W czwartek 30.10. wmurowano kamień węgielny pod budowę Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Tracku – wspólnej inwestycji Olsztyna i 36 gmin. Tymczasem nad tą inwestycją zbierają się czarne chmury. Jedna z polskich spółek zajmujących się gospodarka odpadami szykuje wystąpienie do Komisarza Unii Europejskiej o cofnięcie środków na realizację tego przedsięwzięcia, z powodu złamania warunków przetargu na budowę zakładu z określoną technologią.
Jak czytamy na witrynie spółki ZGOK, w czwartek 30.10., na budowie Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Olsztynie, odbyła się uroczystość wmurowania Aktu Erekcyjnego „w towarzystwie wielu znamienitych gości. Akt Erekcyjny został podpisany przez pana Adama Krzyśkówa Prezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie – naszej Instytucji Wdrażającej, pana Grzegorza Drozdowskiego Dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, który podpisał Akt w zastępstwie Marszałka Województwa – gospodarza regionu, pana Mariana Wiatra – Prezesa Control Process S.A. – Wykonawcy – Lidera Konsorcjum i pana Adama Sierzputowskiego – Prezesa Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. – Beneficjenta. Na akcie złożyli swoje podpisy również przedstawiciele Gmin uczestniczących w projekcie".
Od rozpoczęcia robót minęły już 2 miesiące. Wykonawca deklaruje, że wszystkie prace ziemne zostały już ukończone. Na placu budowy stoją już betonowe konstrukcje i szkielet budynku biura – relacjonuje reporter Radia Olsztyn Marek Lewiński.
- Obiekt będzie wykorzystywał wciąż nową dla Polski technologię – powiedział Adam Sierzputowski prezes Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Olsztynie – Radiu Olsztyn. - Nie przerabiamy surowych, mokrych odpadów, nie sortujemy tego, tylko najpierw suszymy, poprzez biosuszenie, przy pomocy sił przyrody, z użyciem bakterii wspomaganych poprzez dostarczanie tlenu i dopiero wysuszony materiał poddajemy sortowaniu, nie zanieczyszczamy powietrza.
Jak już wcześniej zapowiadał prezydent Piotr Grzymowicz, wysuszone odpady będą spalane w spalarni odpadów, która ma powstać w sąsiedztwie Zakładu.
Przypomnijmy, iż ówczesny prezydent Olsztyna Czesław Małkowski na sesji Rady Miasta Olsztyna, 18 kwietnia 2007 roku zapewnił radnych, że budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów ruszy w 2009 roku. Ruszyła 5 lat później. Olsztyn jest ostatnim rejonem na Warmii i Mazurach, który nie posiada takiego zakładu.
Tymczasem jego budowę może zakłócić protest jednej z firm z branży odpadowej (nazwa do wiadomości redakcji). Firma ta twierdzi, że ZGOK złamał warunki przetargu, gdyż podpisał umowę z wykonawcą na technologię inną niż w SIWZ. Zdaniem tej firmy w SIWZ mowa była o identycznej technologi, jaką stosuje zakład w Osnabrück w Niemczech i na taką ZGOK miał uzyskać pozwolenie środowiskowe. Jednak konsorcjum, które buduje zakład ma zastosować dotąd nieznaną technologię. W związku z tym – zdaniem tej firmy – nie ważne jest pozwolenie środowiskowe. Powinny też odbyć się ponownie konsultacje społeczne tego projektu.
Oto co do naszej redakcji napisał jej przedstawiciel:
„Jeżeli chodzi o aktualizację decyzji środowiskowej to jest w pismach ZGOK-u tylko wzmianka, że wydłuża się czas biosuszenia z 7 do 14 dniu, zwiększa się ilość przyjmowanych odpadów gabarytowych i niebezpiecznych - reszta jest niezmienna. Problem polega na tym, że żadna technologia biosuszenia nie osiągnie takich parametrów emisji do gleby, wody i powietrza jakie są w raporcie oddziaływania na środowisko, gdzie miała być instalacja podobna jak w Osnabrück. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w swoim postanowieniu stwierdziła, że nie ma potrzeby robienia raportu oddziaływania na środowisko, natomiast Powiatowa Inspekcja Sanitarna stwierdziła, że powinni zrobić nową ocenę. Prezydent miasta stwierdza, że nie mają obowiązku. Decyzja została wydana w czerwcu 2014 roku, oczywiście konsultacje społeczne co do zmiany technologii nie zostały przeprowadzone".
