Załącznik do uchwały Rady Nadzorczej nr 6/2013 z dnia 14 lutego 2013r.
PROTOKÓŁ Z KONTROLI
postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o. oraz powołania Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o.
-
Podstawa kontroli.
Kontrola została przeprowadzona na podstawie pisma Prezydenta Olsztyna z dnia 28 stycznia 2013r.
-
Cel kontroli.
Celem kontroli jest zbadanie prawidłowości przebiegu postępowania konkursowego na stanowisko Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o., procedury powołania Prezesa Zarządu oraz zawarcia z nim umowy o pracę, a w szczególności ustalenie:
-
Czy oferty (zgłoszenia) złożone przez kandydatów na Prezesa Zarządu spełniają warunki ogłoszonego przez Radę Nadzorczą postępowania kwalifikacyjnego (konkursu), czy dostarczone dokumenty w sposób wystarczający potwierdzają wymagane w konkursie kwalifikacje.
-
Czy złożenie przez kandydatów zaświadczeń o zatrudnieniu zamiast świadectw pracy prowadzi do obejścia przepisów prawa i wymogów postawionych w Ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko Prezesa Zarządu.
-
Czy kandydaci spełnili wymogi dotyczące wykształcenia określone w Ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko Prezesa Zarządu.
-
Czy umowa o pracę zawarta z Prezesem Zarządu Panem Rafałem Targońskim w dniu 31.12.2012r. jest ważna.
-
Osoby przeprowadzające kontrolę
Kontrola została przeprowadzona przez osoby upoważnione uchwałą Rady Nadzorczej nr 4/2013 z dnia 11 lutego 2013r. do wykonania czynności kontrolnych tj. przez:
Panią Joannę Żejmo - Sekretarza Rady Nadzorczej
Pana Pawła Merło - Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej
-
Czas trwania i przeprowadzone czynności kontrole.
Czynności kontrolne, które zostały przeprowadzone w dniu 12 lutego 2013r. polegały na przeprowadzeniu badania następujących dokumentów:
-
Ogłoszenia o postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki opublikowanego w Gazecie Olsztyńskiej w dniu 13.12.2012r. (zwanego dalej Ogłoszeniem);
-
Protokołu z posiedzenia Rady Nadzorczej z dnia 17.12.2012r. zawierającego uchwałę nr 29/2012 w sprawie przyjęcia Regulaminu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego sp. z o.o. w Olsztynie (zwanego dalej Regulaminem postępowania kwalifikacyjnego) oraz uchwałę nr 30/ 2012 w sprawie powołania Komisji Konkursowej.
-
Zgłoszenia (oferty) złożonego przez kandydata na Prezesa Zarządu Pana Henryka Baczewskiego.
-
Zgłoszenia (oferty) złożonego przez kandydata na Prezesa Zarządu Pana Rafała Targońskiego.
-
Protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej z dnia 27.12.2012r. zawierającego m.in. uchwałę nr 2/2012 w sprawie ustalenia listy kandydatów dopuszczonych do właściwego etapu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o.
-
Protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej z dnia 28.12.2012r.zawierającego uchwałę nr 3/2012 w sprawie przedstawienia Radzie Nadzorczej kandydata na Prezesa Zarządu.
-
Protokołu z posiedzenia Rady Nadzorczej z dnia 28.12.2012r. zawierającego uchwałę nr 33/2012 w sprawie powołania Członka/ Prezesa Zarządu.
-
Umowy o pracę zawartej z Prezesem Zarządu Panem Rafałem Targońskim w dniu 31.12.2012r.
-
Uchwały Nadzwyczajengo Zgromadzenia Wspólników z dnia 2.01.2013r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Prezesa Zarządu.
-
Pisma Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowy Inspektorat w Olsztynie z dnia 28.01.2013r.
-
Ustalenia dokonane w toku postępowania kontrolnego.
Osoby przeprowadzające postępowania kontrolne przeprowadzały analizę dokumentów wskazanych pkt IV., wyniku której ustalono i stwierdzono co następuje.
