Do mieszkańców Olsztyna zaczęły docierać informacje, iż wykonawcy linii tramwajowej żądają wydłużenia terminów wykonania poszczególnych odcinków. W tej sprawie poseł Jerzy Szmit zwołał w poniedziałek 8 czerwca konferencję.
- W ostatnim czasie pojawiły się sygnały, że inwestycja tramwajowa jest zagrożona, a kilka firm poprosiło o wydłużenie terminu inwestycji. Wiemy dobrze, z czym wiąże się niezakończenie projektu do końca tego roku. Grozi nam utrata dofinansowania unijnego w wysokości 75 proc. kosztów kwalifikowanych - stwierdził poseł Szmit.
Jest to o tyle niepokojące, że na niektórych odcinkach zaawansowanie prac wynosi jedynie ok. 20 procent.
- Prezydent Grzymowicz do sprawy odnosi się optymistycznie i twierdzi, że żadnego zagrożenia w terminowym ukończeniu inwestycji nie ma. No więc po co w takim razie wprowadzono program naprawczy? - pytał retorycznie Jerzy Szmit.
Radny Dariusz Rudnik dodał, że dług Olsztyna wynosi obecnie około 280 mln złotych, ale tak naprawdę wciąż nie wiadomo, ile tak naprawdę uruchomienie tramwaju będzie kosztowało.
- Do grudnia zostało mało czasu, więc wykonawcy będą stawiali coraz to nowe warunki finansowe, wiążące się na przykład z pracą na trzy zmiany, czy koniecznością wynajęcia dodatkowego sprzętu - przewiduje radny Rudnik.
Zarówno poseł jak i radny zgodnie stwierdzili, że chcieliby wiedzieć, czy prezydent Grzymowicz posiada plan B na ewentualność "krachu" projektu.
- Chcielibyśmy, aby prezydent udzielił tej odpowiedzi wszystkim mieszkańcom, a nie tylko wybranemu gronu czytelników jednej z gazet, do której zresztą jest płatny dostęp - kontynuował Dariusz Rudnik.
W związku z inwestycją nasuwają się więc dwa pytania - czy zostanie ona ukończona w terminie oraz ile naprawdę będzie ona kosztowała.
- Każdy dodatkowy koszt obciąży bowiem nasz wszystkich - podsumował poseł Szmit.
Odpowiedź, jakiej prezydent Piotr Grzymowicz udzielił posłowi Jerzemu Szmitowi, na pytania dotyczące realizacji projektu tramwajowego.
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 3 czerwca 2015 r. w sprawie stanu zaawansowania prac nad realizacją projektu "modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie" przedstawiam tabelę, która prezentuje interesujące Pana dane, z podziałem na zaangażowanie finansowe i procentowe - pisze Piotr Grzymowicz.
Kontrakt K1, Odcinek A:
ulice Witosa, Płoskiego, Sikorskiego, Tuwima, Bukowskiego
Wykonawca – Konsorcjum firm: Lider – SKANSKA SA z siedzibą w Warszawie oraz SKANSKA a.s z siedzibą w Chodov, (Republika Czeska)
Data podpisania umowy – 19.08.2014 r.
Termin wykonania – 400 dni od daty rozpoczęcia, tj. 23.09.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 52,65 % wg stanu na 31.05.2015 r.
W związku z rozszerzeniem kontraktu o wymianę konstrukcji jezdni w ul. Sikorskiego o łącznej długości 1,8 km firma SKANSKA zgłosiła w kwietniu potrzebę wydłużenia terminu. Gmina Olsztyn po analizie wpływu jednoczesnej realizacji robót podstawowych i uzupełniających na komunikację w mieście rozważa wprowadzenie dodatkowego, miesięcznego terminu, który pozwoli na ukończenie zadań w korelacji z pozostałymi odcinkami kontraktu.