Teraz uwagi do przetargu:
„Jak pamiętamy, 29 kwietnia 2013 roku ZGOK Sp. z o.o. wyłonił w przetargu konsorcjum Vauche SA i Control Process SA na „Kontrakt nr 1: Projektowanie i budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Olsztynie. Kontrakt nr 2: Projektowanie i budowa drogi dojazdowej do ZUOK." – (czyli zaprojektuj, wybuduj, wyposaż – pod klucz) za łączną kwotę 157 071 000,00 PLN. Umowa wykonawcza została podpisana 11 lipca 2013 roku i obejmowała powyższy zakres. Czas realizacji 24 miesiące tj do 11 lipiec 2015 rok. Zaawansowanie robót po 10 miesiącach miało wynosić 10%. – ZGOK nie wyciągnął żadnych konsekwencji finansowych. Ale by pomóc swojemu Wykonawcy ogłasza dwa kolejne przetargi:
1) 29-08-2014 - Pełnienie funkcji Konsultanta Zamawiającego dla zadania polegającego na dostawie wraz z montażem urządzeń do ZUOK w Olsztynie. – co oznaczało że szukają inżyniera, który im zaplanuje całą instalację technologiczną wraz z doborem maszyn i procesu technologicznego - wyłoniono oferenta na kwotę 139 691,10 zł w dniu 2 października 2014
2) 10–10-2014 - Na opracowanie koncepcji i projektu budowlanego placu magazynowego na paliwo zastępcze z odpadów - Przedmiotem zamówienia jest opracowanie koncepcji oraz przygotowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych (w tym pozwolenia na budowę) placu magazynowego z podziałem na sektory do czasowego przechowywania paliwa zastępczego z odpadów w formie zafoliowanych balotów.
Tylko, że ZGOK Sp. z o.o już ma umowę na wykonawstwo dla całego projektu podpisaną w lipcu 2013 roku.
Ale najlepsze przed nami:
5 sierpnia 2014 Prezydent wydaje pozwolenie budowlane Nr II-401/2014 – etap II - gdzie zatwierdza projekt jednego z kilku elementów wniosku - budowę boksów magazynowych na paliwo zastępcze z frakcji energetycznych odpadów.
7 sierpnia 2014 r. Prezydent wydaje pozwolenie budowlane Nr II – 413/2014 – etap III - gdzie zatwierdza projekt jednego z kilku elementów wniosku - na instalację mechaniczno biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i biofiltr.
Reasumując: mamy decyzję środowiskową na najlepszą dostępną technologię, prezydent wydał pozwolenia budowlane na zastosowanie technologii „XYZ – owianej tajemnicą" – nie wiemy co jest w dokumentach, ale ZGOK ogłasza przetargi na zaprojektowanie i dostawę technologii dla całego zakładu więc teoretycznie można wsadzić całe „G" do tego zakładu i nikt nic z tym nie zrobi.
Poza tym ZGOK usunął Bartoszyce z projektu, jednakże 15 września na Radzie Miasta Bartoszyc stanął następujący temat: „Gospodarka odpadami – wypracowanie stanowiska w spr. propozycji ZGOK Olsztyn z dnia 13 sierpnia 2014 r. dot. zmiany uchwały Rady Miasta Bartoszyce z 4 czerwca 2012 r. Nr XVII/120/2012 w spr. powierzenia Spółce ZGOK Olsztyn zadania własnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz wyrażenia zgody na zawarcie przez Miasto umowy wykonawczej dla realizacji projektu. – niestety nie mam żadnych informacji co wypracowała Rada Miasta Bartoszyc
Po uzyskaniu informacji publicznej z RDOŚ, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ZGOK złożymy pismo do Komisarza Unii Europejskiej o cofnięcie środków na realizację tego przedsięwzięcia.
