszty:
a) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
b) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
c) obsługi administracyjnej tego systemu;
d) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
4) przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie,
w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają
sezonowo.
Z powyższej regulacji wynika, iż rada gminy podejmując uchwałę w przedmiocie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami jest zobowiązana do dokonania kalkulacji wysokości stawki, tak aby pobierane opłaty pokrywały rzeczywiste koszty związane z funkcjonowaniem systemu zagospodarowania odpadami na terenie gminy tzn. iż system powinien funkcjonować na zasadzie samofinansowania.
Zgodnie z obowiązującym Planem gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017, odpady z gminy Koło trafiają do regionalnej instalacji
do przetwarzania odpadów komunalnych tj. Miejskiego Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. ul. Sulańska 13, 62-510 Konin.
Celem wypełnienia nałożonych na samorządy wymogów w zakresie uzyskania poziomów recyklingu oraz osiągnięcia wymaganego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, niezbędnym było podjecie działań inwestycyjnych.
Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie łącznie z 35 gminami - udziałowcami przystąpił do realizacji projektu pn. „Uporządkowanie
gospodarki odpadami na terenie subregionu konińskiego”.
W ramach projektu wybudowano Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych. Budowa spalarni współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej p także pożyczki z NFOŚiGW. Inwestycja ta w znacznym stopniu przyczyniła się do poprawy stanu środowiska naturalnego, bo śmieci nie są składowane, ale utylizowane.
Jednak konieczność spłaty rat pożyczki oraz duże koszty eksploatacji Zakładu Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych, powodują znaczny coroczny wzrost ceny zagospodarowania odpadów komunalnych w regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych tj. Miejskim Zakładzie Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie.
Cena netto odzysku i unieszkodliwiania 1 tony niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w 2015 r. wynosiła 209,73 zł., w 2016 r. - 272, 00 zł. Natomiast proponowana cena na 2017 r. to 365,77 zł. netto. Zatem cena wzrasta coroczne o ok. 30%. Koszt odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest składowym opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pobieranej przez gminy od mieszkańców.
W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym Gmina zmuszona jest do corocznej drastycznej podwyżki opłaty, co w znacznym stopniu obciążałoby finansowo budżety domowe naszych mieszkańców.
Tak znaczna coroczna podwyżka nie jest akceptowana społecznie przez mieszkańców gminy Koło i sądzę, że nie jest to do zaakceptowania przez właścicieli nieruchomości żadnej z gmin w Polsce.
Wprowadzenie możliwości finansowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi z innych środków budżetowych gminy pozwoliłoby na ochronę gospodarstw domowych przed tak drastycznym wzrostem opłaty.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmię proszę o podjęcie działań zmierzających do zmiany zapisów wyżej wymienionej ustaw i umożliwienie finansowania kosztów
funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi z innych środków budżetowych gminy, niepochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi.
Skoro polskie prawo przewiduje dotowanie przez gminy opłat za wodę i ścieki, to powinna istnieć również możliwość dofinansowania mieszkańcom opłaty za gospodarowanie
d) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
4) przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.
Z powyższej regulacji wynika, iż rada gminy podejmując uchwałę w przedmiocie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami jest zobowiązana do dokonania kalkulacji wysokości stawki, tak aby pobierane opłaty pokrywały rzeczywiste koszty związane z funkcjonowaniem systemu zagospodarowania odpadami na terenie gminy tzn. iż system powinien funkcjonować na zasadzie samofinansowania.
Zgodnie z obowiązującym Planem gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017, odpady z gminy Koło trafiają do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych tj. Miejskiego Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. ul. Sulańska 13, 62-510 Konin.
Celem wypełnienia nałożonych na samorządy wymogów w zakresie uzyskania poziomów recyklingu oraz osiągnięcia wymaganego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, niezbędnym było podjecie działań inwestycyjnych.
Miejski Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie łącznie z 35 gminami - udziałowcami przystąpił do realizacji projektu pn. „Uporządkowanie
gospodarki odpadami na terenie subregionu konińskiego”.
W ramach projektu wybudowano Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych. Budowa spalarni współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej p także pożyczki z NFOŚiGW. Inwestycja ta w znacznym stopniu przyczyniła się do poprawy stanu środowiska naturalnego, bo śmieci nie są składowane, ale utylizowane.
Jednak konieczność spłaty rat pożyczki oraz duże koszty eksploatacji Zakładu Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych, powodują znaczny coroczny wzrost ceny zagospodarowania odpadów komunalnych w regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych tj. Miejskim Zakładzie Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Koninie.
Cena netto odzysku i unieszkodliwiania 1 tony niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w 2015 r. wynosiła 209,73 zł., w 2016 r. - 272, 00 zł. Natomiast proponowana cena na 2017 r. to 365,77 zł. netto. Zatem cena wzrasta coroczne o ok. 30%.
Koszt odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest składowym opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pobieranej przez gminy od mieszkańców.
W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym Gmina zmuszona jest do corocznej drastycznej podwyżki opłaty, co w znacznym stopniu obciążałoby finansowo budżety domowe naszych mieszkańców. Tak znaczna coroczna podwyżka nie jest akceptowana społecznie przez mieszkańców gminy Koło i sądzę, że nie jest to do zaakceptowania przez właścicieli nieruchomości żadnej z gmin w Polsce.
Wprowadzenie możliwości finansowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi z innych środków budżetowych gminy pozwoliłoby na ochronę gospodarstw domowych przed tak drastycznym wzrostem opłaty.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmię proszę o podjęcie działań zmierzających do zmiany zapisow wyżej wymienionej ustaw i umożliwienie finansowania kosztow
funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi z innych środkow budżetowych gminy, niepochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi.
Skoro polskie prawo przewiduje dotowanie przez gminy opłat za wodę i ścieki, to powinna istnieć również możliwość dofinansowania mieszkańcom opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Z wyrazami szacunku
Wójt gminy Koło
Piotr Fret
Skomentuj
Komentuj jako gość