Kontrakt K1, Odcinek B:
ulica Obiegowa wraz z wiaduktem w ciągu ulicy Żołnierskiej
Wykonawca – Konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (Lider Konsorcjum); STRABAG Rail GmbH z siedzibą w Lauda – Königshofen, Niemcy (Partner Konsorcjum) oraz VIAMONT DSP a.s. z siedzibą w Ústí nad Labem – Stekom, Republika Czeska (Partner Konsorcjum)
Data podpisania umowy – 09.05.2014 r.
Termin wykonania – 460 dni od daty rozpoczęcia, tj. 12.08.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 87,25 % wg stanu na 31.05.2015 r.
Nie ma żadnych zagrożeń dla realizacji zadania ani zagrożenia dotrzymania terminów. Wykonawca deklaruje zakończenie realizacji robót przed terminem.
Kontrakt K1, Odcinek C:
ulice Żołnierska, Kościuszki, pl. Konstytucji 3 Maja, Dworcowa, Towarowa
Wykonawca robót – TORPOL SA z siedzibą w Poznaniu
Data podpisania umowy – 19.09.2014 r.
Termin wykonania – 400 dni od daty rozpoczęcia, tj. 24.10.2015 r.
Zaawansowanie finansowe – 20,61 % wg stanu na 31.05.2015 r.
Ze względu na pracę w trudnym, zabudowanym terenie, Wykonawca wydłużył czas pracy, zmobilizował i zwiększył zaangażowanie osobowe oraz bardziej skomplikowane przełączenia sieci dokonuje w porze nocnej, aby nie pozbawić mieszkańców możliwości korzystania z mediów.
Termin wskazany w kontrakcie zostanie dotrzymany.
Kontrakt K1, Odcinek D:
al. Piłsudskiego, Plac Jana Pawła II, ul. 11 Listopada, Plac Jedności Słowiańskiej, ul. Pieniężnego
Wykonawca - Konsorcjum firm: Balzola Polska Sp. z o.o.(Lider) oraz Construcciones y Promociones Balzola SA.
Data podpisania umowy – 21.10.2014 r.
Rozpoczęcie robót – 06.03.2015 r.
Termin wykonania – 360 dni od daty rozpoczęcia, tj. 16.10.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 16,95% wg stanu na 31.05.2015 r.
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Kontrakt K1, Odcinek E:zajezdnia postojowa dla autobusów
Wykonawca – Konsorcjum firm: BUDIMEX S.A. (Lider Konsorcjum), z siedzibą w Warszawie oraz KZN RAIL Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum) z siedzibą w Krakowie.
Data podpisania umowy – 07.02.2014 r.
Termin wykonania – 18 miesięcy od daty podpisania umowy. 07.08.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 75,88% wg stanu na 31.05.2015 r.
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Kontrakt K3- Dostawa i montaż systemu ITS:
Wykonawca – SPRINT S.A. z siedzibą w Olsztynie
Data podpisania umowy – 28.06.2013 r.
Termin wykonania – 31.10.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 64,78% wg stanu na 31.05.2015 r.
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Kontrakt K4- Dostawa taboru tramwajowego
Wykonawca – SOLARIS Bus & Coach S.A. z siedzibą w Bolechowo - Osiedle
Data podpisania umowy – 21.09.2012 r.
Termin wykonania – 30.09.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 0,00 % wg stanu na 31.05.2015 r.
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Kontrakt K5- Budowa ciągów pieszo-rowerowych na osiedlu Jaroty (ul. Diamentowa, ul. Antonowicza i ks. Friszke)
Wykonawca – Konsorcjum firm: KASIA Henryk Wasilewski (Lider Konsorcjum) z siedzibą w Purdzie, Firma Handlowo - Usługowa HYDROL Tomasz Leonard (Partner Konsorcjum) z siedzibą w Olsztynie oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum) z siedzibą w Morągu.
Data podpisania umowy – 24.04.2014 r.
Termin wykonania –27.07.2015 r.
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe – 29,88 % wg stanu na 31.05.2015 r.
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Skomentuj
Komentuj jako gość