-
W związku z koniecznością powołania Prezesa Zarządu, Rada Nadzorcza postanowiła ogłosić postępowanie kwalifikacyjne na w/w stanowisko.
-
Ogłoszenie o postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki zostało opublikowane w Gazecie Olsztyńskiej w dniu 13.12.2012r., na stronie BIP Spółki oraz na stronie BIP Urzędu Miasta Olsztyna.
Zgodnie z jego treścią kandydat na stanowisko prezesa zarządu spółki powinien spełniać następujące wymagania formalne:
-
co najmniej 8-letni staż pracy, w tym co najmniej 3 lata pracy na stanowisku kierowniczym,
-
korzystanie z pełni praw publicznych,
-
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
-
niepodleganie określonym w przepisach prawa lub umowie albo orzeczeniu właściwego organu lub sądu ograniczeniom lub zakazom pełnienia funkcji członka zarządu w spółkach prawa handlowego lub w spółce, której dotyczy postępowanie,
-
niekaralność za przestępstwa określone w przepisach rozdziałów XXXIII-XXXVII Kodeksu karnego oraz art. 585, art. 587, art. 590 i w art. 591 Kodeksu spółek handlowych,
-
wykształcenie wyższe ekonomiczne lub prawnicze lub techniczne lub inne wraz z ukończonymi podyplomowymi studiami menedżerskimi.
-
znajomość języka angielskiego lub niemieckiego.
Spełnienie wymagań określonych w ust. 1 pkt 1-6 jest niezbędne, wymagania określone w ust. 1 pkt 7 są dodatkowe (fakultatywne)
W ogłoszeniu wymieniono ponadto dokumenty jakie powinno zawierać zgłoszenie kandydata, termin składania i otwarcia zgłoszeń, termin rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami oraz zagadnienia, które będą oceniane podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
-
Na posiedzeniu w dniu 17.12.2012r. Rada Nadzorcza podjęła:
-
uchwałę nr 29/2012 w sprawie przyjęcia Regulaminu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o.;
-
uchwałę nr 30 /2102 w sprawie powołania Komisji Konkursowej w składzie:
-
Bogusław Szwedowicz - I Zastępca Prezydenta Miasta Olsztyna
Hanna Mikulska - Bojarska - Sekretarz Miasta Olsztyna
Zdzisław Zdanowski - Dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Olsztyna
Paweł Merło - Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej OZK sp. z o.o.
Joanna Żejmo - Sekretarz Rady Nadzorczej OZK sp. z o.o.
-
W odpowiedzi na Ogłoszenie w dniu 27 grudnia 2012r, wpłynęły dwa zgłoszenia (oferty). Oba zostały złożone zgodnie z terminem określonym w Ogłoszeniu.
W kopercie oznaczonej „OFERTA nr 1" znajdują się następujące dokumenty, które zostały złożone przez Pana Henryka Baczewskiego, tj:
-
List motywacyjny,
-
Kwestionariusz osobowy,
-
Dyplom ukończenia Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i uzyskania tytułu magistra inżyniera rolnictwa w dniu 25.06.1973r.,
-
Dyplom uzyskania tytułu doktora nauk rolniczych nadany uchwałą Rady Wydziału Rolnego Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie w dniu 1.06.1978r. Tytuł pracy doktorskiej „Zastosowanie teorii przepływów międzygałęziowych do planowania produkcji w PGR".
