Rada Miasta Olsztyna przyjęła w środę 27 stycznia, zdecydowaną większością głosów, uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie. Głosowanie poprzedziła prawie 2-godzinna, burzliwa dyskusja. Radnych opozycji głównie oburzył fakt, iż ani wiceprezydent Ewa Kaliszuk, ani dyrektor Wydziału Oświaty Anida Kinga Samoraj nie uprzedzili dyrektor i kadry Ośrodka o zamiarze złożenia takiej uchwały.
Z tego powodu radny Mirosław Arczak zgłosił nawet wniosek o zdjęcie tego punktu z porządku obrad, tak był poruszony Listem otwartym pracowników Ośrodka do radnych. Postulował, żeby władze Olsztyna najpierw odpowiedziały na ten List i wtedy zgłosiły projekt uchwały.
Wiceprezydent Kaliszuk i dyrektor Samoraj poinformowali, że dowiedzieli się o tym Liście dopiero na sesji, więc nie mogli się do niego odnieść. Panie tłumaczyły, iż zgodnie z przepisami oświatowymi proces likwidacji czy przekształcenia placówki oświatowej zaczyna się od uchwały intencyjnej. Dopiero jej przyjęcie przez radnych otwiera drogę do rozmów i negocjacji z dyrekcją placówki, jej pracownikami i rodzicami uczniów. Jednak radnych ta argumentacja nie przekonała. Wiceprzewodniczący rady Jarosław Babalski zarzucił paniom brak zwyczajnej empatii (sam odwiedził Ośrodek przed sesją i odbył rozmowę z dyrektor i pracownikami).
Radny Babalski dociekał, dlaczego Ośrodek, który w tym roku obchodziłby 50-lecie, posiada wysoko kwalifikowaną kadrę, znakomicie wyposażone pracownie, nagle stracił rację bytu? - Przecież uczniowie ubywali od dobrych kilku lat, czy pan prezydent, czy urzędnicy z Wydziału Edukacji nie widzieli tego procesu zwijania się Ośrodka? - pytał radny Babalski. - Dlaczego nie reagowali? W tym samym czasie Zespół prowadzony przez panią radną Agnieszkę Jabłońską znakomicie się rozwijał, a ma podobny profil działalności. Chętnie bym usłyszał porównanie danych obu tych placówek, budżet, liczba dzieci, liczba zatrudnionych.
Również radna Edyta Markowicz pytała dlaczego Wydział Edukacji nie wsparł Ośrodka poprzez kierowanie do niego np. dzieci z autyzmem, aspergerem i i innym niepełnosprawnościami? Nawet radny Czesław Małkowski, który zwykle popiera każde działanie prezydenta Piotra Grzymowicza i był za przyjęciem projektu uchwały, jednak tym razem nie był w stanie ukryć zaskoczenia, że Ośrodek, który za jego prezydentury tak wspaniale się rozwijał, został praktycznie bez uczniów.
Wywołana do odpowiedzi Przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Miasta Olsztyna Agnieszka Jabłońska, zarazem dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie prowadzonym przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym i Osobom o Podobnych Zaburzeniach w Rozwoju poinformowała, że nie widzi możliwości porównania jej Zespołu z Ośrodkiem. Odmówiła podania danych dotyczącej kierowanej przez nią placówki. Jej Zespół przy Turowskiego istnieje od 20 lat, przyjmuje głównie dzieci z autyzmem i nie otworzył się na dzieci niedosłyszące, by nie robić konkurencji Ośrodkowi przy Grzegorzewskiej, poza tym współpracowała zarówno z Ośrodkiem przy Grzegorzewskiej jak i ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie.
Radni opozycji pytali też, czy dyrektor Ośrodka składała propozycje ratowania Ośrodka? Wiceprezydent Kaliszuk potwierdziła, iż w 2019 roku było u niej spotkanie z dyrektor Ośrodka Anną Lubkowicz, dyrektor miała różne pomysły, złożyła też projekt powołania 2 dodatków oddziałów dla dzieci z zespołem aspergera, jednak wiązałoby się to z zatrudnieniem dodatkowych 20 nauczycieli, a więc jeszcze bardziej zwiększyłoby i tak wysokie koszty tej placówki.
