W związku ze zdarzeniami tj. pożar składowiska odpadów jakie miały miejsce w godzinach nocnych 24 maja 2018r przy ul. Lubelskiej 53 w Olsztynie w zakładzie ZGOKu, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy zdarzenie spowodowało konieczność hospitalizacji osób narażonych na działanie toksycznych substancji (pracowników, wszystkich służb) biorących udział w akcji gaśniczej i osób postronnych?
2. Jak zdaniem organów spółki należy zakwalifikować pożar składowiska toksycznej frakcji składowanej na terenie ZGOK – incydent, zdarzenie czy katastrofa?
3. Jakie działania ochronne wobec mieszkańców Olsztyna podjęły służby OC ZGOK podczas zdarzenia?
4. Dlaczego nie ewakuowano pracowników (osób postronnych) podczas prowadzenia akcji gaśniczej?
5. Dlaczego na stronie internetowej ZGOK do obecnej chwili nie pojawił się absolutnie jakikolwiek komunikat o zaistniałym zdarzeniu?
6. Dlaczego władze spółki nie przeprosiły mieszkańców Olsztyna i sąsiednich miejscowości za uciążliwości związane z pożarem, którego akcja gaszenia trwała blisko 30 godzin.
7. Jaka ilość odpadów zdaniem władz spółki spłonęła? Co faktycznie zalegało na składowisku (odpady wielkogabarytowe, rozdrobnione – jakie inne frakcje zalegały na składowisku i jak to zweryfikować)?
8. Jak długo zalegały odpady na składowisku. Dlaczego pomimo zgłaszanych uwag o rosnącej górze śmieci władze spółki nie reagowały (np. odpowiedź na moją interpelację z dn. 14 października 2016r nr dok. 1340)! Kto ponosi odpowiedzialność za rażące zaniedbania w tej kwestii!
9. Dlaczego sukcesywnie nie dokonywano utylizacji rosnącej góry odpadów na składowisku wielogabarytowym. Co uniemożliwiało bieżącą pracę – mając świadomość rosnącego zagrożenia pożarowego?
10. Czy ZGOK (odpady na składowisku) był ubezpieczony na okoliczność pożaru?
11. Na jaką kwotę opiewało ubezpieczenie?
12. Jakie skutki wynikają ze spalenia odpadów, które przyjęto od gmin celem zagospodarowania. Przecież gminy poniosły koszty (zapłaciły) za zagospodarowanie – zatem czy rozpatruje się zwrot poniesionych kosztów i zwrot podatku VAT? Proszę określić jaka przypuszczalnie kwota tzw. opłaty marszałkowej wchodziła w grę gdyby te składowane śmieci nie spłonęły? (Przykładowo opłata marszałkowa od 1500 ton które spłonęły: 270 zł opłaty marszałkowej X 1500 ton tj. 405 tys).
13. Proszę opisać (przekazać) wypracowane procedury jakie były wdrożone aby uniknąć tego pożaru?
14. Jakie działania podjęły władze spółki aby zminimalizować skutki pożaru?
15. Czy prawdą jest że na tydzień (proszę podać termin i zakres kontroli) przed pożarem na terenie ZGOK odbyła się kontrola (ćwiczenie) służb PSP? Jakie zalecenia po tym epizodzie sformułowały służby? Co z tym zrobiły władze spółki ? Proszę udostępnić te zalecenia!
16. Proszę udostępnić raport (kiedy powstanie) z przebiegu zdarzenia z podaniem przyczyn, skutków społecznych, środowiskowych i ekonomicznych.
17. Kto bada przebieg i okoliczności tej katastrofy?
18. Czy organy Spółki otrzymały pełną informację (proszę udostępnić kopie dokumentów / korespondencję) o zaistniałej katastrofie i jego konsekwencjach dla wszystkich udziałowców?
19. Kiedy jeśli jest to rozpatrywane odbędzie się zgromadzenie wspólników w sprawie pożaru i jego konsekwencjach. Czy mogę liczyć na zaproszenie celem wzięcia udziału w tym zgromadzeniu?
20. Jakie wnioski na dzisiaj wynikają z tego pożaru?
Jarosław Babalski,
Radny Miasta Olsztyna
Skomentuj
Komentuj jako gość