Uchwała Zebrania Prokuratorów PK: Działania min. Bodnara są nielegalne
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 16 styczeń 2024 17:01
Niemal wszyscy członkowie Zebrania Prokuratorów Prokuratury Krajowej w dniu 16 stycznia wystąpili przeciwko decyzji ministra Adama Bodnara odwołującej Dariusza Barskiego z funkcji szefa PK. Nie uznają też na funkcji Prokuratora Krajowego Jacka Bilewicza. Za przyjęciem uchwały było 44 prokuratorów, przeciw - jeden, a trzech śledczych wstrzymało się do głosu. Śledczy piszą też o próbie przejęcia strony PK.
Podjęte przez Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego Adama Bodnara działania zmierzające do uniemożliwienia Prokuratorowi Krajowemu Dariuszowi Barskiemu sprawowania tej funkcji oraz nielegalnej próby powierzenia prokuratorowi Jackowi Bilewiczowi pełnienia obowiązków Prokuratora Krajowego nie wywołują skutków prawnych. Prokuratorem Krajowym, I Zastępcą Prokuratora Generalnego jest Dariusz Barski – czytamy w uchwale prokuratorów PK.
Prokuratorzy przypominają, że procedura powołania oraz odwołania Prokuratora Krajowego została precyzyjnie opisana w ustawie z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze. Stosownie do art. 14 § 1 przywołanej ustawy, Prokuratora Krajowego jako Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego oraz pozostałych zastępców Prokuratora Generalnego powołuje spośród prokuratorów Prokuratury Krajowej i odwołuje z pełnienia tych funkcji Prezes Rady Ministrów na wniosek Prokuratora Generalnego.
Prokuratora Krajowego oraz pozostałych zastępców Prokuratora Generalnego powołuje się po uzyskaniu opinii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a odwołuje za jego pisemną zgodą. Przedstawiona przez Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego argumentacja o pozostawaniu w stanie spoczynku przez Prokuratora Krajowego Pana Dariusza Barskiego jest pozbawiona podstaw prawnych i stanowi jedynie nieudolną próbę uzasadnienia dla działania zmierzającego do obejścia ustawy. Przepisy art. 47 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2016 r., poz. 178), nie przewidują żadnych ram czasowych ich obowiązywania. Przepisy te obowiązywały w czasie, w którymProkurator Krajowy Dariusz Barski złożył wniosek, stosownie do art. 47 § 1 w/w ustawy. Przepisy te obowiązują nadal, bowiem nie zostały uchylone, ani też nie doszło do stwierdzenia ich niezgodności z Konstytucją RP. Przepisy te nie mają charakteru periodycznego, nie ma w ich treści żadnej daty, w oparciu o którą możliwe byłoby przyjęcie czasowych ram ich obowiązywania. Prawodawca przewidział w tej ustawie przepisy, które mogły być stosowane w określonych ramach czasowych (np. art. 53 § 1), a skoro w art. 47 takiego zastrzeżenia nie wprowadzono, to nie może być ono sformułowane w ramach wykładni prawa. Powyższe zapatrywanie zostało uznane w argumentacji przedstawionej przez Naczelny Sąd Administracyjny w sprawach m.in. I OSK 2234/17, III OSK 4342/21 – czytamy w uchwale prokuratorów PK.
Śledczy podnoszą, że prokurator Jacek Bilewicz nie mógł zostać, i nie został, skutecznie powołany na „pełniącego obowiązki Prokuratora Krajowego”, bowiem w dacie, w jakiej miało to nastąpić (12 stycznia 2024 r.) nie istniała, i nie istnieje nadal instytucja „pełniącego obowiązki Prokuratora Krajowego”, a regulacje Prawa o prokuraturze nie przewidują żadnej podstawy do czasowego powierzania obowiązków Prokuratora Krajowego osobie, która nie została powołana na to stanowisko w trybie przewidzianym w art. 14 § 1 ustawy.
Co najistotniejsze, w dniu 12 stycznia 2024 r. stanowisko Prokuratora Krajowego było i nadal pozostaje, obsadzone przez Pana Dariusza Barskiego – podkreślają autorzy uchwały.