Dyrektor Samoraj dodała, że dyrektor Lubkowicz miała dostarczyć dokładne opracowanie swojego pomysłu, ale zamiast tego, wycofała swój wniosek. Była to autonomiczna decyzja pani dyrektor. - To rolą dyrektora jest mieć wizję rozwoju swojej placówki, prowadzenie polityki kadrowej, podejmowanie działań promocyjnych. Wydział Edukacji jest od pomocy. Ale ze strony strony pani dyrektor nie było takich inicjatyw, nie zgłaszała się z pomysłami na promocję, z prośbą o pomoc w ich realizacji – tłumaczyła dyrektor Samoraj.
"Niezupełnie to tak wyglądało - odpisała mi dyrektor Lubkiewicz, - ale nie ma sensu tego drążyć. To i tak nic nie da".
Radni dowiedzieli się, że Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. K. Makuszyńskiego liczy 193 dzieci i zatrudnia 92 nauczycieli na 89 etatach, natomiast Ośrodek przy Grzegorzewskiej ma w sumie 56 uczniów a zatrudnia 58 nauczycieli, w roku szkolnym 2019/20 koszt jednego ucznia wyniósł 66,5 tys. Złotych (w zwykłej szkole wynosi 8 tys. zł). Jego budżet na ten rok, to 6 mln złotych.
Ostatecznie w głosowaniu, 16 radnych było za przyjęciem uchwały, 3 – przeciw (J. Babalski, E.Wirska i M.Arczak) a 5 radnych się wstrzymało (z PiS)
KOMENTARZ
Rzeczywiście, dane liczbowe są dla Ośrodka miażdżące i trudno znaleźć argument za jego dalszym utrzymywaniem, przy zatrudnieniu większym od liczby uczniów. Jednak podzielam zdumienie i zaskoczenie tych radnych, którzy nie rozumieją, dlaczego prezydent Olsztyna latami biernie przyglądała się jak placówka, w którą zainwestowano ogromne pieniądze, w świetne wyposażenie pracowni i gabinetów specjalistycznych, w kształcenie kadry, zwija się z roku na rok? Ośrodek nie był w ogóle promowany. Ja o jego istnieniu dowiedziałem się dopiero w przeddzień sesji Rady Miasta Olsztyna, natomiast od lat wiem o istnieniu szkoły specjalnej przy Piłsudskiego i o Zespole pani Jabłońskiej.
Obecna dyrektor Ośrodka jest dopiero od 2 lat, poprzednia odeszła na emeryturę. Jeśli nowa kandydatka nie miała pomysłu na tę placówkę, a 2 lata temu było już urzędnikom Wydziału Edukacji wiadomym, że jak coś się nie zrobi z brakiem uczniów, to placówka jest do likwidacji, to dlaczego ją wybrali?
Rozmawiałem o tym z nauczycielami z Ośrodka. Podejrzewają, że specjalnie wybrano na dyrektora taką a nie inną osobę, gdyż wyrok już musiał zapaść dawno temu. Pani dyrektor nawet nie pofatygowała się na posiedzenie Komisji Edukacji, która omawiała projekt uchwały.
Nauczyciele przyznają, że dzieci z problemami słuchu ubywało, gdyż klinika w Kajetanach wszczepia im implanty, ale można było rozszerzyć ofertę na inne niepełnosprawności. Przecież Zespół pani Jabłońskiej się rozwija, czyli dzieci z autyzmem przybywa.
Nauczyciele sądzą, że za kilka lat nieruchomość przy Grzegorzewskiej zostanie wystawiona na przetarg, gdyż jest bardzo łakomym kąskiem dla deweloperów, położona prawie w centrum miasta, a jednocześnie jakby poza miastem, nad Łyną, otoczona zielenią, w sąsiedztwie domów jednorodzinnych, z boiskami.
Adam Socha
We wtorek 26 stycznia napisałem:
Na sesji Rady Miasta Olsztyna w środę 27 stycznia będzie głosowany projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie przy ul. Marii Grzegorzewskiej 6. Ośrodek ten w tym roku obchodziłby 50-lecie istnienia. Prezydent uzasadnia to malejącą liczbą uczniów i rosnącymi kosztami. Kadra ośrodka wystosowała w tej sprawie List otwarty do radnych, który publikujemy.
