W poniedziałek 30 listopada o godzinie 17:00 w CEiIK odbędzie się spotkanie w ramach konsultacji społecznych dotyczących koncepcji przebudowy Al. Sybiraków w Olsztynie. W trakcie tego spotkania Forum Rozwoju Olsztyna przedstawi własną koncepcję przebudowy tej ulicy.
Podkreślamy, że projekt FRO nie jest projektem antysamochodowym, ale realizuje postulat zrównoważonego transportu. Zwracamy uwagę szczególnie na fakt, że realizacja koncepcji projektantów działających na zlecenie UM spowoduje, że na odcinku Al. Sybiraków od ul. Jagiellońskiej do ul. Wojska Polskiego (zaledwie 900 metrów!) będzie łącznie pięć sygnalizacji świetlnych (trzy skrzyżowania i dwa przejścia dla pieszych). Nawet przy zintegrowaniu ich z systemem ITS wątpliwe, że da się przejechać tą ulicą bez zatrzymania się przynajmniej na kilkadziesiąt sekund, a na pewno nie uda się zrealizować zielonej fali w obu kierunkach jednocześnie (jest to niemożliwe technicznie). W koncepcji FRO zastosowano ronda, które w większości warunków zapewniają płynny ruch bez zatrzymań. Wraz ze zwężeniem pasów ruchu wymuszają one uważniejszą jazdę z przepisową (!) prędkością, co pozwala zrezygnować z sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych (które za ułamek kosztów sygnalizacji można zrealizować jako przejścia aktywne). W rezultacie kierowcy zyskują na czasie przejazdu oraz wygodzie (mniej zatrzymań) i zużyją mniej benzyny (płynna jazda), a piesi nie muszą długo czekać na przekroczenie jezdni. Wszyscy się zmieścimy!
Zapraszamy na wspomniane spotkanie i zachęcamy do zapoznania się z załączonym materiałem porównawczym
Opis koncepcji przebudowy Al. Sybiraków w Olsztynie, przygotowany przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna w związku z trwającymi konsultacjami społecznymi. Zdaniem FRO rozwiązania zaproponowane dotychczas przez projektantów działających na zlecenie Urzędu Miasta Olsztyna nie zapewnią spełnienia celów przebudowy, tzn. przystosowania Al. Sybiraków do pełnienia funkcji fragmentu drogi krajowej nr 51 przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa i komfortu wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz ograniczeniu uciążliwości ruchu samochodowego dla mieszkańców Zatorza.
W załączonym dokumencie przedstawiamy rozwiązania, które pozwalają zrealizować wymienione cele skuteczniej, a także liczne argumenty przemawiające za uwzględnieniem tych rozwiązań w ostatecznie zatwierdzonym projekcie. Koncepcja FRO nie tylko odpowiada na obecne potrzeby Olsztyna oraz Zatorza, ale też uwzględnia długofalowe plany i wyzwania stojące przed Olsztynem, w szczególności budowę północnej obwodnicy oraz intensywne inwestycje mieszkaniowe na terenie gminy Dywity.
Założenia koncepcji:
Al. Sybiraków stanowi główną oś transportową między obszarem gminy Dywity a Olsztynem, w dużym stopniu wykorzystują ją osoby mieszkające poza Olsztynem, a pracujące w Olsztynie.
Na ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit, łączącej ruch z Al. Sybiraków oraz miejskiego odcinka ul. Wojska Polskiego, natężenie ruchu wynosi ok. 8000 pojazdów na dobę (w obu kierunkach, źródło: gddkia.gov.pl/pl/a/17538/Rusza-Generalny-Pomiar-Ruchu).
Maksymalna przepustowość ulicy Wojska Polskiego w kierunku Dywit z racji przekroju wynosi znacznie poniżej 1500 poj/h w jedną stronę.
Długofalowym celem miasta jest odciążenie Al. Sybiraków i całego obszaru Zatorza poprzez budowę północnej obwodnicy Olsztyna. Ewentualne zwiększenie przepustowości Al. Sybiraków zmniejszy presję na władze gminy Dywity w kwestii wspierania budowy północnej obwodnicy.
Cele koncepcji:
Uspokojenie ruchu: wymuszenie przestrzegania ograniczenia prędkości do 50 km/h.
Zwiększenie płynności ruchu: ograniczenie liczby zatrzymań podczas przejazdu odcinka.
Utrzymanie dotychczasowej przepustowości Al. Sybiraków.
Nadanie priorytetu publicznej komunikacji autobusowej.
Uwzględnienie komfortu mieszkańców Zatorza, a przede wszystkim mieszkańców bloków
sąsiadujących z Al. Sybiraków i ul. Limanowskiego.
Korzyści płynące z realizacji celów:
Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Ograniczenie hałasu i drgań wywoływanych przez zbyt szybko jeżdżące samochody.
Ograniczenie emisji spalin związanej z częstymi zatrzymaniami i ruszaniem.
Zapewnienie płynnego przejazdu, ograniczenie strat czasu kierowców i zużycia paliwa.
Ułatwienie skrętów w lewo z ul. Rataja w Al. Sybiraków, również w godzinach szczytu
Umożliwienie pieszym sprawnego przekraczania jezdni bez potrzeby wciskania przycisku i oczekiwania na zielone światło.
Uniemożliwienie łatwego zwiększenia przepustowości Al. Sybiraków, co spowodowałoby większe korki na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską, na ciągu ul. Limanowskiego oraz przed Rondem Bema i stanowiłoby przedkładanie wygody mieszkańców Dywit ponad interesy mieszkańców Olsztyna.
Wyprowadzenie ewentualnych zatorów z obszaru Zatorza i odsunięcie ich bliżej granicy miasta.
Środki prowadzące do realizacji celów:
Zastąpienie skrzyżowań z ul. Wojska Polskiego oraz ul. Rataja małymi rondami jednopasowymi.
Wydzielenie zewnętrznych buspasów na odcinkach między rondami (układ pasów ruchu: 2+2).
Zwężenie wlotów na ronda do pojedynczego pasa ruchu w każdym kierunku z zapewnieniem
pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej, poruszającym się po buspasach.
Rezygnacja z poszerzania kilkudziesięciu metrów ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z Al. Sybiraków do stacji paliw Orlen.
Rezygnacja z sygnalizacji „na przyciski” na przejściach dla pieszych.
Wyposażenie przejść dla pieszych w azyle o szerokości zgodnej z obowiązującymi przepisami.
Zapewnienie minimalnej szerokości chodników 2,5 m oraz dróg rowerowych o szerokości 2 m.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą koncepcją. Jako osoba odpowiedzialna za ten projekt w ramach Forum Rozwoju Olsztyna, z przyjemnością odpowiem na ewentualne pytania – proszę o kontakt e-mailowy pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Skomentuj
Komentuj jako gość