A to pytania, które wysłaliśmy do ZGOK:
19 grudnia 2012 r. ZGOK Sp. z o.o. ogłosił przetarg nieograniczony na: „Projektowanie i budowę Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Olsztynie oraz na projektowanie i budowę drogi dojazdowej do ZUOK", który został rozstrzygnięty 29 kwietnia 2013 roku. W wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę w postaci konsorcjum Control Process S.A. i Vauche S.A., którzy zobowiązali się do wykonania w/w zamówienia w kwocie 157 071 000,00 zł brutto.
Opis sytuacji: Zamawiający w zamówieniu określił, czas wykonania projektu na poziomie 24 miesięcy od podpisania umowy wykonawczej. Dziś mija 15 miesięcy a stan prac wskazuje na brak realizacji harmonogramu (Załącznik nr 3 do IDW), co świadczyć może o ewidentnej zwłoce Wykonawcy w postępie robót w stosunku do przedstawionego Programu.
Pytanie: 1) Co jest przyczyną zwłoki w realizacji projektu?
Opis sytuacji: Zgodnie z projektem umowy załączonym do dokumentacji przetargowej istnieje możliwość rozwiązania umowy jeśli Wykonawca będzie pozostawał w zwłoce z postępem Robót w stosunku do Programu określonego w klauzuli 8.3 [Program] o więcej, niż 56 dni lub z zaawansowaniem rzeczowo-finansowym o więcej, niż 10% bez wyznaczania terminu dodatkowego do spełnienia świadczenia lub też bez wzywania w trybie klauzuli 15.1 [Wezwania do naprawy uchybienia] lub też 8.6 [Tempo wykonawstwa].
Pytanie: 2) Czy ZGOK Sp. z o.o. w stosunku do Konsorcjum wyciągnęło konsekwencje z nieterminowej realizacji projektu?
Opis sytuacji: Wykonawca w swojej ofercie przetargowej miał obowiązek złożenia Koncepcji Technicznej – Propozycji Wykonawcy (Załącznik nr 4 do IDW) – opisującej proponowane rozwiązanie techniczne/technologiczne Zakładu, które pozwolą Zamawiającemu na ocenę zgodności zaproponowanego rozwiązania z wymaganiami przedstawionymi w dokumentacji przetargowej (PFU) oraz treści SIWZ. Opisana i załączona do dokumentacji przetargowej Koncepcja Technologiczna okazała się zgodna tylko z wymaganiami Zamawiającego. Wydana wcześniej decyzja środowiskowa jak i raport oddziaływania na środowisko wskazują jednoznacznie na zastosowanie instalacji do mechaniczno – biologicznej stabilizacji (MBS), która nie jest tożsama z wybraną przez Zamawiającego technologią.
Pytanie: 3) Czy w związku ze zmianą rozwiązań technologicznych Konsorcjant bądź ZGOK Sp. z o.o. wykonał nowy raport oddziaływania na środowisko bądź wystąpił o aktualizację decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia?
Opis sytuacji: Zamawiający przed otwarciem ofert poinformował, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 165 017 523,28 zł brutto. Wykonawca zobowiązał się do wykonania kontraktu 1 i 2 za łączną kwotę 157 071 000,00 zł brutto. Kwota Wykonawcy była ceną ostateczną, kompletną, jednoznaczną, nadto uwzględniającą: wszystkie wymagania stawiane przez Zamawiającego w SIWZ, wszelkie zobowiązania Wykonawcy oraz obejmowała wszystkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej z obowiązującymi przepisami realizacji całości przedmiotu zamówienia na poziomie zaprojektuj i wybuduj zakład pod klucz.
W dniu 28 sierpnia br. ZGOK Sp. z o.o. ogłosiła przetarg nieograniczony na „Pełnienie funkcji Konsultanta Zamawiającego dla zadania polegającego na dostawie wraz z montażem urządzeń do ZUOK w Olsztynie" który dotyczy tego samego projektu i zamierza przeznaczyć kolejne 120 000,00 zł brutto.