Dyrektor ośrodka Anna Lubkowicz powiedziała mi, że najbardziej ją i pracowników zabolało i zaskoczyło, że nikt z organu prowadzącego nie uprzedził o planowanej likwidacji. - Dwa lata temu złożyłam prezydentowi projekt poszerzenia oferty ośrodek dla dzieci z innymi niepełnosprawnościami – mówi dyrektor Lubkowicz. - Wiem z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej, że wydają coraz więcej orzeczeń dzieciom z autyzmem, aspergerem. Niestety, ze strony pana prezydenta nie było odzewu.
Jednak takich uczniów przyjmuje Zespół Placówek Edukacyjnych w Olsztynie przy ul. Turowskiego prowadzony przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym i Osobom o Podobnych Zaburzeniach w Rozwoju. Dyrektorką Zespołu a zarazem Przewodniczący Komisji Edukacji rady miasta Wanda Agnieszka Jabłońska zapewnia mnie, że rozszerzenie oferty przez Ośrodek przy Grzegorzewskiej nie byłby dla niej konkurencją, gdyż jej Zespół ma więcej chętnych niż miejsc.
- Dla uczniów szkoły podstawowej i branżowej z Ośrodka przy ul. Grzegorzewskiej nic się nie zmieni, zostaną w tych samych obiektach, z tą samą kadrą. To będzie przekształcenie a nie likwidacja – zapewnia przewodnicząca Komisji Edukacji Wanda Agnieszka Jabłońska. - Natomiast czworo dzieci z przedszkola oraz 20 mieszkańców internatu przejdą do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego przy al. Piłsudskiego. Dzięki temu Olsztyn zyska 70 miejsc w bursach, co przełoży się na większą atrakcyjność szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Miasto Olsztyn. Obecnie młodzież spoza Olsztyna nie aplikuje do szkół, w związku z brakiem bazy noclegowej. Zwiększenie ilości miejsc w bursach będzie skutkowało również dodatkowym naliczeniem subwencji na uczniów szkół ponadpodstawowych. Obecnie w szkołach są wolne miejsca lecz brak jest uczniów. Chodzi o optymalizację kosztów.
Adam Socha
List otwarty
Społeczność Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej mając na względzie projekt uchwały Rady Miasta wyraża swoje głębokie zaniepokojenie planami likwidacji Ośrodka. Dostrzegamy poważne konsekwencje takiej decyzji. Zaznaczamy, że nie podjęto w tej sprawie żadnych konsultacji społecznych czy formy jakichkolwiek rozmów, pominięto nawet dyrektora Ośrodka. Podważamy też wiarygodność przedstawionych danych finansowych na bieżący rok związanych z dodatkami funkcyjnymi dla dyrektora, głównego księgowego i kierownika gospodarczego, gdyż w 2020 r. roku kwota ta wyniosła 43.246,15 zł., a w materiałach planistycznych na 2021 r. wynosi 44.232,40 zł, a nie jak wskazuje projekt uchwały: 65.000,00 zł. Szkoła od pół wieku pełni misję kształcenia dzieci niesłyszących oraz na trwałe swoimi osiągnięciami wpisała się w wysoko wyspecjalizowane struktury dydaktyczne Warmii i Mazur (czołowe miejsca w ogólnopolskich konkursach przedmiotowych, sportowych, kulturalnych rozwijających zainteresowania uczniów dla uczniów niesłyszących a nawet uczniów słyszących).
1. Organ prowadzący nie prowadził z nami żadnego dialogu, nie uznając w ten sposób podmiotowości uczniów, rodziców i pracowników. Ubolewamy, że nikt z nami nie konsultował się w sprawie przyszłości Ośrodka, stajemy przed faktem dokonanym. Jako pracownicy wyrażamy obawę o nasze zatrudnienie i warunki pracy.