-
Nagroda Zespołowa Rektora Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie II stopnia za opracowanie tematu naukowo - badawczego,
-
Dyplom Ministra Skarbu Państwa potwierdzający złożenie w dniu 27.11.1999r. egzaminu dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa,
-
Certyfikat za udział w wizycie studyjnej „Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi",
-
Koncepcja (Strategia) funkcjonowania i rozwoju OZK sp. z o.o. w Olsztynie na rok 2013 oraz następne,
-
Informacja Naczelnika Wydziału Kadr Wysokich Stanowisk Państwowych w Departamencie Państwowego Zasobu kadrowego z dnia 28.09.2007r.,
-
Zestawienia stażu pracy na stanowiskach kierowniczych,
-
Opinia prawna z Kancelarii Radcy Prawnego Z. Godlewskiego z dn. 21.12.2012r.,
-
Zaświadczenie z Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie z dn. 20.12.2012r. o zatrudnieniu na podstawie umowy cywilno - prawnej w latach 2000 ,2001, 2006-2009 i 2011.,
-
Świadectwo pracy z Akademii Techniczno - Rolniczej w Olsztynie z dn. 15.03.1993r. o zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie 1.07.1973 - 15.03.1993r.,
-
Świadectwo pracy z Warmińsko Mazurskiego Banku Regionalnego S.A. w Olsztynie z dn. 30.04.1997r. o zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie 1.02.1997r. - 30.04.1997r.na stanowisku specjalista,
-
Świadectwo pracy z Solidarni Zurich sp. z o.o. o zatrudnieniu na ½ etatu w okresie 19.01.1999r. 0 31.12.1999r. na stanowisku Dyrektora Regionu,
-
Świadectwo pracy z Funduszu Gospodarczego Sp. z o.o. z dn. 29.02.2000r. o zatrudnieniu na ½ etatu w okresie 3.01.2000r. - 29.02.2000r. na stanowisku Dyrektora Regionu,
-
Świadectwo pracy z Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie z dn. 29.12.2000r. o zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie 15.10.1999r. - 31.12.2000r. na stanowisku Prezesa zarządu,
-
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dn. 5.11.2001r.,
-
Informacja o wygaśnięciu mandatu ławnika Sądu Okręgowego w Olsztynie z dn. 28.01.2004r.,
-
Świadectwo pracy z Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dn. 12.04.2005r. o zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy, w okresie 17.11.1997r. - 28.07.1998r. na stanowisku Straszy Inspektor Kierownik Sekcji Promocji i Współpracy z zagranicą,
-
Decyzja o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej zdn. 4.04.2007r.,
-
Zaświadczenie ze Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Rolnictwa (SITR) z dn. 14.05.2007r. o zatrudnieniu w okresie 1.06.1978r. - 31.12.1987r. na stanowisku Kierownik Ośrodka Konsultacyjnego SITR przy Akademii Rolniczo - Technicznej w Olsztynie,
-
Podziękowania z Towarowego Domu Maklerskiego ARRTRANS S.A. z dn. 26.05.2008r.,
-
Zaświadczenie z firmy Ochrona Osób i Mienia Asekuracja Spółka z o.o. z dn. 11.12.2012r. pełnieniu funkcji członka Rady Nadzorczej w okresem 23.06.2010r. - 31.10.2012r.,
-
Oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych,
-
Oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
-
Oświadczenia o niepodleganiu ograniczeniom lub zakazom zajmowania stanowiska członka zarządu w spółkach handlowych lub Spółce,
-
Informacja z Krajowego Rejestru Karnego z dn. 17.12.2012r.,
-
Oświadczenie o nietoczeniu się przeciwko kandydatowi postępowania karnego,
-
Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia kandydata z dn. 5.10.2012r.,
-
Oświadczenie o zachowaniu w tajemnicy informacji dotyczących Spółki uzyskanych w toku postępowania kwalifikacyjnego.