Pytanie 4) Dlaczego Konsorcjum nie jest w stanie zaprojektować linii technologicznej, chociaż zobowiązało się do jej projektu w momencie podpisania umowy wykonawczej, ponadto złożyło wraz z ofertą kompletny projekt całej instalacji technologicznej zakładu. Dlaczego Zamawiający – ZGOK sp. z o.o. finansuje własnymi środkami zadnia należące do Konsorcjum?
Opis sytuacji: W ogłoszonym przetargu ZGOK Sp. z o.o zobowiązał wykonawcę do uzyskania dwóch pozwoleń budowlanych, jednego na drogę dojazdową i drugiego na zakład unieszkodliwiania odpadów komunalnych wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą. Poprzez to ZGOK Sp. z o.o. dopuścił do częściowej realizacji niniejszego przedsięwzięcia wbrew wytycznym z ogłoszenia przetargowego, gdzie nie dopuszczalna była częściowa realizacji.
Pytanie 5) Dlaczego ZGOK Sp. z o.o. dopuściło do uzyskania trzech pozwoleń budowlanych i na jakiej podstawie zostało wydane pozwolenie budowlane - Decyzja Nr II/413/2014 z 7.08.2014, skoro do dziś nie ma aktualizacji decyzji środowiskowej oraz wybranych rozwiązań technologicznych dla Zakładu?
Opis sytuacji: W latach 2010 - 2012 ZGOK Sp. z o.o. prowadził konsultacje społeczne w zakresie wybudowania instalacji Mechaniczno – Biologicznego Suszenia zmieszanych odpadów komunalnych, na wzór znajdującej się w Osnabrück - mieście partnerskim Olsztyna.
Pytanie 6) Czy nadal jest realizowany projekt budowy tożsamej instalacji (zgodnej z BAT – ang. Best Available Techniques – Najlepsze dostępne techniki) jaka się znajduje w Osnabrück.
Opis sytuacji: W Olsztynie trwają prace projektowe nad powstaniem nowej elektrociepłowni, która opalana będzie paliwem alternatywnym wytwarzanym z odpadów komunalnych w ZGOK w Olsztynie. Ponadto planuje się, iż nowa elektrociepłownia wykorzystywać będzie paliwo odpadowe z pozostałych instalacji utylizacji odpadów komunalnych w regionie. Na stronie internetowej projektu http://ec.olsztyn.pl/technologia_noweg_zrodla/paliwa-alternatywne Wskazuje się, że przewidywane parametry RDF (ZUOK Olsztyn) to:
Wartość opałowa – 17 MJ/kg
Wilgotność – 7 %
Zawartość części niepalnych – 2%
Pytanie 7) W jaki sposób zamierzacie Państwo wytwarzać paliwo alternatywne RDF o powyższych parametrach, skoro gwarancje technologiczne uzyskane od Wykonawcy mówią o wartości opałowej – 16 MJ/kg, wilgotności nie większej niż 23%.
Opis sytuacji: Ogólnie wiadomo, że w Konsorcjum Control Process S.A. i Vauche S.A. występują problemy komunikacyjne i lider Control Process S.A. odstąpiło od realizacji przedsięwzięcia z zastosowaniem technologii jaką dysponuje Vauche S.A.
Pytanie 8) Dlaczego ZGOK Sp. z o.o. pomimo, że doskonale zna sytuację panującą w Konsorcjum i wpływającą na negatywną realizację niniejszego przedsięwzięcia do dnia dzisiejszego nie wypowiedziało umowy wykonawczej, tym samym narażając projekt na fiasko a 37 gmin, które przystąpiło do projektu na brak realizacji zobowiązań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz utratę środków finansowych wniesionych do projektu przez każdą z gmin.
Redakcja
zdjęcia z witryny ZGOK-u, fot. Katarzyna Żurek
Skomentuj
Komentuj jako gość