2. Do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących coraz częściej trafiają uczniowie, którzy wskutek trudności z dostosowaniem do trybu pracy
w szkołach ogólnodostępnych są zmuszeni do wyrównywania zaległości edukacyjnych, emocjonalnych. Postęp medycyny w zakresie implantacji nie zapewnia wszystkim uczniom prawidłowego rozwoju edukacyjnego i emocjonalnego w szkołach ogólnodostępnych. Na przestrzeni ostatnich trzech do szkół działających w strukturze naszej placówki dołączały dzieci niesłyszące ze szkół ogólnodostępnych na różnych poziomach edukacyjnych (2018/2019 – 2,81%, 2019/2020 – 6,25%, 2020/2021 – 10,34%). Trudne i często traumatyczne doświadczenia dzieci niesłyszących w procesie kształcenia w szkołach ogólnodostępnych oprócz zaległości edukacyjnych generują fobie szkolne i poważne problemy komunikacyjne, a w konsekwencji depresje, wycofanie i izolację społeczną. Wielkie znaczenie w łagodzeniu tych bolesnych następstw ma pomoc specjalistów znających specyfikę funkcjonowania uczniów głuchych. Profesjonalna kadra w przedszkolu, szkole
i internacie tworzy bezpieczne i dostosowane do potrzeb środowisko wsparcia i pomocy dla tych uczniów i ich rodzin. Uczniowie przebywający w internacie pochodzą
z województwa warmińsko-mazurskiego i traktują to miejsce jak drugi dom, gdzie
w znanym środowisku czują się bezpieczni i rozumiani przez otoczenie.
3. Placówka posiada profesjonalną bazę lokalową wyposażoną w specjalistyczny sprzęt umożliwiający całościową i bieżącą diagnozę w zakresie posiadanych wad słuchu, co pozwala na szybkie i efektywne dostosowanie ścieżki kształcenia dla indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Budynki SOSWdN zostały zaprojektowane i wybudowane tak, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie dzieci niesłyszących, jednocześnie dając im poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Na terenie internatu działają odpowiednio zaadoptowane
i profesjonalnie wyposażone pracownie specjalistyczne niezbędne do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych: Integracji Sensorycznej, gimnastyki korekcyjnej, audiometrii tonalnej i biofeedback, terapii ręki, pracowni logopedycznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania, takich jak sali treningowej wykorzystywanej do rozwoju motoryki dużej, sali bilardowej, sali multimedialnej, a także świetlice szkolne klas: 1 SP, 2- 3 SP oraz 4-6 SP. Na podstawie prognozy na rok szkolny 2021/2022 istnieje potrzeba otwarcia kolejnej świetlicy. Baza lokalowa budynku szkoły nie pomieści wszystkich pracowni specjalistycznych i świetlic. Zajęcia szkolne odbywają się w godz. 7:30-16:20, gdzie zatem będą umieszczone pracownie
i sale świetlicy szkolnej?
4. Niepokoimy się zamiarem przeniesienia naszych wychowanków do innego internatu. Czy spełni on standardy naszej placówki? Uważamy, że przeniesienie naszych dzieci do internatu przy innej ulicy spowoduje dezorganizację ich życia szkolnego. Likwidacja internatu w naszym Ośrodku może w wielu wypadkach wiązać się z dramatyczną alternatywą wyboru rodziców i pozostawienia dziecka w domu rodzinnym z koniecznością kontynuacji edukacji w szkole ogólnodostępnej.
5. Likwidacja Przedszkola Miejskiego Nr 7 dla Dzieci Niesłyszących wiąże się z obciążeniem emocjonalnym najmłodszych wychowanków w wieku 3-6 lat (stres, trudności adaptacyjne). Dzieci poznały już placówkę, czują się w niej bezpiecznie. Konsekwencją planowanych zmian organizacyjnych będzie odłączenie najmłodszej grupy dzieci od środowiska niesłyszących oraz zaburzenie ciągłości procesu edukacyjnego na najwcześniejszym etapie. W obecnej sytuacji zmiany organizacyjne dotyczyłyby tylko na rok szkolny 2021/2022, po czym dzieci wróciłyby do nas do szkoły podstawowej.
6. Nasza placówka samodzielnie zdobywała i nadal zdobywa środki od sponsorów na profesjonalne wyposażenie Ośrodka. Dziękujemy organowi prowadzącemu za określoną pomoc w funkcjonowaniu naszego Ośrodka, ale nasze własne środki , te regularnie pozyskiwane od sponsorów oraz nasz udział w różnych projektach (w tym unijnych), pozwoliły zapewnić pełen komfort w edukacji i rozwoju naszych podopiecznych. Placówka (w tym przedszkole) jest bardzo dobrze wyposażona (zał. 1). Jesteśmy przedsiębiorczy
i gospodarni, pomimo regularnych ograniczeń finansowych oraz cięć budżetowych. Jednocześnie zaznaczamy, że Ośrodek nie uzyskał zgody na przeprowadzenie kilku inicjatyw m.in. na rozszerzenie profilu pozwalającego na przyjmowanie dzieci z innymi niepełnosprawnościami.