W kopercie oznaczonej „OFERTA nr 2" znajdują się następujące dokumenty, które zostały złożone przez Pana Rafała Targońskiego, tj:
-
List motywacyjny,
-
Kwestionariusz osobowy,
-
Dyplom ukończenia 5 - letnich studiów magisterskich na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie Wydział Zarządzania, kierunek zarządzenie i marketing, specjalność zarządzenie przedsiębiorstwem i uzyskania tytułu magistra w dniu 6.03.2003r.,
-
Autorska koncepcja funkcjonowania i rozwoju Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego,
-
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dn. 20.08.1997r.,
-
Zaświadczenie wystawione przez Metromex S.A. w upadłości likwidacyjnej o zatrudnieniu w okresie 18.07.2003r - 26.02.2006r. w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisku Specjalista ds. Technicznych, z adnotacją, że z dniem 1.08.2009 Metromex S.A. wstąpiła w prawa i obowiązki PBM Metromex Targoński sp.j.,
-
Zaświadczenie wystawione przez Metromex S.A. w upadłości likwidacyjnej o zatrudnieniu w okresie 02.11.2006r. - 31.07.2012r. w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisku Specjalista ds. Technicznych, z adnotacją, że z dniem 1.08.2009 Metromex S.A. wstąpiła w prawa i obowiązki PBM Metromex Targoński sp.j.,
-
Zaświadczenie wystawione przez Metromex S.A. w upadłości likwidacyjnej o zatrudnieniu w okresie 14.05.2007r. - 31.07.2012r. w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisku Dyrektor ds. Marketingu,
-
Oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych,
-
Oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
-
Oświadczenia o niepodleganiu ograniczeniom lub zakazom zajmowania stanowiska członka zarządu w spółkach handlowych lub Spółce,
-
Informacja z Krajowego Rejestru Karnego z dn. 17.12.2012r.,
-
Oświadczenie o nietoczeniu się przeciwko kandydatowi postępowania karnego,
-
Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia kandydata z dn. 20.12.2012r.,
-
Oświadczenie o zachowaniu w tajemnicy informacji dotyczących Spółki uzyskanych w toku postępowania kwalifikacyjnego.
Wiarygodność dokumentów złożonych przez obu kandydatów nie budzi wątpliwości. Zarówno Pan Henryk Baczewski jak i Pan Rafał Targoński spełnili wymogi formalne określone w pkt I.1. Ogłoszenia.
Obaj kandydaci spełnili określony w pkt 1.1.1) Ogłoszenia wymóg co najmniej 8 - letniego stażu pracy, w tym co najmniej 3 - lata na stanowisku kierowniczym, na dowód czego Pan Henryk Baczewski przedłożył świadectwa pracy i zaświadczenia o zatrudnieniu, natomiast Pan Rafał Targoński zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Zgodnie z pkt II.2 do zgłoszenia dołącza się w oryginałach lub odpisach dokumenty potwierdzające wykształcenie, staż pracy (...). Obaj kandydaci dla wykazania wymaganego stażu pracy oraz rodzaju zajmowanych stanowisk złożyli zaświadczenia o zatrudnieniu. Mając na uwadze okoliczność, że celem przedłożenia przez kandydatów świadectwa pracy było wykazanie wymaganych okresów stażu pracy oraz wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym złożone zaświadczenia o zatrudnieniu należy uznać za dokumenty równoważne, gdyż tak samo jak świadectwa pracy pozwalają ustalić czy kandydat spełnia w/w wymagania. Wprawdzie świadectwa pracy zawierają również i inne informacje m.in. dotyczące trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy oraz informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, jednakże w świetle wymagań stawianym kandydatom i określonym w Ogłoszeniu, informacje te nie mają znaczenia ani dla oceny formalnej zgłoszeń ani dla oceny merytorycznej kandydatów. Przedłożone przez obu kandydatów zaświadczenia o zatrudnieniu zawierają informacje pozwalające ustalić ogólny okres zatrudnienia oraz okres zatrudnienia na stanowisku kierowniczym i stanowią dokumenty w dostateczny sposób potwierdzające staż pracy obu kandydatów. Dwa zaświadczenia przedłożone przez Pana Rafała Targońskiego zawierają adnotację że Metromex S.A. w upadłości likwidacyjnej jest następcą prawnym PBH Metromex Targoński sp. j., co upoważnia Metromex S.A. w upadłości likwidacyjnej do potwierdzenia zatrudnienia w PBH Metromex Targoński sp. j.
Obaj kandydaci posiadają wykształcenie zgodne z pkt I.1.pkt 6 Ogłoszenia.