W dniu 15 stycznia 2024 r. Trybunał Konstytucyjny w sprawie o sygn. Ts 9/24 wydał postanowienie tymczasowe, w którym postanowił nakazać Prokuratorowi Generalnemu i wszystkim organom władzy publicznej powstrzymanie się od jakichkolwiek działań uniemożliwiających wykonywanie przez Dariusza Barskiego uprawnień, zadań i kompetencji przysługujących prokuratorowi Prokuratury Krajowej w stanie czynnym oraz pełnienia funkcji Prokuratora Krajowego, w tym powstrzymania się od realizacji i wykonania postanowień pisma Prokuratora Generalnego z 12 stycznia 2024 r.
– czytamy we fragmencie dotyczącym wczorajszego postanowienia Trybunału Konstytucyjnego.
W uchwale możemy też przeczytać o wniosku Prezydenta RP skierowanego do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o rozstrzygnięcie sporu >Uwzględniając powyższe, Pan Prokurator Dariusz Barski w dalszym ciągu pełni funkcję Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, a podjęte przez Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego Adama Bodnara działania dotyczące powołania Pana Jacka Bilewicza na nieistniejące stanowisko pełniącego obowiązki Prokuratora Krajowego uznać należy przede wszystkim za nie wywołujące skutków prawnych i pozbawione podstawy prawnej. Zebranie Prokuratorów Prokuratury Krajowej wzywa Pana Adama Bodnara Ministra Sprawiedliwości, Prokuratora Generalnego do respektowania przepisów prawa – czytamy w uchwale.
Przejęcie strony PK?
W drugiej uchwale wydanej dzisiaj przez prokuratorów mowa jest o „poleceniu kagańcowym”, czyli o próbie przejęcia kontroli nad stroną internetową PK, za którą odpowiedzialny jest rzecznik prasowy Prokuratury Krajowej oraz jego współpracownicy. Adam Bodnar wydał dziś polecenie o wstrzymaniu „jakichkolwiek treści” na stronie internetowej PK.
Biorąc pod uwagę, iż zgodnie z art. 18 par. 1 Prawa o prokuraturze Prokuraturą Krajową kieruje Prokurator Krajowy, do jego kompetencji należy prowadzenie polityki informacyjnej Prokuratury Krajowej, w tym podejmowanie decyzji w zakresie trybu i zakresu publikowania informacji na stronie internetowej Prokuratury Krajowej oraz za pośrednictwem innych kanałów komunikowania – czytamy w uchwale PK.
Prokurator Generalny Adam Bodnar, którego obsługę realizuje Prokuratura Krajowa, jest uprawniony do umieszczania w środkach komunikacji Prokuratury Krajowej pochodzących od niego informacji, w tym dotyczących działalności Prokuratora Generalnego. Natomiast niedopuszczalne jest obejmowanie poleceniami Prokuratora Generalnego treści informacji odnoszących się do funkcjonowania Prokuratury Krajowej, działalności Prokuratora Krajowego jak również funkcjonowania samorządu prokuratorskiego, które podlegają opublikowaniu – czytamy w uchwale.
Tym bardziej niedopuszczalne jest zakazywanie umieszczania takich treści bez jego uprzedniej zgody. Należy podnieść, iż wskazane polecenie zostało wydane z pominięciem pośrednictwa Prokuratora Krajowego, sprzecznie z art. 7 par 2a Prawa o prokuraturze. Wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec działań Prokuratora Generalnego opisanych powyżej, które traktujemy jako próbę cenzury, ograniczającej dostęp obywateli do informacji gwarantowany przez art. 54 ust. 1 Konstytucji RP. Zobowiązujemy Prokuratora Krajowego Dariusza Barskiego do umieszczenia uchwały na stronie internetowej Prokuratury Krajowej
– informują prokuratorzy PK.
(pw)
Czytaj więcej: Uchwała Zebrania Prokuratorów PK: Działania min. Bodnara są nielegalne
nie wstydź się, napisz jakie jest Twoje stanowisko w tej sprawie?
Kto ma rację?
Popierasz Pawła czy Macieja?
Pozdrawiam,
Unkas
Ps. T...
https://fakto.pl/index.php/video/dr-jaskowski-o-tym-kto-korzysta-na-wojnie-ukrainskiej