7. Mając świadomość kosztów funkcjonowania Ośrodka, nie wolno postrzegać edukacji i rehabilitacji naszych uczniów przez pryzmat priorytetów rentowności ,,przedsiębiorstwa”. Edukacja zawsze była dziedziną wymagającą nakładów ekonomicznych, lecz w perspektywie długofalowej jest najlepszą inwestycją dla rozwoju społeczności lokalnych czy szerzej całego kraju. Czy dzieci głuche mogą zostać pozbawione tej szansy?
Chcielibyśmy podkreślić, że likwidacja Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących będzie wiązała się z utrudnieniami w dalszej edukacji dzieci niesłyszących. Ograniczenie dostępu do zajęć rozwijających zainteresowania, prowadzonych przez wyspecjalizowaną kadrę
z dużym doświadczeniem, zaprzepaści wieloletnią tradycję tworzenia Kultury Głuchych (pantomima, teatr, grupa MigBand migająca muzykę, koło multimedialne). Nie jesteśmy tylko pedagogami. Umożliwiamy dzieciom niesłyszącym kontakt ze światem i zrozumienie. Wypracowane przez nas metody komunikacji i nauczania sprawiają, że dzieci nie czują się wykluczone i niepełnosprawne, przeciwnie są gotowe do dalszej edukacji lub pracy zawodowej w swoich środowiskach.
Mając na uwadze półwieczny dorobek, tradycję, lokalizację, wyposażenie i osiągnięcia pracowników SOSWdN uważamy, że nasz Ośrodek powinien stać się lokalnym centrum edukacyjnym dzieci i młodzieży niesłyszących na Warmii i Mazurach, do którego można dołączyć dzieci z innymi niepełnosprawnościami.
Z wyrazami szacunku
Pracownicy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie
Załącznik 1.
Jesteśmy jako pracownicy Ośrodka społecznością aktywną, kreatywną, przedsiębiorczą i gospodarną. Nauczyliśmy się wychodzić z inicjatywami i szukać środków, dzięki którym tworzymy w Ośrodku warunki funkcjonowania na miarę XXI wieku. Udział w projektach oraz stała współpraca ze Stowarzyszeniem Rehabilitacji i Pomocy Osobom z Wadą Słuchu „Pokonać ciszę”, Fundacją „Dźwięki Ciszy” i Fundacją Marii i Georga Dietrich stwarzała możliwość pozyskiwania funduszy na stworzenie od podstaw:
- Pracowni gastronomicznej dla kierunku szkoły zawodowej kucharz małej gastronomii obecnie korzysta z niej Szkoła Branżowa.
Własny projekt, zabudowa, sprzęt AGD, wyposażenie.
- Pracowni fotograficznej wraz z ciemnią:
Zaadaptowana i wyposażona w całości z pozyskanych środków. (ok. 35.000,00 zł)
- Pracowni integracji sensorycznej
Adaptacja i wyposażenie pomieszczenia w pełni z pozyskanych środków. (ok. 10.000,00)
- Sali do gimnastyki korekcyjnej
Adaptacja i wyposażenie pomieszczenia
- Pracowni Biofeedback
wyposażenie – specjalistyczne oprogramowanie wraz z komputerem (8.900,00 zł)
- Pracowni robotyki
wyposażenie w zestawy: Lego Spike Prime (6zest), Lego WeDo (2 zest), Lego WeDo 2.0, Ozoboty (9),
Jimu Roboty (6), iPady (10szt.) (ok. 33.633,00 zł)
- Pracowni audiometrii tonalnej
adaptacja i wyposażenie sali - panele wyciszające, parkiet, kabina, audiometr, tympanometr (ok. 35 tys. zł)
- Gabinet specjalistyczny wychowania słuchowego
Wykazując własną inicjatywę w pisaniu wniosków, projektów, poszukiwaniu sponsorów pozyskaliśmy środki na doposażenie pracowni, sal, pomieszczeń w:
- Program multimedialny wielostanowiskowy Corinth 3D pełna wersja wraz ze szkoleniem kadry (18.000,00 zł)
- Tablice interaktywne i monitory interaktywne (łącznie 11 urządzeń w tym 8 urządzeń ze środków pozarządowych i 2 z programu rządowego „Aktywna tablica”)
- nowoczesny sprzęt do kuchni Ośrodka z programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” 99.999,90 zł )
- stałe łącze Internetowe doprowadzone do wszystkich pomieszczeń dydaktycznych
i administracyjnych w szkole i w internacie
- pomoce dydaktyczne dla przedszkola, klasopracowni ok. 20 tys. w samym tylko roku szkolnym 2019/2020
- wyposażenie pracowni dla rewalidacji (47.834,00 zł)
- wyposażenie pracowni matematycznej, j. angielskiego, świetlicy (Smart Floor), podłączenie sieci wi-fi na terenie całego Ośrodka (136.773,00 zł)
Oprócz tego:
Pozyskanie środków na:
- organizację szkoleń rady pedagogicznej,
- tłumacza języka migowego dla słuchaczy szkoły policealnej dla uczniów szkoły policealnej - nauczyciele szkoły policealnej z poza Ośrodka nie znali języka migowego ( 2018-2020 - 52.190,00 zł)
- organizację kursów języka migowego dla nauczycieli i rodziców w latach 2018-2020 (ok. 30.000,00 zł)