Z dokumentów przedłożonych przez Pana Henryka Baczewskiego wynika, że posiada on wykształcenie rolnicze. Ukończył 5- letnie studia magisterskie na Wydziale Rolniczym Akademii Rolniczo - Technicznej w Olsztynie i uzyskał tytułu magistra inżyniera rolnictwa. Posiada zatem wykształcenie określone w Ogłoszeniu jako „inne". Ponadto posiada tytuł doktora nauk rolniczych, nadany uchwałą Rady Wydziału Rolniczego Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie w dniu 1.06.1978r. Pan Henryk Baczewski nie ukończył natomiast podyplomowych studiów menedżerskich i nie przedłożył dyplomu ukończenia takich studiów. Tytuł naukowy doktora nauk rolniczych, którym legitymuje się Pan Henryk Baczewski stanowi istotne osiągnięci w jego rozwoju naukowym, jednakże z całą pewnością nie czyni go specjalistą z zakresu zarządzania, zaś ukończone studia doktoranckie nie są w stanie zastąpić podyplomowych studiów menedżerskich gdyż są to studia z różnych obszarów wiedzy i dziedzin nauki. Przyjmując jednakże za wiarygodne informacje zawarte w opinii prawnej sporządzonej przez radcę prawnego Zbigniewa Godlewskiego, z których wynika, że pan Henryk Baczewski prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu zarządzania, należy przychylić się do stanowiska, że spełnia ona wymagania ukończenia studiów menedżerskich.
Pan Rafał Targoński ukończył 5 - letnie studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie, kierunek zarządzanie i marketing, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem. Posiada zatem wykształcenie określone w Ogłoszeniu jako „ekonomiczne". Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie obszarów wiedzy dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych z dnia 8 sierpnia 2011r. (Dz.U. nr 179, poz. 1065) nauki o zarządzaniu należą obok ekonomii, finansów i towaroznawstwa do dziedziny nauk ekonomicznych. Pan Rafał Targoński jako posiadający wykształcenie ekonomiczne nie był zobowiązany do wykazania się ukończonymi podyplomowymi studiami menedżerskimi. Nawet przyjęcie interpretacji pkt 1.1 6) Ogłoszenia, zgodnie z którą wymóg ukończenia podyplomowych studiów menedżerskich dotyczy osób posiadających wykształcenie nie tylko określone jako „inne" lecz także wyższe ekonomiczne, prawnicze lub techniczne, nie może prowadzić do wniosku, że osoba która ukończyła 5 - letnie magisterskie studia na kierunku zarządzenie ze specjalizacją zarządzanie przedsiębiorstwem jest zobowiązana do wylegitymowania się dyplomem ukończenia podyplomowych studiów menedżerskich. Osoba, która ukończyła 5 - letnie studia magisterskich w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem posiada wyższe kwalifikacje niż osoby które ukończyły podyplomowe studia menedżerskie trwające jeden rok lub dwa lata.
Obaj kandydaci spełnili również pozostałe wymagania formalne określone w Ogłoszeniu.
Żaden z kandydatów nie przedłożył dokumentów potwierdzający znajomość języka angielskiego lub niemieckiego.
Obaj kandydaci zasadnie zostali dopuszczeni przez Komisję Konkursową do właściwego etapu postępowania kwalifikacyjnego (uchwała Komisji Konkursowej nr 2/2012 z dnia 27.12.2012r.), obejmującego rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, ocenę merytoryczną kwalifikacji, wiedzy, zaprezentowanej koncepcji rozwoju i funkcjonowania Spółki jak również doświadczenia zawodowego kandydatów oraz ustalenie wyników postępowania kwalifikacyjnego.
-
W dniu 28.12.2012r. Komisja Konkursowa przeprowadziła rozmowy kwalifikacyjne, podczas których kandydaci zaprezentowali autorskie koncepcje funkcjonowania i rozwoju Spółki oraz odpowiadali na pytania Członków Komisji. Po przeprowadzonej z każdym kandydatem rozmowie Członkowie Komisji dokonali oceny merytorycznej każdego z kandydatów, przyznając punkty w siedmiu kategoriach. Zgodnie z § 9 ust 3 i 4 Regulaminu postępowania kwalifikacyjnego, oceny zostały dokonane indywidualnie przez każdego z Członków Komisji, z zachowaniem tajności przy pomocy Kart oceny merytorycznej, które stanowią załącznik do protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej w dniu 28.12.2012.
