Na ulicach Olsztyna pojawiły się autobusy testowe Solbus Solcity12 z fabryki w Solcu Kujawskim. Od 1 października autobusy te przejmą 10 proc. połączeń MPK. Nowością jest ich napęd. Autobusy te są zasilane LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym. Firma Solbus jako pierwsza w Europie opracowała taki autobus. Jest to najtańszy w eksploatacji i ekologiczny autobus miejski.
W sumie 11 autobusów Solcity wprowadza na ulice Olsztyna konsorcjum: KDD Dariusza Gackowskiego z Niemczy oraz łańcucki oddział warszawskiej spółki Blue Line, które wygrało przetarg oferując rewelacyjnie niską stawkę za tak zwany wozokilometr - 6,19 zł netto, właśnie dzięki silnikowi na LNG. Stawka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Olsztynie wynosi 8,01 zł netto. Dzięki temu cena biletu MPK nie wzrośnie. W każdym razie do czasu wprowadzenia tramwaju...
W autobusie Solbus Solcity12 LNG zastosowano produkowany w USA silnik Cummins ISLGeEV 320 o pojemności 8,9 dm³ i mocy maksymalnej 234,8 kW (320 KM) przy 2000 obr/min. Pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring. Solbusy Solcity produkowane są w Solcu Kujawskim i jeżdżą m.in. w Białej Podlaskiej, Wałbrzychu i Warszawie. W Olsztynie pojazdy są w kolorze srebrnym i zielonym, zgodnie z życzeniem ratusza.
Informujemy o tym właśnie z uwagi na rodzaj paliwa: gaz skroplony. Taki wariant w ogóle nie został przewidziany w projekcie modernizacji komunikacji publicznej w Olsztynie. W Studium Wykonalności do obliczeń przyjęto tylko autobusy na olej i tramwaje.
Dla tramwaju wyliczono stawkę na wozokilometr 12,52 zł. Natomiast stawka Solcity to 6,19 zł.
Autobus ten mieści 109–119 pasażerów. Tramwaj – 240. Ale w Solcu Kujawskim również produkują wersję na 220 pasażerów.
Cena jednego Solbusu Solcity12 to 640 tys. zł netto. Cena 1 tramwaju dla Olsztyna – 8 mln zł. Czas eksploatacji: autobusu 12-15 lat, tramwaj - 40 lat, czyli przez 40 lat na wymianę autobusu co 10 lat trzeba wydać 2,5 mln zł.
Tankowanie autobusu trwa ok. 10 min (gdy inż. Piotr Kowalski domagał się zakupu przez MPK autobusów na gaz prezes MPK odparł, że to nierealne, bo tankowanie trwa 6 godzin). Na razie pojazdy te będą tankowane z mobilnej stacji - cysterny. Docelowo konsorcjum planuje zbudowanie stacjonarnej stacji paliw dla gazu LNG - powiedział dyrektor marketingu firmy Solbus Michał Śliżak. Paliwo LNG będzie dostarczane do Olsztyna z Rosji przez firmę Gazprom. Dyrektor Śliżak zapewnił, że autobusy te będą bezpieczne w eksploatacji i komfortowe dla pasażerów, bo ich silnik będzie pracował znacznie ciszej niż autobusów zasilanych olejem napędowym. Tańsza niż tradycyjna będzie eksploatacja tych pojazdów. Z testów wynika, że autobusy na LNG spalają ok. 10 proc. mniej paliwa niż autobusy zasilane olejem. Gaz LNG jest tańszy od ropy, co przewoźnikowi może dać oszczędność w eksploatacji rzędu nawet 40 proc. w porównaniu z autobusami napędzanymi na olej Na jednym zatankowaniu autobus będzie mógł przejechać po mieście ok. 400 km.
Solbus wyprodukował też autobus z silnikiem Volvo napędzanym CNG (gaz ziemny sprężony). PGNiG proponowało Olsztynowi wybudowanie stacji do tankowania na CNG, ale miasto nie wyraziło zainteresowania.
Jeszcze pisząc o LNG trzeba koniecznie dodać, że jest to bardzo czyste paliwo o liczbie oktanowej 130, przyjazne dla środowiska „Miasta Ogrodu”. Skraplanie gazu ziemnego wiąże się z bardzo dokładnym jego oczyszczeniem z dwutlenku węgla, azotu, propanu - butanu, helu itp. Po powtórnej zmianie na postać gazową, gaz jest właściwie całkowicie pozbawiony wilgoci.
Adam Socha
Dla ekonomistów zamieszczam Koszty ogólne projektu. Cały dokument w excelu liczy ok. 300 str. Nie jestem w stanie całości umieścić. To obowiązek Urzędu Miasta! Nazwa dokumentu: "Analiza kosztów i korzyści oraz analiza finansowa dla projektu inwestycyjnego pod nazwą: modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie". Wyk. International Management Services Sp. z o.o. (ims):
Zamieszczam dane o liczbie pasażerów, wielkości popytu, prognozowaną stawkę za wozokm w komunikacji tramwajowej w 2015r. - 11,72 zł, w 2036r. - 18,58 zł.
Dane z: PLAN ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO DLA MIASTA OLSZTYNA NA LATA 2012-2027. Cały dokument na Platformie Konsultacji Społecznych.
Skomentuj
Komentuj jako gość