PROJEKT UCHWAŁY RADY MIASTA OLSZTYNA
w sprawie zamiaru likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie przy ul. Marii Grzegorzewskiej 6, w tym Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących, Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, XIV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego dla Uczniów Niesłyszących, Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, Szkoły Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących
Na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2020 r. poz. 920) oraz art. 89 ust. 1 i 3 w związku
z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), uchwala się co następuje:
§ 1. Wyraża się zamiar likwidacji z dniem 31 sierpnia 2021 r. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie przy ul. Marii Grzegorzewskiej 6, w tym Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących, Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, XIV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego dla Uczniów Niesłyszących, Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, Szkoły Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących wchodzących w jego skład.
§ 2. Zobowiązuje się Prezydenta Olsztyna do wystąpienia do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty o wydanie opinii w sprawie likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących o którym mowa w § 1, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład.
§ 3. Zobowiązuje się Prezydenta Olsztyna do zawiadomienia rodziców, pełnoletnich uczniów
o zamiarze likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących
o którym mowa w § 1, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Olsztyna.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Zamiar likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej podyktowany został czynnikami organizacyjnymi, ekonomicznymi, jak również brakiem zainteresowania uczniów kształceniem w XIV Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym dla Uczniów Niesłyszących i Szkole Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, które przedstawia zamieszczona poniżej tabela.
W przypadku wyrażenia zgody na likwidację przez Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty planowane jest ponowne utworzenie Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących oraz Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej w ramach istniejącego już Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie. Dzieci uczęszczające do Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących będą miały zapewnione miejsce w nowych grupach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących w zmodernizowanym i powiększonym Przedszkolu Miejskim nr 18 Specjalnym dla Dzieci z Niepełnosprawnością Intelektualną w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym oraz dla Dzieci z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi (które również funkcjonuje w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego), w którym planowana jest zmiana nazwy oraz statutu.
Odtworzenie Szkoły Podstawowej nr 17 oraz Szkoły Branżowej I stopnia nr 7 zapewni obecnym uczniom tych placówek poczucie bezpieczeństwa i identyfikacji ze szkołą, z którą do tej pory byli związani. Planuje się, że placówki te nadal będą znajdowały się w budynku przy
ul. Grzegorzewskiej 6. Odtworzenie dwóch szkół w ramach struktury Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego zapewni możliwość wykorzystania kadry obecnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących i zatrudnienie większości nauczycieli (w tym również wychowawców) zgodnie z posiadanymi przez nich kompetencjami. Połączenie w jedno grono pedagogiczne nauczycieli z tak różnymi specjalistycznymi uprawnieniami jest szansą dla powiększonego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego na jeszcze skuteczniejsze działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zlikwidowanie SOSWdDN spowoduje zmniejszenie kosztów ponoszonych na zatrudnienie dyrektora, głównego księgowego i kierownika administracyjnego. W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. K. Makuszyńskiego zajdzie natomiast potrzeba zatrudnienia pracownika administracji, który wspomoże kierownika gospodarczego i zapewni wysoki poziom administrowania trzema obiektami Ośrodka.