W postępowaniu kwalifikacyjnym kandydaci zdobyli w poszczególnych kategoriach następujące ilości punktów:
-
za wiedzę o działalności podmiotów świadczących usługi w zakresie odbioru i składowania odpadów komunalnych i nieczystości, utrzymania czystości w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem wykonania tych zadań w Olsztynie (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 3,4
Pan Rafał Targoński - pkt 2,0
-
za znajomość zagadnień związanych z zarządzaniem i kierowaniem zespołami pracowników (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 2,2
Pan Rafał Targoński - pkt 3,8
-
za znajomość zasad funkcjonowania spółek prawa handlowego ze szczególnym uwzględnieniem spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego zasada wynagradzania w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, ograniczeń prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz znajomość zasad nadzoru właścicielskiego nad spółkami (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 3,6
Pan Rafał Targoński - pkt 3,2
-
za wiedzę w zakresie organizowania procesów usługowych (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 2,2
Pan Rafał Targoński - pkt 3,4
-
za kwalifikacje i doświadczenie zawodowe niezbędne do wykonywania funkcji prezesa zarządu spółki (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 2,8
Pan Rafał Targoński - pkt 4,4
-
za umiejętność prezentacji wiedzy oraz komunikatywność werbalną i pisemną (w zakresie 0 - 5 pkt):
Pan Henryk Baczewski - pkt 1,6
Pan Rafał Targoński - pkt 4,6
-
za koncepcję funkcjonowania i rozwoju Spółki (w zakresie 0 - 10 pkt)::
Pan Henryk Baczewski - pkt 5,8
Pan Rafał Targoński - pkt 2,6
W postępowaniu kwalifikacyjnym Pan Henryk Baczewski zdobył łącznie 21,6 pkt, zaś Pan Rafał Targoński 24 pkt.
W oparciu o wyniki oceny merytorycznej Komisja Konkursowa podjęła uchwałę nr 3/2012 o przedstawieniu Radzie Nadzorczej kandydatury Pana Rafała Targońskiego na stanowisko Prezesa Zarządu.
-
Na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2012r. Rada Nadzorcza zapoznała się z uchwałą Komisji Konkursowej nr 3/2012 oraz rozważyła obie kandydatury na Prezesa Zarządu. Następnie w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę nr 33/2012 o powołaniu Pana Rafała Targońskiego na Członka/ Prezesa Zarządu oraz uchwałę nr 34/2012 o upoważnieniu Pana Pawła Merło Członka Rady Nadzorczej i Zastępcę Przewodniczącego do zawarcia umowy o pracę z nowopowołanym Prezesem Zarządu.
-
W dniu 31 grudnia 2012r. Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej Pan Paweł Merło zawarł z Prezesem Zarządu Panem Rafałem Targońskim umowę o pracę. W umowie nie określono wprost wysokości wynagrodzenia lecz odesłano w tym zakresie do uchwały Zgromadzenia Wspólników. W dniu 2.01.2013r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznej zryczałtowanej stawki wynagrodzenia Prezesa Zarządu w wysokości 8.500 zł brutto. Wynagrodzenie w tej samej wysokości otrzymywał poprzedni Prezes Zarządu a także Przewodniczący Rady Nadzorczej delegowany do czasowego wykonywania czynności Członka Zarządu. Umowa o pracę zawarta z Prezesem Zarządu Panem Rafałem Targońskim w dniu 31.12.2012r, jest ważna. Została zawarta przez osobę uprawnioną do działania w imieniu Spółki tj Pana Pawła Merło Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej działającego na podstawie uchwały Rady Nadzorczej nr 34/2012. Wynagrodzenie nie stanowi elementu przedmiotowo istotnego umowę o pracę dlatego brak wskazania kwoty wynagrodzenia nie powoduje nieważności umowy. Odnośnie wysokości wynagrodzenia umowa odsyła do uchwały Zgromadzenia Wspólników, której podjęcie jest obligatoryjne. Zgodnie z art. 6 ust 2 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, organem właściwym do ustalania wynagrodzenia miesięcznego prezesów spółek prawa handlowego, w których udział jednostek samorządu terytorialnego przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji jest zgromadzenie wspólników albo walne zgromadzenie akcjonariuszy. Z powołanym przepisem prawa korespondują postanowienia Umowy Spółki (§ 20 ust. 2 pkt 16), zastrzegające ustalenia wynagrodzenia członków Zarządu do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników. O nieważności umowy nie może stanowić fakt podjęcia przez Zgromadzenie Wspólników uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia w dniu 2.01.2012r. a więc po zawarciu umowy o pracę. Stawka wynagrodzenia Prezesa Zarządu nie zmieniła się bowiem od 2010r. Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy w Olsztynie dokonał weryfikacji procedury zawarcia umowy o pracę z dnia 31.12.2012r. oraz jej treści, w wyniku czego stwierdzono, że umowa jest ważna.
-
Wnioski z kontroli.
W oparciu o ustalenia poczynione w toku postępowania kontrolnego należy wskazać, że:
-
Postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Prezesa Zarządu OZK sp. z o.o. zostało przeprowadzone w sposób prawidłowy, zgodny z Regulaminem postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu, przyjętym uchwałą Rady Nadzorczej nr 29/2012. Postępowanie kwalifikacyjne zostało przeprowadzone przez Radę Nadzorczą, za pośrednictwem Komisji Konkursowej, powołanej uchwałą Rady Nadzorczej nr 30/2012.
-
W skład Komisji Konkursowej zostały powołane osoby piastujące kierownicze stanowiska, posiadające bogatą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie zawodowe potrzebne do oceny kandydatów na stanowisko Prezesa Zarządu. Kierowane pod ich adresem zarzuty popełnienia czynu z art. 231 kk, określanego jako nadużycie funkcji publicznych, są absurdalne (nieuprawnione). Pomawianie innych osób o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności stanowi przestępstwo zniesławienia zagrożone karą grzywny lub ograniczenia wolności (art. 212 § 1kk).
-
Oferty (zgłoszenia) złożone przez kandydatów na Prezesa Zarządu spełniają wymagania wskazane w Ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym. Dokumenty złożone przez kandydatów na Prezesa Zarządu w sposób wystarczający potwierdzają wymagane w konkursie kwalifikacje. W szczególności dotyczy to stażu pracy obu kandydatów zarówno ogólnego jak i na stanowisku kierowniczym oraz posiadanego przez nich wykształcenia. Złożenie przez kandydatów zaświadczenia o zatrudnieniu zamiast świadectw pracy nie prowadzi do obejścia przepisów prawa i wymogów postawionych w Ogłoszeniu. Obaj kandydaci spełnili wszystkie wymagania określone w Ogłoszeniu, także dotyczące wykształcenia. Dopuszczenie obu kandydatów do udziału we właściwym etapie postępowania kwalifikacyjnego było prawidłowe. W sposób szczegółowy kwestia spełniania przez kandydatów wymagań określonych w Ogłoszeniu oraz potwierdzenia posiadanych kwalifikacji zostały przedstawione w pkt V.4.
-
Umowa o pracę zawarta z Prezesem Zarządu Panem Rafałem Targońskim w dniu 31.12.2012r. jest ważna, co szczegółowo omówiono w pkt V.7.
-
Uchwała Rady Nadzorczej nr 33/2012 w sprawie powołania Pana Rafała Targońskiego na Prezesa Zarządu jest ważna. Została podjęta w sposób zgodny w przepisami kodeksu spółek handlowych oraz postanowieniami Umowy Spółki i Regulaminu Rady Nadzorczej OZK sp. z o.o.
-
Nie zachodzą jakiekolwiek przesłanki poddające w wątpliwość ważność powołania Pana Rafała Targońskiego na Prezesa Zarządu.
......................................................
Sekretarz Rady Nadzorczej
Joanna Żejmo
......................................................
Zastępca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
Paweł Merło
Skomentuj
Komentuj jako gość