Ponadto likwidacja Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących, a następnie włączenie SP 17 i BS I St. Nr 7 do SOSW im. K. Makuszyńskiego pozwoli na przeznaczenie obecnego internatu SOSWdDN przy ul. Grzegorzewskiej 6 na bursę, a tym samym zwiększy się o 70 liczba miejsc w olsztyńskich bursach , co przełoży się na większą atrakcyjność szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Miasto Olsztyn. Obecnie młodzież spoza Olsztyna nie aplikuje do szkół, w związku z brakiem bazy noclegowej. Zwiększenie ilości miejsc w bursach będzie skutkowało również dodatkowym naliczeniem subwencji na uczniów szkół ponadpodstawowych. Obecnie w szkołach są wolne miejsca lecz brak jest uczniów.
Likwidacja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących nie spowoduje braku możliwości nauki kształcenia dzieci i młodzieży z wadą słuchu, ponieważ zlikwidowane szkoły: Szkoła Podstawowa nr 17 oraz Szkoła Branżowa I stopnia nr 7 zostaną odtworzone w strukturze obecnie funkcjonującego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie. Wszyscy uczniowie SP 17 i BSI St. Nr 7 spoza Miasta Olsztyna, którzy zechcą korzystać z opieki całodobowej będą mieli zapewnione miejsce w internacie SOSW im. K. Makuszyńskiego. Dzieci niesłyszące i słabosłyszące uczęszczające do Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego będą miały zapewnione miejsce w zmodernizowanym Przedszkolu Miejskim nr 18,
w którym planuje się dokonać zmian statutowych oraz zmianę nazwy placówki, by dostosować ją również dla dzieci z wadą słuchu. Od lat obserwuje się tendencję spadkową do aplikowania młodzieży z wadą słuchu do nauki na poziomie liceum i szkoły policealnej w SOSWdDN. Obecny poziom medycyny daje tym uczniom szansę na odniesienie sukcesów edukacyjnych w liceach ogólnodostępnych oraz szkołach zawodowych.
Ilość uczniów na przestrzeni ostatnich 3 lat w SOSWdDN przedstawia się następująco:
Przedszkole LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 7 ucz., 2019/2020 - 5 ucz. 2020/21 - 4 uczn.
Szkoła Podstawowa nr 17 LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 37 ucz., 2019/2020 - 35 ucz. 2020/21 - 44 uczn.
37
35
44
Branżowa Szkoła (nauka zawodu) LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 7 ucz., 2019/2020 - 11 ucz. 2020/21 - 12 uczn.
XIV LO i Szkoła Policealna nr 1 - brak uczniów
W roku szkolnym 2020/2021 w SOSWdDN zatrudnionych jest 68 nauczycieli (59,08 etatu) i 23 pracowników administracji i obsługi (21,5 etatu).
Skutek finansowy po stronie wydatków budżetowych dotyczy dodatków funkcyjnych w SOSWdDN: dyrektora, głównego księgowego i kierownika gospodarczego. Z danych zawartychw materiałach planistycznych na 2021 rok łączna kwota na dodatki funkcyjne wynosi ok. 65 000 złotych (kwota dodatków funkcyjnych plus składki naliczane do wynagrodzeń). Jednorazowym kosztem w chwili łączenia i likwidacji etatów będzie wypłata odpraw dla pracowników, przy czym zakłada się jak najpełniejsze zatrudnienie zarówno pracowników administracji i obsługi, jak
i nauczycieli w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego. Pozostałe wydatki będą nadal ponoszone w związku z funkcjonowaniem poszczególnych typów szkół.
Zwiększenie o 70 miejsc w bursach będzie skutkowało dodatkowym naliczeniem subwencji dla uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy obecnie rezygnują z nauki w olsztyńskich szkołach ze względu na brak bazy noclegowej.
W myśl przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), likwidacji Ośrodka, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład dokonuje się
w procedurze dwuetapowej. Etap pierwszy procedury to podjęcie przez radę gminy zamiaru likwidacji placówki w formie uchwały intencyjnej. Na tym etapie działań, organ prowadzący placówkę jest zobowiązany wystąpić do kuratora oświaty o wydanie opinii w sprawie jej likwidacji. Pozytywna opinia kuratora oświaty pozwala przejść do drugiego etapu procedury likwidacyjnej tj. podjęcia drugiej uchwały w sprawie likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących.
Skomentuj
Komentuj jako gość